چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - 29 May 2024
 
۰
۳

دادگاه فرزندان معاون اول قوه قضاییه علنی است

چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب: 880550
سخنگوی قوه قضاییه گفت: رسیدگی به پرونده فرزندان معاون اول به صورت غیرعلنی نیست بلکه به صورت علنی است. افراد می‌توانند آزادانه در دادگاه شرکت کنند و از آن مطلع شوند.
دادگاه فرزندان معاون اول قوه قضاییه علنی است
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، اصغر جهانگیر؛ سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز (چهارشنبه 26 اردیبهشت) ضمن گرامیداشت دهه کرامت، هوشمندسازی دستگاه قضایی و اقدامات نوآورانه آن را مورد اشاره قرار داد و در این باره گفت: در حکم انتصاب حجت‌الاسلام غلامحسین ‌محسنی‌اژه‌ای به‌عنوان ریاست قوه قضاییه توسط رهبر معظم انقلاب، به گسترش فناوری‌های نوین و تضمین دستیابی آسان به خدمات قضایی تأکید شده است.

صدور 2 میلیون و 800 هزار گواهی عدم سوءپیشینه به صورت خودکاربری
وی با اشاره به اینکه 40 درصد از سند تحول و تعالی قوه قضاییه به هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین اختصاص دارد از صدور بیش از 2 میلیون و 800 هزار گواهی عدم سوءپیشینه به صورت خودکاربری خبر داد.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین با گرامی‌داشت 27 اردیبهشت روز روابط عمومی، گفت: روز گذشته، روز پاسداشت زبان فارسی و حکیم بزرگ ابوالقاسم فردوسی بود که توانست زبان فارسی را به عنوان یکی از زبان‌های بزرگ و مطرح به جهانیان معرفی کند. در همین رابطه یادی می‌کنیم از بیانات رهبری درباره حکیم ابوالقاسم فردوسی، ایشان فرمودند: "روح توحید، توکل، اعتماد به خدا در سرتاسر شاهنامه جاری است و این را می‌توان استخراج کرد، فهمید و دید."

توضیحاتی درباره دادگاه گروهک تروریستی منافقین
جهانگیر در ادامه درباره دادگاه رسیدگی به اتهامات و جنایات گروهک تروریستی منافقین گفت: اعضای این گروهک علیه فرزندان این مرزوبوم ترورها، جنایات و خیانت‌ها کردند که در ادامه خیانت‌های پنهان خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی رقم خوردند. تا کنون دوازده جلسه رسیدگی به پرونده اعضای این فرقه خطرناک برگزار شده و در کیفرخواست این پرونده به ابعاد مختلف از نظر تاریخی، امنیتی و جریان انحرافی آنها پرداخته شده است و می‌تواند برای بسیاری از کسانی که می‌خواهند از تاریخ عبرت بگیرند، جالب توجه باشد.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه منافقین یک روز مبارزه با امپریالیسم را فریاد می‌زدند اکنون خود به نوکران استکبار جهانی تبدیل شده‌اند، ادامه داد: البته برگزاری این دادگاه از مطالبات برزمین مانده چند دهه اخیر است؛ هرچند باید از دهه 60 به این مهم پرداخته می‌شد زیرا این جریان انحرافی با سوءاستفاده از احساسات پاک جوانان و نوجوانان توانست جنایات بی‌شماری در داخل و حتی خارج از کشور مرتکب شود و باید تلاش کنیم تا با افشای این جنایات و خیانت‌ها اجازه ندهیم جوانان ما در دام عنکبوتی این گروهک‌ها گرفتار شوند.

روزانه 30000 وکیل و کارشناس رسمی درخواست‌های خود را در سامانه‌های عدلیه ثبت می‌کنند
وی در ادامه گفت: امروز وکلا و کارشناسان می‌توانند بدون مراجعه به محاکم و دفاتر قضایی درخواست‌های خود را ثبت کنند. روزانه 30 هزار نفر از کارشناسان و وکلا وارد سامانه‌های عدلیه می‌شوند و بیش از 240 هزار درخواست‌های خود را پیگیری می‌کنند. این امر اطاله دادرسی را کاهش می‌دهد. امروز از سراسر دنیا و در 24 ساعت شبانه‌روز امکان دسترسی به سیستم عدلیه وجود دارد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به ابلاغ‌های الکترونیک و برخط گفت: امروز 95 درصد ابلاغ‌های به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی همچنین تأکید کرد: دانستن حق مردم است؛ نباید  افراد تحت پرونده‌سازی واهی قرار بگیرند.

دادگاه فرزندان مصدق غیرعلنی است؟
جهانگیر سپس درباره برگزاری غیرعلنی دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه گفت: بی‌شک مسأله مبارزه با فساد در هر بُعدی حتی اگر به فرزندان مسئولان کشور برگردد، جزو افتخارات قوه قضاییه است که پیشتاز است و نشان می‌دهد در مبارزه با فساد خط قرمزی ندارد و بدون ملاحظه کاری اقدام و اعلام می‌کند.

وی افزود: رسیدگی این پرونده به‌صورت غیرعلنی نیست بلکه علنی است و افراد می‌توانند آزادانه در دادگاه شرکت کنند و از آن مطلع شوند. از طرفی در خصوص انتشار محتویاتی که در دادگاه هست با محدودیت و ممنوعیت قانونی روبرو هستیم زیرا پرونده در حال رسیدگی است و اطلاع‌رسانی با شرایطی است و دادگاه اگر مصلحت بداند مطالب آن را منتشر می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بعد از برگزاری جلسات، دادگاه اطلاع‌رسانی لازم را انجام خواهد داد.

کالای فاقد استاندارد اجازه ترخیص ندارد
سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره ورود قوه قضاییه به ادعای فردی درباره ترخیص روغن‌های آلوده از گمرک شهید رجایی بندرعباس گفت: ریاست قوه قضاییه به این موضوع ورود کرد و به دادستان‌ها دستور داد که اجازه ترخیص هیچ محصول فاقد استانداردهای لازم چه روغن و چه کالاهای دیگر داده نشود.

وی ادامه داد: روغن‌های ترخیص شده از حداقل استانداردهای لازم برخوردار بود همچنین در خصوص روغن‌های مطرح شده و براساس آخرین گزارش، در رابطه با این روغن‌ها تصمیم‌گیری نشده و اکنون در انبار نگهداری می‌شود و به زودی تعیین تکلیف خواهد شد.

افشای اطلاعات حساب‌های بانکی ممنوع است
سخنگوی قوه قضاییه درباره افشای اطلاعات حساب‌های بانکی گفت: کنترل حساب‌های بانکی جز در مواردی که برای کشف جرم یا تحقیقات باشد ممنوع است و دستگاه قضایی با انتشاردهندگان اسناد مالی مردم که مخل امنیت و حریم خصوصی مردم باشد، قاطعانه برخورد می‌کند و این مسأله قابل پیگرد است.

وی ادامه داد: قوه قضاییه بدون در نظر گرفتن سوابق و سلایق و میزان وابستگی به گروه‌ها موضوعات را بررسی می‌کند و در این زمینه به افشاگران هشدار می‌دهد که دستگاه قضایی رفتارهای غیرقانونی را برنمی‌تابد و هرگاه موضوع امنیت روانی و حریم خصوصی مردم مطرح باشد از باب حفظ حقوق عامه ورود می‌کند و در این زمینه پیشقدم است.

آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی
اصغر جهانگیر در ادامه نیشت خبری درباره آخرین وضعیت پرونده موسوم به کوروش کمپانی گفت: تاکنون 5 هزار و 300 شکایت علیه این شرکت و مالکان در دستگاه قضایی مطرح شده و پرونده در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: شناسایی اموال متهم در داخل و خارج از کشور در دستور کار قرار دارد و ضابطان با تلاش و پیگیری درصدد هستند تا اموال مردم را بازگرداند و جبران خسارت صورت گیرد.

نکته قابل توجه این است که با دستور ریاست قوه قضاییه از همه ظرفیت‌های قانونی برای استرداد اموال تا قبل از مرحله رسیدگی به پرونده استفاده می‌شود تا زمینه برگشت وجوه مردم فراهم شود.

سرنوشت زیبا حالت منفرد در پرونده بابک زنجانی چه می‌شود؟
سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره تبدیل حکم بابک زنجانی و اینکه حکم افراد دیگر در این پرونده از جمله زیبا حالت منفرد موسوم به جعبه سیاه بابک زنجانی چه تغییری خواهد یافت، گفت: مجازات بابک زنجانی مطابق تبصره ذیل ماده 114 قانون مجازات اسلامی تبدیل شد و در مورد سایر محکومان تاکنون هیچ اقدام جدیدی رخ نداده است و در صورت اقدام جدید اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

اتهامات مهدی افشار نیک چیست؟
جهانگیر درباره آخرین وضعیت پرونده مهدی افشارنیک هم گفت: اتهامات فرد نامبرده هیچ ارتباطی با وظایف خبرنگاری در حیطه اطلاع‌رسانی و شغل وی ندارد؛ بلکه اتهامات وی امنیتی است و به دلیل ممنوعیت قانونی برای پرداختن به جزییات، در زمان لازم درباره این موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

صاحب باغ تهیه کننده مشروب برای پزشکان در میهمانی شیراز بود
سخنگوی قوه قضاییه درباره ماجرای مسمومیت الکلی در میهمانی گروهی از پزشکان در شیراز گفت: پرونده‌ای در رابطه با این موضوع در دادسرای شیراز مطرح شده است. سه نفر از متهمین به اتهامات مشارکت در قتل شبهه عمدی و خرید و فروش مشروبات الکلی و شرب خمر بازداشت شده‌اند.

وی افزود: در آن میهمانی 24 نفر حضور داشتند که 6 نفر از آنان دچار مسمومیت شدند و یکی از افراد حاضر در این میهمانی فوت شد، صاحب باغ که گفته می‌شود تهیه‌کننده مشروبات الکلی است، بازداشت شده و در رابطه با اتهامات سایر افراد مرتبط در این پرونده احضار شدند و تحقیقات در حال انجام است. محل هم پلمب شده است.

جهانگیر گفت: دستگاه قضایی نشان داده در خصوص این مسائل احکام مورد نظر و قاطع خود را به اجرا گذاشته است و در موارد مشابه، چندی پیش موردی که در استان البرز شاهد بودیم، با دستور قاطعی که ریاست قوه قضاییه در این رابطه داشت، چهار حکم اعدام از باب افساد فی‌الارض و حبس‌های طویل‌المدت برای عاملان فروش و مرتکبین تولید و توزیع که منجر به مسمومیت، نابینایی، معلولیت شده بودند، صادر شد. مردم مطمئن باشند در موضوعات مشابه نظام قضایی برخورد قاطع خواهد داشت.

دادگاه حقوقی شکایت بیماران تالاسمی و بیماران پروانه‌ای از آمریکا برگزار شده است
سخنگوی قوه قضاییه در پایان درباره پیگیری پرونده بیماران پروانه‌ای گفت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیرغم آنکه تحت حمایت از مردم صحبت‌هایی می‌کنند اما به دلیل استفاده ابزاری از دارو، بیماران صعب‌العلاج را با مشکل مواجه می‌کند و این بیماران با گرفتاری شدید و از دست دادن جانشان مواجه می‌شوند. دادگاه حقوقی شکایت بیماران تالاسمی و بیماران پروانه‌ای برگزار شده است و ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تلاش می‌کند از طریق طرح موضوع در مجامع بین‌المللی برای احقاق حق بیماران تلاش کند که نتایج آن به محض وصول اطلاع‌رسانی خواهد شد.
https://jahannews.com/vdcdkz0jzyt0jk6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdkz0jzyt0jk6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احسنت باید اینطور باشه
Iran, Islamic Republic of
ایا پزشکان و سایر افرادیکه اقدام به شرب خمر می کنند حد الهی بر ایشان صورت می گیرد؟
Iran, Islamic Republic of
اگر حدود الهی بخواهد احرا شود باید در تمام زمینه ها اجراشود