جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱۴
۲۰

ماجرای نامه آیت‌الله مهدوی‌کنی به ولایتی چه بود؟

شنبه ۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب: 294163
در شرایطی که عدم ائتلاف کاندیداهای اصولگرا، ضربه سنگینی را بر پیکره این جریان وارد کرد و باعث شکست آنان شد، اکنون خبر می رسد که برخی بزرگان اصولگرایی هشدارهای لازم را به نامزدها داده بودند.
ماجرای نامه آیت‌الله مهدوی‌کنی به ولایتی چه بود؟
به گزارش جهان، آیت الله مهدوی کنی پس از مشاهده افزایش آرای حسن روحانی در نتیجه کنار کشیدن محمدرضا عارف و حمایت های همه جانبه از او، روز 21 خرداد نامه‌ای خطاب به علی اکبر ولایتی می نویسد.

وی در این نامه از ولایتی خواسته بود به میثاق و وعده خود در شرایط حساس کنونی عمل کند و از صحنه انتخابات کنار بکشد.

هرچند خبر ارسال این نامه همان زمان در محافل خصوصی اصولگرایان هم منتشر شد اما ولایتی مدعی شد که نامه ای از آیت الله مهدوی کنی به دستش نرسیده و بی توجه به نتیجه تفرق در جبهه اصولگرایی بر حضورش تا آخر انتخابات تاکید کرد.

ولایتی در شب انتخابات 24 خرداد عنوان کرد: یک خبر مهم توجه کنید! علیرغم همه شایعات و بی اخلاقی هایی که در عرض این چند روز مطرح شده بنده تا آخر به عنوان داوطلب انتخابات در صحنه باقی خواهم ماند و ان‌شاءالله اگر مورد اعتماد شما قرار گرفتم با کمک شما مردان و زنان ایرانی اهداف مهم جمهوری اسلامی ایران را محقق خواهم کرد.

البته حجت الاسلام میر لوحی، رییس دفتر آیت الله مهدوی کنی روز جمعه در گفتگویی در این باره گفت: آیت الله برای اینکه نظر خاتمه دهنده را ارائه بدهند، چند بار تماس گرفته بودند و به ناچار نامه هم نوشتند اما آقای ولایتی توصیه‌ها را نپذیرفتند. من حتی خودم هم صحبت کردم اما آقایان قطع کردند و بعد به پیغام‌ها و تماس‌های ما هم جواب ندادند. اما اینکه چه چیزی باعث شد ایشان امتناع کنند باید خودشان پاسخ بدهند. حالا اطرافیان یا مشاوران تأثیر داشتند، من اطلاعی ندارم... آقایان نسبت به شخص آیت‌الله مهدوی‌کنی حتی گفته بودند: "هرچی شما بفرمایید"، یعنی اینطور هم اعلام تبعیت و پیروی کرده بودند.

در واقع، در شرایطی که بنا بر عهد ائتلاف یعنی توجه به نصایح بزرگانی مانند آیت الله مهدوی کنی و عمل به نظرسنجی ها، حدادعادل انصراف داد، ولایتی صحنه انتخابات را به نفع اصول‌گرایان و حفظ وحدت آنان ترک نکرد. این امر در شرایطی اتفاق افتاد که دکتر ولایتی بارها تاکید کرده بود تایع نظر بزرگان است.

در نهایت، کاندیداهای اصولگرا بی توجه به نظرسنجی های مراکز معتبر، حاضر نشدند وحدت کنند تا اینکه نتیجه انتخابات آنان را شگفت زده کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین
Iran, Islamic Republic of
به نظر من ولایتی نفوذی هاشمی بود
رضا
بله برای شکستن آرا به نفع دکتر روحانی!
با اینکه به ظاهر رای چندانی نداشت اما آقای ولایتی حتی با صحبتهایی که در مناظره آخر داشتند به حد کافی بخصوص با زیر سوال بردند مواضع هسته ای به رقیب کمک لازم رو کردند.
محمدرضا
United States
شما اشتباه می کنید ایشان مورد تایید رهبری هستند و مورد تایید امام نیز بودند
این حرف های شما به انقلاب خدشه وارد می کند بهتر است در زمینه ای که علم به یقین ندارید و در آن جاهلید سکوت کرده و موجب مفسده نشوید برادر عزیزم
Iran, Islamic Republic of
با توجه به توصیه این برادر بنده از مثبت هایی که اون بالا دادم برگشتم.ممنون
حامد
از عزيز دلم برادر بزرگوار دكتر ولايتي تشكر ميكنم كه از حق دفاع كرد با اينكه به ضررش بود چندتا ازاين نوع مرد ميشناسيد؟ گرچه لفظ اصولگرا واصلاح طلب با اينهمه شفافيت درمسائل اسلامي مضحك بنظر مياد ولي مردي ومردانگي ازاصول انسانيته كه دكتر ولايتي الگوي تمام عيارش هست وهيچوقت پا روي حق نگذاشته
ببخشید میشه بگید از چه حقی دفاع کردن ایشون
غیر از این که تو مناظزه زنده تلوزیونی با حرف های ناحق آبروی نظام را خدشه دار کردند. دیپلمات کهنه کار!!!
ایشون فقط از کارکردهای دوره ی خودش دفاع میکرد. درسته که تجربه دارند اما حتی رشادتهای رزمندگان رو در دوره جنگ دفاع مقدس پایین تر از کارهای خودشون میدونستند!
محسن
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا يكي از افراد بلند پايه نظام كه قبلا صحت انتخابات 88 را زير سئوال برده بود و انتخابات اخير را نمونه كامل تجلي دموكراسي تلقي كرده بود به ايشان گفته بود كه در صحنه بمانند و چون زودتر از آيت الله مهدوي كني گفته بود لذا طبيعي بود كه بايد ايشان به حرف كسي كه زودتر گفته گوش مي داد ديگه ...
Iran, Islamic Republic of
من هرگز ولایتی را به خاطر ضربه ای که به جریان اصولگرایی زد نمی بخشم و هر جا ببینم اعتراض خود را به ایشان اعلام خواهم کرد
سرور
آقای ولایتی گفته بود "تابع نظر بزرگان است" اما ظاهرا بزرگ وی کسی غیر از آیت الله مهدوی کنی می باشد!
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه اصول گرايان با تخريب همديگر باعث تضعيف اين جريان شدند و در اين قضيه تمامي نمايندگان اين جريان نقش داشتند.
اي کاش اينان به عهد خود وفا مي‌کردند و موجب تفرقه و افت سبد آراي اصول گرايان نمي‌شدند
البته برادر بزرگوار اصول گرايي که خارج از ائتلاف بودند نيز بي تقصير نيستند.
البته با توجه به آيه شريفه «عسي ان تکرهوا شيئا و هو خير لکم» تابحال آقاي دکتر روحاني در موضع گيريهاي اخير خود نشان داده اند که گفتمان ايشان به اصول گرايي بسيار نزيدک است.
ان شاء الله که موفق باشند و دل امام زمان (عج) را شاد کنند.
حمله ناجوانمردانه ولايتي به دكتر جليلي در مناظره سوم، به سان بنزين بر آتش بود.
همانطور كه دكتر جليلي گفتند و پيش تر هم، خبرگزاري ها بيان كرده بودند، ماجراي مذاكرات هسته اي قرار بود با گام هاي متقابل مثلاً 25 كيلومتر در مقابل 25 كيلومتر باشد، اما آقاي ولايتي بر خلاف اخبار منتشر شده چند ماه قبل، خطاب به آقاي جليلي گفتند: "نميشود كه غربي ها 100 كيلومتر و شما 3 كيلومتر"!!!!
اين يك دروغ واضح بود. دروغي كه با يك جستجوي ساده در اينترنت برملا ميشود.

چهره مبهم آقاي ولايتي در مناظره سوم واضح شد. البته براي اهل بصيرت.
من هم معتقدم ماجرا اينگونه بود:
آقاي رفسنجاني به دكتر ولايتي گفت تو بمان و به دكتر عارف گفت تو برو. بعد هم به آدم هاي خود در جامعه مدرسين گفته كه از ولايتي حمايت كنيد.
قبل از انتخابات می گفتند دولت بی تدبیر اقتصاد را خراب کرد و حرفی از تحریمها نبود. در انتخابات می گویند تحریمها اقتصاد را خراب کرد و این تقصیر تیم مذاکره کننده است. آیا این سیاه نمایی نیست؟ ولایتی دقیقا سیاستهای هاشمی را اجرا کرد و لابد این از عمل به وعده خیلی مهمتر بود!!!
سید حسین
کنار کشیدن دکتر ولایتی تنها و تنها رای روحانیو زیاد می کرد ولا غیر
Iran, Islamic Republic of
اگر ولايتي انصراف مي داد بيشتر اراي وي به سمت روحاني مي رفت چون طرفداران ولايتي به سمت جليلي يا قاليباف نمي رفتند مگر مردم تقابل انها در مناظرات را نديدند اگر وحدت مي كردند تناقض رفتار وگفتار بود نسبت به انها بي اعتماد مي شدند
ولایتی مرد بزرگی است. جامعه روحانیت درجلسه خود حدود 17 رای به ایشان داده بود که البته اعلام نشد . چرا ؟ قابل گفتن نیست!!
یکی از عوامل مهمی که سبب ریزش آرای مقاومت شد افاضات دکتر ولایتی بود
محمد
Iran, Islamic Republic of
ولایتی با این کارش از نظرها افتاد
علی
ولایتی همیشه انقلابی بوده و همیشه برای انقلاب فداکاری کرده است فعلا هم دکتر روحانی رییس جمهور ایران اسلامی است