سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - 28 May 2024
 
۰
همزماني روز قدس با موج بيداري اسلامي؛

راه آزادي قدس هموار شد

پنجشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب: 183127
روز قدس امسال در حالي برگزار مي‌شود كه مستضعفين جهان اسلام به پيروزي‌هايي بزرگ نائل آمده و انشاالله در بحرين و يمن نيز نائل خواهند آمد؛ اگر چه اين پيروزي‌ها هنوز كامل نيست و هنوز تا پيروزي قطعي راه دشواري باقي است اما طليعه اين فتح و ظفر دميده است و به روز قدس، رايحه‌اي ديگر بخشيده است.
راه آزادي قدس هموار شد
سرويس بين‌الملل جهان – روز قدس، براي همگان يادآور تظاهراتي است كه همه ساله در جمعه پاياني ماه مبارك رمضان و با هدف زنده‌ نگاه داشتن آرمان ملت مظلوم فلسطين و آزادي قدس شريف، برگزار مي‌شود. حضرت امام خميني (ره)، روز قدس را روز اسلام ناميدند و ملت ايران در كنار بسياري از ديگر ملت‌هاي مسلمان اين روز را همه ساله گرامي مي‌دارند.

لزوم يادآوري آرمان فلسطين كه آرمان جهان اسلام است، بر كسي پوشيده نيست. اين روز علاوه بر محكوميت آنچه در سال ۱۹۴۸ و در پي صدور قطعنامه‌اي در سازمان ملل متحد رخ داد و در سال ۱۹۶۷ و پس از جنگ شش روزه اعراب و اسرائيل كامل شد، بيان‌گر و نشان‌گر وحدت جهان اسلام نيز هست؛ وحدتي كه در مقدسات مشترك تمامي مسلمين از هر نوع تفكري ريشه دارد. مسجدالاقصي قبله اول مسلمين است و رسول خدا (ص) و صحابه ايشان پيش از تغيير قبله به سوي مسجد الحرام، به سوي آن نماز به جا مي‌آوردند.

اما روز قدس امسال، با هر سال يك تفاوت آشكار دارد. امسال روز قدس مصادف با موج بيداري اسلامي در خاورميانه و شمال آفريقا است كه تاكنون دو ديكتاتور وابسته را سرنگون كرده و ديكتاتور سوم در ليبي را تا آخرين مراحل سرنگوني پيش برده است. امسال در روز قدس ديگر نه از حسني مبارك خبري هست كه مرز رفح را بسته بود و نه از زين‌العابدين بن‌علي كه اكنون به دامان وهابيت پناه برده است. امسال اين مراسم شكوهمند در حالي برگزار مي‌شود كه معمر قذافي، عامل ربودن امام موسي صدر، پايگاه اصلي خود در طرابلس را از دست داده است.

به ديگر سخن، روز قدس امسال در حالي برگزار مي‌شود كه مستضعفين جهان اسلام به پيروزي‌هايي بزرگ نائل آمده و انشاالله در بحرين و يمن نيز نائل خواهند آمد؛ اگر چه اين پيروزي‌ها هنوز كامل نيست و هنوز تا پيروزي قطعي راه دشواري باقي است اما طليعه اين فتح و ظفر دميده است و به روز قدس، رايحه‌اي ديگر بخشيده است.

اين پيروزي‌ها به امت اسلامي يادآور مي‌شود كه اگر پيروزي براي ملل تونس و مصر و ليبي ممكن بود، براي ملت فلسطين كه در دامان خويش مبارزان بزرگي را پرورده است، به طريق اولي ممكن است. بنابراين، امسال اين روز شريف را در حالي گرامي مي‌داريم كه بارقه‌هاي اميد به پيروزي بيش از هر زمان ديگري در چهره امت اسلامي نمودار شده است.

ملل اسلامي در گردهم‌آيي‌هاي خود در روز قدس امسال، علاوه بر جشن گرفتن اين پيروزي‌ها بايد خويشتن را نسبت به خطراتي كه موج انقلاب‌هاي امت اسلامي را تهديد مي‌كند، از جمله خطر اختلاف داخلي و نفوذ خارجي بيش از پيش زنهار دهند. در ضمن، در اين بزرگداشت بايد به خاطر داشت كه سرنگوني ديكتاتورهاي وابسته عرب بايد با مبارزه با صهيونيسم گره بخورد و مباد آنكه برخي به خيال خام، از دامان ديكتاتورها به دامان ايادي صهيونيسم پناه برند.

نبايد فراموش كرد كه صهيونيسم با آيين موسي عليه‌السلام تفاوت دارد كه در قرن نوزدهم ميلادي توسط "تئودور هرتزل" بنياد نهاده شده است، پس نبايد از تهمت‌هايي نظير ضديهود بودن هراسيد. امت اسلامي با اهل كتاب سرجنگ ندارد اما صهيونيسمي را كه بر تكه‌اي از سرزمينش چنگ افكنده است، تحمل نخواهد كرد.

روز قدس امسال در يك كلام منادي اين واقعيت است كه ملت‌هاي خاورميانه تنها به مبارزه با ديكتاتورهاي عرب سرگرم نيستند و دشمن اصلي خويش را فراموش نكرده‌اند و اين واقعيتي است كه ملت مصر در برابر سفارت اسرائيل در قاهره طي هفته گذشته به زيبايي به تصوير كشيد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *