يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

حلقه آتش خورشيد در آسمان+تصاویر

دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۵۹
کد مطلب: 224263
خورشيد و ماه در پديده‌اي نادر، روز گذشته در يك كسوف ناقص با هم در آسمان بخشهايي از آسيا و آمريكاي شمالي همتراز شدند كه اين رويداد، براي مدت كوتاهي خورشيد را تبديل به يك حلقه آتش كرد.
آمريكايي‌ها از سال 1994 تاكنون موفق به مشاهده اين گونه خورشيدگرفتگي حلقوي نشده بودند. نوبت بعدي اين رويداد براي سال 2023 پيش‌بيني شده است.

يك مجموعه خاص از ديناميك مداري منجر به ايجاد اين رويداد نادر و جالب مي‌شود. در اين زمان مدار ماه در دورترين جايگاه خود از زمين و نزديكترين مكان به خورشيد قرار مي گيرد كه به ماه اجازه مي‌دهد در زمان همترازي، بيش از 90 درصد از چهره خورشيد را از منظر زمين بپوشاند.

اين پديده كه در ايران قابل رويت نبود ابتدا از منطقه جنوب شرق آسيا در چين، تايوان و ژاپن آغاز شده و در يك مسير مورب 3.5 ساعته 13 هزار و 700 كيلومتري از فراز اقيانوس آرام از شهرهاي اورگان، نوادا، يوتا، آريزونا و نيومكزيكو گذشته و در آخر در تگزاس پايان گرفت.

در اين نوع كسوف، روز به شب تبديل نشده، بلكه نور با قرار گرفتن ماه در مسير خورشيد كمتر شده و سپس به آهستگي بر مي‌گردد.

در زمان اوج اين خورشيدگرفتگي، ماه براي چهار دقيقه 94 درصد از خورشيد را پوشاند .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *