شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

رابرت گیتس: بازرسی از تأسیسات نظامی ایران باید عندالمطالبه باشد

سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 425731
وزیر دفاع اسبق آمریکا با بیان اینکه گزینه جایگزین عدم‌حصول توافق هسته‌ای با ایران جنگ نیست، می‌گوید که امید رئیس‌جمهور آمریکا به اینکه ایران اصول انقلابی خود را کنار بگذارد، امیدی غیرواقع‌بینانه است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، "رابرت گیتس"، وزیر دفاع اسبق آمریکا در گفتگو با شبکه "سی‌بی‌اس" آمریکا گفت: نخستین نگرانی من به زمان برداشته شدن تحریم‌ها مربوط می‌شود. پرسش این است: آیا تحریم‌ها بلافاصله برداشته خواهند شد یا نه، یعنی زمانی که ایرانی‌ها قبول دارند که توافقنامه را اجرا کنند تحریم‌ها برداشته خواهند شد؟ یا اینکه تحریم‌ها طی زمان و به‌صورت مرحله‌ای براساس عملکرد برداشته خواهند شد؟ که موضع ما نیز همین بوده است.

وی افزود: موضوع دوم راستی آزمایی است. تا زمانی که بازرسی‌های عندالمطالبه در همه تأسیسات از جمله تأسیسات نظامی وجود نداشته باشد، پتانسیل زیادی برای تقلب وجود دارد. سومین موضوع این است که این ایده که بتوانیم خیلی سریع تحریم‌ها را دوباره برقرار کنیم یعنی زمانی که تحریم‌ها برداشته می‌شوند پتانسیل اعمال دوباره آنها را داشته باشیم یک ایده بسیار غیرواقع‌بینانه است.

گیتس ادامه داد: به‌نظر من دنبال کردن توافقنامه، مبتنی بر امید رئیس جمهور آمریکا به این مسئله است که طی یک دوره زمانی ۱۰ساله از برداشته شدن تحریم‌ها و تبدیل شدن ایرانی‌ها به یک سهامدار سازنده در جامعه بین المللی و رشد دوباره اقتصاد آنها، در این صورت آنها ایدئولوژی و دین سالاری و اصول انقلابی خود را کنار می‌گذارند و مداخله‌شان در مناطق مختلف منطقه را کنار می‌گذارند که به‌نظر من این امید بسیار غیرواقع‌بینانه است.

مجری شبکه سی‌بی‌اس پرسید: اگر ما نتوانیم به توافق دست یابیم گزینه جایگزین چه خواهد بود؟

وزیر دفاع اسبق آمریکا گفت : فکر نمی‌کنم که گزینه جایگزین جنگ باشد. یک گزینه این است که توافق بهتری به دست آید. به‌نظرمن شما دوباره به تحریم‌ها بازمی‌گردید، تحریم‌ها را دوباره اجرا می‌کنید و اساساً می‌گویید که اینها چیزهای مضاعفی است که ما می‌خواهیم تا این توافق کارایی داشته باشد و باارزش باشد، یعنی توافقنامه‌ای باشد که به همپیمانان ما اطمینان بدهد یا اینکه دست‌کم آنها را خیلی نترساند. اگر آنها (ایرانی‌ها) بخواهند که پای میز مذاکره بازنگردند و به‌جای آن به‌سرعت به‌سمت سلاح هسته‌ای حرکت کنند در این صورت حدس می‌زنم که این اقدام آنها نشان خواهد داد که آنها در کل این مدت هم قصد داشتند چنین کاری کنند هرچند که اظهار کردند هیچ علاقه‌ای به سلاح هسته‌ای ندارند. به‌نظر من پتانسیل دستیابی به یک توافق بهتر وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *