جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

نگرانی تیم امید از لابی‌ عربی و تبانی

دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب: 448385
تیم ملی فوتبال امید ایران به دلیل عدم اعلام صریح مسئولان مسابقات غرب آسیا نسبت به صعود به مرحله نیمه نهایی دچار دوگانگی شده و این نگرانی در کاروان این تیم وجود دارد که اتفاقات غیرفوتبالی تکلیف تیم‌های صعود کننده را مشخص کند.
به گزارش جهان به نقل از  فارس، رقابت‌های قهرمانی غرب آسیا با حضور 10 تیم به میزبانی قطر برگزار می‌شود.
 
تیم‌ها حاضر در مسابقات در 3 گروه به مصاف یکدیگر می‌روند. دیدارهای گروه اول به خاطر تعداد تیم‌های حاضر در مسابقات با حضور 4 تیم و 2 گروه دیگر با حضور 3 تیم برگزار می‌شود.
 
گروه اول
 
قطر، اردن،‌ فلسطین و یمن
 
گروه دوم
 
ایران، عربستان و بحرین
 
گروه سوم
 
امارات، عمان و سوریه
 
طبق برنامه‌ریزی که قبل از مسابقات انجام شد قرار است اولین تیم هر گروه به طور مستقیم راهی مرحله نیمه نهایی شود و بهترین تیم دوم 3 گروه آخرین تیمی باشد که به مرحله نیمه نهایی می‌رود.
 
نحوه انتخاب تیم دوم برتر به طور دقیق مشخص نیست و همین مسئله نگرانی‌هایی را برای کاروان فوتبال امید ایران به وجود آورده است.
 
طبق مطلبی که در سایت رقابت‌های غرب آسیا ذکر شده قانون مسابقات به این شکل بیان شده که با توجه به اینکه تعداد تیم‌های حاضر در سه گروه یکسان نیست تیم‌های دوم در شرایط یکسان و با تعداد بازی یکسان مقایسه خواهند شد.
 
اگر مسئولان مسابقات تابع این قانون باشند در گروه اول امتیازات رویارویی با تیم چهارم از سه تیم اول، دوم و سوم گروه کسر شده و تنها امتیازاتی که سه تیم اول در دیدارهای مستقیم با یکدیگر گرفته‌اند لحاظ خواهد شد.
 
در این شرایط تعداد بازی‌های تمام تیم‌های دوم در سه گروه یکسان خواهد بود اما طبق صحبت‌هایی که از اطراف می‌شود ممکن است مسئولان مسابقات براساس قانون خاصی که در هر تورنمنتی وجود دارد عمل کنند و تیم چهارم گروه اول از گردونه رقابت‌ها برای محاسبات امتیازات تیم برتر دوم سه گروه کنار گذاشته نشود.
 
* ممکن است کار ایران به  اما و اگر بکشد
 
تیم ملی امید ایران با پیروزی مقابل بحرین و کسب تساوی مقابل عربستان در حال حاضر در صدر جدول قرار دارد. اگر عربستان مقابل بحرین شکست بخورد یا به تساوی برسد عملا صعود ایران به عنوان تیم اول قطعی است اما اگر عربستان با اختلاف بیش از دو گل مقابل بحرین به پیروزی برسد آن وقت به عنوان تیم اول گروه دوم به مرحله بعد صعود می‌کند و ایران باید شانس خود را به عنوان بهترین تیم دوم هر سه گروه جستجو کند.
 
* احتمال حذف ایران در صورت محاسبه شدن نتایج فلسطین در گروه اول
 
قطر تا به اینجا با پیروزی مقابل اردن و فلسطین با کسب 6 امتیاز در صدر جدول گروه اول قرار دارد. یمن با پیروزی مقابل فلسطین و اردن با برد مقابل یمن در رده دوم و سوم گروه خود قرار دارند.
 
قطر در بازی پایانی خود به مصاف یمن می‌رود و اردن با فلسطین روبرو می‌شود. اگر فلسطین مقابل اردن شکست بخورد تنها تیم بدون امتیاز این گروه است.
 
اگر نتایج فلسطین در گروه اول محاسبه نشود هیچ‌کدام از تیم‌های حاضر در این گروه در شرایطی قرار ندارند که به عنوان تیم دوم گروه 4 امتیازی شوند و صعود ایران به عنوان تیم دوم برتر 3 گروه قطعی می‌شود. این شرایط در گروه سوم هم حاکم است. در گروه سوم سوریه 2 بر یک امارات را شکست داده و امارات هم با نتیجه 4 بر 3 مقابل عمان به پیروزی رسیده است. نتیجه بازی سوم این گروه که بین عمان و سوریه برگزار می‌شود به هیچ وجه تیم دوم گروه را 4 امتیازی نخواهد کرد.
 
*ترس از لابی کشورهای عربی و تبانی عربستان و بحرین
 
قطر میزبان رقابت‌های غرب آسیا است و مسئول برگزار کننده مسابقات از کشور اردن است.
 
قطر و اردن هر دو در گروه اول حضور دارند و این نگرانی در اردوی ایران به جود آمده که ممکن است لابی قطر و اردن باعث شود مسئولان با وضع قوانین داخلی نام تیم چهارم گروه را از جدول مقایسه نتایج تیم‌های دوم خارج نکنند. در این شرایط تیم دوم گروه اول امتیازات بیشتری را نسبت به تیم دوم گروه دوم و سوم خواهد داشت.
 
اگر این اتفاقات رخ دهد احتمال حذف ایران در صورت اینکه تیم دوم گروه خود شود بالا می‌رود.
 
در صورت شمارش امتیازات تیم چهارم گروه اول، حذف بحرین در گروه دوم قطعی می‌شود.
 
در این شرایط بحرین شانسی برای صعود ندارد. به همین خاطر ممکن است عربستان و بحرین دست به تبانی بزنند و نتیجه‌ای در دیدار مستقیم این دو تیم رقم بخورد که باعث حذف ایران شود. تجربه ثابت کرده که بحرین همیشه برای عربستان بازی می‌کند. چرخاندن پرچم عربستان توسط بازیکنان بحرین در دیدار مرحله گروهی انتخابی جام جهانی 2002 مقابل ایران به خوبی این فرضیه را تائید می‌کند.
 
در صورتی که نتایج تیم چهارم گروه اول محاسبه نشود بحرین هم شانس صعود به عنوان تیم دوم را دارد و برای صعود به مرحله بعد مقابل عربستان تمام تلاشش را می‌کند.
 
در این شرایط قدرت مسئولان ایرانی و رایزنی که با مسئولان مسابقات انجام می‌شود می‌تواند در گرفتن حق ملی‌پوشان کشورمان تاثیر گذار باشد.
 
البته این مسائل همه در حد گمانه‌زنی است و ممکن است ایران به عنوان تیم اول گروه خود صعود کند و کار به اما و اگر کشیده نشود.
 
 
 
جدول گروه‌ها
 
گروه اول
 
قطر با 6 امتیاز صدرنشین است. اردن با 3 و یمن با 3 امتیاز در رده دوم و سوم قرار دارند. فلسطین بدون امتیاز در رده چهارم است.
 
اردن 3 - یمن یک
 
قطر 3 - فلسطین صفر
 
قطر 2 - اردن یک
 
یمن 3 - فلسطین یک
 
بازی سوم سه‌شنبه 14 مهر
 
قطر - یمن
 
فلسطین - اردن
 
گروه دوم
 
ایران 2 - بحرین صفر
 
ایران 2 - عربستان 2
 
بازی سوم گروه چهارشنبه 15مهر
 
عربستان - بحرین
 
گروه سوم
 
سوریه 2 - امارات یک
 
امارات 4 - عمان 3
 
بازی سوم گروه 15مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *