جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

نسخ پزشکانی با هزینه‌های میلیاردی

جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب: 423869
در نخستین نشست تخصصی بررسی بیمه گذاری دارو در ایران با پرداختن به چالش‌های فراروی نظام دارویی کشور و همچنین مبالغ نسخه‌های که بیمه‌ها باید هزینه آن را بپردازند، بر اصلاح و کنترل رفتار پزشکان برای نوشتن دارو تاکید شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، خلیل اهوازی در نخستین نشست تخصصی بیمه گذاری دارو در ایران اظهار داشت: هزینه‌های دارویی تامین اجتماعی استان تهران نیز که در سال ۹۱ معادل ۱۷۰ میلیارد تومان بود، در سال ۹۲ به حدود ۳۴۰ میلیارد تومان و در سال ۹۳ به ۵۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: مبلغ نسخه‌ها نیز از هشت هزار و یکصد تومان در سال ۹۱ به ۲۶ هزار تومان در سال ۹۳ افزایش یافته است.

اهوازی درباره تسهیلات و تبصره‌های بودجه دارویی سازمان تامین اجتماعی گفت: هزینه‌های درمان مستقیم، بیماران خاص، "ام.اس"، شیمی درمانی، بیماران پیوندی و پرداخت بیشتر برای بستری از جمله تسهیلاتی است که از سال ۸۱ به بعد برای بیماران درنظر گرفته است.

وی درباره چالش‌های فراروی نظام دارویی کشور اظهار داشت: عدم انطباق فارماکوبه دارویی کشوری و بیمه ای، عدم وجود گایدلاین درمانی (راهنماهایی بالینی)، نظارت ناکافی نظام بیمه ای، فعالیت ناکافی شوراهای علمی-تخصصی، توجه ناکافی به هزینه فایده و هزینه اثربخشی، عدم اجرای فرانشیز پلکانی و همچنین یکی بودن سیاست‌های ارائه کننده و ناظر از جمله چالش‌های نظام دارویی کشور است.

تهیه دارو ۱۵ تا ۳۰ درصد هزینه‌های سلامت را به خود اختصاص می‌دهد

شهرام غفاری معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: در ایران بین ۱۵ تا ۳۰ درصد هزینه سلامت را هزینه تهیه دارو تشکیل می‌دهد.

غفاری در نخستین نشست تخصصی بررسی بیمه گذاری دارو در ایران افزود: به طور میانگین در آسیا ۲۹ درصد هزینه‌های سلامت را دارو تشکیل می‌دهد و در برخی کشورها مانند مالزی این رقم بین ۸ تا ۵۰ درصد است.

وی با بیان اینکه نظام پرداخت‌های مالی نقش کلیدی در سلامت دارد، گفت: این مقوله می‌تواند باعث کارآمدی نظام سلامت شود و به همین دلیل اکنون نظام پرداخت‌ها طبقه بندی می‌کنند که هر کدام از این طبقات مزیت‌هایی را بدنبال دارد.

به اعتقاد غفاری برای اینکه نظام سلامت را مدیریت کنیم، باید نگاهی به نظام‌های پرداخت داشته باشیم. نظام پرداخت تاثیر جدی در رفتار مصرف کننده دارد. به عبارت دیگر جریان پول باید منظم و از پرداخت کننده (بیمه گر) به خدمات دهنده باشد.

وی با بیان اینکه همه ساله مبالغ زیادی برای دارو در کشور هزینه می‌شود، خاطرنشان کرد: برای کنترل و کاهش هزینه‌های دارو در نظام سلامت باید قیمت گذاری دارو کنترل شود، میزان مصرف دارو توسط مصرف کننده تنظیم شود و همچنین رفتار پزشکان برای نوشتن دارو تحت کنترل قرار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *