جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

شانس بالای کشتی برای ماندن در المپیک

يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب: 311773
روزنامه گاردین در آستانه جلسه حساس کمیته بین‌المللی المپیک در بوئنوس آیرس مدعی شد کشتی در رقابت با اسکواش و بیس‌بال موفق خواهد شد و در بازی های المپیک باقی می‌ماند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، تا ساعاتی دیگر قرار است کمیته بین‌المللی المپیک در بوئنوس آیرس از بین سه ورزش کشتی ، اسکواش و بیس‌بال یک ورزش را برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ انتخاب کند.

روزنامه گاردین درباره جلسه کمیته بین‌المللی المپیک درباره سرنوشت کشتی در بازی‌های المپیک نوشت: هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک در ماه فوریه تصمیم جنجالی گرفت و رشته کشتی را از بین رشته های اصلی المپیک حذف کرد. با این حال به نظر می‌رسد حتی اگر کشتی بتواند در المپیک باقی بماند ، خیلی‌ها به پروسه کمپین تلاش برای حفظ کشتی در المپیک اعتراض کنند. این کلاف سردرگم ممکن است با انتخاب ریاست کمیته بین‌المللی المپیک پیچیده تر شود و ریاست جدید مجددا تغییراتی در رشته‌های ورزشی در بازی‌های المپیک ایجاد کند.

مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک در تصمیم خود برای انتخاب یک رشته از بین سه رشته موجود برای بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ از ۳۹ معیار استفاده خواهند کرد و رشته‌ای که بیشترین امتیاز را در این معیار‌ها بدست آورد در بازی‌های المپیک حضور خواهد داشت. از جمله این معیار‌ها مدیریت خوب ، استفاده از نیروی جوانان، محبوبیت، جهانی بودن ، احترام به جوانان و ارزش‌های المپیک هستند.

در ماه می، هفت رشته ورزشی در کنار کشتی برای رسیدن به بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ اعلام شدند. خیلی‌ها در آن روز از این تصمیم شوکه شدند زیرا کشتی ورزشی کهن است که در اولین دوره بازی‌های المپیک نیز حضور داشته و به نوعی سمبل این بازی‌ها محسوب می‌شود. خیلی‌ها فکر می‌کردند هاکی و پنج گانه مدرن در این فهرست قرار بگیرند اما کشتی تاوان اعتماد به نفس بیش از حد خود را داد و خیلی دیر ایرادات خود را متوجه شد.

حذف یک رشته در المپیک علاوه بر اینکه ضربه سختی به اعتبار این رشته و ورزشکاران در جهان می‌زند بلکه باعث کاهش قابل توجهی در بودجه این رشته خواهد شد زیرا خیلی از برنامه‌های تامین بودجه تنها ورزش‌هایی را تامین مالی می‌کنند که در بازی‌های المپیک حضور داشته باشند. شوک حذف کشتی در بازی‌های المپیک باعث تغییر در این رشته و مدارس کشتی در کشورهایی نظیر آمریکا و روسیه شده است.

نناد لالوویچ رییس صربستانی فدراسیون جهانی کشتی که به تازگی جانشین رافائل مارتینتی در این پست شده است تغییرات زیادی در ورزش کشتی ایجاد کرده است. این تغییرات را در رقابت های قهرمانی جوانان جهان که ماه پیش در بلغارستان انجام شد دیدیم. لالوویچ روز گذشته با اعتماد به نفس بالایی از حفظ کشتی در بازی‌های المپیک سخن گفت و اعلام کرد از بوئنوس آیرس ساحل امن را برای کشتی می‌بینم.

او ادامه داد: هر ورزش کهنی حتی نظیر کشتی باید به روز شود. ما در ورزش کشتی در سال‌های اخیر نتوانستیم این کار را بکنیم. از زمانی که من به فدراسیون جهانی کشتی آمده‌ام، ورزش کشتی متفاوت شده است و دیگر مانند قبل کسالت آور است. از سال ۱۸۹۶ که بازی‌های المپیک آغاز شده، همواره ورزش کشتی در این بازی‌ها حضور داشته است. کمپین حفظ کشتی در بازی‌های المپیک حتی باعث شد کشورهایی نظیر روسیه ، آمریکا و ایران که با یکدیگر تنش سیاسی دارند نیز در یک جبهه قرار گیرند.

لالوویچ معتقد است در آستانه انتخابات برای حفظ کشتی در بازی‌های المپیک کمی نگران و البته خوشبین است.

در مقایل روسای دو فدراسیون اسکواش و بیس بال نیز ابراز امیدواری کردند با حضور رشته‌هایشان در بازی های المپیک بتوانند رشته خود را متحول کنند.

نیکول داوید قهرمان هفت دوره ورزش اسکواش درباره حضور این رشته در بازی‌های المپیک گفت:‌ اهمیت بازی های المپیک از سایر عرصه‌ها بسیار بالاتر است و او حاضر است تا همه ۷ مدال طلای خود را با یک مدال بازی های المپیک عوض کند.

تمام مسئولان این سه رشته طی روزهای اخیر لابی‌های زیادی با ۱۰۲ مسئول حاضر در هتل هیلتون بوئنوس آیرس انجام داده‌اند و امیدوارند که بتوانند در بازی‌های المپیک حضور داشته باشند،هر چند به نظر می‌رسد شانس کشتی برای ماندن در بازی‌های المپیک بیش از دو رشته ورزشی دیگر باشد.

در صورتی که کشتی در بازی‌های المپیک حضور داشته باشد، دو رشته دیگر نباید نا امید شوند و می‌توانند به تلاش خود برای رفتن به بازی‌های المپیک زیر نظر رئیس جدید کمیته بین‌المللی المپیک ادامه دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *