يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

اختصاص يك ميليون تومان به هر نوزاد

دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۲۹
کد مطلب: 77951
به گزارش خبرگزاري فارس هيئت وزيران در جلسه مورخ 8 آبان 88 كه در مركز استان خراسان رضوي تشكيل شد، بنا به پيشنهاد وزارت امور اقتصادي و دارايي، وزارت رفاه و تامين اجتماعي، وزارت مسكن و شهرسازي و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران با هدف تامين آتيه فرزندان ايراني و براي مشاركت و حمايت از تهيه مسكن، ازدواج، اشتغال و تحصيل آنان، آيين‌نامه تامين آتيه مهر امام رضا (ع)‌را تصويب كرد.
متن كامل آيين‌نامه تامين آتيه مهر امام رضا (ع) بدين شرح است:

*سن برداشت از حساب، حداقل 18 سال

بر اساس اين گزارش در ماده 1 اين آيين‌نامه كه به تعريف اصطلاحات و عبارت اختصاص يافته است، مجري طرح صندوق مهر امام رضا(ع) به نيابت از دولت معرفي شده است و امين طرح سازمان حسابرسي به عنوان ناظر اجراي طرح دانسته شده است. همچنين ولي به عنوان سرپرست اعم از والدين، وكيل قانوني يا قيم نوزاد تعريف شده است و صاحب حساب نيز متولدين پس از تاريخ تصويب اين تصويب نامه كه توسط مجري براي آنها حساب افتتاح مي‌شود دانسته شده است.
در عين حال كار گروه اجراي اين طرح كارگروهي با مسئوليت وزارت رفاه و تامين اجتماعي و با عضويت وزارت امور اقتصادي و دارايي،‌وزارت كار و امور اجتماعي، وزارت مسكن و شهرسازي، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور كه به منظور تهيه و تدوين دستور‌العمل‌هاي مورد نياز براي اجراي طرح تشكيل مي‌شود، دانسته شده است.
در اين ماده عنوان شده است كه مبلغ حداقل ده ميليون (10.000.000)‌ريال كه توسط مجري سه حساب به عنوان موجودي اوليه نوزاد واريز مي‌شود و مؤسسات سرمايه‌گذاري، بانكها، شركتهاي بيمه و شركتهاي سرمايه‌گذاري كه توسط مجري با آنها براي اجراي طرح، قرارداد منعقد مي‌شود دانسته شده‌اند.
بر اساس ماده 1 سن برداشت حداقل 18 سالگي صاحب حساب اعلام شده است.

* يك ميليون تومان براي هر نوزاد در صورت تقاضا

ماده2 اين آيين‌نامه حاكي است با تولد هر نوزاد ايراني (بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال كشور) و در صورت تقاضا،‌ حساب سپرده پس اندازي با مبلغ اوليه حداقل ده ميليون (10.000.000)‌ريال توسط مجري به نام نوزاد و به عنوان موجودي اوليه طرح افتتاح مي‌شود.

*صاحب حساب مي‌تواند به سپرده‌گذاري ادامه دهد

بر اساس ماده3 ، مجري متناسب با سهمي كه كارگروه،‌ بر اساس وضعيت درآمدي خانوارها در سقف اعتبارات مصوب سالانه تعيين مي‌كند و بر اساس ميزان مشاركت دوره‌اي ولي، به سپرده گذاري براي صاحب حساب اقدام مي‌نمايد.
تبصره 1 اين ماده به افراد خير اجازه مي‌دهد عهده‌دار مشاركت سهم ولي در سپرده‌گذاري شوند و بر اساس تبصره 2 دوره زماني سپرده‌گذاري سهم دولت تا سن بيست سالگي مي‌باشد كه صاحب حساب مي‌تواند پس از سن برداشت به منظور بهره‌‌مندي بيشتر به سپرده‌گذاري ادامه دهد.

* باقي ماندن سهم دولت در صورت برداشت سهم قبل از 18 سالگي

ماده 4 اين آيين‌نامه حاكي است چنانچه ولي يا صاحب حساب قبل از هجده سالگي مبادرت به برداشت سهم خود نمايد، به استثناي بيماريهاي صعب‌العلاج، موجودي اوليه و سهم دولت نزد مجري باقي مي‌ماند تا در راستاي امور موضوع ماده (5) اين آيين‌نامه به كار گرفته شود.

* ممنوعيت استفاده از اين منابع در غير موارد اعلام شده

بر اساس ماده 5 كارگروه مكلف است دستور‌العمل موارد استفاده از منابع طرح براي موارد تامين مسكن براي صاحب حساب، ايجاد فرصت شغلي اوليه براي كسب و كار صاحب حساب، هزينه‌هاي ازدواج صاحب حساب، تحصيلات عالي و حوزوي صاحب حساب، درمان بيماري‌هاي صعب‌العلاج و هزينه‌هاي حج تمتع صاحب حساب را تدوين و ابلاغ و بر حسن اجراي آنها نظارت كند.
تبصره اين ماده استفاده از منابع طرح به جز موارد مندرج در اين ماده را ممنوع كرده است و بر اساس تبصره 2 كار گروه مجاز است نسبت به افزايش موجودي اوليه براي متولدين در سال‌هاي بعد در سقف اعتبارات مصوب اقدام نمايد.

* قرارداد سرمايه‌گذاري با تصويب كارگروه

ماده 6 اين آيين‌نامه مجري را مكلف كرده است با هدف استفاده بهينه از منابع و تامين پوششهاي اجتماعي مناسب منظور شده در اين طرح، نسبت به انعقاد قرارداد سرمايه‌گذاري با موسسات سرمايه‌گذاري در چارچوب دستور‌العملي كه به تصويب كارگروه مي‌رسد، اقدام نمايد.

* معاونت برنامه‌ريزي منابع مالي را اختصاص مي‌دهد

بر اساس ماده 7 معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور بر اساس اعلام كارگروه، منابع مالي لازم را در لوايح بودجه سنواتي يا منابع قانوني ديگر پيش بيني مي‌نمايد.

*ارائه زمين توسط وزارت مسكن

ماده8 وزارت مسكن و شهرسازي و بنياد مسكن انقلاب اسلامي را موظف كرده است اراضي مورد نياز ساخت واحدهاي مسكوني طرح را تامين و تسهيلات لازم را از جمله وضع نرخ ترجيحي در واگذاري اراضي ارايه كند.

*بيمه مركزي آيين‌نامه‌هاي بيمه‌اي را تدوين مي‌كند

ماده9 آيين‌نامه بيمه مركزي ايران و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران را مكلف كرده است بر اساس درخواست كارگروه حسب مورد، دستور‌العملهاي بيمه‌اي و بانكي مورد نياز براي اجراي طرح را تدوين و تصويب نمايند.

*امين طرح گزارش‌هاي مالي ساليانه را ارائه مي‌كند

بر اساس ماده 10 امين طرح مكلف است هر سال نسبت به بررسي نحوه اجراي طرح اقدام و گزارشهاي مالي و عملكرد را به كارگروه ارايه كند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *