جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
پدیده ای که نباید از آن به سادگی گذشت;

جدول هزینه های یک شرکت خودرو سازی برای کنترل رسانه ها

دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۰۰:۱۸
کد مطلب: 97698
جدول هزینه های یک شرکت خودرو سازی برای کنترل رسانه ها
هزينه تبليغاتي يكي از سرفصل هاي بودجه اي بنگاه هاي اقتصادي است كه براي تبليغ و توسعه بازار محصول استفاده مي گردد.

به گزارش جهان، ميزان عددي اين بودجه كه هميشه بخش معيني از درآمد يك شركت را به خود اختصاص مي دهد متناسب با درآمد شركت و لزوم تبليغ كالا، در بازه زماني خاص و طي فرمولي به دست مي آِيد.

بديهي است كه اگر بودجه تبليغات به صورت صحيح و تا سقفي كه بر اساس فرمول فوق الذكر به دست مي آيد هزينه شود، اقدامي شايسته صورت گرفته است. اما در صورتي كه اين هزينه ها بيش از حد بوده و در شيوه تخصيص آن ملاحظات شخصی و سياسي اولويت بالاتري نسبت به اولويت هاي بنگاهي داشته باشد، قطعا اقدامي غيراصولي صورت پذيرفته و بايد با آن برخورد گردد.

اين روند ناصحيح متاسفانه در برخي از بنگاه هاي اقتصادي ـ که بعضاً دولتی هم هستند ـ تبديل به روال شده است و مديران عامل اين مجموعه ها با هزينه هاي غير متعارف رسانه اي درصدد آنند كه رسانه ها، مجيزه گوي آنان شده و به جاي تبليغ كالا، مبلغ مديرعامل شده و افكار عمومي را به آن سمت هدايت كنند كه آنان مي خواهند.

متاسفانه نمونه ای از این اقدامات غيراصولگرايانه در يكي از شركت هاي خودروسازي به اوج گرفته و حيف و ميل بيت المال در اين بنگاه به وضعیت نگران كننده ای رسیده است. در اين شركت خودروساز مدير عامل با تشكيل یک ستاد سياسي و رسانه اي و تخصيص بودجه بسيار گزاف در صدد آن است كه با سرپوش نهادن بر ضعف ها، منافع شخصی خود را دنبال كند.

بنابراین گزارش، بودجه اختصاص يافته به اين امر، چندين برابر بودجه هاي متعارف بوده به گونه اي كه مي توان با اين رقم چندين روزنامه و خبرگزاري را اداره كرد.

یک فرد آگاه از هزینه های میلیاردی در شرکت خودروسازی ... برای همراه سازی رسانه ها خبر داد و افزود: اين تخصيص اعتبار براي عمليات رسانه اي در نوع خود كم نظير بوده و به نظر مي رسد بودجه تبليغاتي اين شركت نزديك به 10 ميليارد تومان باشد.

اين هزينه هاي رسانه اي كه بخشی از آن در جدول زير آمده است عمدتاً با هدف تبلیغ براي مديران عالی اين شركت بوده است.
 
 
       
يك كارشناس امور رسانه هم در اين باره به خبرنگار ما گفت: معمولا مديراني كه در مديريت دچار ناكارامدي هايي هستند يراي پوشش دادن ضعف مديريتي خود با افزايش بودجه تبلیغاتی و انجام لابی های سیاسی ـ رسانه ای، سعي می کنند این ضعفها را از دید عموم دور نگه دارند.

اين كارشناس با اشاره به انجام برخي مصاحبه هاي سفارشي براي تاييد يك مدير، گفت: متاسفانه در جامعه سياسي و اقتصادي كساني هستند كه با دريافت امتيازاتي حاضرند مصاحبه هاي سفارشي انجام دهند. به طور مثال آقاي ج كه نقش موثري در استيضاح وزير صنايع داشته است جلسات مستمري را با مديرعامل ... در دفتر پونك خود برگزار کرده و در همين راستا 40 دستگاه گوشي همراه توسط آقاي مديرعامل تهيه و براي انجام كنفرانس مطبوعاتي آقاي ج، جهت هديه به خبرنگاران در تاريخ 23 دي ارسال مي گردد.

اين كارشناس افزود : هنگامي كه يك مجموعه اقتصادي به اين روش رو مي آورد بايد احساس خطر كرد، زيرا اين مصاحبه ها هزينه هاي گزافي را براي بنگاه به دنبال دارد و در واقع اين منافع مردم است كه صرف خواسته هاي سياسي مي شود.

وی خاطر نشان کرد: مدیرانی از این سنخ باید به جای هزینه کردن برای خریدن رسانه ها هزینه ها را صرف بهبود کیفیت کالاها و خدمات خود نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *