جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

‌چاپخانه‌های کوچک در خطر تعطیلی

چهارشنبه ۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب: 414228
رییس اتحادیه چاپخانه‌داران و لیتوگرافی‌های اصفهان با اشاره به تعطیلی هفت چاپخانه اصفهان در سال ۱۳۹۳، گفت: مالیات در سال گذشته به شدت دست و پا گیر شد و اگر همین روال در سال ۱۳۹۴ ادامه پیدا کند، تعداد بسیاری چاپخانه به ویژه چاپخانه‌های کوچک تعطیل خواهد شد.
به گزارش جهان، محمدعلی انصاری پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه فعالان صنعت چاپ تنها با عشق خود به کار ادامه می‌دهند، اظهار کرد: چاپ یک متولی واقعی ندارد. البته با اداره ارشاد‌ تعامل داریم و با مشورت و همکاری او کار انجام می‌دهیم، اما ارشاد فقط بعد نظارتی بر صنعت چاپ دارد و بعد حمایتی ندارد.

وی با بیان اینکه صنعت چاپ مظلوم واقع شده است، افزود: بودجه وزارت ارشاد به اندازه یک باشگاه ورزشی نیست، اما برای یک چاپخانه خوب باید حداقل ۵۰ میلیارد تومان سرمایه وجود داشته باشد تا خوب کار کند، با این حساب بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد چه جایگاهی برای حمایت از صنعت چاپ می‌تواند داشته باشد؟

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران و لیتوگرافی‌های اصفهان با اشاره به تعطیلی هفت چاپخانه اصفهان در سال ۱۳۹۳ ادامه داد: مالیات در سال گذشته به شدت دست و پا گیر شد و اگر همین روال در سال ۱۳۹۴ ادامه پیدا کند، تعداد بسیاری چاپخانه به ویژه چاپخانه‌های کوچک تعطیل خواهد شد، چراکه چاپخانه‌های کوچک به جایی می‌رسند که اگر تعطیل کنند کمتر ضرر می‌کنند تا اینکه به چاپخانه‌داری ادامه دهند.

انصاری پور اضافه کرد: بزرگترین دغدغه متولیان صنعت چاپ مالیات بوده و در همه جلسات آن را مطرح کردیم، زیرا این حق مسلم چاپخانه‌داران است که از معافیت مالیاتی برخوردار شوند. طبق بند لام ماده ۱۳۹ قانون مالیات مستقیم کلیه کسانی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت می‌گیرند و کار فرهنگی انجام می‌دهند از مالیات معاف می‌شوند.

وی تصریح کرد: این قانون تفسیر به رای می‌شود و هر کس یک جور آن را تفسیر می‌کند، اما قانون این پیش‌بینی را کرده و یکی از انگیزه‌های چاپخانه‌داران برای ورود به صنعت چاپ این قانون بوده است.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران و لیتوگرافی‌های اصفهان با اشاره به طرحی برای ساختن شهرک چاپ در اصفهان گفت: شهرک چاپ یک مقوله کاملاً اشتباه بود و در کل کشور قابل اجرا نیست، زیرا چاپخانه‌های کوچک باید در شهر باشند و چاپخانه‌های صنعتی نیز محل خود را از قبل پیش‌بینی کرده و بر اساس آن کار می‌کنند، بنابراین هیچ‌کدام نمی‌توانستند به شهرک بروند.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *