جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲
۱

«ایران‌کد»نامزدجایزه تسهیل‌تجارت درآسیا شد

جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۳۳
کد مطلب: 324237
در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران کد را مانعی برسر تجارت معرفی کرد که کمیته ای در آسیا که زیر نظر سازمان ملل فعالیت می کند، ایران کد را در فهرست نامزدهای جایزه تسهیل تجارت قرار داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، در باب تاریخچه موضوع ایران کد و شبنم که طی روزهای اخیر خبرساز شده است، نکته اصلی زیر ساخت شناسه گذاری کالا است که در وزارت صنعت و معاونت فناوری اطلاعات طرح کلانی ریخته شد تا جریان کالا را از ابتدای ورود به زنجیره از تولید و یا واردات تا نقطه مصرف رصد کند. ایجاد این امکان نیاز به زیر ساخت داشت که بدیهی ترین زیر ساخت، شناسه گذاری کالا در اولین مرحله بوده است.مثلاً زمانی که کد ملی نبود هزاران نام مشابه وجود داشت تا اینکه کد ملی مطرح شد و جلوی خیلی از مفاسد گرفته شد.

بنابراین گزارش، کدینگ کالا یعنی ایران‌کد بیش از ۱۰ سال است که در حال پیگیری است و طرح شبنم با رویکرد تک شماری کالا سه سال است شروع شده است و جلوی خیلی از تخلفات را گرفت که نعمت زاده وزیر صنعت در یک برنامه تلویزیونی این دو طرح را ملغی کرد و نهایت دلیل و استدلال وی این بود که این طرح‌ها اشکالاتی دارد که فرایند گمرکی را با مشکل روبه رو کرده، بنابراین باید ملغی شود. این لغو در حالی رخ داد که هر کدام هم مصوبه هیئت دولت و یا مجلس را داشت.

این در حالی است که سازمان تعزیرات با این طرح‌ها همراه است و از طرح شبنم خروجی دیده است و آمارهایی از تأثیر گذاری این طرح هم وجود دارد البته اشکالاتی نیز دارد مثل بحث خرید و فروش برخی کدها در بازار. در باره ایران کد هم باید بگوییم فرایند گمرکی را کند نکرده و کار طولانی مدتی است که در ۸ سال است اجرا می شده واعتراضی نبوده است.
این گزارش حاکی است، گمرک بیش از همه دنبال حذف ایران کد است و می خواهد فرایند طولانی گمرکی را به گردن ایران کد بیاندازد و در این باب ادعا شده که ۱۸۰۰ ردیف تعرفه کالایی ایران کد می‌گیرد. این در حالی است که در کل سامانه های ورود کالا، حمل کالا، قبض انبار، معاملات، ثبت سفارش، بارنامه بر خط، کلید ارتباط این سامانه ها ایران کد بوده و اگر ایران کد حذف شود این سامانه ها نمی توانند با هم کار کنند و شفافیت ملغی می‌شود.
به گزارش تسنیم؛ اینکه ایران کد باعث سختی فضای کسب و کار و کاهش رتبه ایران شده، موضوعیت ندارد و این استدلال مثل این است که بگوییم واردات سخت شده پس گمرک را باید حذف کنیم.

اجرای ایران کد در ایران سابقه ۲۰ ساله دارد و از زمان جنگ و نیاز به اطلاعات کالاها شروع شد و در سال ۸۴ با روی کار آمدن میرکاظمی به مجلس پیشنهاد شد. در ۸ سال دولت نهم و دهم این طرح به طور کامل اجرا شد که تا الان بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار کالا ثبت و ۶۰ هزار شرکت تولیدی و بازرگانی در این سامانه عضو هستند.

برای رد تاثیر ایران کد بر سخت تر شدن فضای کسب و کار در ایران همین بس که در آسیا کمیته‌ای وجود دارد که جزئی از سازمان ملل است و برای تسهیل تجاری برنامه‌هایی را به کشورها پیشنهاد می‌دهد، این کمیته ایران کد را به عنوان یک ابزار تسهیل تجاری انتخاب کرد و در فهرست یکی از جوایز کمیته قرار داد. حال چگونه است که در دنیا به ایران کد جایزه تسهیل تجاری می‌دهد ولی وزیر صنعت ایران کد را موجب سخت تر شدن تجارت معرفی می کند.

درست است که باید تسهیل تجاری ایجاد شود و اسناد کاغذی از بین برود؛ ولی ایران کد هیچ سند کاغذی ندارد و فرایند آن الکترونیکی است و زیر ساختی برای تعریف خدمات الکترونیک است. همچنین در تشکیل دولت الکترونیک پایه‌ای ترین اطلاعات در این حوزه اطلاعات کالا است. ایران کد تنها مرجعی است که اطلاعات را دارد و سامانه کد اچ اس، آی سی و کد تعرفه که پیش از این وجود داشته برای گروه کالایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که منشا فسادهای زیادی در گمرک است.
یکی از موارد فساد برانگیز کد تعرفه که از سوی گمرک اجرا می شود، در موضوع واردات مکمل های غذایی و دارویی با ارز ۱۲۲۶ تومان خود را نشان داد، چون کد تعرفه برای گروه کالایی است و سیاست گمرک بر اساس این کد تعرفه انجام می‌شود، وقتی دولت مصوب کرد که به مکمل های دارویی ارز ۱۲۲۶ تعلق گیرد، چون تعرفه مکمل دارویی و مکمل‌های غذایی یکی است، بنابراین کالاهایی که حتی واردات آن ممنوع بود نه تنها وارد شد بلکه ارز مرجع نیز دریافت کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ايران كد مترقي ترين و در عين حال سهل ترين مرحله از مراحل واردات بود كه به خوبي محل ورود نام وارد كننده و اصالت كالاها به خصوص مواد غذايي و دارويي را نشان مي داد و قاچاقچيان مانع بزرگي براي فروش محصولاتشان بنام ايران كد داشتند اما هم اكنون هم قاچاقچيان و هم تجار متخلف ديگر مانعي نمي بينند و سيل كالاهاي غير اصل و بي كيفيت وارد كشور خواهد شد كه به خصوص در حوزه سلامت خسارات جبران ناپذيري خواهد زد و ديگر نميتوان به راحتي متخلفان را رهگيري كرد زيرا با نصب برچسب ايران كد منشا و مبداء كالا و حتي نام وارد كننده آن مشخص بود اما اكنون با نبود ايران كد كالاي خوب و بد در بازار مختلط و باعث ميشود مردم و كسبه خرد مبنايي براي اصالت كالا در دست نداشته باشند .