دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰
۳

حذف ایران‌کدوشنبم تصمیم اشتباه است

شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب: 325786
رییس سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تأکید براینکه حذف ایران کد و شنبم اشتباه است، گفت: قانون ستاد مبارزه با قاچاق با وجود تصویب نمایندگان همچنان بین مجلس و شورای نگهبان در حال تردد است.
به گزارش جهان، فداحسین مالکی در گفت‌وگو با تسنیم درباره حذف نصب ایران کد و شنبم بر روی کالاها اظهار داشت: طرح شبنم یک طرح ملی است و بر همین اساس تمام راهکارهای قانونی و کار کارشناسی را طی کرده و سپس به تصویب دولت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه طرح مذکور تأثیر قابل قبولی داشته است، افزود: به اعتقاد بنده به جای آنکه وزیر صنعت، معدن و تجارت اصرار بر حذف طرح شبنم داشته باشد باید مکانیزم های این طرح را بررسی و در واقع نقاط قوت و ضعف آن را مورد ارزیابی قرار دهد.

رئیس سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: این که به صراحت اعلام کنند این طرح کلاً اشتباه بوده است، دور از واقعیت است. تا مرحله‌ای که در جریان این طرح قرار داشتیم نواقص را شناسایی کرده بودیم اما این امر به هیچ عنوان به معنای نادرستی مطلق این طرح نیست.

مالکی ضمن بیان اینکه معمولاً طرح های ملی ایرادات خاص خود را دارند، تصریح کرد: البته برخی در بخش خصوصی نیز تمایل زیادی به اجرای این طرح در سطح کشور نداشته و مخالفت هایی را ابراز می کردند.

به اعتقاد مالکی طرح شبنم و ایران کد می تواند نقش مؤثری را در حمایت از تولید ملی ایفاء کند چراکه در حال حاضر اطلاعات دقیقی از میزان واردات غیر قانونی کالاها به کشور وجود ندارد که طرح شبنم امکان شناسایی این کالاها را به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: در مجموع طرح شبنم مجدداً باید مورد بررسی قرار گیرد اما این امر نباید به حذف این طرح منتهی شود. البته بنده تعجب می کنم در مقطعی خود وزارت صنعت اصرار زیادی بر اجرای این طرح داشت اما اکنون نظرش تغییر کرده است.

رئیس سایق ستاد مبارزه به قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه باید فرهنگ بخش خصوصی را به این طرح نزدیک کنیم و مانع ترس بخش خصوصی از اجرایی شدن آن باشیم ، گفت: سال ۹۱ سال سختی برای کشور محسوب می شد به نحوی که برخی از نوسانات ارزی سوء استفاده کرده و کالاهای بی کیفیت و غیر ضروری را وارد کشور نموده‌اند.

وی اضافه کرد: در همین زمینه یک ماه گذشته مجلس قانون ستاد مبارزه با قاچاق را مورد تصویب رسانده است اما متأسفانه این قانون هنوز میان شورای نگهبان و مجلس در حال رد و بدل هست و به مرحله تصویب نهایی نرسیده است.

مالکی با اشاره به اینکه امیدوارم با رفع ایرادات شورای نگهبان، هر چه سریعتر قانون ستاد مبارزه با قاچاق کالا مورد تصویب قرار گیرد، اظهار داشت: با تصویب این قانون خلاهای قانونی مبارزه با قاچاق برطرف خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حذف ایران کد تصمیم کاملا صحیحی است.
حتما اشتباهه،همانطور که حذف معاونت ای تی وزارت صنعت اشتباهه،توقف مسکن مهر اشباهه و ان تا اشتباه این چنینی
فروشنده جوان
باسلام؛ باركدياملی كد ياطرح شبنم؛بايدان شركت واردكننده كالابرچسپ كدكالا نصب وهزينه ان راپرداخت كندوكالاراواردكند؛نه اينكه من فروشنده لوازم اريشی كه كل اسباب مغازه ام سه ميليون نميشه؛اتاق بازرگانی بيادچندتابرچسپ بنام باركدبهم بده يك ميليون دويست پول بگیرد؛