شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

اين تيپ آدمها در همه انقلابها بوده و هستند

شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب: 388533
برخى هم او را "شيث" خوانده اند، كه خيلى تيپ جالبى دارد و نماد آدم هايى است كه ايدئولوژى شان را مثل لباسشان عوض مي كنند
اين تيپ آدمها در همه انقلابها بوده و هستند
در كوفه آدمى داشتيم به نام "شبث ابن ربعى" كه فرمانده پياده نظام ابن سعد در كربلا بود كه برخى هم او را "شيث" خوانده اند، كه خيلى تيپ جالبى دارد و نماد آدم هايى است كه ايدئولوژى شان را مثل لباسشان عوض مي كنند، آدم هاى سازشكار ، بى اصول، بوقلمون ، بى تقوى يا بيشعور كه اين تيپ آدم ها هميشه و در هر دوره اى هستند.

در سفينة البحار نقل ميكند كه اين آقا از پولدار هاى كوفه بود، قبل از اينكه مسلمان بشود ، يك خانمى ادعاى نبوت كرد، به آن خانم ايمان آورد و شد مؤذن او، بعدا مسلمان شد.

بعد سر خلافت حضرت امير جزء كسانى بود كه آمد و با امير المؤمنين بيعت كرد و آمد در حكومت على، بعد كه جريان خوارج پيش آمد، جزء خوارج شد و با على(ع) درگير شد.

بعد كه مردم با امام حسن بيعت كردند، آمد با امام حسن بيعت كرد و طرف ايشان را گرفت، بعد كه حكومت امام حسن سقوط كرد، شبث شد جزء افسران معاويه.

بعد در كوفه جزء كسانى بود كه نامه نوشتند به امام حسين كه آقا! بياييد قيام كنيد و رهبر ما باشيد تا عليه يزيد اقدام كنيم، حالا امام حسين به حرف اينها گوش كرده اند و آمده اند به سمت كوفه، همين آدم يكمرتبه ميبيند هوا پس شد و جو سياسى كوفه يكمرتبه عوض شد و شايعات و جنگ روانى و حكومت نظامى شد ، با خودش گفت من از شهر فرار كنم بروم بيرون تا در اين درگيرى نباشم، طرف حسين اگر باشم كه كشته ميشوم، طرف اينها هم اگر باشم ، دستم به خون پسر پيغمبر آلوده مي شود، بروم يك جايى گم و گور شوم، ابن زياد آدم زرنگى بود و دستور داد اين تيپ آدم ها و بزرگان را كه رفته بودند در باغ هايشان مخفى شده بودند ، گوششان را بگيرند بياورند و در كربلا فرمانده شان كنند، يعنى من نمي گذارم كه اين وسط دست من ، ابن زياد، به خون حسين آلوده شود و اينها همه پاك بمانند، شبث شد فرمانده يكى از پياده نظام هاى ابن سعد، بعد كه سيدالشهداء شهيد شدند و اينها حمله كردند به حرم پيغمبر و زن ها و بچه ها ، اين آدم دلش ميسوزد و با شمر درگيرى لفظى پيدا مي كند، بعد مي آيد در كوفه چند مسجد مي سازد به پاس خوابيدن فتنه حسين به علت نذرى كه كرده بوده بابت خوابيدن فتنه حسين و حفظ حكومت يزيد.

بعد مختار قيام مي كند عليه يزيد و ابن زياد، شبث به مختار مي پيوندد، توبه مي كند از كارهايش و جزء فرماندهان قيام مختار مي شود.

بعد "مصعب ابن زبير" برادر عبدالله مي آيد و مختار را مي كشد و اين مي شود فرمانده پليس مصعب بن زبير در كوفه....
اين تيپ آدمها در همه انقلابها بوده اند و هستند.
حسن رحیم پور ازغدی  
"حسين عقل سرخ ١" سال٨٠
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *