سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۹
۵
رحیم پورازغدی درجمع نمازگزاران تهران:

تحریم‌ها با انعطاف های یکسال اخیر بیشتر شد/ نماز جمعه، دماسنج افکار عمومی مومنان است

جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب: 404697
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در یک سال گذشته دولت هر نوع انعطافی به خرج داده ولی تحریم‌ها بیشتر شد تصریح کرد: امام (ره) در تحریر الوسیله مبارزه با زیاده‌خواهی غرب را بر همه مسلمین واجب دانست.
تحریم‌ها با انعطاف های یکسال اخیر بیشتر شد/ نماز جمعه، دماسنج افکار عمومی مومنان است
به گزارش جهان، حسن رحیم‌پور ازغدی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران گفت: نماز جمعه پایگاه انقلاب است و دماسنج افکار عمومی مومنان است و باید زنده باشد و هدف ما بحث جنجالی نیست.

وی افزود: در مکتب انقلاب مسئله امر به معروف و نهی از منکر و نظارت و انتقاد اصل است و نماز جمعه نیز در خط مقدم است.

ازغدی با بیان اینکه پیامبر فرمودند اگر امر به معروف و نظارت و انتقاد تعطیل شود دیگر هرچه نماز جمعه بیایید فایده ندارد چرا که باندهای فاسد و کثیف بر ما مسلط خواهند شد و دعای نیکان شما برآورده نخواهد شد، تصریح کرد: طبق روایات مسئولان سه قوه و نخبگان باید هر جمعه نگران باشند که فردا در نماز جمعه در مورد ما چه چیزی گفته خواهد شد و گروهی از شما باید باشند که دعوت به خیرات کنند و رستگاری در نظارت و انتقاد است.

وی ادامه داد: امیر مومنان فرمودند تمام احکام یک طرف و انتقاد و امر به معروف یک طرف، اینها هم باهم مساوی نیستند و تمام احکام عبادی مانند یک فوت کردند است در برابر اقیانوس، البته انتقاد باید صادقانه و شجاعانه و ساختارشکن باشد. نظام به مردم وعده داده و باید در پای وعده‌ها بایستند و مسئولان باید در روزهای نماز جمعه‌ به مشکلات مردم پاسخ دهند، اگر مسئولان نیامدند باید خودشان پاسخگو باشند. مسئولین بدانند وعده‌ای که می دهند، وعده نظام است.

ازغدی با اشاره به محتوای اصل ۴۳ قانون اساسی در امور مالی و اقتصادی و بند نخست این اصل گفت: تأمین‏ نیازهای‏ اساسی‏ شامل مسکن‏، خوراک‏، پوشاک‏، بهداشت‏، درمان‏، آموزش‏ و پرورش‏ و امکانات‏ لازم‏ برای‏ تشکیل‏ خانواده‏ برای‏ همه‏ در قانون امده است و در اصل دوم تاکید شده که تأمین‏ شرایط و امکانات‏ کار برای‏ همه‏ به‏ منظور رسیدن‏ به‏ اشتغال‏ کامل‏ و قرار دادن‏ وسایل‏ کار در اختیار همه‏ کسانی‏ که‏ قادر به‏ کارند ولی‏ وسایل‏ کار ندارند، در شکل‏ تعاونی‏، از راه‏ وام‏ بدون‏ بهره‏ یا هر راه‏ مشروع‏ دیگر که‏ نه‏ به‏ تمرکز و تداول‏ ثروت‏ در دست‏ افراد و گروه‏ های‏ خاص‏ منتهی‏ شود و نه‏ دولت‏ را به‏ صورت‏ یک‏ کارفرمای‏ بزرگ‏ مطلق‏ درآورد. این‏ اقدام‏ باید با رعایت‏ ضرورت‏ های‏ حاکم‏ بر برنامه‏‌ریزی‏ عمومی‏ اقتصاد کشور در هر یک‏ از مراحل‏ رشد صورت‏ گیرد.

وی ادامه داد: تنظیم‏ برنامه‏ اقتصادی‏ کشور به‏ صورتی‏ که‏ شکل‏ و محتوا و ساعت‏ کار چنان‏ باشد که‏ هر فرد علاوه‏ بر تلاش‏ شغلی‏، فرصت‏ و توان‏ کافی‏ برای‏ خودسازی‏ معنوی‏، سیاسی‏ و اجتماعی‏ و شرکت‏ فعال‏ در رهبری‏ کشور و افزایش‏ مهارت‏ و ابتکار داشته‏ باشد.

‎‎‎‎‎‎رحیم پور ازغدی گفت: رعایت‏ آزادی‏ انتخاب‏ شغل‏، و عدم‏ اجبار افراد به‏ کاری‏ معین‏ و جلوگیری‏ از بهره‏ کشی‏ از کار دیگری‏ یک بند دیگر این قانون و منع اضرار به‏ غیر و انحصار و احتکار و ربا و دیگر معاملات‏ باطل‏ و حرام‏ بند پنجم این اصل است.

ازغدی با اشاره به بند ششم شامل منع اسراف‏ و تبذیر در همه‏ شئون‏ مربوط به‏ اقتصاد، اعم‏ از مصرف‏، سرمایه‏ گذاری‏، تولید، توزیع و خدمات‏ اظهار داشت: استفاده‏ از علوم‏ و فنون‏ و تربیت‏ افراد ماهر به‏ نسبت‏ احتیاج‏ برای‏ توسعه‏ و پیشرفت‏ اقتصاد کشور یک مسئله مورد تاکید است.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اهمیت بند جلوگیری‏ از سلطه‏ اقتصادی‏ بیگانه‏ بر اقتصاد کشور، خاطرنشان کرد: در بند نهم بر افزایش‏ تولیدات‏ کشاورزی‏، دامی‏ و صنعتی‏ که‏ نیازهای‏ عمومی‏ را تأمین‏ کند تاکید شده تا کشور را به‏ مرحله‏ خودکفایی‏ برساند و از وابستگی‏ برهاند.

وی با بیان اینکه اصل ۵۵ قانون اساسی نحوه نظارت بر دولت و بودجه کل کشور را بحث می کند گفت: پس ما عرض کردیم چند اصل مهم در قانون ناظر بر اقتصاد و بازار اسلامی است که دهه فجر دانشگاه ها و حوزه ها باید روی این مسائل کار کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در یک سال گذشته دولت هر نوع انعطافی به خرج داده ولی تحریم‌ها بیشتر شد تصریح کرد: امام (ره) در تحریر الوسیله مبارزه با زیاده‌خواهی غرب را بر همه مسلمین واجب دانست.

وی افزود: مسئولان آمریکایی در کتابی نوشتند، مسئولان ایرانی وقتی که احساس ضعف کردند ما هم پیش رفتیم، این اتفاق در زمان امام راحل هم افتاد. اینها می‌گویند به خاطر اقتصاد ما توهین می‌کنیم و شما نباید هیچ حرفی بزنید.

رحیم‌پور با اشاره به حکم امام راحل در مورد سلمان رشدی خاطرنشان کرد: امام در مورد توهین سلمان رشدی حکم داد. ایشان فرمودند که برخی می‌گویند این مسئله را رها کن چرا که غرب ما را تحریم می‌کند. جهانخواران به تلاش افتادند و غیر از این نیست که این نشان از ترس سران استکبار از ما دارد تمام توطئه‌های آنها برای این بوده که ما نگوییم اسلام تمدن می‌سازد و اسلام جوابگوی جامعه است. تلاش دارند بگویند که ما از شما اجازه نمی‌گیریم و این شما هستید که باید از ما اجازه بگیرید.

وی با اشاره به مفاسد اقتصادی اظهار داشت: باید صحنه شفاف و امر به معروف و نهی از منکر فعال باشد و ائتلاف ثروت و قدرت با سبک غربی شکل نگیرد.

وی تصریح کرد: باید به این موارد دقت کرد، افرادی که دنبال تولید و خدمت سالم هستند که بخش خصوصی واقعی هستند نه بخش خصوصی سرمایه‌دار، بخش میانی مردم که می خواهند کار اقتصادی هستند باید امکانات در اختیارشان گذاشته شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید تمام رگه‌های وابستکی خود را از دنیای متوحش باید قطع کنیم، گفت: برخی معتقدند ما فقط با آمریکا می توانیم اقتصاد خود را رشد دهیم.

رحیم پور گفت: امام فرمودند اینها فکر کردند که ما جا میزنیم. ما به شما کینه داریم و میان ما سوتفاهم نیست ما کینه غرب را با اسلام از این نکته ها به دست می آوریم قضیه حمایت شما از جریان ضد اسلامی است.

وی افزود: امام فرمودند کسانی می‌گویند ما باید رابطه با امریکا را صاف کنیم تا مسائل ما حل شود، اما این ضرورتی نیست که دنبال مناسبات گسترده باشیم چون ممکن است آنها فکر کنند که ما چنان به آنها وابسته شدیم که از توهین به مقدساتمان هم می‌گذریم آنها که معتقدند ما باید در اصول و دیپلماسی خود تجدید نظر کنیم و اگر واقع گرایانه عمل کنیم غرب با ما برخورد متقابل انسانی می‌کند اما اینها نمونه‌هایش است. اینها با اصل اسلام مشکل دارند، امام فرمودند اینها را ببینید تا از ساده‌اندیشی به درآیید.

ازغدی با اشاره به پیام رهبر انقلاب به حوزه‌های علمیه گفت: مدیریت حوزه بعد از پیام رهبری به ایشان نامه نوشت و بعد از کلی تعارفات گفتند که ما از همه علما می‌خواهیم که تا پایان شهریور پیشنهادات خود را در این مورد به ما بدهند، این برای سال ۸۱ بود در دوازده سال پیش. اما تا الان فضلای شایسته در حوزه هستند هنوز نهادی به نام نقد فقه حکوتی و و بررسی مسائل بانک‌ها و صادرات و واردات ندارید و اگر داریم بگویند خروجی آن کجاست و دست کیست؟ رهبری فرمود اگر می‌خواهید بازار اسلامی داشته باشید مسئول آن نهادهای پژوهشی سه قوه و حوزه و دانشگاه هستند.

وی افزود: دانشگاه‌ها کرسی‌های نظریه پردازی پراکنده تشکیل داده اما وقتی موفقند که دانشکده‌های ما فرمول دهند که چطور می‌توانیم کشور را از تورم و دلالی خارج کنیم و به سمت تولید ببریم. ما الآن بازار سنتی نداریم بازارهایی داریم که نه اصالت سنتی دارند و نه حتی نظم سکولار غربی را که قیمت‌ها یکسان و دولت پاسخگو باشند را رعایت نمی‌کنند بازار بلبشوی مصرفی، دلالی داریم.

وی با اشاره به اینکه رهبری چند بار گفتند بدون نقشه جامع، کشور سرگردان است عنوان کرد: باید حوزه، دانشگاه و بخش‌های پژوهشی توضیح دهند که جای مدیریت صحیح اقتصادی کشور در در این کرسی‌ها کجاست؟ بیماری مدرک دادن در دانشگاه به حوزه هم وارد شده، چند میلیون مدرک دادند اما فکر شغل نیستند؛ اقتصاد کشور به این تخصص‌ها نیاز دارد؟ دانشگاه دولتی، آزاد و پیام نور طبق نقشه جامع عمل کنند ما چند میلیون تحصیلکرده بی شغل داریم. توزیع رشته‌ها باید با دقت صورت گیرد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی گفت : اگر حریت در حوزه ما طبق خواسته اهل بیت برقرار بود و مصیبت اخباری‌گری وارد حوزه نشده بود فقه ما بر اساس فقه اسلامی بنا می‌شد، برخی در مسائل فرعی اجتهادی کار خوب می‌کنند اما در تمدن‌سازی دست و پایشان می‌لرزد؛ چه شد اشعری‌گری داخل حوزه ما شد؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید معنای عدالت را بفهمید تا رعایت شود گفت: نمی‌توانیم با استناد به اصل کلی عدالت بر خلاف آیات و روایات حرف بزنیم. یکی از مسئولان گفت که ولایت مطلقه فقیه، استبداد دینی است، من پاسخ دادم این امر عقلایی است و نامش اختیار بحران است و در غرب هم وجود دارد.
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


France
چطور اگه آنهايي كه منتقد شما هستند اگر بيايند تو خيابان حتما از بيگانه دستور گرفته اند ولي موافقين شما دماسنج ملتند آقاي فيلسوف
متاسفم از اين منطق
دبیرجغرافیا
Iran, Islamic Republic of
خواهش میکنم دماسنج وفشار سنج راسیاسی نکنید
Iran, Islamic Republic of
چه شده که این آقایان تادیروزحامی...
دوست داشتم شان علمی و مبنایی و فکری این فیلسوف و اندیشمند دینی حفظ شود و بوی سیاسی کاری و تحرکات جناحی سیاسی از ایشان استشمام نشود...اگر هم انتقادی دارند با تکیه به مبانی بیان شود که از بازیهای سیاسی بدور باشد...البته این پیشنهاد به خاطر آن بود که در دوران رئیس جمهور سابق و...کمتر نقدهای صریح سیاسی با تمام اشکالات فراوان آن دوران از ایشان کمتر شنیده ایم!
چی میگی بابا مثل اینکه خودت فیلسوفی . تخصص جناب رحیم پور سیاسته ، وارد سیاست نشود ؟ درباره ادبیات صحبت کنه خوبه ؟ رحیم پور انتقاد نکنه پس کی انتقاد کنه ؟ نکنه می خوای بگی بیسواده ؟