جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

انتشار ششمین هفته‌نامه صوتی رحیم پور

سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب: 289327
ششمین مقاله شفاهی حسن رحیم‌پور ازغدی با موضوع بررسی مبانی معرفتی و زیرساخت‌های "اندیشه سیاسی و اجتماعی"، منتشر شد.
ششمین شماره هفته‌نامه صوتی سایت Rahimpour.ir در دسترس قرار گرفت.

به گزارش جهان، ششمین مقاله شفاهی استاد رحیم‌پور به بررسی مبانی معرفتی و زیرساخت‌های "اندیشه سیاسی و اجتماعی"، اختصاص یافته و تفاوت اندیشه سیاسی اسلام و غرب و تعارض چشم‌اندازها را از معرفت‌شناسی تا اخلاق و حقوق و سپس سیاست و علوم اجتماعی، مرور کرده است.

صوت

رحیم پور در ادامه کلیشه‌سازی‌های پیشینی از قبیل "سنّتی" و "مدرن" را جامع و مانع ندانسته و برخی دو‌قطبی‌های نادرست را از این دو منظر به بحث گذارده است از قبیل: "دو قطبی طبیعت یا ماوراء طبیعت" ؟ دنیا یا آخرت؟ کرامت انسان یا عظمت خداوند؟ قداست یا عقلانیت؟ برون‌گرایی یا درون‌گرایی؟ آزادی یا مسئولیت؟ فرد یا جامعه؟ حق یا تکلیف؟ پیشرفت یا ثبات؟ حقیقت یا نسبیّت؟ سود یا ارزش؟ لذّت یا کمال؟ مصلحت یا حقیقت؟ منافع یا فضایل؟ حق‌ا... یا حق‌الناس؟ نفسانیت یا شریعت؟ قانون خدا یا رأی مردم؟ تقوی یا تمدّن؟ عدالت یا توسعه؟ تقدیر یا اختیار؟ وحدت یا مدارا؟ مطلق‌اندیشی یا نسبیت‌انگاری؟ قانون یا آزادی؟ و ...

همچنین وی به تفصیل به نسبت "عقل و نقل"،" عقل و دین"، "علم و دین"، در فرهنگ اسلامی و تفاوت آن با فرهنگ غرب پرداخته و تعامل "علوم عقلی" و "علوم نقلی" به عنوان مجاری درک حقیقت و ملاک خطا در هر یک، مفهوم حجّیت "عقل و نقل"، خطاپذیری در "عقل و نقل"، واضع یا کاشف بودن "عقل"، مفهوم "عقلانی بودنِ" دین و "دینی‌بودنِ" عقل و ... از منظر متفکران اسلامی را مورد تحلیل قرار داده است.

این پرسش‌ها ناظر به زیرساختهایی است که محورهای اصلی برای تبیین مفاهیم سیاسی و مشروعیت "انتخابات" از منظر مردم‌سالاری اسلامی و تفاوت آن با دمکراسی لائیک به شمار می‌رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *