سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۳۴
۲۰۱
مشروح جلسه استیضاح وزیر علوم؛

فرجی‌دانا با رای خانه ملت 'عزل' شد/ اعتراض مجلس به سوء‌تدبیرهای «دانا»ی اصلاحات

چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب: 376059
فرجی‌دانا با 145 رأی موافق نمایندگان به «عدم ‌اعتماد» به وی، از ادامه فعالیت در ساختمان شهرک غرب بازماند و خیلی زود از قطار دولت یازدهم در آستانه یک‌سالگی‌اش پیاده شد.
فرجی‌دانا با رای خانه ملت
به گزارش جهان، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جلسه علنی امروز پارلمان در موافقت با استیضاح وزیر علوم اظهار داشت: یکی از سنت‌های الهی، امتحان و آزمون برای رشد انسان و افتراق بین راستگویان از دیگران است و اینکه خداوند بزرگ فرمود همه مورد ابتلا و آزمون قرار خواهند گرفت و به قول و ادعا بسنده نمی‌شود.

وی ادامه داد: امروز این مطلب شامل حال ما در مجلس و دوستان در دولت و همه مخاطبین و ناظرین این جلسه است، ما متأسفیم که در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح وزیر علوم نداشتیم تا با بیان ایرادات اساسی و بسیار مهم بخش حیاتی دولت جلوی آسیب‌پذیری انقلاب اسلامی و ایران عزیز، دانشگاه‌ها و مردم خوبمان را بگیریم. امروز فوریت اساسی در کشور، عرصه اقتصادی است و اولویت آن حوزه فرهنگی است و آموزش عالی کشور به‌عنوان پیشران بخش فرهنگ کشور تحول‌آفرین در حوزه اقتصاد و شکل‌دهنده اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی مصون از تهدید بیگانگان و بدخواهان مردم شریف ایران اسلامی است.
۳۳۳
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: امروز برای رهایی از مشکلات اقتصادی باید کمر همت بست و از جمله موانع بالفعل و بالقوه راه عبور پیروزمندانه از جنگ اقتصادی با دشمن را فراهم کرد و از آسیب‌ها و رخنه‌های موجود و آینده فراروی انقلاب اسلامی کاست و از این منظر آموزش عالی کشور دارای ویژگی دوچندان و حساسیت بالاست.

زاکانی خطاب به نمایندگان و اعضای دولت اظهار داشت: امروز روز امتحان ما است برای اینکه معلوم شود تربیت ما اسلامی، انقلابی و سیاسی درست است یا تربیت جناحی، فرقه‌ای، باندی و گروهی داریم و رعایت حق و حال مردم را می‌کنیم و یا توجه به منافع جناح و حزب خود داریم. استیضاح‌کنندگان عمدتاً حامیان جدی آقای فرجی دانا، برای دریافت رأی اعتماد در مجلس در سال گذشته بودند و امروز برای اصلاح جهت‌گیری نادرست وزارت علوم راهی جز استیضاح نیافتند. سؤال‌های اساسی این است: چرا استیضاح، آیا راه دیگری برای اصلاح نبود؟ به‌راستی استیضاح کنندگان چه رفتاری با وزیر علوم داشتند و چه پاسخی دریافت کردند؟

وی در تشریح چرایی انتخاب استیضاح گفت: علت اساسی قانون شکنی، التهاب‌آفرینی، فعال کردن همه گسل‌های قومی، مذهبی، فرهنگی، سیاسی و گروه‌گرایی و باندبازی در دانشگاه‌ها، به‌جای توجه به تولید علم و انسان سازی در دانشگاه‌ها و اهتمام به ایجاد آرامش برای هرچه فعال کردن محیط‌های علمی است، برای نمونه به برخی از سرفصل‌ها اشاره می‌کنم و دوستان دیگر به‌تفصیل در مورد این موضوعات خواهند پرداخت.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: نکته اول به‌کارگیری برخی مسئولان وزارتخانه و دانشگاه‌ها بدون رعایت ماده ۷ آیین‌نامه اجرایی قانون حراست‌ها مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام برای استعلام و دریافت نظر وزارت اطلاعات از طریق حراست وزارتخانه و دانشگاه‌ها برای منصوب کردن در جایگاه‌های مدیریتی بود. ممکن است آقای وزیر با دریافت اخیر استعلام، خود را تابع قانون اعلام کند لذا باید سؤال کرد: چرا بعد از یک سال استعلام دریافت کردید و بدتر از آن اینکه چرا پس از پیگیری نمایندگان و طرح استیضاح به این وظیفه قانونی خود عمل کردید؟

زاکانی اضافه کرد: نکته دوم بازگشت عناصر بی‌صلاحیت به دانشگاه‌ها است، وزیر اطلاعات در دوره جناب روحانی و در همین دولت طی نامه رسمی به سران قوا به جذب برخی افراد دارای سوابق معلوم ارتباط با گروه‌های معاند و آشوبگر و ... توسط وزارت علوم و دانشگاه‌های آزاد اسلامی اعتراض کرد (این نماینده تهران سند نامه وزیر اطلاعات سران قوا را به نمایندگان نشان داد).

وی افزود: البته در جلسه‌ای که در حضور ریاست مجلس در ۱۶ تیرماه تشکیل شد، وزیر علوم با فرافکنی گفت، دانشگاه آزاد اساساً پاسخگو به وزارتخانه نیست و حسابش جداست و رویه و مرام خود را ادامه می‌دهد. ما به‌عنوان نمایندگان مجلس با اسامی و افراد اعلامی وزارت اطلاعات کاری نداشتیم، بلکه اعتراض ما این بود که چرا وزارت علوم و دانشگاه آزاد بی‌توجه به ارسال نامه از سوی وزارت اطلاعات اقدام به جذب عناصر بی‌صلاحیت در دوره‌های تحصیلات تکمیلی کردند و اصرار ما تأکید بر قانون بود که این افراد حق ورود به دانشگاه‌ها را برابر مصوبات گذشته تا وقتی که وزارت اطلاعات دوباره اعلام کند و در تجدیدنظر خویش صلاحیت این افراد را تأیید کند، نداشتند و ندارند. منطق ما حکومت‌داری درست و باقاعده است، نه سلیقه‌ای و بی‌ضابطه اداره کردن کشور، در این خصوص وزیر علوم به نامه ۱۲۶ نفره اعلامی از سوی وزیر اطلاعات عمل نکرد و اخیراً به نامه‌ای که مجدداً برای ۲۸ نفر امسال زده شد عمل کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: مسائل دیگر ما اعتراض به این بود که در انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها و هیئت‌های جذب اساتید در دانشگاه‌ها نیز همین رفتار سلیقه‌ای و بی‌قانونی علی‌رغم اعتراض مکرر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و حتی رئیس‌جمهور تکرار شد. طبق آیین‌نامه انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها این انتخاب با معرفی وزیر علوم و انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی است. وزیر محترم به‌بهانه نظرخواهی از اساتید و دانشگاهیان اقدام به اعزام هیئت‌های سه‌نفره به دانشگاه‌ها گرفت که در بسیاری از دانشگاه‌ها این هیئت‌ها منشأ التهاب‌آفرینی و درگیری شدند و با انتخاب بعضاً گزینشی افراد به‌بهانه نظرخواهی از اساتید هم آرامش دانشگاه‌ها را برهم زدند و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی را تحت فشار قرار دادند در حالی که با اعتراض مکرر شورای عالی انقلاب فرهنگی و تأکید ریاست جمهوری در توقف رویه فوق، وزیر علوم با تعبیر صورت نظرخواهی بدون اینکه هیچ‌کس نظارت بر روند فعالیت وی داشته باشد اما به اسم اساتید و به کام گروه‌های خاص و آزمون پس‌داده افراطی گذشته تغییرات خودخواسته خویش را با فشار بر شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال کرد و یا در خصوص هیئت‌های جذب رویه‌ای مجزا از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را به‌بهانه اظهار نظر گروه‌های تخصصی در دانشگاه‌ها دنبال کرد که مورد اعتراض شورا قرار گرفته است.

زاکانی خاطرنشان کرد: ما می‌گوییم نظرخواهی از اساتید و گروه‌ها مهم است اما شیوه وزیر علوم غلط است که منجر به اتهام‌آفرینی در دانشگاه‌ها و سرمایه‌سوزی خواهد شد. نکته بعدی اینکه چه‌کسی بر شیوه وزیر نظارت می‌کند تا به اسم اساتید دانشگاه‌ها به کام گروه‌های فرصت‌طلب نیفتیم و همچنین این رویه که به‌طور تلویحی و تصریحی خلاف مقررات است، تا وقتی توسط مصوبات قانونی تغییر نیافته، قابل انجام نیست، پس چرا آقای وزیر بر رویه‌های غیرقانونی و سلیقه‌ای خویش این‌گونه تاکید دارد؟ التهاب‌آفرینی و فعال کردن گسل‌های امنیتی، قومی، مذهبی و سیاسی در دانشگاه‌ها را نکته بعدی از دلایل دیگر معترضین به رویه وزیر علوم برشمرد و گفت: مجوز دادن به نشریات تجزیه‌طلب، الحادی، منحرف و فتنه‌گر از یک سو و از سوی دیگر فعال کردن تشکل‌هایی که تجربه انحرافات و آشوب‌گری آنها در اواخر دهه ۷۰ و دهه ۸۰ مشاهده شده از این دست هستند.

"نشریاتی که با پول هدایت و امکانات خارج از دانشگاه به‌نام دانشجویان از زیرمجموعه آقای فرجی دانا مجوز گرفتند و درخواست تجزیه ایران عزیز را دارند و دعوت به آشوب و التهاب در دانشگاه‌ها می‌کنند و یا بی‌اخلاقی را رواج می‌دهند؛ آیا این نشریات دانشجویی است که با این کیفیت چاپ شده و در آن مبانی دین مبین اسلام و تمامیت ارضی ایران و وحدت ایران عزیز زیر سؤال رفته و درخواست و تجزیه ایران مطرح می‌شود؟ البته بعد از اعتراض نمایندگان مجلس، آقای وزیر دستورالعمل محرمانه‌ای را برای جلوگیری از این مجوزها داد که محرمانه بودن این دستورالعمل مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفت و آن را عملی و تکمله آن را ارسال کرد ولی نبود اراده اصلاح و رویه غلط حاکم بر آن وزارتخانه در این بخش به‌بهانه ضرورت آزادی در دانشگاه‌ها موجب این‌گونه رفتارهای ناصواب و مغایر با اصل اسلام و تمامیت ایران عزیز شده است".

وی تأکید کرد: اینجا به‌صراحت می‌گوییم که پرچم آزادی‌خواهی و آزاداندیشی و اصرار بر سیاسی بودن دانشگاه‌ها به‌روایت تاریخ در دست رهبر معظم انقلاب است، در گذشته عده‌ای می‌خواستند با تهدید آزادی و تحکم به ما در زمان دانشجویی بودن ما دانشگاه‌ها را غیرسیاسی کنند که مقام معظم رهبری فرمودند خدا لعنت کند آن کسانی که می‌خواهد دانشگاه‌ها را غیرسیاسی کنند. ما به‌عنوان فرزندان انقلاب پیگیر آزادی و توسعه آن هستیم حتی در سخت‌ترین شرایط در فتنه سال ۸۸ به‌لطف الهی دانشگاه به دانشگاه می‌گشتیم و با برگزاری تریبون‌های آزاد مطالبه مناظره با مدعیان دروغین تقلب در انتخابات را می‌کردیم ولی هیچ‌کدام از آنها حاضر به مناظره در مقابل دانشجویان نبودند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان "ما طرفدار آزادی هستیم اما فرق آزادی را با سیاسی‌کاری، اغواگری و افراط‌گری می‌دانیم" به نکته بعدی اشاره کرد و اظهار داشت: بازگشت اساتید و عناصر مشکل‌دار از جمله دارای مشکلات اخلاقی به دانشگاه‌ها از اعتراضات استیضاح کنندگان بود، یادم هست دانشجویان و اساتید یکی از دانشگاه‌ها به بنده مراجعه کردند و با ارائه طومارهای متعدد، خودکشی ۳ نفر از دانشجویان به‌واسطه جنایت‌های یکی از به‌اصطلاح اساتید را بیان کردند.

زاکانی اضافه کرد: این استاد بی‌اخلاق از دانشگاه‌ها اخراج شده بود ولی در دوره آقای فرجی دانا به دانشگاه دعوت و دستور داده شد که برای وی کلاس گذاشته شود. با اعتراض و سؤال بنده، جناب آقای فرجی دانا دستور داد تا درس این به‌اصطلاح استاد لغو شود اما این فرد با حضور در دانشگاه و تهدید دانشجویان مسیر گذشته را ادامه می‌داد.

وی خاطرنشان کرد: بنده مجدداً اعتراض کردم که این اعتراض سبب شد از ورود این استاد به دانشگاه جلوگیری شود اما همچنان اتاق وی پابرجاست و این فرد از بیت‌المال ارتزاق می‌کند و این اعتراض ما بود ولی دغدغه وزارتخانه برای اصلاح دانشگاه‌ها چیست. از این قبیل تعدادی از به‌اصطلاح اساتید اخراجی برگشتند تا بلای جان فرزندان دانشجوی معصوم ما بشوند چون مثلاً ما متوجه نشدیم و اعتراض نکردیم در حال حاضر این افراد در دانشگاه‌ها حضور دارند که اسناد آن دست بنده است و این اسناد مربوط به همین افرادی است که به‌واسطه مسائل اخلاقی و سایر مسائل اخراج شدند، مجدداً به دانشگاه بازگشتند و چون فقط به آن فرد اعتراض کردیم، وی مجدداً اخراج شد و اشکال ما به همین رویه است که وزارت علوم دغدغه اصلاح در دانشگاه‌ها را ندارد.

زاکانی با بیان اینکه دلایل وزارت علوم آرای دیوان عدالت اداری است، گفت: اما با توجه به اشکالات شکلی دیوان عدالت اداری و اظهار برای ارجاع پرونده به هیئت‌های رسیدگی به تخلفات هم‌عرض و یا بررسی پرونده در هیئت جذب متأسفانه این افراد مجدداً با ابلاغ وزارت علوم بدون طی کردن نکات بیان‌شده توسط دیوان عدالت اداری به دانشگاه‌ها برگشتند.

وی اضافه کرد: اعتراض دیگر ما در به‌کارگیری عناصر آشوبگر و فتنه‌گر بود. وزیر علوم در جلسات مکرر اعلام کرد که هیچ فتنه‌گری را در دانشگاه‌ها به کار نگرفته‌ و از ما می‌خواست نام افراد را ببریم. صحبت نمایندگان مجلس این بود که همین سیاست‌ها را که در جلسات می‌گویید اعلام کنید. فتنه‌گر از نظر نمایندگان کسی بود که بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری در ۲۹ خرداد سال ۸۸ در آشوبگری شرکت و یا دعوت به آشوبگری کرده باشد اما وزیر علوم از اعلام این سیاست خودداری کرد تا جایی که الآن در وزارتخانه و برخی دانشگاه‌ها افرادی مسئولیت مستقیم و غیرمستقیم گرفتند که از عناصر آشوبگر و فتنه‌گر هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس دغدغه دیگر نمایندگان را انسداد در تولید علم و کند شدن روند روبه‌رشد آموزش، پژوهش و توسعه پژوهش در دانش کشور اعلام کرد و اظهار داشت: این، مستقیماً بر آینده درخشان ایران عزیز و حرکت در مسیر تمدن اسلامی تأثیرگذار خواهد بود و امروز نیز پایه‌های اقتصاد مقاومتی را لرزاند و با ایجاد زمینه التهاب، رکود و قهقرای علمی را سبب خواهد شد. مخالفت ما با کارهای غیرقانونی، غیراخلاقی سبک و مجرمانه و سیاسی‌کاری‌هایی مثل بورس بود که بحمدالله بنده و دوستانم هیچ بهره‌ای از رویه قانونی بورس نداشتیم و نداریم، به‌نظرم بخش زیادی از وزرای محترم و معاونین ایشان و ریاست جمهوری از این مرجع قانونی بهره بردند که بهره‌ای مطلوب است لذا بورسیه شدن شیوه قانونی است و اشکال ما این بود که شورای عالی بورس در دوره گذشته با تمهیدات قانونی عده‌ای را بورسیه کرده است. اینها بورسیه هستند و وزارت علوم حق معلق کردن قریب به ۳۵۰۰ نفر از نخبگان کشور را ندارد و یا ایجاد تشویش برای آنها جایز نیست. بله، احتمال خلاف هست لذا باید کمیته‌ای را تشکیل دهند و با رسیدگی به تخلفات با تخلفات برخورد کنند که مجلس هم از آنها حمایت خواهد کرد اما معاونین و مسئولان وزارت علوم آبروی نخبگان کشور را بردند و حتی رسانه‌های وابسته با تبانی با برخی مسئولان وزارت علوم اسامی این عزیزان را رسانه‌ای کردند. در منطق آقایان آبروی مفسدان اقتصادی و قاچاقچیان باید محفوظ باشد اما آبروی نخبگان و فرهیختگان کشور ارزشی ندارد و ما با این رفتارهای خلاف قانون مخالفت داریم.

زاکانی اظهار داشت: آنچه برای ما دردآور است، مواجهه منطقی و قانونی با وزیر علوم از جانب نمایندگان مجلس است ولی لجاجت وزیر محترم، مشکلات را تشدید کرده است. آیا منصوب کردن وزیر پیشنهادی دولت، که با مخالفت نمایندگان مجلس مواجه شد و رأی اعتماد نگرفت به عنوان معاون آموزشی و یا مشاور عالی کردن فرد دیگری که مجلس مخالفت خویش را برای معرفی وی به‌عنوان وزیر علوم اعلام داشت، نشان از تدبیر برای امیدافزایی است و یا حکایت از لجبازی و بی‌تدبیری دارد؟

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مردم عزیز، رفتارهای مجلس کاملاً قانونی و خیرخواهانه بود. ما چگونه رفتار کردیم؟ از یک هفته بعد از رأی اعتماد تا شروع انتصابات فرجی دانا، حدادعادل و ابوترابی‌فرد با وی جلسه گذاشتند و اصلاح مسیر را درخواست کردند. نکات فوق‌الذکر و سایر نکات را در جلسات متعدد کمیسیون آموزش نمایندگان به وی تذکر دادند و قبل از سال به‌واسطه نامه وزارت اطلاعات از رویه غیرقانونی جذب عناصر بی‌صلاحیت در دانشگاه‌ها جلسه‌ای در دفتر ریاست محترم مجلس تشکیل شد و درخواست اصلاح رویه طی ۲ هفته توسط ریاست محترم مجلس شد که باز وزیر علوم این اصلاحات را انجام نداد.

"از وزیر علوم سؤال شد و مجلس به وی کارت زرد داد اما باز راه ناصواب وی اصلاح نشد. جلسات متعددی با حضور مشاور روحانی، وزیر علوم، معاون پارلمانی دولت و نمایندگان معترض به رویه غلط وزارت علوم در حضور ریاست محترم مجلس، رؤسای محترم کمیسیون‌ها، ریاست کمیسیون و نواب ریاست مجلس برگزار شد اما راه نادرست در کمال تحیر ادامه یافت. یک ماه فرصت داده شد، ولی کار امیدوارکننده‌ای انجام نگرفت لذا مجبور به استیضاح شدیم، اما رفتار دوستان ما در دولت و رسانه‌های همسو چه بود؟"

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: با عمل نکردن به وعده‌ها لجبازی و بر رویه‌های غلط خود تأکید کردند و تهمت سیاسی بودن را به نمایندگان و مجلس زدند و تهدید به استمرار مسیر طی‌شده، انجام دادند و به‌اصطلاح با افشاگری غیراخلاقی و مجرمانه خود درباره بورسیه‌ها، خواستند مجلس و نمایندگان را تحت فشار قرار دهند. دنبال تطمیع نمایندگان بودند. بنده ۱۱ سال هست که در مجلس حضور دارم در هیچ استیضاحی به‌اندازه این استیضاح نمایندگان تحت فشار قرار نگرفته‌اند. معامله‌گری معنایش چیست؟ همه شروع به تماس گرفتن و زنگ زدن و وعده دادن کردند، چرا؟ مگر پاسخگویی و ایجاد زمینه روشن شدن اذهان عمومی نیاز به این مقدمات دارد؟ جوسازی، توهین و استهزا و مسخره کردن مردم و نمایندگان و مجلس را به استهزا گرفتند و نهایت امر، وزیر محترم ما را متهم به سهم‌خواهی کرد. بعداً دوستان خواهند گفت که در ماه مبارک رمضان وزیر علوم بیان داشت: اگر من هم دانشگاه، دانشکده و رشته می‌دادم، نمایندگان با من کاری نداشتند. اما بنده می‌گویم بنده و امثال بنده جز خیرخواهی از شما چه خواستیم و از شما خواهش می‌کنم پشت این تریبون بیان کنید.

وی در پایان گفت: نکته آخر و تأسف‌بارتر اینکه حمایت همه ضدانقلاب و رسانه‌های خارجی از وزیر محترم و اتهامات و تخریب روزافزون مجلس در این رسانه‌ها چیزی است که بسیار آزاردهنده است. جناب آقای وزیر، آیا نباید در راهی که طی کردید تأمل کنید که چطور دشمنان انقلاب را شاد کردید و دوستان انقلاب را نگران؟ باید از گذشته عبرت گرفت.

فرجی ‌دانا افراد رد صلاحیت شده را با لجبازی و ناتوانی انتصاب کرد/ آقای وزیر به جای اینکه مدیریت کنید مدیریت شدید

در ادامه جلسه، حجت‌الاسلام موسی غضنفر آبادی نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تخلفات قانونی وزیر علوم در پست خود گفت: اهمیت و حساسیت دانشگاه‌ها بر کسی پوشیده نیست، دانشگاه‌ها محور تمام پیشرفت‌های اقتصادی، فرهنگی وا خلاقی هستند که اگر فضای دانشگاه فضای آرامش، علم، تحقیق و اندیشیدن نباشد اقتصاد، فرهنگ، پیشرفت، منطق و سیاست هم نداریم.

وی افزود: با دلایلی که آنها را بررسی کرده‌ام متن استیضاح را امضا کردم و به دنبال این بودم که پس از بررسی‌های مجددم اگر دلایل را قابل اعتنا ندیدم امضا را پس بگیرم ولی امروز با بررسی‌هایی که انجام دادم اعتمادم به وزیری که به وی رای داده بودم سلب شد.

غضنفر آبادی گفت: به عنوان یک قاضی، یک طلبه و یک حقوقدان با لحاظ دو سوگند در رعایت قضاوت و نمایندگی در دفاع از حقوق مردم اعلام می‌کنم که و الله اظهارات و مواضعم از روی علم و آگاهی و مسئولیت شرعی و دینی است و نه سیاسی و جناحی و باندی، آن گونه که به غلط فضای رسانه اظهار داشته است.

نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: فرجی دانا را همانگونه که رئیس‌جمهور بیان داشته است انسانی متدین، محترم و دانشمند می‌دانم و باور عمیق قلبی به این قضیه دارم ولی وظیفه‌ام است که دولت را همراهی و کمک کنم و با توجه به مطالب گفته شده از سوی نمایندگان و دلایلی که ارائه می‌کنم باید بگویم آقای وزیر نمی‌گویم که شما نخواستید فضای دانشگاه آشفته سیاسی شود ولی یقین دارم که نتوانستید مدیریت کنید تا این اتفاق نیفتد و حتی روز به روز بیشتر نشود.

وی افزود: آقای وزیر شما به جای اینکه مدیریت کنید مدیریت شدید به طوری که برخی می‌گویند با رفتن وزیر علوم هم تغییری در روند حرکت وی به وجود نمی‌آید.

غضنفر آبادی اظهار داشت: وزیر علوم بدون استعلام از نهادهای قانونی انتصابات را انجام داده است، با لجبازی و ناتوانی دو نفر که رد صلاحیت شدند و در فتنه هم حضور داشتند برکنار نکرده است، سیزده آبان ماه سال ۹۳ نامه رد صلاحیت یکی از این افراد صادر شده است.

وی با اشاره به دلایل دیگر استیضاح وزیر علوم گفت: براساس قانون یک سرپرست دانشگاه نمی‌تواند بیش از ۶ ماه سرپرست باشد ولی در حال حاضر چندین سرپرست بیش از ۶ ماه در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

شما ۱۴۷ نفر از رد صلاحیت‌شدگان را در مقطع ارشد و ۲۳ نفر دیگر را در مقطع دکتری پذیرفتید؛ از شما نقل شده است که اینها در زمان سرپرستی آقای دکتر توفیقی بوده است. سوال ما این است که نسبت شما با آقای توفیقی چیست؟ آیا در اعتراض به عملکرد او برخوردی با ایشان داشتید؟

غضنفر آبادی ادامه داد: چرا در طول مدت ۹ ماه تصدی مسئولیت خود علیرغم استعلامی که وزارت اطلاعات به شما داد نسبت به اینها اقدامی نکردید؟‌

وی با اشاره به اینکه در میان رد صلاحیت‌شدگان کسانی هستند که سابقه هواداری از گروه تروریستی، چپ و تجزیه‌طلبی و نیز برخی که اهانت به مقدسات داشتند، وجود دارد، گفت: چرا عناصر فتنه را به دانشگاه راه دادید؟ اگر مصوبه شورای عالی امنیت ملی در مورد ممنوع‌التصویر بودن آنها نبود امروز فیلم این اشخاص را پخش می‌کردید؟

نماینده مردم بم در چهارمین محور موافقت خود با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شما بازی دموکراسی هدایت شده‌ای را با اعزام هیأت‌های منتخب خود به دانشگاه‌ها انجام دادید؛ چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی را از حق قانونی خود محروم کردید؟

وی ادامه داد: شما اعضای این شورا را مقابل دانشگاهیان قرار دادید که اگر مطابق نظر شما رای دهند خلاف منویات و قانون عمل کرده باشند و اگر طبق قانون به گزینه‌های شما رای نداده‌اند مشروعیت‌شان در چشم دانشگاهیان مخدوش شود.

غضنفر‌ابادی در محور پنچم سخنان خود گفت: شما یکی از فتنه‌گران را که شورایعالی انقلاب فرهنگی به وی رای نداد با لجاجت حفظ کردید؛ مگر آقای رئیس‌جمهور به شما نگفتند که دو نفر دیگر را نمی‌خواهد نگه دارید چرا او را عوض نکردید؟

وی تصریح کرد: یادتان بیاید که آقای حدادعادل به شما گفت ما با آقای هاشمی - وزیر بهداشت - به تازگی آشنا شده‌اید اما شما را از قدیم می‌شناسیم چرا هر کس را آقای هاشمی معرفی می‌کند رای می‌آورد اما هر که شما معرفی می‌کنید رای نمی‌آورد.

نماینده مردم بم در مجلس با اشاره به تلاش‌های فراوان رئیس‌مجلس شورای اسلامی برای ممانعت از رسیدن کار به استیضاح گفت: آقای فرجی‌دانا امروز بیکاری خانواده‌ها را افسرده کرده آیا ارزش دارد دانشگاه به باشگاه احزاب تبدیل شود؟ آقای حدادعادل به قدری در زمان رای اعتماد از شما تعریف کرد که ما شیفته شما شدیم.

نماینده مردم بم ادامه داد:‌آقای وزیر شما قول دادید که آرامش فضای دانشگاه را حفظ کنید ولی در مقابل چکار کردید که وزیر ضدانقلاب خارج نشین دولت اصلاحات، یکی از سران فتنه و بی‌بی‌سی فارسی و دیگر رسانه‌های معاند از شما حمایت می‌‌کنند.

وی ادامه داد:‌مشکل برخی از سیاسیون ما این است که مرز خود را با داخل و ضدانقلاب خارج مشخص نکرده‌اند.

غضنفر آبادی تصریح کرد: آقای وزیر ما نگرانی و دغدغه رسانه‌های ضدانقلاب برای ماندن شما در این سمت را درک کردیم ولی شما چرا واکنش نشان نداده و از حمایت آنها اعراض نکردید؛ همین یک مورد برای عدم صلاحیت شما کافی نیست؟

وی اضافه کرد: شما باید در مقابل پروردگار و خانواده شهدا پاسخگو باشید. آنجا دیگر جوسازی رسانه‌ها و ابزار تطمیع وجود ندارد که به کمک شما بیاید.

نایب‌رئیس کمیسیون قضائی مجلس با بیان اینکه اگر فتنه را درک کرده‌اید پس چرا افراد فتنه‌‌گر را بر سر کار آورده‌اید،‌اظهار داشت: شما مجلس و تیزبینی آن را باور نکردید در حالی که این مجلس هنوز غیرت دینی دارد و رزمندگان و یادگاران دفاع مقدس هنوز در اینجا حضور دارند.

وی تصریح کرد: مطمئن باشید از درون مجلس نهم مجلس ششم دیگری بیرون نخواهد آمد.

غضنفر آبادی در پایان تصریح کرد: آقای فرجی دانا شما اولین کسی بودید که چرخ‌های اعتدال دولت یازدهم را از مسیر خارج کردید و دیگر صلاح نیست که در این سمت قرار بگیرید.

نقوی‌ حسینی: دانشگاه‌ها دارند آبستن فتنه جدید می‌شوند

در ادامه جلسه حسین نقوی حسینی نماینده ورامین صبح امروز در مجلس به عنوان موافق استیضاح وزیر علوم با بیان اینکه روابط مجلس و دولت تا به حال روابط بسیار خوبی بوده است، گفت: شاید بتوان گفت دولت یازدهم و مجلس نهم یکی از باتعامل‌ترین دولت‌ها و مجلس‌ها بودند.

وی به رای قاطع مجلس به لایحه وزیر اقتصاد و برخی وزرا اشاره کرد و گفت: نباید بوق روابط تیره مجلس و دولت را کوبید.

حسینی ادامه داد: این همه توهین، تهدید و تهمت به استیضاح‌کنندگان برای چیست؟ استیضاح کنندگان مگر چه می‌گویند و چه می‌خواهند؟ مگر چه اتفاقی افتاده است که نمایندگان مجلس را زیر سوال می‌برند؟ مگر استیضاح یک امر قانونی نیست و مردم به نمایندگان مجلس رای ندادند تااز حقوق آنها دفاع کند.

وی خطاب به فرجی‌دانا خاطرنشان کرد: آقای وزیر علوم چه کسی از شما رانت، رشته و دانشگاه خواسته است. این همه توهین برای چه؟ من حتی یک بار هم با شما دیدار نکردم. چرا باید اینقدر توهین به نمایندگان مجلس شود.

نماینده مردم ورامین در ادامه تصریح کرد: ما همه اصولگرا هستیم و باید از اصول خود ذفاع کنیم. نباید برای ما مهم باشد که نتیجه انتخابات بعد چه خواهد شد و آیا ما رای خواهیم آورد یا خیر یا اینکه ما را تهدید کنند و به ما تهمت بزنند. ما باید در راستای قسمی که خورده‌ایم تلاش کنیم.

نقوی با بیان اینکه امروز در دانشگاه خطر وجود دارد افزود:‌ دانشگاه‌ها دارند آبستن فتنه جدید می‌شوند و باید مراقب بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی‌ها تهدید می‌کنند اگر استیضاح انجام شود دولت دیگر با ما کار نمی‌کند. نامه‌های ما را جواب نمی‌دهد و با ما مشکل پیدا خواهد کرد. ولی برای ما آنچه که مهم است عمل به قانون و حرکت در راستای آن است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید از اصولمان، از اسلام، انقلاب و خون شهدا دفاع کنیم. ما باید از حجاب همسر آقای فرجی‌دانا که خانم محجبه‌ای هستند دفاع کنیم.

وی با اشاره به همایشی که در ۱۷ تیر امسال در یکی از دانشگاه‌های کشور برگزار شد گفت: در این همایش که هزار دانشجوی دختر و پسر دعوت شده بودند و بعد از انتخاب روحانی به عنوان رئیس‌جمهور بود سخنانی عنوان شد.

وی افزود: در این همایش سخنران می‌گوید که تا چه زمانی این صداوسیما باید یکطرفه حرف بزند، تا چه زمانی باید برای ورود نمایندگان واقعی به مجلس و یا مسند ریاست‌جمهوری (این در حالی است که چند ماه از انتخاب روحانی نمی‌گذرد) یا مجلس خبرگان چشممان به دهان جنتی باشد و وی نیز چشم‌اش به دهان فرد دیگر باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در ادامه سخنان خود با انتقاد از عدم واکنش مسئولان وزارت علوم نسبت به این همایش گفت: این اتفاقات در دانشگاه ما صورت گرفته است مسئولان وزارت علوم بعد از این همایش نسبت به برگزارکنندگان آن چه واکنشی نشان دادند؟ دریغ از یک تذکر.

نقوی ادامه داد: در این همایش سخنران عنوان می‌کند که تمام شما (حکومت) تمام پول مملکت را به سپاه، بسیج و اطلاعات می‌دهید این مطالب در دانشگاه‌های ما گفته می‌شود. در این همایش نسبت به حاکمیت می‌گویند که شما نمی‌توانید درب دانشگاه‌ها را ببندید، دهان مردم را نیز نمی‌توانید ببندید.

نماینده مردم پیشوا و ورامین در ادامه تصریح کرد:‌ انجمن اسلامی دانشگاهی در تهران مراسم افطاری‌ای برگزار می‌کند که نوری‌زاده نیز در این افطاری دعوت بود. چه کسی نوری‌زاده را نمی‌شناسد؟ وی در این جلسه خاطره‌ای را عنوان می‌کند که بنده نمی‌توانم آن را اینجا بیان کنم البته متن آن را به آقای لاریجانی تحویل می‌دهم.

نقوی خاطرنشان کرد: شهدای ما خون خود را برای این انقلاب دادند. حال آیا این انجمن اسلامی دانشگاه‌های ما است؟ چه کسی اجازه داد نوری‌زاده در این مراسم دعوت شود.

وی با انتقاد از کسانی که استیضاح را سیاسی عنوان می‌کنند گفت: نگویید این استیضاح سیاسی است بنده گرایش سیاسی ندارم و ما در این موضوع دعوای سیاسی نداریم مگر آقای کوثری جناحی عمل می‌کند؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته بیش از ۴۰ تشکل سیاسی در دانشگاه‌ها تاسیس شده است و نشریه‌هایی نیز در دانشگاه‌ها چاپ شده است ما از آقای فرجی‌دانا می‌خواهیم که چه وزیر بودند یا نبودند این نشریات دانشگاهی را مطالعه کنند و ببینند چه کسانی با چه گرایشاتی آنان را چاپ می‌کنند.

نقوی حسینی ادامه داد: این نشریات را بخوانید ببینید در مورد حجاب و زن مسلمان چه می‌گویند.

وی خطاب به فرجی دانا گفت: آقای وزیر ما از بی‌تفاوتی شما نگرانیم، شما فرد مسلمان با اعتقاد دینی هستید چطور تا این اندازه بی‌تفاوت و آرام از کنار این مسائل می‌گذرید؟

وی افزود: یک استاد دانشگاه با استفاده از سیستم مجازی دانشگاه تصاویری را با مضمون اهانت به ملت ایران، انقلاب، شهدا، نظام، مراجع، خانواده شهدا، روحانیت، مجلس، قوه قضاییه برای بیش از ۴۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه ایمیل می‌کند. به شما هم گفته می‌شود، حتی آقای سلیمانی با شما جلسه می‌گذارد و می‌گوید این تصاویر توهین به امام خمینی، مقام معظم رهبری، ملت و نظام است چرا برخورد نمی‌کنید؟ ولی شما هیچ برخوردی نکردید، آقای سلیمانی به شما می‌گوید شما بی‌تفاوت هستید و حتی در برابر توهینی که به رئیس‌جمهور شده است نیز بی‌تفاوت می‌‌گذرید.

نقوی حسینی اضافه کرد: آقای فرجی‌دانا شما وزیر این دولت هستید حداقل به دولت متعهد باشید، شرمم می‌آید این مسائل را توضیح دهم که مقام معظم رهبری، نظام و انقلاب را زیر سوال می‌برد، ولی شما چه کاری انجام دادید؟ آقای سلیمانی بی‌تفاوتی شما را دید طرح سوال کرد و در کمیسیون به شما توضیح داد که شما قول دادید ولی عمل نکردید، وقتی شما را تحت فشار گذاشت تازه پیگیری کردید.

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای این انقلاب خون‌ها داده شده است. ملت ایثارگری‌ها کرده‌اند نباید بی‌تفاوت از کنار آن گذشت، من حتی فهرست اساتیدی که تصاویر برای آنها ایمیل شده است را دارم که د ر اختیار رئیس مجلس می‌گذارم.

وی افزود: معاون اداری مالی در یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور جمله‌ای می‌گوید که نمی‌توانم آن را بگویم ولی آن را در اختیار رئیس مجلس می‌گذارم، در شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از افرادموثق نظام به شما می‌گوید این فرد جمله‌ای را در مورد نظام و مقام معظم رهبری گفته است ولی شما بی‌تفاوت بودید و وی همچنان به کار خود ادامه می‌دهد، خجالت می‌کشم اسمی ببرم ولی عین جمله را نوشته‌ام و در اختیار رئیس مجلس قرار می‌دهم.

نقوی حسینی با اشاره به اعزام هیات‌های سه نفره به دانشگاه‌های کشور برای بررسی انتخاب روسای دانشگاه‌ها گفت: شما هیات‌هایی را به دانشگاه‌ها اعزام کردید تا برای مشورت و نظرسنجی از دانشجویان و اعضای هیات علمی در مورد انتخاب روسا به دانشگاه بروند، دست شما درد نکند. ظاهر کار بسیار خوب است، هیات‌ها می‌روند و با دانشجو‌ها و اعضای هیات علمی صحبت می‌کنند، این مسئله کاملا دموکراتیک است ولی عضو این هیات‌ها چه کسانی هستند؟ ماهیت چیست؟ عضو هیات سه نفره اعزام شده به دانشگاه‌های کشور سه سال است که به خاطر معاندت با نظام بازداشت بوده است.

نقوی‌حسینی به عضویت فردی به نام ه.ت در هیأت مأمور شده از سوی وزیر علوم اشاره کرد و با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی صلاحیت او را برای ریاست دانشگاه رد کرده بود گفت: آن وقت این فرد مأمور مذاکره برای تعیین رئیس دانشگاه می‌شود؛ آیا نام ببرم از او؟

وی با اشاره به اینکه یک بازداشتی فتنه ۸۸ برای سنجش صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی تعیین می‌شود و برای این کار تیم‌بندی می‌کند اظهار کرد: وقتی دولت تدبیر و امید رأی آورد مجلس اعلام کرد با تمام توان از دولت دفاع می‌کند؛ ما از آقای دکتر هاشمی وزیر بهداشت و آقای ظریف وزیر امور خارجه در چارچوب خط قرمزها و منافع ملت دفاع می‌کنیم. ما از همه وزرا دفاع می‌کنیم.

نقوی‌حسینی در ادامه گفت: پیام‌های ما در مورد معاونان و مشاوران‌تان به شما رسید وقتی صحبت آقای توفیقی بود که با افشاگری‌های نمایندگان از معرفی او منصرف شدند آقای میلی‌منفرد معرفی شد و نمایندگان اسناد و مدارک او را منتشر کردند و در نهایت شما را معرفی کردند اما شما همه امور را به این دو نفر سپرده‌اید.

وی افزود: این را همه طرفداران شما می‌گویند خودشان با ما تماس گرفتند و گفتند فرجی‌دانا هیچ نقشی در انتصابات ندارد و همه کارها به دست توفیقی است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ انتصاب این دو نفر بر خلاف نظر مجلس چه پیامی دارد؟ همین برای استیضاح شما کافی است.

وی با اشاره به تغییر ۱۲۰ نفر از مدیران دانشگاهی در طی ۴ ماه بیان کرد: مگر چقدر پست داریم؟ آیا یک هیأت علمی متدین در میان افراد تغییر کرده نبود؟

وی با تأکید بر اینکه به دنبال رانت‌خواری نیست و هر دولتی از او مدرکی دارد اعلام کند بیان کرد: من فیلمی را نمایش می‌دهم که نشان می‌دهد چه کسانی تصمیم‌گیر وزارت علوم هستند به شما هم گفته شده است و شما در جمع دانشجویان گفتید که مطلب را ضبط نکنند و هیچ صدایی نباشد.

بر اساس این گزارش در این جا نقوی‌حسینی تقاضای پخش فیلم مستند را از برخی اظهارات و شعارهای ساختارشکن در دانشگاه‌ها در دوره مسئولیت فرجی‌دانا نمود.

در بخش دیگری از فیلم که مربوط به جلسه فرجی‌دانا با نمایندگان مجلس است وی سیستم اطلاعاتی کشور را عقب‌مانده عنوان می‌کند و نقوی‌حسینی در پاسخ به او اعلام می‌کند که سیستم اطلاعاتی کشور بسیار هم قوی است.

فیلم در بخش دیگری از اظهارات وزیر علوم بیان می‌دارد که اگر کسی از منتسبان من در دانشگاه‌ها یا وزارتخانه ارتباطی با فتنه ۸۸ دارد بگویید تا با آنها برخورد کنم و نباید با استناد به یک نوار ضبط شده بدون اینکه پشت صحنه آن را بدانید قضاوت کنید.


نماینده مردم ورامین در مجلس پس از پخش فیلم گفت همه شما دیدید و شنیدید؛ ما به خود اجازه می‌دهیم که در دانشگاه همه چیز علیه نظام گفته شود مگر رهبری معظم انقلاب نفرمودند هر کس صحبت از تقلب کرد مجرم است حال شما از این فرد دفاع می‌کنید؟



قاسم جعفری، نماینده موافق استیضاح:
ما دغدغه علمی کشور را داریم/ لااقل دین و فرهنگمان را نگیرید

در ادامه جلسه، قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد که در موافقت با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پشت تریبون مجلس قرار گرفته بود با بیان اینکه امروز همگی در یک امتحان بزرگ قرار داریم اظهار داشت: دیروز فردی پیش من آمد و گفت می‌خواهم کاری بکنم که در حوزه انتخابیه‌ات ماندگار شوی؛ این فرد خود را منسوب به شما می‌دانست آقای فرجی‌دانا.

وی ادامه داد: البته من به این فرد گفتم که به خاطر وجود شخصی مثل تو به آقای فرجی دانا تسلیت می‌گویم؛ در ادامه نیز به او گفتم که من وزیر علوم را از گذشته می‌شناسم و شأن فرجی دانا این نیست که امثال تو خرابش کنید.

جعفری اضافه کرد: گروه‌هایی هستند که وعده می‌دهند و همین‌ها باعث شده نگرانی ما بیشتر شود.

نماینده مردم بجنورد با بیان اینکه ما دغدغه علمی کشور را داریم اظهار داشت: آقای وزیر آیا از دانشجویانی که از راه‌های مختلف به خارج کشور می‌روند و بلاهای عجیبی سر آنها می‌آید و سپس به کشور بازمی‌گردند خبر دارید؟ و برای پایان‌نامه‌هایی که کپی می‌شود برنامه‌ای در دست انجام دارید؟

وی با بیان اینکه برخی به ما پیام می‌دهند که مصلحت شما نیست که حرف بزنید تصریح کرد: مردم به ما رای داده‌اند که تلاش کنیم و برای مصلحت آنها حرف بزنیم؛ مردم برای سکوت ما را انتخاب نکردند.

نماینده بجنورد ادامه داد: اقتدار علمی یک اقتدار درون‌زا است و ما در این ۱۰ سال گذشته پیشرفت علمی خوبی را شاهد بودیم اما این روند نباید کند شود.

وی با اشاره به ثمرات رفت و برگشت فکر و کار میان نیروهای مسلح و جامعه دانشگاهی اظهار داشت: اگر حرکت ما از دور افتاد بازگرداندن آن سخت می‌شود و مبادا وضعیتی پیش بیاید که روند علمی کشور کند شود.

جعفری موضوع اقتصاد، فرهنگ و پیشرفت علمی را ۳ مسئله مهم کشور خواند و اظهار داشت: به ما می‌گویند مردم مشکل معیشت دارند؛ در این میان فردی می‌گفت آقای رئیس‌جمهور امروز نیامده که بگوید مردم مشکل معیشت دارند و عده‌ای به دانشگاه گیر داده‌اند و نمی‌گذارند کار کنیم.

وی تصریح کرد: ما می‌گوییم لااقل دین و فرهنگ ما را از ما نگیرید و مگر مقام معظم رهبری نفرمودند که فرهنگ از اقتصاد مهم‌تر است.

نماینده مردم بجنورد ادامه داد: باید بر روی مسئله اقتصاد تکیه شود ولی پیشرفت علمی هم نباید از دستور خارج شود.

جعفری افزود: این طرح‌ها در زمینه نفت، نیرو، کشاورزی، دفاع، علوم انسانی، سلامت، فناوری اطلاعات و غیره بوده است.

نماینده بجنورد ادامه داد: سهم نیم الی دو درصدی پژوهش دستگاه‌ها در بودجه حذف شد و وزارت تلاش پررنگی برای جلوگیری از این مساله نکرد همکار ما دکتر اختیاریان در داخل کمیسیون می‌گفت ما حتی آمدیم با اینکه آن را در لایحه حذف شده بود در کمیسیون گذاشتیم اما چون دفاع جانانه نشد نتیجه نگرفتیم.

وی خاطرنشان کرد: رتبه ما براساس تولیدات علمی در ۱۰ سال گذشته درست است که شاید رشد و شیب مناسبی داشته باشد اما الان مثل یک فواره شده و این یک هشدار است.

جعفری تاکید کرد: آقای وزیر نمی‌خواهم بگویم همه اینها به ۹ ماه جنابعالی برمی‌گردد انصاف خوب چیزی است اما این یک هشدار است این دغدغه را مسئولان عالی نظام در حضور جنابعالی و در جمع دانشگاهیان فرمودند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: مقایسه تعداد مقالات علمی ایران و کشورهای دیگر هم یک هشدار را نشان می‌دهد آهنگ ما آهنگ مناسبی نیست و در واقع درجا می‌زنیم. آیا این هشدار اشکالی دارد؟

وی خاطرنشان کرد: مقایسه رتبه ۴ دانشگاه برتر ما را مشاهده کنید. رتبه دانشگاه تهران در سال ۹۲، ۷۱۲ اما در سال ۹۳، ۷۷۵ بوده رتبه دانشگاه شریف ۹۷۳ و الان ۱۰۲۵، رتبه دانشگاه تربیت مدرس ۹۸۰ و امسال ۱۲۰۶ است که این یعنی عقب‌نشینی و برعکس رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران شاید به دلیل آرامش حاکم بر آن ۹۳۸ بود که امسال به ۸۳۸ رسید.

جعفری گفت: آیا این همان نکته‌ای نیست که استاد حدادعادل در شورای عالی انقلاب فرهنگی به رئیس‌جمهور گفت؟ حدادعادل اعلام کرد آقای رئیس‌جمهور دو وزیر دارید که یکی هرچه معرفی می‌کند با رای قاطع یا همه آرا رای می‌آورد و دیگری افرادی که معرفی می‌کند به او می‌گویند نیاورد که رای نمی‌آورد یا کلا رای نمی‌آورد. دلیل این چیست؟

نماینده بجنورد تصریح کرد: فکر می‌کنم وزیر محترم، دیگران و اطرافیانتان شما را مشغول کرده‌اند دوست و دشمن‌شناسی بسیار خوب است باور کنید به استناد و استشهاد بزرگانی در مجلس بنده به عنوان یک طلبه برای شما رای جمع کرده‌ام اما امروز به عنوان کسی که در همه جلسات بوده‌ام نگرانم.

وی ادامه داد: آقای وزیر دغدغه‌هایی که مجلس به شما در جلسه ۱۶/۴/۹۳ منتقل کرد را بنده یادداشت کرده‌ام، استیضاح حق استیضاح‌کنندگان است، مسئله دانشجویان ستاره‌دار، بحث بورسیه‌ها، فضای سیاسی حاکم بر وزارت علوم، روسایی که انتخاب کرده‌اید، ایجاد بحران در دانشگاه‌ها، بازگشت برخی استادان نامناسب، معتدل بودن یک واژه کشدار است، برخی از سرپرستان را می‌شود تغییر داد و حتی رئیس مجلس گفت این جلسه برای تفاهم است و به معنای سد گذاری برای استیضاح نیست و در آخر جلسه نیز بعد از صحبت‌های حضرت عالی رئیس مجلس نکاتی اعلام کرد و گفت بدبینی بد است ولی زور زدن برای توجیه همه‌چیز هم خوب نیست. در ساری و جاری کردن این دغدغه‌ها باید اقدام کرد.

جعفری خاطرنشان کرد: برخی افراد که موضع تند دارند اگر کنار شما نباشند چه می‌شود؟ افراد خاص را کنار بگذارید، در خصوص بورسیه‌ها هم اصل بر صحت است مگر آنکه خلافش ثابت شود. رفتار خطی در این سطوح واگرایی ایجاد می‌کند. وزیر مصاحبه کند و جایگاه سازمان‌های تصمیم‌گیر مثل شورای انقلاب فرهنگی را رسمیت ببخشد و ده‌ها دغدغه دیگر.

این نماینده مجلس گفت: آقای وزیر ما دوست شما هستیم و خیلی‌ها خواستند شما را به حاشیه مشغول کنند و این حاشیه‌ها آن شد که نباید می‌شد.

بازگرداندن قاچاقچی مواد مخدر به دانشگاه

در ادامه جلسه محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در مراسم استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌های پس ازانقلاب به ویژه پس از جنگ تحمیلی و به خصوص در سال ۷۶ دشمنان سعی کردند دانشگاه را مقابل نظام قرار دهند به دلیل اینکه دانشجویان در زمان رژیم شاه مبارزات گسترده‌ای را داشته‌اند و دشمنان می‌خواستند در زمان کنونی نیز دانشجویان را به مبارزه با انقلاب بکشانند تا اهداف شوم خود را در کشور محقق کنند.

وی افزود: از سال ۷۶ به بعد دشمنان خواستند با استفاده ابزاری از دانشجویان کسب قدرت کنند، شعار دفتر تحکیم وحدت در انتخابات مجلس نیز شعار براندازی بود که نتیجه آن فتنه ۷۸ شد و عواقب آن نیز تا سه سال بعد ادامه داد، البته بسیاری از دانشجویان ایستادند و قدرت‌طلبان نتوانستند دانشگاه را در مسیر شوم اهداف خود قرار دهند.

آصفری ادامه داد: سال ۸۸ نیز دوباره همان جریان سیاسی به سراغ دانشگاه‌ها رفت که فتنه ۸۸ به بار آمد. البته مردم در ۲۳ تیر سال ۷۸ و ۹ دی سال ۸۸ جواب فتنه را دادند.

وی با بیان اینکه همان اندازه که دشمن به دانشگاه چشم طمع دوخته است نظام به دانشگاه امید دارد اظهار داشت: نظام در حالی که دانشگاه و دانشجو را سیاسی، اجتماعی و صاحب بصیرت و تفکر می‌داند براین اصل نیز تاکید دارد که دانشگاه محیط علم، عالم و پیشرفت اقتصاد دانش‌بنیان باشد و درگیری‌های جناحی و مسائل سیاسی محیط علمی دانشگاه را آشفته نکند.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: آقای فرجی‌دانا با این بی‌در و پیکری در فضای دانشگاه نمی‌شود فضا را علمی کرد. آیا خبر دارید از سه مهر سال ۹۲ تا ۲۱ خرداد سال ۹۳ چه اتفاقاتی در دانشگاه‌ها رخ داد؟ که اگر تدبیر نیروهای دلسوز انقلاب نبود به حادثه کوی دانگشاه منجر می‌شد.

آصفری گفت: این مسائل سبب پدید آوردن بستر مناسبی برای تحقق اهداف دشمن شده است که دانشگاه را بهترین مکان برای ترویج تفکرات ضد دینی و به سخره گرفتن ارزش‌های انقلابی می‌داند.

وی با بیان اینکه بخشی از اتفاقات یک ساله گذشته دانشگاه را براساس مستندات ارائه می‌دهم گفت: توزیع شب‌نامه منافقان و همچنین شب‌نامه‌هایی در حمایت از آشوب‌گران و عاملان فتنه، انکار علنی معاد و باورهای دینی، زیر سوال بردن واقعه عظیم عاشورا، ممانعت از برگزاری مراسم ۱۳ آبان روز مبارزه با استکبار جهانی، جمع‌آوری بنرهای ضد آمریکایی در زمان شما که بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب و تمام ملت ایران آمریکا دشمن درجه یک انقلاب است و همچنین ترویج کتب ضد انقلاب و تلاش برای آشوب در دانشگاه‌ها از اتفاقات یک سال گذشته دانشگاه‌ها بوده است.

وی به برخی اقدامات غیرقانونی در وزارت علوم اشاره کرد و گفت: هزینه‌کرد پول بیت‌المال برای دستیابی به اهداف شخصی و سیاسی و کارهایی مانند این موضوع چه معنی دارد؟ آیا غیر از این است که بخواهند غائله‌ای مثل ۱۸ تیر جدیدی در دانشگاه‌‌ها رقم بزنند.

آصفری از بازگرداندن دانشجویان آشوب‌گر و مسئله‌دار که برخی از آنها حتی قاچاقچی مواد مخدر هستند به عنوان یکی از اقدامات وزیر علوم یاد کرد و افزود: علی‌رغم مخالفت وزارت اطلاعات این افراد به دانشگاه‌ها بازگشتند که مدارک آن موجود و قابل ارائه است.

نماینده اراک در مجلس به چاپ نشریاتی با نام نشریات دانشجویی در بیرون دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: شاهد چاپ نشریاتی با صفحات رنگی با عنوان نشریات دانشجویی بودیم که این موضوع نیز قابل توجه است. ما هنوز ماجرای نشریه سلام را فراموش نکرده‌ایم.

آصفری تأکید کرد: وزیر علوم به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با عزل و نصب‌ها بی‌توجهی کرد و در عزل و نصب‌های خود از کسانی استفاده کرد که در شأن دانشگاه و نظام نیستند. یکی از این انتصاب‌ها عضو یک هیأت علمی است که در ستاد میرحسین فعالیت داشته و سابقه دستگیری در سال ۷۸ و ۸۸ را دارد و در جریانات فتنه دست داشته است.

این عضو هیأت علمی سخنان بسیار قابل توجه و عجیبی دارد و آشکارا در یکی از جمله‌های خود گفته است که ریش مال انسان نیست بلکه برای حیوان است. انتصاب اینگونه افراد در وزارت علوم چه معنایی دارد؟

وی به زیر سوال بردن فرمایشات امام خمینی (ره) توسط مسئولان وزارت علوم اشاره کرد و گفت:‌ یکی از استادان خانم اظهاراتی دارد بسیار قابل توجه، وی در جایی گفته است که من یک انسان هستم وسیله تفریح نیستم عامل فساد مردان نیستم نه بهشت زیر پای من است نه جهنم می‌خواهم خودم به معراج بروم و نیاز نیست کسی افتخار به معراج رفتن را به من بدهد. درست بر عکس این فرمایش که بهشت زیر پای مادران است.

وی به حمایت شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه از وزیر علوم اشاره کرد و گفت: چرا باید شبکه‌هایی که با ما دشمن هستند از وزیر علوم دفاع و حمایت کنند؟

آصفری در ادامه سخنان خود اظهار داشت: رسانه های بیگانه علیه نظام شایعه‌افکنی و سیاه‌نمایی می‌کنند و حال افرادی فضای دانشگاه را به سمتی بردند تا عضو هیأت علمی و ریاست دانشگاه نیز اینگونه جوسازی‌های رسانه‌های بیگانه را دنبال می‌کند.

وی افزود: امروز صد نشریه دانشجویی غیرهمسو با نظام منتشر می‌شود که تعداد آن نیز در حال افزایش است و این نشریات برای جریان دانشجویی حاشیه درست خواهد کرد. این نشریات نه فقط در تهران بلکه در شیراز، اصفهان، مشهد و در اکثر دانشگاه‌ها وجود دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای فرجی‌دانا نسبت به انتشار این نشریات عنوان می‌کنند که تمام آنها درهیأت نظارت و کمیته انضباطی مورد بررسی قرار می‌گیرد، این درحالی است که بعضی نشریات اصلاً مجوز نگرفته‌اند اما با پول بیت‌المال و امکانات دانشگاه مطالب التقاطی را چاپ می‌کنند.

وی با اشاره به اهانت‌هایی که نسبت به مراجع تقلید در دوره وزارت فرجی دانا از طرف دانشگاه‌هیان صورت گرفته، گفت: یکی از اساتید دانشگاه که منصوب آقای فرجی‌دانا نیز بود، هنگامی که آیت‌الله مکارم شیرازی دعوت وزیر علوم را برای حضور محضر ایشان نمی‌پذیرد، نامه‌ای سراسر توهین به این مرجع عالیقدر می‌نویسد.

آصفری ادامه داد: این استاد دانشگاه در این نامه خطاب به آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان می‌کند که ما دانشگاهیان با شما حوزویان در مسائل حوزوی و دانشگاهی اختلافات اساسی داریم و هیچ‌گاه این اختلافات برطرف نخواهد شد. این استاد دانشگاه همچنین در این نامه عنوان می‌کند که شما (آیت الله مکارم شیرازی) از تشخیص مصلحت نظام ناتوانید و تشخیص شما نادرست است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه ترویج فرقه ضاله وهابیت و بهائیت در دانشگاه‌ها شکل گرفته است، گفت: ما می‌خواهیم نظر آقای فرجی دانا را نسبت به ترویج فرقه وهابیت و بهائیت در دانشگاه‌ها بدانیم.

وی با اشاره به آنچه که در یک سال گذشته در وزارت علوم رخ داده است، گفت: در این مدت سیاه‌نمایی علیه مجلس و صدا و سیما، تطهیر برخی چهره‌های سیاسی مسئله‌دار، کمرنگ کردن نقش استعمار در کودتای ۲۸ مرداد، زیر سؤال بردن پشتوانه نظری ولایت فقیه، تمجید از آقای منتظری، مخدوش دانستن نظریه ولایت فقیه و ده‌ها موارد دیگر در دانشگاه‌ها وجود دارد که امروزه در برخی از نشریات دانشگاهی، این موارد انتشار می‌یابد.

آصفری در ادامه تصریح کرد: می‌گویند ۱۶ آذر امسال بسیار آرام بوده است، فیلمی که از برگزاری مراسم ۱۶ آذر در یکی از دانشگاه‌ها پخش شده است نشان می‌دهد چگونه در آن جلسه از فتنه‌گران حمایت می‌شود، آیا این ۱۶ آذر آرامی است؟ نمی‌شود از این مسائل به سادگی گذشت.

این نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به تعامل خوب مجلس با دولت گفت: امروز مجلسی دارد وزیر علوم را استیضاح می‌کند که تعامل بالای خود را با دولت نشان داده است. در چه مجلسی بیشترین رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت داده شده است. حال اگر نمایندگان تصمیم به استیضاح گرفتند بنا به تکلیف بوده است.

علی اصغر زارعی، موافق استیضاح:
جزو حامیان فرجی‌دانا در روز رای اعتماد بودم/سه هزار بورسیه ادعایی ۱۹۰ نفر شدند/یک برادرم شهید شده و دوتای دیگر اصلا دانشگاه نرفته‌اند


نماینده مردم تهران در مورد نامه‌ای که وزارت علوم به شخص خودش داده است، گفت: در فهرست بعدی که تهیه شد، سه هزار نفر به ۱۹۰ نفر کاهش پیدا کرد و اگر همه مصوبات سازمان دانشجویی در مورد آنها صورت گیرد این تعداد نیز به یک دهم کاهش پیدا خواهد کرد.

علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز چهارشنبه در صحن علنی، گفت: من جزو کسانی بودم که تلاش بسیاری برای رأی آوردن آقای فرجی‌دانا در روز رأی اعتماد انجام دادم و خود ایشان نیز شاهد است.

وی ادامه داد: با فرآیندی که به ویژه در چهار ماه گذشته پیش گرفته شد متأسفانه امروز در جمع استیضاح‌کنندگان قرار گرفتم.

وی با اشاره به حضور حداقل در ۶ جلسه با حضور وزیر علوم که در بعضی از آنها رئیس مجلس و رؤسای فراکسیون‌ها نیز حضور داشتند، گفت: من بحث خود را به بورسیه‌ها محدود می‌کنم؛ آقای صدیقی معاون دانشجویی وزیر علوم اعلام کرد سه هزار بورسیه غیرقانونی در دولت قبل انجام شده است.

زارعی با اشاره به درخواست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای تشکیل جلسه با حضور مسئولان قبلی سازمان امور دانشجویان و معاون دانشجویی وزارت علوم اظهار کرد: بنده خود دو روز پرونده را از نزدیک مطالعه کردم و از اول هم مشخص بود که لیست‌های تهیه شده با عجله تدوین شده است و فقط نام و نام خانوادگی بدون هیچگونه اطلاعات دیگری مطرح شده است.

وی ادامه داد: ما در آن جلسه از مسئولان وزارت علوم پرسیدیم چرا گفتید فرزندان مسئولان از بورس غیرقانونی استفاده کرده‌اند و در سایت‌ها اسامی را منتشر کرده‌اید که آنها جواب دادند ما هیچ اسمی را منتشر نکردیم و مدیران نظارت این کار را کرده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: از معاونت و وزارت علوم خواستیم که پرونده‌ها را بیاورند و وقتی آنها را مطالعه کردیم مشاهده کردیم که هیچ موضوع خاصی نیست که آنان نیز بعد گفتند ما اصلاً چنین ادعایی را مطرح نکردیم و برای جلسه بعد نیز لیست‌ها را اصلاح کردند.

وی در مورد نامه‌ای که وزارت علوم به شخص خودش داده است، گفت: در فهرست بعدی که تهیه شد، سه هزار نفر به ۱۹۰ نفر کاهش پیدا کرد و اگر همه مصوبات سازمان دانشجویی در مورد آنها صورت گیرد این تعداد نیز به یک دهم کاهش پیدا خواهد کرد.

زارعی اظهار کرد: ۵۰۰ نفر در فهرست اعلام شده افزایش سن داشتند اما اگر پرونده‌ها را مشاهده کنیم می‌بینیم که ۷۲۹نفری که مشمول بورس خارج از کشور شده‌اند به ۴۳۰ نفر کاهش یافته و هزار و یازده نفر نیز جز مربیان هستند که اصلاً در این بحث قرار نمی‌گیرند.

وی از اعتراض اعضای کمیسیون به مسئولان وزارت علوم در مورد انتشار عدد بدون استناد سه هزار نفر سخن گفت و افزود: به آنها گفتیم چرا فضای کشور را خراب می‌کنید و چرا در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مطلب می‌نویسند که بورسیه دوستان نمایندگان مجلس با مشکل مواجه شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد خود من که گفته‌اند و برادرم در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی هستند، باید بگویم که من سه برادر دارم که یکی از آنها در ابتدای انقلاب شهید شده و دو نفر دیگر نیز بازنشسته هستند و اصلاً به دانشگاه نرفته‌اند.

این موافق استیضاح در پایان گفت: همین روش‌ها و بداخلاقی‌ها جزء دلایلی است که ما را به این نقطه یعنی استیضاح وزیر علوم رساند.


همزمان با آغاز نطق مخالفان استیضاح فرجی‌دانا
لاریجانی ریاست ادامه جلسه استیضاح را به ابوترابی‌فرد سپرد


همزمان با آغاز نطق مخالفان استیضاح وزیر علوم، لاریجانی ریاست جلسه را به حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس واگذار کرد.

به گزارش جهان به نقل از تسنیم، جلسه استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیات و فناوری صبح امروز به ریاست علی لاریجانی آغاز شد که موافقان استیضاح نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

پس از به اتمام رسیدن فرصت قانونی برای موافقت با استیضاح وزیر علوم، نوبت به صحبت‌ها و بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات مخالفان استیضاح وزیر علوم رسید که در این لحظه علی لاریجانی ریاست جلسه را به حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس واگذار و جلسه علنی مجلس را ترک کرد.


جواد هروی، نماینده مخالف استیضاح
وزارت علوم در تحقق عدالت آموزشی کارهای خوبی را انجام داده است


در ادامه جلسه جواد هروی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی که در مخالفت با استیضاح وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری پشت تریبون مجلس قرار گرفته بود، اظهارداشت: امروز در مظهر شما نمایندگان قصد ارائه گزارشی از وضعیت ۹ ماهه اخیر وزارت علوم را دارم. بنده به دلایل مختلف که یافتم در روز رای اعتماد در مخالفت با آقای فرجی‌دانا صحبت کردم.

وی ادامه داد: من در آن زمان نگران بودم که حرکت علمی کشور در سایه بدنامی برخی بر زمین ننشیند و ۹ ماه پیش از سر درد و نگرانی شما نمایندگان را از رای اعتماد به وزیر برحذر داشتم. اما امروز بدون هیچ تعلق شغلی به دفاع از کارنامه کوتاه وزارت علوم می‌پردازم.

هروی با اشاره به سابقه حضور خود در مجلس و درگیر بودن با مباحث آموزش عالی تصریح کرد: من در این مدت از نزدیک با وزیر و معاونان وی جلسه داشتم و برخلاف بسیاری از عزیزان و رسانه‌ها که می‌گویند تعامل ضعیفی میان وزارت علوم و مجلس وجود داشته، باید بگویم که بهترین رفتار و تعامل را شاهد بودیم و ارائه راهکار و نحوه صحیح ارائه اعتبارات آموزشی از شاخصه‌های این وزارتخانه است.

نماینده مردم قائنات ادامه داد: جلسات عدیده‌ای پیرامون توزیع اعتبارات دانشگاه‌ها داشتیم که حاکی از عزم وزارت علوم برای ایجاد عدالت آموزشی است و این وزارتخانه در تحقق عدالت آموزشی کارهای خوبی را انجام داده است.

هروی تصریح کرد: رشد افسارگسیخته بودجه برخی از دانشگاه‌ها نشان‌دهنده حیف و میل بودجه‌ای در برخی از این دانشگاه‌ها خواهد بود.

وی افزود: احتمالا دوستان در کمیسیون تلفیق این لیست را دست بنده دیده‌اند. این لیست حکایت از توزیع ناعادلانه بودجه دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته دارد. این بودجه و این توزیع اعتبارات دانشگاهی بر اساس یک رشد مثبت و منفی گاه بیش از ۱۰۰ درصد است.

هروی ادامه داد: برخی از دانشگاه‌های ما متاسفانه سرانه دانشجویی بسیار بالا و بدون شاخصه و ضرایب می‌گیرند. بسیاری از عزیزان در کمیسیون تلفیق آمدند و این موضوع به آنها اعلام شد و این دلایل مستند برای کارشناسان کاملا قابل اعتنا است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: یکی از کارهای خوب وزارت علوم در همین مهر‌ماه این بود که با رشد منفی و مثبت افسار‌گسیخته به شکل قانونمند برخورد کرد و لذا برخی از دانشگاه‌ها که با رشد منفی نسبت به دانشگاه‌های هم‌سطح و گاه با دانشجوی کمتر مواجه بود به شکل عادلانه برخورد شد.

هروی تاکید کرد: آن عدالتی که شما می‌گویید این است اکثر نمایندگان اینجا نمایندگان مناطق محرومند اما آیا آمدند بپرسند که در بحث توزیع عادلانه سرانه دانشجویی و اعتبارات و بودجه‌های وزارت علوم در میان دولت‌ها در سال‌های گذشته آیا به این دقت برخورد شده بود.

وی افزود: این دولت در همین زمان کوتاه با این موضوع به دقت عمل کرد بنابراین ما بر اساس وضعیت موجود دانشگاه‌های همطراز در یک منطقه که گاه تعداد دانشجویان هم هم‌اندازه است اما میزان بودجه برخلاف ضرایب و شاخصه‌هایی که در نظر گرفته می‌شود کاملا متفاوت است. بنابراین همه این کار انجام شد.

نماینده مجلس گفت: در کمیسیون تلفیق تلاش کردیم برای اولین بار وضعیت اعتبارات دانشگاه‌های کشور را سامان دهیم که این یک حرکت عملی و گام جدی بود که در وزارت علوم انجام گرفت و جلسات عدیده‌ای در وزارت علوم داشتیم تا بتوانیم این کار را عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: هرچند در کمیسیون تلفیق تمام تلاش‌ها انجام گرفت اما چون دولت تازه به کار نشسته بود و وزارت علوم کارش را آغاز کرده بود نتوانستیم این وضعیت اعتبارات و سرانه را پیاده کنیم اما در همین چند ماه اول وزارت علوم توانسته است بحث اعتبارات را به صورت جدی پیگیری کند و انشاءالله در بحث کمیسیون تلفیق در سال ۹۴ این قضیه کاملا عملیاتی شود.

هروی خاطرنشان کرد: بحث توزیع عادلانه اعتبارات دانشگاه و آموزش عالی در همین ۹ ماه گذشته قابل تغییر و ستایش وزیر و معاونینش است. این شعار نیست و دوستانی که می‌گویند شعار داده شده مشاهده کنند که این نمونه عینی کاری است که دارد انجام می‌شود. کاری که در دولت‌های گذشته با اغماض و خلاف مواجه بوده است امروز دارد تصحیح می‌شود و رویه مناسبی به خود می‌گیرد.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: یکی دیگر از کارهایی که این ۹ ماه انجام شد تلاش‌های کمیته عالی کمیسیون آموزش برای ساماندهی آموزش عالی بود. می‌دانیم که توسعه کمی آموزش عالی در ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب به صورت اصولی انجام نگرفته است لذا دعوت کردیم از وزیر و معاونین وزارت علوم تا جلساتی تحت عنوان و محوریت ساماندهی آموزش عالی کشور داشت باشیم که با استقبال بسیار خوب وزیر و معاونینش مواجه شدیم.

هروی تاکید کرد: آنها نیامدند بگویند که این یک موضوع جناحی است و غیره و حال برخی می‌گویند همه کارهای آنها جناحی و سیاسی شده پس این جلسات چیست؟

این نماینده مجلس گفت: جدیت وزارت علوم در تداوم برگزاری این جلسات قابل تغییر است. ما ۱۰ _۱۵ جلسه داشتیم و وزیر و معاونینش حتی یک جلسه هم غیبت نکردند. دقت عزیزان در حضور و پیگیری عدالت آموزش قابل تقدیر است و دستیابی به نکات مثبت این کمیته نشان از برنامه‌ریزی دقیق وزارت علوم در پیگیری برنامه‌هایی است که وزیر در آغاز اعلام کرده بود.

هروی گفت: ماموریت آموزش عالی آنگونه که برخی استیضاح‌کنندگان گفته‌اند ممکن است در مقولات مذکور دوستان باشد اما ماموریتی که ما برای وزارتخانه اشاره می‌کنیم توسعه حوزه‌های علمی به جای حوزه‌های نفت است.

هروی ادامه داد: مگر قرار نبود که به صدور انقلاب بپردازیم؟ امروز حوزه علمی خط مقدم صدور انقلاب است و یک کار لوکس و تجملی نیست، باید آستین‌ها را در این حوزه بالا بزنیم و وزارت علوم این کار را انجام داد.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل تسریع روند تولید علم، برنامه‌ریزی است، اظهارداشت: وزارت علوم در راستای کاهش فرار مغزها و افزایش عدالت آموزشی و استاندارد آموزش در محیط دانشگاه برنامه‌ریزی داشته و این مسائل در ماه‌های گذشته در دستور کار وزارت علوم بوده است؛ بنابراین باید انصاف داشته باشیم و بدانیم که این کارها به صورت جد در وزارت علوم پیگیری شده است.

هروی افزود: وزارت علوم معرکه پایان‌پذیری مهاجرت نخبگان، عدالت آموزشی در قالب طرح آمایش و یکپارچگی استانداردها را انجام داد و در ماه‌های گذشته به طور شفاف در زمان شعار دادن بسیاری از وزارتخانه‌ها در زمینه اقتصاد مقاومتی وزارت علوم این بحث را عملیاتی کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از مهمترین مباحث معطل‌مانده در دانشگاه‌ها بوده است، گفت: برای اولین‌بار شاهد شکل عملی ارتباط صنعت و دانشگاه در ۹ ماه گذشته بودیم، تفاهم‌نامه همکاری آموزشی، پژوهشی و فرهنگی میان وزارت علوم با وزارتخانه‌های دفاع، صنعت، بهداشت، نفت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پدافند غیرعامل سندهای رسمی است که در تاریخ این کشور می‌ماند و به عنوان مستندات حاکی از حرکت‌های وزارت علوم گام‌های جدی در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه را نشان می‌دهد که این اسناد در نوع خود در شاخصه‌های آموزش بی‌نظیر است.

هروی گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه که غریبانه همچون کاهگلی بر دیوارهای آموزش عالی مالیده شده بود، در زمان وزارت فرجی‌دانا عملی شد که این مسئله حکایت از تلاش مظلومانه این وزارتخانه دارد، آیا باید وزارت علوم این مسائل را جار می‌زد؟ عده ای با بی‌انصافی می‌گویند که تلاشی نشده است.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم در راستای اقتصاد مقاومتی در ماه‌های گذشته گفت: وزارت علوم در چند ماه گذشته آماده تدوین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده است و انتشار کتابچه‌ای در این راستا جز به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری و تلاش برای انجام این کار نیست.

هروی ادامه داد: چرا استیضاح‌کنندگان اقدامات انجام شده در وزارت علوم را نمی‌بینند. وقتی عیب را می‌گوییم باید هنر را نیز بیان کنیم.

وی با اشاره به بحث بورسیه‌های غیرقانونی گفت: در سخن برخی از استیضاح‌کنندگان بحث برخورد با بورسیه‌های غیرقانونی وجود داشت. ما هم موافق برخورد با رانت و کسانی که غیرقانونی بورسیه شدند، هستیم.

وی ضمن بیان مطالبی در رابطه با چگونگی روند بورسیه شدن در سال‌های گذشته افزود: امروز یک فیلتر به نام آزمون برای بورس در نظر گرفته شده است. نباید اظهارنظرهایی داشت که باعث اختلاف شود.

هروی ادامه داد: در سال‌های گذشته یک نکته به بحث قوانین بورس اضافه شد که کسانی که خدمات فرهنگی دارند می‌توانند از بورس استفاده کنند ولی یک رسانه هم حتی این را پیگیری نکرد که چرا بیشتر کسانی که بورس شده‌اند از یک رشته هستند.

وی تصریح کرد: مشکل اساسی این است که اساساً ما در کنار بحث آزمون و سنجش رسمی کشور برای بورس با یک رانت غیرقانونی مواجه هستیم که براساس آن دانشجو بدون داشتن سطح علمی بالا بورس می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود اظهار داشت:‌چگونه ۳ هزار نفر بدون آزمون سر کلاس دکترا نشسته‌‌اند؟ چگونه بعضی‌ها این قضیه را توجیه می‌کنند؟

وی ادامه داد:‌اگر تا این زمان فقط نخبگان از بورس استفاده می‌کردند بعد از این قضیه بورسیه موجب شد هر کس که نور چشمی بوده وارد دوره دکترا شود. جالب آن است کسانی که با این وضعیت دکترا می‌گرفتند بعد از آن خلاف قانون استخدام نیز می‌شدند.

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بورسیه‌های غیرقانونی یک رانت ناعادلانه بوده است، گفت: این رانت بدین صورت بوده که برای ورود به دوره دکترا دیگر نیازی به آزمون و مصاحبه نیست و افراد بر اساس نامه‌‌های این مسئول و آن مسئول بدون اطلاع وزیر دوره دکترا را می‌گذراندند.

هروی در ادامه خاطرنشان کرد: افرادی وجود دارند که معدل مدرک کارشناسی آنان زیر ۱۲ است کسانی نیز با معدل زیر ۱۴ کارشناسی ارشد گرفته‌اند حال با این وضعیت وارد دوره دکترا شده‌اند این اقدام پا روی قانون گذاشتن است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در بحث بورسیه‌ها بی‌قانونی که صورت گرفته این بوده است که ورود به دوره دکترا بدون آزمون صورت گرفته و استخدام بعد از آن نیز بدون ضابطه بوده است حال اگر وزارت علوم مسئله بورسیه‌های غیرقانونی را مطرح کرده باید قدردان آن باشیم.

وی با اشاره به آمارهای وزارت علوم در حوزه پژوهشی گفت:‌ ما در مراجعه به آمارها به پایگاه‌هایی استناد می‌کنیم که از رتبه‌های علمی برخوردار باشند که یکی از آنها پایگاه استنادی جهان اسلام ISC است.

هروی با اشاره به آمار این پایگاه استنادی پیرامون وضعیت علمی کشور، گفت: با توجه به آماری که ISC عنوان کرده توسعه علمی کشور از روند معقولی برخوردار بوده چرا کسانی که در این حوزه اطلاع اندکی دارند،‌اظهارات ناصواب می‌کنند؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب کرد: پایگاه استنادی جهان اسلام عنوان می‌کند که سخن از تنزل تولید علم جایز نیست. بر خلاف گفته بسیاری از رسانه‌‌ها که عنوان می‌کنند در این ۹ ماه حرکت علمی صورت نگرفته و اقدامات جناحی بوده، اینطور نیست.

وی تصریح کرد: در خصوص حمایت از پارک‌های علم و فناوری بودجه تخصیص داده شده از ۳.۵ میلیارد به ۱۷ میلیارد افزایش پیدا کرده است همچنین پیرامون مرکز تحقیقاتی نیز از ۲.۵ میلیارد به ۱۱ میلیارد ارتقا یافته است.

جواد هروی در پایان سخنان خود خطاب به مردم و دانشگاهیان گفت: بنده اعلام می‌کنم نباید تصمیمات پرهزینه بگیریم که کشور و وضعیت علمی ما را دچار تلاطم کند. کشور را به چالش بیخودی وارد نکنیم چرا که بعضی افراطی‌ها از این قضیه بسیار بهره می‌برند.

ابوترابی مطرح کرد
پاسخ زاهدی به برخی سخنان هروی

وزیر پیشین علوم پاسخ‌هایی را به سخنان جواد هروی نماینده موافق فرجی‌دانا مطرح کرد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد رئیس جلسه علنی امروز مجلس پس از سخنان جواد هروی نماینده موافق ابقای وزیر علوم با اشاره به برخی از سخنان وی،‌گفت:‌ جناب آقای زاهدی توضیحاتی را در زمینه برخی از بحث‌هایی که آقای هروی در سخنان خود مطرح کرده‌آند به هیأت رئیسه ارائه دادند.

وی افزود:‌ آقای زاهدی گفته‌اند که از سال ۸۵ به بعد شورای بورس آیین‌نامه‌ای را برای پذیرش دانشجو اعلام کرده است که ایشان هم زیر آیین‌نامه تنها بر این نکته تأکید کرده است که طبق آیین‌نامه عمل شود.

رئیس جلسه علنی مجلس ادامه داد: همچنین آقای زاهدی بر این نکته تأکید کردند که معدل برای مقطع کارشناسی جهت پذیرش در بورس ۱۴ و برای مقطع کارشناسی ارشد ۱۶ است.

جعفرزاده مخالف استیضاح:
امروز باید جلسه تشویق وزیر برگزار می‌شد نه استیضاح/اگر فرجی‌دانا ابقا شود بداند این رأی را از مجلس اصولگرا گرفته است

نماینده مخالف استیضاح گفت: اگر آقای فرجی‌دانا امروز ابقا شود بداند که این رأی را از مجلس اصولگرا گرفته است و جریان اصولگرا و نه هیچ جریان دیگری به او رأی اعتماد داده است و دیگران نمی‌توانند این فضا را مصادره به مطلوب کنند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه در جلسه علنی استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان مخالف این استیضاح با اشاره به بحث‌های مخالفان و موافقان همه نمایندگان را دلسوز نظام و انقلاب و شهدا نامید و گفت: دغدغه ما دغدغه‌های شخص وزیر علوم نیز هست و هیچ کس نیز منکر آن نیست.

وی اختلاف‌نظر نمایندگان در مورد عملکرد وزیر علوم را اختلاف در شیوه و عمل دانست و با اشاره به اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که وزیری بدون اشکال است، اظهار کرد: ما بدترین گزینه یعنی استیضاح وزیر را انتخاب کردیم، در حالی که راه های مختلف دیگری نیز داشتیم.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با طرح این سؤال که چه کسی از نتیجه این استیضاح خوشحال خواهد شد گفت: ببینید، افراطیون خارج از کشور چه جنجالی به راه انداخته‌اند؛ ما چه کسی را می‌خواهیم استیضاح کنیم؟

وی در مورد ویژگی‌های شخصیتی وزیر علوم گفت: شاید خود آقای فرجی‌دانا راضی به بیان این مطالب نباشند؛ من قبلاً ایشان را نمی‌شناختم و مگر خود شما نمایندگان موافق استیضاح در روز رأی اعتماد نگفتید که ایشان ولایتمدار و نمازشب‌خوان است؟

نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: حتماً پاسخ این است که آن روز تکلیف چیز دیگری بود و امروز نتیجه فرایند عملکرد وزارت علوم استیضاح وزیر است؛ اگر نتیجه استیضاح، خروج آقای فرجی‌دانا از وزارت باشد چه کسانی خوشحال می‌شوند؟

وی رأی آوردن استیضاح را موجب خشنودی افراطیون، معاندان و ضدانقلاب‌ها خواند و با انتقاد از موافقان استیضاح به جهت آب ریختن به آسیاب دشمن گفت: فیلمی پخش کردند اما زمان آن کی بود؟ این سخنرانی مربوط به بعد از واقعه کوی دانشگاه است که ممکن است آقای توفیقی اشتباهاتی نیز در آن داشته باشند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی تصریح کرد: اگر آقای فرجی‌دانا امروز ابقا شود بداند که این رأی را از مجلس اصولگرا گرفته است و جریان اصولگرا و نه هیچ جریان دیگری به او رأی اعتماد داده است و دیگران نمی‌توانند این فضا را مصادره به مطلوب کنند.

وی با اشاره به سوابق وزیر علوم در جریان تأسیس سپاه استان فارس و حضور در قاطبه جبهه‌های جنگ تحمیلی گفت: ما بر رأی خود به ایشان استواریم و اگر اشکالاتی وجود دارد از ایشان قول می‌گیریم که نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی درباره بحث بورسیه‌ها بیان کرد: ۳ هزار نفر به هر دلیلی بورسیه شده‌اند. آقای فرجی‌دانا بعد از تصدی وزارت گفتند ما آنها را به احترام دولت قبل می‌پذیریم، اما فهرست را با قانون تطبیق دهید.

این مخالف استیضاح با یادآوری اینکه از این لیست بورسیه ۷۰۰ نفر با هیچ قاعده و قانونی منطبق نیست، گفت: در پرونده ۲۷۰ نفر از آنها حتی یک برگه وجود ندارد، ما چه جوابی به مردم و دانشجویان خواهیم داد، در حالی که از ۲۷۰ نفر از این فهرست نمی‌توان دفاع کرد.

نماینده مردم رشت گفت: در روند انتصابات وزیر علوم ایراداتی می‌گیرند؛ اشکالی ندارد شما بیایید و روند انتصابات را ۱۰۰درصد به تفویض کنید و بعد از او پاسخ بخواهید؛ وقتی وی نمی‌تواند ۱۰۰درصد درباره انتصابات اظهارنظر کند و شورای دیگری در این باره تصمیم‌گیرنده است، چرا فرجی‌دانا باید پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه وزارتخانه علوم برای نخبگان و درس‌خواندگان تصمیم می‌گیرد، تصریح کرد: جرم فرجی‌دانا این است که از جامعه‌ای که می‌خواهد مدیر برای آنها منصوب کند نظرخواهی کرده است.

جعفرزاده ادامه داد: حال با این روند باید امروز جلسه استیضاح وزیر برگزار شود یا جلسه تشویق وی؛ آقای فرجی‌دانا در انتصاب‌‌ها ورود کرده و از جامعه دانشگاهی نظر گرفته و نظر آنها را به شورای عالی انقلاب فرهنگی برده است.

نماینده مردم رشت، با اشاره به برخی از انتصابات وزارت علوم تصریح کرد: ۶۴درصد از کسانی که در این دوران از گردونه مدیریت دانشگاه‌ها کنار رفته‌اند پایان مدیریتشان بوده است و ۸درصد نیز استعفا داده‌اند و در این میان ۲۸درصد نیز برکنار شده‌اند که این حق هر دولتی است که تیم خود را سرکار بیاورد.

وی ادامه داد: دولت نهم در دو ماه ابتدایی حضورش ۲۰نفر از رؤسای دانشگاه‌ها را عوض کرد در حالی که وزارت علوم دولت یازدهم در مدت مشابه ۴رئیس دانشگاه را عوض کرده است.

جعفرزاده با اشاره به طرح موضوع نشریات دانشجویی از سوی استیضاح‌کنندگان اظهار داشت: مگر فقط رئیس دانشگاه می‌تواند به یک نشریه مجوز بدهد؛ شما باید بروید و از نهادهای دیگری که در ارائه مجوز به نشریات نقش دارند هم سؤال کنید.

جعفرزاده اظهار داشت: افکار عمومی از ما سؤال خواهد کرد که چرا کسی که سابقه انقلابی داشته، فرمانده سپاه بوده و لیستی از خصایص انقلابی و معنوی برای او شمرده‌ایم، استیضاح می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه عده‌ای می‌خواهند بین مجلس و دولت یازدهم شکاف بیندازند، تصریح کرد: امروز مجلس نشان دهد که دلسوز نظام و انقلاب بوده و هست و از وزیر ولایت‌مدار خود حمایت خواهد کرد و انشالله امروز با کمک شما وزیر علوم ابقاء می‌شود و این شخصیت پس از ابقای خود می‌فهمد که از مجلس اصولگرا رأی گرفته است.

نماینده مردم رشت، اضافه کرد: ما پس از جلسه استیضاح باید به دنبال مطالبات اصلی مردم یعنی خروج از رکود، رونق اقتصادی و رفع بیکاری برویم و مردم از ما انتظار دارند که نتیجه جلسات مجلس که از جیب آنها برایش هزینه می‌شود به نفع آنها باشد.

جعفرزاده در پایان تصریح کرد: همه باید به این دولت کمک کنیم؛ هشت سال به آن دولت کمک کردید و یک سال هم به این دولت کمک کنید.

فرجی‌دانا در صحن علنی مجلس:
اگر خطایی داشته‌ام کمک کنید آن را اصلاح کنم/ مگر می‌شود به آشوب‌طلب‌ها مجوز بدهم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر رکود علمی هم باشد به خاطر سیاست‌های ۶ سال قبل است.

رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس ضمن عرض ادب و احترام به نمایندگان و مردم گفت: امام خمینی(ره) مجلس را در رأس امور دانستند و حقیقت این است که درست است من برای پاسخگویی به دغدغه‌‌های برخی از نمایندگان که برای اصلاح امور خواستار استیضاح شده‌اند به مجلس آمده‌ام و حضور پیدا کرده‌ام اما فرصتی به دست آمده است که گزارشی از عملکرد ۹ ماهه خودم بدهم تا اگر نقطه ابهامی در آن وجود دارد روشن شود.

وی با یاد شهیدان رجایی و باهنر در هفته دولت خاطرنشان کرد:‌امروز حملات گسترده‌ای به غزه شده است که با این حملات خون تازه‌ای برای مقاومت در غزه جاری شده است بنابراین جا دارد که در اینجا یاد این شهدای مظلوم غزه را گرامی بداریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تسلیت امام جعفر صادق (ع) خاطرنشان کرد: امام (ره) در وصیت‌نامه الهی و سیاسی خود گفته‌اند که ما مفتخریم که مذهب‌مان جعفری است و فقه در کشور ما یکی از آثار مذهب جعفری است که جا دارد سخن خود را در حوزه علم و فناوری با این موضوع شروع کنم که امام صادق (ع) با مکتب خود در حوزه علوم جدید،‌فیزیک و شیمی تحولی را ایجاد کردند که بعدها در زمان هارون‌الرشید و امامت حضرت امام موسی کاظم (ع) شاهد شکوفایی علم در جهان بودیم.

وی ادامه داد:‌این را از آن جهت بیان کردم که آنچه در زمانی به کار گرفته شود در همان زمان جواب نمی‌دهد و واقعا حتی اگر خطایی رخ بدهد سال‌ها بعد خود را نشان خواهد داد.

فرجی‌دانا با اشاره به روند پیشرفت علمی کشور، تصریح کرد: جا دارد شما را به روند پیشرفت علمی کشور معطوف کنم. بر اساس آمارهای موجود سهم کشورمان در زمینه مقالات در سال ۲۰۱۴ به ۱.۶ درصد برسانیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین گفت: اگر رکود علمی هم باشد به خاطر سیاست‌های ۶ سال قبل است.

وی به جایگاه مقالات ما در سال ۲۰۱۴ اشاره کرد و گفت: آنچه در وزارت در ۹ ماه گذشته انجام شده است اثر شگرفی است که با تلاش به دست آمده، نگذاریم سکه‌های فرعی در این بازار به جای سکه‌های اصل رواج پیدا کند.

فرجی‌دانا ضمن اشاره به فرایند داوری مقالات افزود: آنچه در صحنه آموزش عالی ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم نتیجه عملکرد و سیاست‌هایی است که ۴ تا ۶ سال قبل بوده‌است. اگر رکودی می‌بینید، اگرچه من نمی‌بینم و اگر باشد تلاش می‌کنیم تا برطرف شود ولی به هر حال نتیجه عملکردی است که سال‌ها قبل انجام شده است.

وی با بیان اینکه باید ببینیم با این قضاوت‌ها چه می‌گیریم گفت: چرا این جهت‌گیری‌ها را داریم ما نباید درگیر جهت‌گیری‌های شتاب‌زده شویم.

فرجی‌دانا به روند رشد علمی از سال ۲۰۰۰ به بعد اشاره کرد و گفت: الان به جایی رسیدیم که استناد به مقالات ما قابل توجه است.

وزیر علوم افزود: من مدافع یک برخورد علمی با فضای تولید علم و فناوری هستم.

فرجی دانا با طرح این سوال که پیشرفت علم صرفا به معنی چاپ مقاله است گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور بر این نکته تاکید داشتند که باید نتایج علم در متن جامعه وارد شود.

وی اولین معیار پیشرفت علم را میزان «پتنت» خواند و بیان کرد: من آمار را اعلام نمی‌کنم که دلسردی ایجاد نکند؛ اما میزان ۱۰ هزار پتنت در سال ۸۶ چند سال بعد به ۳ هزار کاهش یافت بنابراین این چرخه معیوب است و ما باید میزان پتنت خود را افزایش دهیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی گفت: ما برنامه‌ جامعی برای آن فراهم کرده‌ایم تا اقتصاد دانش‌بنیان را تقویت کرده و به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان عمل کرده باشیم.

وی با یادآوری اینکه قانون مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان از سال ۸۷ تا یک سال پیش خاک می‌خورد و ۵ سال معطل اختلاف میان معاونت فناوری و وزارت علوم شده بود گفت: در این زمینه دو شرکت ثبت شده بود و ما این اختلاف را میان این دو نهاد رفع کردیم.

فرجی دانا از اختلاف به عنوان شیطان نام برد و خاطرنشان کرد: من امروز اینجا هستم که ارتباط خود را تحکیم بخشیم و اگر خطایی هم از من سر زده است نصایح نمایندگان استفاده کنم؛ اگر می‌گوییم اصولگرا و اصلاح‌طلب یک همچنین اصلاحی را در نظر داریم.

وی از تقویت نقش پارک‌های فناوری در دوران تصدی خود بر وزارت علوم خبر داد و گفت: در صحنه آموزش عالی سعی در ممانعت از توسعه غیرهدفمند که در دید مقام معظم رهبری بسیار مظلوم است داشتیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با نشان دادن اسلایدی گفت: در میان سال‌های ۸۴ تا ۹۲ تعداد موسسات آموزش عالی ما رشد جهشی داشتند و از ۹۵۰ به ۲۵۰۰ موسسه رسیدند.

وی با تقاضا از نمایندگان برای اعمال نگاهی دیگر به این آمار اظهار کرد: ۷۲ سال عمر آموزش عالی در کشور ۹۵۰ موسسه داشته و در ۸ سال به ۲۵۰۰ رسیده است اما کاسه ما همان کاسه بوده است و همیشه ۲.۵ درصد بودجه آموزش عالی داشته‌ایم که نتیجه خود را بعدا نشان می‌دهد.

فرجی دانا گفت: اگر نتوانیم قدم‌های کیفیت‌بخش برداریم در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

وی در ادامه افزود: به این تجمع‌ها و مواردی که اشاره کردند تذکر داده‌ام، مگر می‌شود کسی مثل من به آشوب‌طلب‌ها مجوز بدهد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه استیضاح حق قانونی نمایندگان است تصریح کرد: ما باید در اینجا حضور پیدا کنیم و صحبت کنیم تا بتوانیم به اهداف خود برسیم اما امری که باید به آن توجه کنیم این است که برای رسیدگی به شعارهای خود نیازمند فضای همدلی هستیم.

وی با بیان اینکه به گفته امام خمینی(ره) وحدت کلمه رمز پیروزی است، تصریح کرد: این امر تنها یک حرف نیست بلکه اعتقاد راسخ امام(ره) بود و اکنون نیز باید پای این کلمه بایستیم و از آن حمایت کنیم.

فرجی دانا با استقبال از فرصتی که مجلس برای وی فراهم کرد اظهار داشت: من در اینجا اعلام می‌کنم که چه رأی بیاورم و چه رأی نیاورم از وجدانی راحت برخوردارم چرا که هیچ لحظه‌ای از امری فروگذار نکردم.

وزیر علوم، تحقیقات فناوری با قرائت بخشی از بیانیه‌های موجود در این زمینه خاطرنشان کرد: اعطای مجوز به نشریات باید براساس ضوابط صورت بگیرد و از مطالب دیگر برخلاف مبانی اسلامی پرهیز شود. از سویی بدهی است که این امور مورد تأیید قرار گرفته است.

فرجی دانا تصریح کرد: برخی انتظار دارند با ترکه به دنبال افراد باشم در حالی که من باید سیستم را نسبت به این امور حساس کنم و این کار را انجام داده‌ام.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اعزام هیأت‌های سه نفره به دانشگاه‌ها و تغییرات صورت‌گرفته برای رؤسای دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: برخی از دوستان اعلام کرده‌اند که هیأت‌های سه نفره برای آبرو بردن اعزام شده‌اند در حالی که وزارت علوم از این امر نفعی نمی‌برد و باید تلاش کنیم تا آرامش را به فضای دانشگاه‌ها بیاوریم.

فرجی‌دانا با تشریح سابقه افراد به کار گرفته شده در دولت یازدهم تصریح کرد: ۱۸ درصد استادیار، ۴۲ درصد تجربه ریاست در دانشگاه، ۲۲ درصد در سطح معاونین، ۱۷ درصد رئیس دانشکده و ۱۷.۵ درصد مسئولیت‌های ستادی داشتند که این ساختار نظارتی در قانون پیش‌بینی شده است.

وزیر علوم با بیان اینکه بر طبق برنامه‌های هیأت‌های سه نفر آنان باید ابتدا با رئیس دانشگاه، هیأت رئیسه دانشگاه، هیأت علمی و تشکل‌های قانونی را ملاقات می‌کردند خاطرنشان کرد: من این امر را قبول دارم که در چند دانشگاه به دلیل کثرت مطالبات، هیأت سه نفره وضعیت از دستشان خارج شده است و شما نیز از این امر مطلع هستید چرا که من در کمیسیون‌ها این موضوع را به تشریح عنوان کردم.

فرجی‌دانا با اشاره به اینکه گفتند فردی برای زمینه‌سازی به هیات‌ها اعزام شده است اظهار کرد: آقای باهنر نایب‌رئیس مجلس پرسیدند چه کسی این مطلب را عنوان کرده است و منبع این مکالمه کجاست؟

وی ادامه داد: این صرفا نتیجه اظهارنظر فردی مخرب است که می‌خواهد وجهه کار هیات را خراب کند؛ اینها به نفع کیست؟

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با یادآوری این نکته که هیات‌ها فقط برای تعویض روسا نرفته‌اند، گفت: ما تنها دولتی هستیم که رسما اعلام کردیم فقط به موجب اقتضائات دیگری روسای دانشگاه‌ها را پیش از اتمام تاریخ حکمشان تغییر می‌دهیم والا به اتمام این تاریخ پایبندیم.

وی در مقایسه‌ای میان زمان تصدی خود با زمان مشابه در دولت قبل بیان کرد: در ۱۰ ماه اول دولت قبل ۴۴ رئیس دانشگاه یعنی معادل بیش از ۶۰ درصد تغییرات داشته‌ایم اما در این دولت این میزان در زمان مشابه ۵۸ درصد است.

فرجی‌دانا با انتقاد از ترویج این مطلب که اصولگرایان در دولت کنونی در دانشگاه‌ها جایی ندارند گفت: یکی از نمایندگان محترم که استیضاح را نیز امضا کرده است خود به من می‌گفت که شما آرامش را در دانشگاه حوزه انتخابی من برقرار کن زیراکه در آن دانشگاه درگیری وجود داشت و فردی غیربومی بر ریاست دانشگاه قرار گرفته بود.

وی با تاکید بر اینکه مشورت‌ها با افراد حاضر در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد تصریح کرد: بعضی نمایندگان موافق استیضاح از هر اقلیتی کسب اطلاعات می‌کنند اما به افراد و منابع معتبر مراجعه نمی‌کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به آیین‌نامه انتساب روسای دانشگاه‌ها گفت: طبق آیین‌نامه وزیر گزینه پیشنهادی خود را معرفی کرده و شورای عالی او را تایید می‌کند و ۶ ماه هم می‌توان سرپرست برای دانشگاه تعیین کرد.

وی افزود: به ما گفتند انتخاب رئیس از طریق انتخابات نباشد ما هم گفتیم چشم، سمعا و طاعتا اما انتخاب رئیس که اصلا بدون گزینه و بدون اعلام نتیجه صورت نمی‌گیرد.

فرجی‌دانا گفت: ما از اعضای هیات علمی خواستیم خودشان گزینه‌های خودشان را در کاغذ نوشته و به ما ارائه دهند و هیچ‌کس حتی آنهایی که آرا را جمع‌آوری کردند از رای اعضای هیات‌های علمی خبر نداشتند.

فرجی دانا با بیان اینکه رأی و نظر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ما حجت است، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در مواردی به ما گفتند فلانی باید عوض شود و یا به وی رأی ندادند، ما هم عمل کردیم و برای آن جایگزین گذاشتیم.

وی ادامه داد: در برخی دانشگاه‌های مشهور رئیس را مستقیماً به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کردیم و تا آنجایی که توانستیم با آنها همکاری داشتیم.

فرجی‌دانا افزود: چرا برخی‌ها می‌گویند با شورای عالی انقلاب فرهنگی مخالف هستیم و مخالفت می‌کنیم.

وزیر علوم تصریح کرد: تعامل، همکاری و تبعیت از شورای عالی انقلاب فرهنگی جزو مرام ما بوده و شایعاتی که در رابطه با اختلاف ما با این شورا گفته می‌شود وجود ندارد.

فرجی‌دانا اظهار داشت: ۱۶ مورد از کسانی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرده‌ایم رأی گرفته‌اند، ۱۴ نفر هم در آستانه گرفتن رأی هستند که به خاطر تعطیلی تابستان معطل شده است، هیچ مخالفتی با شورای عالی انقلاب نداریم و نمی‌کنیم و نخواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر سرپرستی برای دانشگاه‌ها مشخص شده به خاطر این است که قبل از اینکه حکم بگیرد محکی بخورد، زمان زیادی از سرپرستی تا ریاست نبوده است، البته جدولی دارم که نشان می‌دهد منتسبان کی حکم سرپرستی گرفتند و کی رئیس شدند.

فرجی دانا اظهار داشت: ۷ مورد از این افراد زیر شش ماه به عنوان سرپرست فعالیت کردند. دانشگاهی است که در گذشته ماه‌های طولانی سرپرست در آن وجود داشته است ولی هیچ‌کس از نمایندگان به آن اعتراض نکرده‌ و سؤالی از وزیر وقت نداشتند ولی برای ما اگر شش ماه به شش ماه و یک روز افزایش پیدا کند می‌گویند به اسلام صدمه زده‌اند.

فرجی دانا در رابطه با انتصاب معاونین وزارت علوم وابسته به جریان فتنه گفت: ۷ معاون به همراه مدیران مرکزی در این وزارت فعالیت می‌کنند که دو تا از آنها از دوره قبل باقی مانده‌اند و من برای سه معاون حکم زده‌ام که یکی از این معاونان معاون فرهنگی است که شخصی که برای این معاونت درنظر گرفته شده برای همه معرفی شده است.

وی خاطرنشان کرد: من در گذشته‌ام هم گفته‌ام که اگر وزارت اطلاعات به من بگوید هرکدام از کسانی که منصوب شده‌اند مشکل داشته و در جریان فتنه بوده‌اند همین الان آنها را کنار می‌گذارم.

فرجی‌دانا اظهار داشت: من برای اینکه دغدغه نمایندگان رفع شود به وزیر اطلاعات نامه نوشتم و خواستم که اگر کسی از منتسبان من مشکل دارند اعلام کنند تا من برای کنار گذاشتن آنها اقدام کنم.

فرجی‌دانا ادامه داد: روز سه‌شنبه بعد از پایان ماه مبارک رمضان جلسه جمع‌بندی با نمایندگان مجلس برگزار شد و من آنجا گفتم که پاسخ استعلام‌ها دارد می‌رسد؛ مثل اینکه خبر ناخوشایندی داده باشم و برخی خوشحال می‌شوند که خبر رد صلاحیت فرد را بشنوند اما من خوشحال نمی‌شوم چون به ولایت‌مداری این افراد و دغدغه آنها اعتقاد داشته و به آن شهادت می‌دهم.

وی ادامه داد: در همان جلسه به دوستان گفتم پاسخ سه مورد از استعلام‌ها آمده است؛ نمایندگان باید توجه کنند که ما دو طرف یک میز نیستیم بلکه در یک طرف آن قرار داریم.

وزیر علوم اضافه کرد: این شایعه‌ای که تا فضای دانشجویی رفت غیر از این نیست که سیاسیون آن را اشاعه داده‌اند؛ ما مسافرتی به خوزستان داشتیم آن هم زمانی که هنوز هیچ رئیس دانشگاهی را عوض نکرده بودیم، وقتی برگشتیم بیانیه تشکل‌های بسیج خوزستان علیه وزارت علوم منتشر شد.

فرجی‌دانا ادامه داد: من به آقای زاکانی گفتم اگر دوستان مطلع هستند که از رؤسای فعلی دانشگاه‌ها که با تغییر دولت فضایی پیدا کرده و رفتار دیگری از خود نشان می‌دهند به من بگویند تا من برخورد کنم.

وزیر علوم تصریح کرد: چرا باید به همه تشکل‌هایی که دغدغه نظام را دارند القاء شود که وزارت علوم را جمعی فتنه‌گر می‌چرخانند.

وی اضافه کرد: موضوعی که همیشه برای من مهم بوده و در مسئولیت‌ها مشی عملکردی من است این بوده که این انقلاب ساده و بدون هزینه به دست ما نرسیده و مصلحت نظام بر هر چیزی مقدم است.

وزیرعلوم با دفاع از مدیران منسوخ شده خود افزود: این عزیزان عمر خود را صرف حفظ انقلاب و دفاع از ولایت کردند و این موضوع برای من اثبات شده است.

وی ادامه داد: من این افراد را با اصرار وادار به پذیرش مسئولیت‌های ستادی کردم و بعد از استعلام مشخص شد که آنها فتنه‌گر نیستند.

وزیر علوم ادامه داد: اگر ببینم که انتصاب آنها موجب شکاف بین مجلس و دولت می‌شود با طیب‌خاطر حاضر به پذیرش هر حکمی خواهم بود.

وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم آقای لاریجانی در این قضیه حاکم باشد، اظهار داشت: پاسخ استعلام‌ها نیز در اختیار وی است و اگر من در این منصب ماندم هرچه ایشان گفتند در این مورد می‌پذیرم.

وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: یکی از محورهایی که باعث بحث شده دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکترا بود که برای شرکت در کنکور گزینشی وجود دارد که سال‌های سال است این امر وجود دارد و به سال ۶۳ و ۶۴ برمی‌گردد؛ هیأت مرکزی گزینش دانشجو را می‌پذیرد و مطمئنا قانونگذار این وظیفه را داشته است که برای همه موارد و برای همه آحاد ملت این امر وجود دارد.

وی با بیان اینکه این هیأت سال‌هاست تغییری نکره، خاطرنشان کرد: این هیأت عوض نشده و در این هیأت فردی وجود دارد که ۲۲ سال است در این ترکیب باقی مانده و آنها افراد متدینی هستند که آخرت خود را به دنیای دیگران نمی‌فروشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه پس از استقرار دولت ۳۸۹ درخواست رسید،‌ اظهار داشت:‌ سه کلیدواژه در دستور کار این هیأت وجود دارد که اگر بر طبق مصوبه سال ۶۴ اگر وزارت اطلاعات وابستگی کسی را با گروه‌‌های الحادی اعلام کند پس از اعلام مراتب وابستگی به این گروه‌ها تأیید شود این امر بررسی می‌شود که این موارد شامل سه کلید واژه است ابتدا آن که چه کسانی محرومند و چه کسانی با دادن تعهد می‌‌توانند در دانشگاه مشغول شوند که اگر فرد در زمره معتادین باشد در دسته محرومین قرار می‌گیرد و بند سوم آن بر این امر تأکید دارد که معاندین با نظام نه معترضین باید برخورد شود.

فرجی‌دانا با اشاره به موارد استعلام شده از وزارت اطلاعات گفت: من کپی پاسخ وزارت اطلاعات را به رئیس مجلس شورای اسلامی می‌دهم که در آن خطاب به من در مورد دانشجویانی که به تحصیل بازگشته‌اند نوشته است در صورتی که مصادیق بندهای سه‌گانه نباشند و چیزی در این مورد اعلام نشده باشد، به معنای بی‌اشکال بودن ادامه تحصیل است.

وی از یکی از مواد مخالفت با خود در مورد اینکه هیچ گامی برای برطرف کردن دغدغه‌های موافقان استیضاح برنداشته است، اظهار کرد: ما همه این مسیر را برای چه رفته‌ایم مر قانون برای ما معیار عمل است من از شما رای اعتماد گرفتم که به قانون عمل کنم پس مشی مجلس نیز حمایت از قانون است آیا شما می‌پذیرید که من خلاف قانون عمل کنم؟

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با ابراز امیدواری نسبت به خروج دانشجویان ستاره‌دار برای همیشه از دستور گفت: این موضوع برای مردم دغدغه ایجاد می‌کند و ما نیز در ذیل یک نظام قانونی زندگی می‌کنیم.

وی در مورد اینکه چرا هیات‌هایی که رای‌شان تغییر نکرده‌اند با همان ترکیب قبلی فعالیت می‌کنند گفت: آیا من باید پاسخگوی عملکرد وزیر سابق باشم؟ جوانان مردم ۲ سال پشت کنکور ماندند چرا شما نمایندگان در دوره قبل از وزیر در این‌باره سوال نکردید؟

فرجی‌دانا از مشغولیت مداوم محققان و هیات‌های گزینش برای جمع آوری اطلاعات خبر داد و افزود: نمایندگان محترم فرمودند نمی‌گذارند ما پرونده‌ها را ببینیم در حالی که ما گفتیم هر کس که می‌خواهد بیاید و پرونده‌ها را ببیند در حالی که نمایندگان صرفا شأن نظارتی دارند.

وی هدف خود از در اختیار نمایندگان قرار دادن پرونده‌ها را حل سوءتفاهم‌ها برشمرد و تاکید کرد: اگر به قانون عمل شود آخرت با فلاح و رستگاری ما تامین می‌شود.

وی گفت: ما روسای دانشگاهی داشته‌ایم که به خاطر اجرا نکردن حکم دیوان حکم انفصال گرفته‌اند برای من افتخار نیست که بگویم حکم دیوان را اجرا نمی‌کنیم.

فرجی دانا افزود: وقتی حکمی داده شده و نهایی می‌شود همراه این حکم به رئیس دانشگاه هشدار می‌دهند که اگر این حکم را انجام ندهد مجازات خواهد شد پس مجبور است این حکم را اجرا کند.

ادامه یافتن جلسه علنی مجلس تا ساعت ۱۳

با رأی نمایندگان مجلس جلسه علنی صبح امروز تا ساعت ۱۳ ادامه می‌یابد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه جلسه علنی مجلس را برای بررسی استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم به رأی گذاشت که نمایندگان به ادامه این جلسه تا ساعت ۱۳ رأی مثبت دادند.

بر اساس رأی‌گیری انجام شده ۲۳۹ نماینده رأی مثبت،‌۱۸ نماینده رأی منفی و ۵ نماینده رأی ممتنع دادند.


نوباوه در موافقت با استیضاح مطرح کرد
هماهنگی ستاد داخلی وزیر علوم و جریانات رسانه‌ای خارج از کشور/ مطالبات بر حق نمایندگان را کاسبکارانه جلوه می‌دهند

نماینده مردم تهران اظهار داشت: ما می‌خواهیم بگوییم در جریان تبلیغات یک هماهنگی میان داخل و خارج رخ داده که مجلس را ناکارآمد نشان دهد و مطالبات برحق نمایندگان ملت را به عنوان خواسته‌های کاسبکارانه جلوه دهد.

در ابتدای نطق نوباوه گزارشی از تبلیغات رسانه‌های خارجی درباره موضوع استیضاح فرجی دانا به درخواست وی پخش شد و نماینده مردم تهران پس از پخش این گزارش گفت: یکی از مهمترین مباحث من فشار جریان رسانه‌ای و هماهنگی ستاد داخلی وزیر علوم و جریانات رسانه‌ای خارج از کشور است.

وی ادامه داد: هماهنگی گسترده‌ای صورت گرفت تا یک دروغ کثیف به عنوان بورسیه‌ها به جای مطالبات اصلی نمایندگان جایگزین کنند.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه از این دروغ‌سازی‌ها دو هدف دنبال می‌شد اظهار داشت: اولین هدف انحراف موضوع اصلی استیضاح و نگرانی نمایندگان مردم از انحراف وزارت علوم با مسئله بورسیه‌ها بود و دومین موضوع نیز ناکارآمد نشان دادن وضعیت فعلی مجلس و نمایندگان بوده است.

نوباوه ادامه داد: یک جریان‌سازی مطبوعاتی و رسانه‌ای است که در این مورد صورت گرفته است؛ مجلس و نمایندگان نگرانند و اصل بحث، استیضاح یک وزیر نیست کمااینکه اشکالات عمده‌تری در وزارتخانه‌های دیگری وجود دارد ولی برخورد این‌چنینی با آن نمی‌شود و روند خود را طی می‌کند.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: ما می‌خواهیم بگوییم در جریان تبلیغاتی یک هماهنگی میان داخل و خارج رخ داده که مجلس را ناکارآمد نشان دهد و مطالبات برحق نمایندگان ملت را به عنوان خواسته‌های کاسبکارانه جلوه دهد همانطور که آقای وزیر نیز این صحبت را در جمع دانشجویان کرده و گفتند اگر به خواسته‌های برخی نمایندگان تن می‌دادند استیضاح نمی‌شدم.

نوباوه با طرح این سوال که آیا این اساتید نیستند که نحوه اپلای کردن را به دانشجویان آموزش می‌دهند؟ ‌گفت:‌ آیا ارقام دانشجویان به خارج رفته را دارید؟

وی با اشاره به گزارشی از نشریه نیوزویک در مورد دانشجویان به خارج رفته کشور اظهار کرد: امروز کار به جایی رسیده است که بهترین دانشجویان ما به استانفورد می‌روند و حدود بیش از ۲۰ درصد فارغ‌التحصیلان ما سر از دانشگاه‌های خارج درمی آورند این نشانه چیست؟ چه جریانی در داخل برقرار است؟ این جریان در داخل کشور در حال فعالیت است که دانشجویان ما به خارج بروند.

نماینده مردم تهران در مجلس در مورد بحث رشد علمی در کشور، گفت:‌ آیا رشد علمی ما در زمان شما بوده است یا از قبل وجود داشته؟ آیا سلول‌های بنیادین و پیشرفت نانوتکنولوژی در زمان تصدی شما رخ داد؟

وی افزود:‌ آیا این تفکرات الحادی احمدی‌روشن‌‌ها را تربیت کرد؟ ما دانشگاهی می‌خواهیم که تهرانی‌مقدم تربیت کند. در حقیقت ما نگران سیاست‌های حاکم بر دانشگاه‌ها هستیم و نه به دنبال استیضاح وزیر علوم.

نوباوه با یادآوری سخن وزیر علوم مبنی بر ضرورت حفظ آبروی نظام گفت: آیا انتشار اسامی افراد تکریم آبروی انسانی است؟ شما نمایندگان را متهم می‌کنید و بعد اطلاعیه می‌دهید که کار ما نبوده است.

وی با اشاره به اینکه امروز سخن از مظلومیت فرجی‌داناست، تأکید کرد: این نظام اسلامی است که مظلوم است چرا که هنوز نمی‌تواند سیاست‌های انقلاب فرهنگی‌اش را اجرا کند.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: نشریه‌ای در تیراژ چند هزار به صورت رنگی در دانشگاه فردوسی چاپ و در بیرون از دانشگاه توزیع شد؛ این ادبیات دانشجویی نیست.

وی ادامه داد: ‌نشریه هنجارشکن «مکث» با تیتر «فاتحه این سپاه را باید خواند» در مقدمه خود می‌آورد که ما می‌خواهیم طعم تند نقد را بر هر نهادی که تاکنون از نقد مصون مانده است جاری کنیم و نوک انتقاد ما متوجه سپاه پاسداران است.

نوباوه با تأکید بر اینکه حتی کوموله نیز اینگونه نمی‌نویسد گفت:‌ شما فرمودید ۵۸ درصد روسای دانشگاه‌ها تغییر کرده‌آند من می‌پرسم چند درصد آنان افراد همسو با سیاست‌های شما هستند؛ در همدان ۸ نفر را که همه رزمنده بوده و PHD دارند تغییر دادید.

وی در مورد استعلام از وزارت اطلاعات نیز گفت: وزارت اطلاعات در تاریخ ۱۱ شهریور ۹۲ نامه‌ای دارد مبنی بر اینکه پس از قبولی ۹۰ هزار نفر در مقطع ارشد ۱۶۷ نفر از آنان از سوی این وزارتخانه رد صلاحیت شده‌اند اما از همه آنان ثبت‌نام صورت گرفته است اگر این نامه وزارت اطلاعات است پس آن نامه‌ای که شما قرائت کردید چیست؟ آیا این تناقض را وزارت اطلاعات باید پاسخ دهد؟ بنابراین اینگونه نیست که نظر وزارت اطلاعات را در ثبت‌نام‌ها رعایت کرده‌اید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید حق مردم را گرفت خاطرنشان کرد: در مورد علی شمس‌الدین اعلام کردید که بورسیه غیرقانونی گرفته است در حالی که او نفر اول مقطع کارشناسی ارشد کشور بوده است.

نوباوه در پایان با یادآوری اینکه قطع کردن رگ دست امیرکبیر شریان‌های علمی کشور را قطع کرد و ما را صد سال به عقب برد، گفت: نمی‌خواهیم دانشجو تربیت کنیم که سر از استانفورد دربیاورد.

پخش فیلم بازتاب استیضاح وزیر علوم در رسانه‌های بیگانه/ لاریجانی: حرف‌های مزخرف را اشاعه ندهید

در حین برگزاری جلسه استیضاح وزیر علوم، بخشی از اخبار پخش‌شده از سوی رسانه‌های بیگانه درباره استیضاح وزیر علوم و موارد مطرح در این استیضاح پخش شد.

در جریان بررسی طرح، بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به بیان نقطه‌نظرات خود پیرامون استیضاح پرداخت.

وی در حین اظهاراتش خواهان پخش مستندی پیرامون برنامه‌های رسانه‌های بیگانه درباره موضوعات مطرح در خصوص استیضاح وزیر علوم شد.

در هنگام پخش این مستند علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: چرا حرف‌های بی‌ربط را اشاعه می‌دهید؟ یک رسانه، یک بحث مزخرفی را می‌گوید و ممکن است رسانه‌ای حرف بی‌ربط بزند.

نوباوه در واکنش به اظهارات لاریجانی تأکید کرد: «اظهارات من با توجه به این فیلم بیان می‌شود و در صورت عدم پخش آن حرفی برای گفتن ندارم».

البته نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از ادامه پخش فیلم مذکور منصرف شد و ادامه اظهاراتش را بیان کرد.

در فیلم یادشده موضوعاتی همچون بورسیه‌ها در رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی و صدای آمریکا مورد بررسی قرار گرفته بود که نماینده مردم تهران با استناد به این فیلم‌ها انتقاداتی را نسبت به انتشار برخی اخبار کذب در کشور مطرح کرد.

تشنج در صحن علنی مجلس در پی اعتراض نماینده مردم اردبیل به سخنان نوباوه

صحن علنی مجلس دقایقی در پی اعتراض نماینده مردم اردبیل متشنج شد.

در میان سخنان نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس در موافقت با استیضاح فرجی‌د‌انا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعتراض پیرموذن نماینده مردم اردبیل دقایقی صحن علنی مجلس را متشنج کرد.

پیرموذن در واکنش به سخنان نوباوه قصد حرکت به سمت جایگاه سخنرانی مجلس را داشت که جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه وی را متوقف و تلاش کرد او را آرام کند.

در ادامه تعدادی از نمایندگان در اطراف وی تجمع کردند و کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود پیرموذن را به خارج از صحن مجلس هدایت کرد.

همچنین شریف‌حسینی عضو هیأت‌رئیسه مجلس نیز با حضور در کنار صندلی پیرموذن خواستار برگشت نمایندگان به سر صندلی‌های خود برای حفظ آرامش مجلس شد.

نادران در موافقت با استیضاح وزیر علوم
فتنه‌گران برای دانشگاه‌ها تصمیم می‌گیرند/ اخراجی‌هایی بازگردانده شدند که مفاسد اخلاقی داشتند

در ادامه جلسه، الیاس نادران در جلسه استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان موافق استیضاح صحبت کرد و گفت: مسئله‌ای که درباره استیضاح‌ها وجود دارد آن است که بهتر بود وزیر علوم به موارد استیضاح مورد به مورد پاسخ می‌داد چرا که در زمانی که امضاها گرفته شد تعداد آن ۵۰ و امروز به ۶۰ عدد رسیده است و اگر بنا بود امضا گرفته شود تعداد آن به بیشتر از این حد می‌رسید.

وی ادامه داد: دغدغه ما این است که مسائل دانشگاهی تحت الشعاع مسائل انحرافی و سیاسی قرار گرفته است و از زمانی که در اسفند‌ماه به جمع‌بندی رسیدیم که کار وزارت علوم جز با استیضاح به نتیجه نمی‌رسد این امر را اعلام کردیم که تلاش نمایندگان بر این بود که در این زمینه موارد را اصلاح کند اما لجبازی‌ها نسبت به تصمیمات گذشته در این امر مانع شد.

نادران خاطرنشان کرد: صادق مشاور آقای رئیس‌جمهور اعلام کرد دو نفری که مورد اعتراض نمایندگان بودند گفته شده است که نامه‌ای بنویسند و خداحافظی کنند تا دهن‌کجی به مجلس نباشد اما حالا از دیشب به ما فشار آوردند که آن دو نفر بروند و استیضاح نباشد حالا آیا ما سیاسی کاری می‌کنیم.

وی گفت: مسئله قابل حل است در حالی که وضعیت عزل افراد نیست بلکه سیاست‌هایی است که در وزارت علوم جاری است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرجی دانا را فرد متدینی می‌دانیم خاطرنشان کرد: آقای فرجی دانا شما مدیریت نمی‌کنید بلکه مدیریت می‌شوید اینکه بگویید چند نفر تغییر کرده‌اند مسئله ما نیست بلکه مسئله این است که اخراجی‌ها تشکیل جلسه می‌دهند و در این امر قانونی عمل نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر مسئله این بود که بر اساس تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام می‌شد مشکلی نداشت در حالی که شما فردی را که در شورای عالی انقلاب فرهنگی رای نیاورده ابقاء کردید و من هنوز خبر عزل وی را ندارم مگر اینکه در این چند روز تغییر کرده باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه دانشگاه تهران توسط سرپرست اداره می‌شود تصریح کرد: در بین این همه مدیران هیچ فرد لایق و همفکری با شما وجود نداشت که از وی در اداره دانشگاه تهران استفاده کنید.

نادران خاطرنشان کرد: آیا ما سیاه‌نمایی می‌کنیم. من نمی‌دانم که نشان دادن این فیلم به صلاح بود یا خیر اما رسانه‌های بیگانه از مخالفین استیضاح‌کنندگان دفاع می‌کنند.

نادران با بیان اینکه اخراجی‌ها از دانشگاه مفاسد اخلاقی داشتند، گفت: دختران دانشجوی کشور از دست این دانشجویان اخراجی در امان نبودند دانشجویان دختری که خودکشی کردند، ۱۳ نفر از این دانشجویان در پیام نور را شما برگرداندید.

وی خطاب به فرجی‌دانا گفت: شما با نامه وزارت اطلاعات در مورد ورودی‌های سال ۹۲ که ۱۴۰نفر در پذیرش کارشناسی و ۲۳نفر در دوره دکترا ثبت‌نام کردند چه کردید؟

نادران تصریح کرد: شما می‌گویید که اگر وزارت اطلاعات جواب منفی به استعلام‌ها بدهد آن افراد را کنار می‌گذارید، باید بگویید که در رابطه با سمنانیان چه کردید؟ فردی که از وزارت اطلاعات استعلامش را گرفتید و مشکل هم داشت.

وی افزود: اینکه استعلام بگیرید و جواب آن منفی شود و دوباره بخواهید استعلام بگیرید و تلاش کنید تا استعلام مثبت شود، چه معنی دارد؟

نادران تصریح کرد: ما در رابطه با دانشجویان ستاره‌دار صحبت نمی‌کنیم مشکل ما با آنهایی است که صلاحیت اخلاقی و سیاسی ندارند و اینها هستند که ما را نگران کرده‌اند.

وی با توجه به اینکه آمار اغتشاشات دانشگاه‌ها در سال ۸۸ از همیشه بیشتر بوده است، گفت: فتنه ۸۸ را چه کسی انجام داد، جریانات دانشجویی به کدام جریان بیرونی متصل بودند. بچه‌های بسیج که بانی چنین اتفاقی نبودند پس چه کسی این کارها را انجام داد؟

نادران با بیان اینکه نگرانی ما از این است که دانشگاه به باشگاه سیاسی تبدیل شود، گفت: با توجه به اینکه شما به خاطر دهن‌کجی به مجلس یا هر دلیل دیگری افرادی را سرکار گذاشته‌اید این امکان را ایجاد کرده است که دانشگاه جولانگاه احزاب شود و ما نگرانیم که فتنه دیگری همچون فتنه ۸۸ شکل بگیرد. آیا حق نداریم نگران باشیم.

این نماینده مجلس گفت: برخی از نمایندگان زمانی موافق وزیر بودند ولی وقتی عملکرد وزیر را دیدند امروز به مخالف وی تبدیل شده‌اند.

نادران با بیان اینکه ما در این مجلس استیضاح‌هایی را انجام داده‌ایم، گفت: ما عهد اخوت با کسی نبسته‌ایم و در گذشته هم با استیضاح‌هایی که داشته‌ایم این موضوع را نشان داده‌ایم.

وی تأکید کرد: وزیر علوم ما را متهم می‌کند که از وی دانشگاه و دانشکده خواسته‌ایم ولی آیا ما چنین چیزهایی را خواسته‌ایم و شما به ما ندادید و حال به خاطر این موضوع استیضاح می‌شوید. باید به فکر روز قیامت باشیم زیرا روز قیامت ما هستیم و عدل الهی.

این نماینده مجلس با بیان اینکه من برای اینکه کسی خوشش بیاید این حرف‌ها را نمی‌زنم اظهار داشت: ما بارها به وزیر تذکر دادیم حتی التماسش را کردیم و خواستیم برای رفع نگرانی‌های ما قدم بردارد ولی هیچ قدمی از طرف وی برداشته نشد.

وی افزود: با توجه به شرایط امروز جریانات درگیر با فتنه ۸۸ فرصتی پیدا کرده‌اند که برای محیط دانشگاهی ما اظهارنظر و تعیین تکلیف می‌کنند. من با اعداد و ارقام کاری ندارم من اتفاقاتی را می‌بینم که در کف دانشگاه‌ها رخ می‌دهد.

نادران ادامه داد: امروز فتنه‌گران در دانشگاه جولان می‌دهند و دانشجویان مذهبی و حزب‌اللهی خون دل می‌خورند و ما از این بابت نگرانیم.

این نماینده مجلس با اشاره به درگیری و اغتشاش در دانشگاه امیرکبیر گفت: وزیر علوم لااقل می‌پرسید و بررسی می‌کرد چه کسی آن اغتشاشات را به راه انداختند و از چه کسانی چنین رفتارهایی سر زد.

نادران با اشاره به اظهارات اخیر انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تصریح کرد: الحمدالله این صحبت‌ها و اظهارات از طرف وی تکذیب شد و ما خوشحال شدیم پس ما به این استیضاح رأی می‌دهیم تا سیاست فعلی تغییر کند و اگر این وزیر برود حتماً سیاست‌های وزارت علوم اصلاح خواهد شد و دولت هم برای این کار باید با ما همکاری کند.

بخش دوم اظهارات وزیر علوم
انتشار اسامی بورسیه‌ شده‌ها را به هیچ عنوان تایید نمی‌کنیم

در ادامه فرجی‌دانا وزیر علوم در بخش دوم اظهارات خود در جلسه استیضاحش در مجلس شورا اسلامی اظهار داشت: بابت مطالب مطرح شده از سوی نمایندگان تشکر می‌کنم. من محتاج راهنمایی هستم ولی بر اینکه عدم اطلاع‌رسانی صحیح باعث سوءتفاهم شده پافشاری می‌کنم.

وی افزود:‌ذر گزارش بورسیه که ارائه می‌کنم هدف از اعزام برای دوستان بین است تامین هیأت علمی مورد نیاز دانشگاه مناطق محروم که هدف اعزام بوده است.

وی ادامه داد« قانون اعزام در سال ۶۴ مبنای کار است و آئین‌نامه‌هایی که در شورای بورس، مرجع آن قانون است. از سال ۸۵ مبانی کار به تدریج به سمتی می‌رود که در سال ۸۷ با بندی مواجه می‌شویم که افرادی که دارای سوابق و خدمات در زمینه‌های ایثارگری، فرهنگی، آموزشی و فناوری هستند می‌بایست پس از تشکیل پرونده در اداره کل بورس و دانشجویان خارج برجسته بودن آن افراد توسط کمیته‌های تخصصی اداره بورس احراز گردد و حداقل دارا بودن معدل کارشناسی ۱۴ و کارشناس ارشد ۱۶ از دیگر شرایط آن است.

وزیر علوم تاکید کرد: بنده در کمیسیونی که حضور پیدا کردم گفتم زمانی این شرط‌ها برای بورسیه خارج از کشور اعلام می‌شود که متوسط معدل کارشناسی کل کشور ۱۵.۵ و متوسط معدل کارشناسی ارشد ۱۷.۲ درصد است. لذا اگر بخواهیم از نخبگان کادرسازی کنیم باید از کف بالاتر می‌گذاشتند اما ما به عنوان مر قانون به آن پایبندیم.

وی ادامه داد: معرف‌ها نیز رؤسای دانشگاه معاون فرهنگی وزارت و مدیرکل بورس و تشکل‌های دانشجویی بودند که فراوانی تعداد معرف‌ها در سال ۹۱ و ۹۳ - ۲۷۹ نفر از دانشگاه‌ها ۲۵۷ نفر از طرف معاون فرهنگی و ۱۱۷ نفر از طرف تشکل‌های دانشجویی بودند.

فرجی‌دانا خاطرنشان کرد: آمار بورسیه‌های که انجام شده نشان می‌دهد بزرگترینش تبدیل بورس خارج به داخل بوده که ۱۶۳ نفر با آئین‌نامه برای ایثارگران ستاد وزارت و دانشگاه‌ها و ۱۰۸۰ نفر آن بورس مربیان و ۷۲۹ نفر بورس خارج بوده‌اند.

وزیر علوم تاکید کرد: اما نکته چالشی کار ما که در محیط مجازی منتشر شد در همان لحظه اول از جانب وزارت تکذیب شد. هیچ کس حق چنین کاری را ندارد به هیچ وجه ما چنین کاری را نه تجویز می‌کنیم و به محض اطلاع نیز تکذیب کردیم این فهرست‌ها از دید ما مجعول و غیرقابل استناد است. حیثیت افراد برده شده برخی از آن اسامی هیچ تطبیقی با پرونده‌ها نداشتند.

وی افزود: این اسامی از کجا بیرون آمده؟ به قبل برمی‌گردد و ظاهرا در فضای مجازی منشا آن گفته شده و از حراست و وزارت اطلاعات خواستیم علیه فردی که در آن سایت منتشر کرده شکایت کرده‌ایم. این کار بدی است که در فضای مجازی انجام شده و اصلا آن را تائید نمی‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: گرانترین بورسیه‌های ما وقتی به خارج اعزام می‌شوند حدود ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد هزینه دارند و در این موضوع نیز ۷۲۹ نفر اعزام شدند که ۷۳ نفرشان معدل کارشناسی زیر ۱۴ و ۷۰ نفر کارشناسی ارشد زیر ۱۶ دارند.

فرجی‌دانا ادامه داد: دوستان به علت اینکه چرا فرار مغزها را شاهدیم فکر کنند یکی از دغدغه‌های اصلی من این بوده و کارهایی که من برای آن برنامه‌ریزی می‌کنم. باید مغزهای خود را نگه داریم و مهاجرت مغزها به صلاح ما نیست. ما یکی از کشورها با بیشترین مهاجرت مغزها هستیم.

وی گفت: در فضای نخبگان بیشترین دلسردی از این حاصل می‌شود که امتیازات را به کسانی بدهیم که نباید به آنها بدهیم. آئین‌نامه مربیان قبلا می‌گفت مربیان باید سه سال می‌گذشت تا در فرایندی بورس به آنها داده شود. اما اینجا حدود ۶۱۷ نفر پیمانی‌هایی بعضا با یک سال خدمت هستند که باید هیأت امنا آنها راتائید می‌کرده که نکرده است. در مورد معدل هم ۲۵۵ نفر با معدل کارشناسی ارشد زیر ۱۶داریم. و ۲۱۳ نفر در زمان فراخوان شرط سنی زیر ۴۰ سال را نداشتند.

وزیر علوم ادامه داد:‌تبدیل به داخل را عزیزان به عنوان روشی باری صرفه‌جویی ارزی نام می‌برند که به جای ۶۰۰تا ۱میلیارد حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان بیشتر نمی‌شود اما کسی که برای خارج ثبت‌نام می‌کند و به او می‌گویند پول نداشتیم به خارج بروی آیا جزو اولویت‌های اعزام است.

فرجی‌دانا ادامه داد: هزار و ۷۴ چهار نفر از مجموع هزار و ۸۶۰ بورس اعزام به خارج از ریشته علوم انسانی بوده‌اند و ۲۷۲نفر مهندسی و مابقی علوم پایه و رشته‌های هنر؛ در واقع رشته‌هایی که اصلاً نیازی به اعزام به خارج ندارند و در این میان رشته‌هایی نظیر ادبیات فارس، فقه و حدیث، مدرسی انقلاب اسلامی و شبیه این را به خارج فرستاده‌اند.

وی ادامه داد: این افراد از سه مزیت یعنی پرداخت شهریه، دوم حکم بورس و همینطور جذب استفاده می‌کنند.

وزیر علوم با استناد به نامه کمیسیون آموزش عالی مجلس درباره تبدیل بورس خارج به داخل، گفت: در این نامه آمده که تبدیل بورس خارج به داخل نه تنها تبعیض نیست بلکه عین عدالت است.

وی ادامه داد: ۲۲۹نفر در میان بورس‌ها با معدل زیر ۱۴ و ۳۱۴نفر فاقد حداقل معدل بوده‌اند و در مجموع ۷۰۳نفر فاقد شرایط هستند حتی گواهی‌های لازم نیست کنترل نشده است.

وی ادامه داد: از جمع ۱۸۸۳نفر که تبدیل به داخل شده‌اند ۶۰۰نفر جایابی شده‌اند؛ یعنی بقیه شهریه‌شان پرداخت شده ولی فرآیند جذب را طی نکرده‌اند که اگر ۷۰۳نفر را از این تعداد حذف کنیم جمعیتی باقیمانده برای جذب داریم.

وی با بیان اینکه من در آذرماه اطلاعی از مسئله بورسیه‌ها نداشتم، اظهارداشت: آقای رحمانی فضلی گفتند وقتی در دیوان محاسبات بودم غیرقانونی بودن برخی بورس‌ها را اعلام کردم؛ ورود به وزارت علوم نیز برای این بوده که حراست از نخبگان و جوانان مناطق محروم که چشم به این امتیاز دارند باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر علوم ادامه داد: جمع‌بندی این است که ما سه مرحله امتیاز یعنی پرداخت شهریه، حکم بورس و جذب را که رانت علمی محسوب می‌شود به کسانی دهیم که شایستگی آن را دارند.

فرجی‌دانا با اشاره به اینکه اگر افراد ضعیف وارد دانشگاه‌ها شوند سطح علمی دانشگاه‌ها پایین می‌آید،‌گفت:‌ما نگفتیم کسانی که صلاحیت ندارند حذف شوند فقط گفتیم تحصیل‌شان تبدیل به هزینه شخصی شود و این جمع‌بندی عاقلانه است.

وی با اشاره به تلاش برای انتخاب بهترین‌های علمی و اخلاقی برای دانشگاه‌ها گفت: در آیین‌نامه تجدید نظر خواهیم کرد تا بازگشت دانشجویان نخبه از دانشگاه‌های خارج راحت‌تر صورت گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تعطیلی نشریه موهن در دانشگاه فردوسی مشهد خبر داد و با اعلام اطمینان از اینکه هر آن شخص که در دانشگاه‌ها منصوب می‌شود با مشورت صورت گرفته است، بیان کرد:‌افرادی به مناصب دانشگاه راه می‌یابند که مطمئنا همراستا با نظام انقلاب هستند.

وی با رد هرگونه لجبازی در عرصه وزارت علوم، گفت: چگونه در وزارت علوم ستاد جنگ تشکیل شده است و آیا اساسا وزارتخانه می‌تواند علیه دولتی که درون آن است کار کند؟آیا دولت می‌تواند اپوزیسیون نظام باشد؟

فرجی‌دانا با اشاره به اینکه به جز اجرای منویات مقام معظم رهبری هدف دیگری نداریم،‌ تأکید کرد:‌ما نمایندگان را به هیچ عنوان متهم نکرده‌ایم بلکه متواضعانه خواستار تعامل هستیم.

وی با یادآوری دغدغه رهبر معظم انقلاب در مورد دور ماندن دانشگاه‌ها از بازی‌های سیاسی گفت‌: بنده اعلام کردم هر کس بخواهد در دانشگاه‌ها بازی سیاسی راه بیندازد با او برخورد شود.

وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری گفت: بنده برای کارها مشورت می‌کنم اما خودم مبادرت به تصمیم‌گیری می‌کنم چرا که آخرت خود را با دنیای دیگران معاوضه نمی‌کنم.

وی با طرح این پرسش که با کدام بینه و دلیل من را مجری تصمیمات دیگران می‌خوانید، گفت:‌آیا دوستی من با آقای دکتر توفیقی بینه می‌شود؟ ایشان یک کارشناس است که بر امور وزارت علوم تسلط دارد و من از ایشان مشورت می‌گیرم.

فرجی‌دانا در پایان با قرائت متنی تصریح کرد: من با خدای خود عهد کردم که از هیچ تلاشی برای خدمتگزاری فروگذار نکنم؛ اگر مجدد از شما رأی اعتماد گرفتم اجرای قانون را همچون گذشته سرلوحه و شایسته‌سالاری را مبنای انتصابات قرار می‌دهم.

وی خاطرنشان کرد: من همه توجه خود را به ارتقای علمی دانشگاه مبذول داشته و با تمام قدرت از رانت‌خواری جلوگیری می‌کنم و حفظ و تداوم آرامش دانشگاه را برای تداوم پیشرفت علمی کشور سرلوحه قرار می‌دهم.

وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه رهنمودهای مقام معظم رهبری مهم‌ترین مشوق‌ علمی کشور و مبنای برنامه‌ریزی وزارت علوم است، گفت:‌ فعالیت‌های تشکل‌ها در چارچوب نظام و ارزش‌های انقلاب ادامه پیدا خواهد کرد و اگر رأی شما به من مثبت بوده و تداوم مسئولیت را از سوی من در پی داشته باشد حتما نظرات شما را در اداره امور مورد توجه قرار خواهم داد.

فرجی‌دانا تصریح کرد: اگر رأی اعتماد مجدد به من داده نشد به خانه اصلی خودم که دانشگاه و آزمایشگاه است برمی‌گردم و آسوده خاطر از اینکه تا آنجا که توانسته‌ام در تحقق منویات مقام معظم رهبری کوشیده‌ام و در عمل به آرمان‌های نظام کوتاهی نکرده‌ام به کار علمی خود ادامه خواهم داد.

سخنان لاریجانی در دقیقه 90

به گزارش جهان، در پایان دفاعیه آخر وزیر علوم در پاسخ به انتقادات و سوالات نمایندگان موافق استیضاح، رئیس مجلس اقدامی تامل برانگیزی انجام داد.

پس از پایان سخنرانی وزیر علوم در جریان بررسی طرح استیضاح وی، اظهارداشت: از همه نمایندگان مجلس و اعضای هیات دولت و همچنین آقای فرجی‌دانا تشکر می‌کنم که خوب صحبت کرد و مطالبش را در فضای آرامی مطرح کرد.

وی افزود: شما مطالبی را برای بنده فرستادید و گفتید بنده نظر دهم، اینجانب آن مطالب را مطالعه کردم.

رئیس مجلس تاکید کرد: وزارت اطلاعات در پاسخ به درخواست استعلام وزارت علوم، در مورد غیر از یک نفر، بقیه افراد را تایید کرده است.

لاریجانی تصریح‌‌کرد: از آنجایی که بنده را حکَم قرار دادید، بنده به نکته‌ای که گفتید اشاره می‌کنم، به جمع‌بندی جلسه‌ای که پیش از این داشتیم، پایبند باشید، در همه موارد که یکی از آن موضوعات این بود که اگر چند نفر از برادران را در وزارت علوم جابه‌جا شوند سلمه‌ای به عالم اسلام وارد نمی‌شود و فضا آرام‌تر می‌شود.

لاریجانی گفت: اگر نظر مرا می‌خواهید، نظر من این است که واقعا با جابه‌جایی این چند نفر در وزارت علوم، مشکل حل می‌شود.

رئیس مجلس در پایان از پیغام اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به وی خبر داد و گفت: آقای جهانگیری در پیغامش به بنده گفته است «ما به نظر شما احترام می‌گذاریم و به این نظر عمل می‌کنیم».

لاریجانی در حالی این پیشنهاد را مطرح کرد که قرار بود تا دقایقی دیگر درباره ابقا یا عزل وزیر علوم رای گیری شود. یعنی در واقع مشخص نبود که فرجی دانا در پست خود خواهد ماند یا برکنار می شود. به همین دلیل اظهارات لاریجانی و پاسخ زیرکانه اسحاق جهانگیری نوعی تلاش برای تغییر فضای مجلس به نفع وزیر علوم ارزیابی شد؛ هرچند این سخنان معنادار و غیرضرور که بهتر بود به بعد از رای گیری و در صورت قطعی شدن ابقای فرجی دانا موکول می شد، نتوانست در نظر نهایی مجلس و ابقای فرجی دانا اثرگذار باشد.

۱۴۵ نماینده مجلس به استیضاح وزیر علوم رای مثبت دادند
بالاخره «فرجی» نشد/نمایندگان رأی اعتمادشان را از «وزیر علوم» پس گرفتند

در نهایت و بعد از استماع توضیحات وی و سخنان موافقان و مخالفان وی، با ۱۴۵ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر در صحن، با «عدم‌اعتماد» به فرجی‌دانا موافقت ‌کردند و بر این اساس اولین وزیر استیضاحی دولت یازدهم، نتوانست مجدداً رأی اعتماد مجلس را کسب کند.

بدین ترتیب فرجی‌دانا دیگر نمی‌تواند به فعالیت خود در ساختمان وزارت علوم در شهرک غرب ادامه دهد.

 طبق آیین‌نامه داخلی، رئیس مجلس پس از پایان سخنرانی دولتی‌ها و نمایندگان در جریان بررسی استیضاح یک وزیر، «عدم اعتماد» به وی را به رأی وکلای ملت می‌گذارد و در صورتی که نمایندگان با «عدم‌اعتماد» موافقت کنند، به معنای آن است که خانه ملتی‌ها اعتمادشان را از وزیر مربوطه برداشته و پس گرفتند.

این امر در حالی است که وقتی رئیس‌جمهور فردی را برای تصدی پست وزارت به مجلس معرفی می‌کند، جلسه «رأی اعتماد» به وی در پارلمان برگزار می‌شود و رئیس مجلس نیز پس از پایان سخنرانی‌ها، «رأی اعتماد» به وزیر پیشنهادی را به رأی مجلسی‌ها می‌گذارد.

منبع: تسنیم و فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Finland
ایشون در سخنرانیشون گفتند که ما سهم خواهی نمی کنیم اما دیروز سایت شما خبری درج کرد با گرایش سیاسی ریاست های دانشگاه فقط می خواهم بدونم معنی این خبر چه بود
سجاد
Iran, Islamic Republic of
اصلا بسیاری از پاسخ ها ربطی به موارد استیضاح ربطی نداشت به علاوه که پاسخ ها ضعیف و ناقص هم بود.
سجاد جان چه فرقی کرد فرجی دانا رو استیضاح کردن ولی روحانی یه پست دیگه داد بهش شد مشاور رییس جمهور این یه دهن کجی دیگه
خدا رو شکر رای نیورد ..
بهرام که گور می‌گرفتی همه عمر, دیدی که چگونه گور بهرام گرفت ...

ایشون همه مدیران متعهد و لایق را کنار ده بود ...

آقایان که می گفتند نماینده های مخالف فرجی دانا اقلیت هستند خوب ببینند...
مورخ
Iran, Islamic Republic of
استیضاح یک نکته ظریف داشت!
فرجی اساسا اصلاح طلب نیست که اگر بود از مجلس ششم رای می آورد حالا با رفتن او یک سرپرست واقعا اصلاح طلب روی کار آمد دولت هم کلی مظلوم نمایی کرد از این به بعد حال و روز دانشگاه دگرگون خواهد شد و با آمدن نجفی، اصلاح طلبان قدرت خواهند گرفت چون او اصلا روحیه مدارا و محافظه کاری فرجی را ندارد این کلاهی بود که سر جبهه پایداری رفت!
تاریخ
اولا قضیه ربطی به جبهه پایداری نداره. بالاخره جبهه پایداری اقلیت است یا اکثریت؟ دیدید که استیضاح رای آورد در مجلسی که می گفتند استیضاح کنندگان در اقلیتند.
نگران نجفی هم نباشید!
سید
این رای نمایندگان ملت نتیجه تهمت زدن و توهین و تحقیر دانشجویان متعهد و نتیجه همسویی با فتنه گران و خود را به خواب زدن همین است
از نمایندگان عزیز تشکر میکنیم و خواهشمندیم هر چه سریع تر به سوی استیضاح علی جنتی حرکت فرمایید تا دیگر به نام اعتدال شاهد افراط و تفریط و کج روی از خطوط اسلام و انقلاب و نظام مقدس نباشیم
این رای نتیجه کم سوادی یا بیسوادی است
حران
Iran, Islamic Republic of
این وزیر هر چه میخواست که انجام داد و داس همه را درو کرد! الان تکلیف آن عزل و نصب ها چه میشود! به نظر من خطر فتنه از دانشگاه همچنذن به قوت خود باقیست
توفیقی
استیضاح ، وزیر جدید و.... جای خود ولی من معتقدم وزارت علوم سهم اصلاح طلبان برای حمایت از روحانی است
دقیقا. حالا دوست دارن تو سهم خودشون استاد اخراجی فاسدی را بیارن که عامل خودکشی 3 تا دختر بوده!
انصافا من صحبت های آقای زاکانی را گوش دادم خدایی منطقی نبود و فقط سیاسی کاری بود
خب لطف کن علت منطقی نبودن را هم ذکر کن !
Iran, Islamic Republic of
جنایتکار بودن یک فرد باید در دادگاه ثابت بشه و قاضی حکم بده نه با تهیه طومار و امضای بیانیه سیاسی.
مرجان
Iran, Islamic Republic of
خدا رو وسط نیار بده به راست هم نباید قسم بخوری چه رسد به این دروغ بزرگی که گفتی.
اگر دوباره نماینده ها به ایشون رای بدهند ، مطمئنا هر مشکلی ایجاد شود ، خواهند گفت که ما تاییدمان را از نمایندگان اصولگرا گرفتیم ..
فرجی دانا در دل مردم و دل دانشگاهیان جاودانه شد
کدوم مردم ؟ کدوم دانشگاهی ها ؟
علی
Iran, Islamic Republic of
ببخشید اشتباهی منفی دادم
دانشجو
یکیش من دانشجوی نخبه این مملکت که صممیانه از زحمات اقای فرجی دانا تشکر می کنم و بهشون میگم که امروز روز سرافرازی شما و بدنامی افراطیون بود.
قطعا منظورمون 4 میلیون جلیلی نبوده
United States
همون مردمی که شما خوارج رو انداختن سطل آشغال
سوفیا لوره
تا دیر نشده خودتو به یک روان پزشک نشون بده
Iran, Islamic Republic of
از مجلس ششم اصلاح طلب به جرم بسیجی بودن و از مجلس اصولگرا به جرم فتنه گر بودن رای نگرفت.
این سرنوشت بسیاری از افراد شایسته مملکت است که به خاطر سیاسیون تندرو کنار میروند.
آفتاب
صبح به خیر
اونم چه جاودانگی ....
نه بابا ازرو شکمت حرف زدی
Iran, Islamic Republic of
گل کفتی
خیلی جالبه که این وزیر می گه در دین ما افشاگری نیست ، بعد خود ایشون 1 سال بدون دلیل بورسیه ها را غیرقانونی می خواند ...
تضاد بین سخن وعمل اصولا شاخصه دولتیان شده.
قمر تاج خانوم
ننه به روح شوهر مرحومم حاج کل فرج الله این این اصلاحاتچی ها صد تا چاقو بسازند یکیش پنیر را هم نمی بره دائم هم فریاد میزنند اعتدال به شرط چاقو
اتفاقا در مسائل عمومی امیرالمومنین در نهج البلاغه به رسوا کردن وتادیب کامل عمال حکومتی تاکید دارند.قضیه خانوادگی که نیست افشا شده!
از امیرالمومنین و نهج البلاغه نقل قول کردی ، کجای نهج البلاغه حضرت از افشاگری حمایت کردن؟
نسبت دادن دروغ به امیرالمومنین گناه بزرگیه.
همت دلاور
معلوم میشه توی عمرت یک بار نهج البلاغه نخوندی هیچ سرو کاری با مسجد و منبر هم نداری که میگی کجا چنین چیزی گفته شده داستان آن کارگزار حکومت را نشنیدی که جرمش فقط حاضر شد ن سر سفره یک مایه دار بود ؟
Iran, Islamic Republic of
آن مرد که فیلم مخفی میگرفت و خوراکش افشاگری بود رفته است.
United States
واسه اینکه بورسیه ها غیر قانونی بود
مودی
Iran, Islamic Republic of
میشه شما یه تعریف دقیق از منطقی بودن بفرمایید بعد هم سیاسی کاری را توضیح بدهید؟!!!
عصمت بابلی
عمرٱ اگه بتونه توزیع بده
اشتباهی مثبت دادم
مجید مجد
منطقی از نظر شما چیه؟
بیاد از فتنه گر و فتنه گر جماعت دفاع کنه این منطقه؟
اگر این منطقه همون بهتر که بی منطق باشیم
Iran, Islamic Republic of
واقعا شما انصاف داری؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
اگر وزیر صنعت را استیضاح میکردند موجه تر بود.
به نظرم فقط مجلس خواست از دولت زهرچشمی بگیرد.همین!
اشتباه منفی دادم
من
United States
شما جای منطقی شو نشون بده..جوابش با من
Iran, Islamic Republic of
بیشتر انتقام بود سخنان همه نه تنها زاکانی
امید بذر هویت ماست
درود بر فرجی دانا ما به تدبیر ایشون ایمان داریم
اما ما دیگه تدبیر زده شدیم!چون به راحتی اب خوردن 49.3درصد مردم کشور خودشون رو فرستادن به جهنم!چون نظر دیگه ای دارند.
Finland
من به شخصه به اقای روحانی رای ندادم ولی تفکراتم هم مثل این دوستی که چنین ادعایی می کنه نیست
بگو کمتر از 7 درصد بهتره
Iran, Islamic Republic of
قبول کن جز جلیلی،مواضع بقیه کاندیداها شباهت زبادی به روحانی داشت.این 49.3 درصد شما قابل قبول نیست.
مگر اونهایی که به آقایآن ولایتی و رضایی یا غرضی رای دادند همسو با شما هستن!؟
تدبیر که میگی ادم کهیر میزنه.بس که به جاش بی تدبیری میبینیم.تدبیره که عامل خودکشی۳دختر مظلوم ومعصوم رو دوباره بیارن سرکار؟
عصمت بابلی
کلمات اعتدال و تدبیر در شرمندگی رکورد زده اند عین کلمه حقوق بشری که غربی ها تو شیپور کرده اند
دانشجوی خوزی
خدا کنه استیضاح بشن ...بلند صلوات
احمد مفضلی
Iran, Islamic Republic of
جامعه علمی کشور نیاز مبرمی به رویکردی دلسوزانه و خدومی همچون دکتر زاکانی دارد نه سیاسی کاری چپ و راست. بنده به عنوان دانشگاهی عارم می آید وقتی احساس می کنم جریان بی ریشه ای همچون باند مشارکت دانشگاه ها را اداره می کنند. دانشگاه محل استقرار علم و دانش است نه سیاست بازان که فقط به فکر باند سیاسی و پست و مقام خود باشند
توفیقی از قزوین / افراد خنثی در فتنه سال 88
آقای لاریجانی کجا؟ تشریف داشتید حالا ! چای دوم؟
از فواید دولت تدبیر! این بود که ایشون شدن "صلح کل" تحمل خشونت رو ندارند!
استیضاح نامناسب
الان نزدیک 2 ساعت از صحبت های مخالفان استیضاح گذشته و هنوز صحبت های اونها را نزاشتید. چرا؟
ولی فرمایشات زاکانی و بقیه را آنلاین تو سایت قرار می دادید؟ خصاصت و لجاجت و حزب باد بودن تا این قد نوبره
هموطن
لاریجانی دیگه شور "صلح کل" بودن رو دراورده.یعنی چی که وسط جلسه گفته بای بای!
جمله حکیمانه رهبر عزیزمان:هر که در فتنه ساکت ماند ، سقوط کرد.
Iran, Islamic Republic of
فتنه گران اصلی راست راست راه میروند وما نشانه را به طرف دیگرگرفته ایم.
دانش اموخته شناسنامه دار
شرم اوره که وزیر، استاد که چه عرض کنم فاسدی که باعث خودکشی 3نفر شده رو سرکار بیاره! وقتی خط قرمز جامعه ما رو اینقدر راحت زیرپا گذاشته دیگه تکلیف بقیه کارهاش معلومه.
این نشان تدبیر است. اینجوریه دیگه اون استاد اخراجی علیه دانشگاه ها سمپاشی نمیکنه. اون دختر ها مهم نیستن مهم فضای رسانه ای است.
شرم آورتره که حق 3700 جوان با استعداد پایما ل شده است
...........
خوبه بالا یکی اینو گفت و گرنه چی داشتین واسه گفتن
محمود
آقای زاکانی از آنجا که در دور بعدی مجلس جای شما خالی خواهد بود بفرمایید که دوست دارید در آینده چکاره شوید؟
ببین اگه جای شما خالی بود ،یه بازی تازه در بیارین 88 تکراری وکهنه شده!
زاکانی بیشتر رای نیاره کمتر نمیاره
خیال فتنه گران راحت
United Kingdom
بعید نیست بیشتر رای بیاره. اما رای ایشون رو سه برابر کنین به رای نماینده های مجلس ششم نمی رسید.
عارف 7 درصدی
شما فکری به حال خودتان بکنید که از این آویزونی خلاص بشید ...
حمید
United States
هر کاره ای باشند بعد از خروج از قدرت مثل افراد محبوب شما نمی شینند نقشه براندازی نظام بکشند.
برن با جرج سوروس ملاقات کنند.
برن با ملک عبدالله دیدار کنند پول بگیرند که نظام اسلامی رو سرنگون کنند.
نمیان نون نظام رو بخورن بعد بهش فحش بدن.
یک زمانی خودشون سانسورچی باشن و حالا بگن سانسور حاکمه.
بله آقاجون!
معماریان
United States
آره جاش خالیه چون دور بعد رئیس جمهوره
اشتباه منفی دادم
وای به حال مملکت
Iran, Islamic Republic of
خندیدیم
یه جوری مطمئن گفتی رای نمیاره انگار دولت تدبیر می خواد تو رای مردم دست ببره
Iran, Islamic Republic of
شک نکنید ملت یادشان نمی رود اینها را کنار بزند
از هین جا به اقای زاکانی میگوییم نوبت مردم هم خواهد رسید .چنان شما رو سال بعد استیضاح میکنیم که در تاریخ ثبت شود. جهان منتشر کن
مردم! من که به یقین با همه خانوادمون به ایشون رای میدیم.البته اگه تا اونوقت داس اعتدال درومون نکرده باشه.
عصبی نباش آقا !!!

آب خنک ...
نوبت مردم برسه زاکانی زاکانی ها همیشه سربلندن
زرشک
ادب مرد به ز دولت اوست مال بقیه اس
درسته؟
حالا زاکانی رای آورد دوباره نگید تقلب شده چون شما رای ندادید دلیل نمیشه دیگرانم به ایشون رای ندن
همشهری
Iran, Islamic Republic of
اقای جعفر زاده در سخنانشون گفتند افکار عمومی از ما میپرسه چرا یه فرمانده سپاه رو رد صلاحیت کردین
آقای جعفر زاده یادت رفته ملاک حال فعلی افراد است ؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
عمو کجایی گنجی ملعون هم فرمانده سپاه بود الان داره بغل گوگوش جونش روبان سبز گره میزنه چه ربطی داره ایراد مدیریتی گرفتند به این بابا که خودت کاره ای نیستی و کسای دیگه که معلوم الحال هستند دارند دانشگاهها رو به سمت جریانات 78 و 88 میبرند
Iran, Islamic Republic of
ماهیت آقای جعفر زاده برای همه معلوم شده
تو گیلان ایشون به عنوان اصولگرا و مدیر دولت احمدی نژاد به مجلس رفت و با تغییر دولت یهویی شد اصلاح طلب تمام عیار
در تمامی جلسات اصلاح طلبات شرکت میکنه و همه مواضعش به نفع اونهاست ..
آدم چقدر میتونه دو رو باشه
Milad
Iran, Islamic Republic of
نه عزیزم مهندس یادش نرفته، اما من نمیدونم ما چطور باید برخورد و فکر کنیم؟!؟!؟!؟ اونجا که حرف از بدی افراد در گذشته هست امثال شماها میگید نباید بخشیده بشه چون قبلا بد بود اما جایی که در گذشته فرد قابل قبول بود و جز افراد خوب محسوب میشد، شرط بررسی به حال برمیگرده و گذشته فراموش میشه!!!! خدا عاقبت مارو با افراطیون بخیر کنه.
سیاوش
دمت گرم زاکانی
بصیر
باید نام این نماینده ها را برای انتخابات بعدی به خاطر بسپاریم که به آنها رأی ندهیم: مثل زاکانی، زارعی، نوباوه، نقوی حسینی، آصفری، و...
بزار اسفند 94 باشه مردم مشت محکمی بر دهان فتنه گر و ساکت فتنه می زنن نه نمایندگان زحمتکش رو کنار بزنن
احسنت و درود بر شما...
حالا دلت خنک شد؟ ولی ما مینویسیم که حتما بهشون رای بدیم .چون در کوران حوادث وروزگار همیشه یکرنگ موندن.امتحتنشون رو خوب پس دادند.
شما اقلیت فعلا از چسبندگی خودتون رو نجات بدید جنابان 7 درصدی !
Iran, Islamic Republic of
7 درصدی کدومه؟!!! 0.7 درصدی....
چه جوری می خوای نام 145 نفر را حفظ کنی؟! زحمت نکش، مثل دفعات قبل در انتخابات شرکت نکن یارانه ات هم قطع نمی شه!
United States
این بار به کوری چشم شما شرکت خواهیم کرد
هراتی زابل
Iran, Islamic Republic of
اتفاقاهمین اقایانی که نام بردی بیشترین رای را خواهند اورد چون امروز ثابت کردند دلسوز انقلابند وبرای حفظ ارزشهای انقلاب با کسی عقد اخوت نبسته اند درود بر شجاعت وبصیرت این نمایندگان بخصوص دکتر شهریاری عزیز نماینده زاهدان وسرکار خواهر بصیر و انقلابی ما خانم عالی
خيلي جالبه كه جهان تماما نظر مخالفان را منتشر كرده و از جمع زياد موافقان سخن نگفته است . البته دليلش هم معلومه خودتان بهتر ميدانيد و بس .
چرا؟ چون حق را گفتند؟
چون مثل شورای شهریهای اصلاح طلب راستگو رو با پنجه بوکس تیلیغی نزدن
الان گروه فشار کیه؟
انشالله همشون رو برای همیشه به خوانه هاشون می فرستیم
میثم
جناب فرجی دانا در وزارت علوم هیچکاره هست و دیگران دارن ایشون رو مدیرین میکنن
امیدواریم این مترسک اصلاح طلبان امروز برداشته بشه
بی ادب. فرجی دانا را قبول نداری نداشته باش. چرا توهین می کنی؟
چون همه فتنه گرها شایسته مرگ هستند....توهین که جای خود دارد
خودت چرا به ایشون توهین می کنی با ادب ؟!!!!!

البته الناس علی دین ملوکهم...
قمر تاج خانوم
ننه راست گفت دیگه خود بلا نسبت اصلاح طلبها گفتند دانا را توفیقی تو قیف کرد
آقا میثم حرفت درست ولی بیا ما مثل بعضی ها نباشیم دیدگاه مون رو به برخی الفاظ آلوده نکنیم
میثم
رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با صحبت‌های وزیر علوم مبنی بر بازنشست کردن اجباری یکی از اساتید دانشگاه گفت: بازرسی کل کشور استخدام یکی از اساتید را خلاف قانون دانست و خواست حکم برکناری وی از هیات علمی را صادر کرده و وی را کارشناس معرفی کنیم زیرا تحصیلات وی با تحصیلات عضو هیات علمی شدن‌اش مطابق نبود. او معماری خوانده بود و قصد تدریس اخلاق اسلامی داشت بدون آنکه در این رابطه تحصیلاتی داشته باشد.

جناب فرجی دانا... نباش.اگه گفتی قانون ملاک هست.پس اینجا هم قانونی عمل شد
مگر می‌شود کسی مثل من به آشوب‌طلب‌ها مجوز بدهد.فرجی....انگار اینکه یه کار بکنی وبعد برخلافش حرف بزنی سنت جاری دولت شده.
علی اصغر
اولین نظری که من در این دولت دادم این بود هرچی این دولت گفت صد در صد برعکسش کنید تا متوجه شوید این دولت میخواهد چه کار کنه غیر از این عمل کنید سر درگم میشوید .
فرجی دانا گفت: فراخوان بورسیه برای خارج از کشور بوده است و بعد از آن اعلام شد که نه بورس شما برای داخل کشور بوده است. او اعلام کرد در بورسیه های خارج از کشور رشته ادبیات فارسی، انقلاب اسلامی و .... داشته ایم. آیا باید دانشجو رشته ادبیات فارسی را برای اموزش به خارج از کشور بفرستیم؟
عباس
دوست عزيز چندساله دوستان دارند ار هند و تاجيكستان دكتري ادبيات ميگيرن چون آسونتره يه مدتي تاييد نمي شد ولي دوياره تاييد شد
من موندم این نمایندگان غیور، دانا، فهمیده، شجاع، باهوش، کاردان، با درایت و ... زمان احمدی نژاد کجا بودن؟!!!
سعيد110
Iran, Islamic Republic of
آقاي نوباوه هنگامي كه لاريجاني به ناحق دخالت كرد، و خودشان هم فرمودند كه اگر اجازه ندهيد من حرفي براي گفتن ندارم، مي بايست بلا فاصله تريبون را ترك مي كرد. تأثير اين اقدام غير كلامي بسيار بيشتر از حرفهاي حتي خوب بعدي بود. دكتر لاريجاني نيز همانطور كه وقت دكتر نادران را به ناحق كم كرد مجبور بود وقت بيشتري به دكتر نادران اختصاص دهد. يعني ثابت كند كه فقط براي وقت كم كردن حاضر به يراق نيست!
Netherlands
دارند رای می شمارند.امن یجیب مضطر اذا دعاه خداوندا ملت ایران را از شر باند فتنه نجات ده
تبریک می‌گم! خدا را شکر دعاتون مستجاب شد.
karbala183
بااینکه موافق برکناری وزیر علوم هستم اما فکر میکنم رهروان ولایت مانع بشه در رای گیری
Netherlands
عدم اعتماد رای آورد الله اکبر الله اکبر خامنه ای رهبر سلام بر زاکانی سلام بر نوباوه سلام بر نادران جنبش دانشجویی ایران نام 60 رادمردی که امروز این استیضاح را کلید زدند هرگز فراموش نخواهد کرد الله اکبر الله اکبر
Portugal
خدا شفات بده
توفیقی از قزوین / نمایندگان اصلح را بشناسیم
آقای لاریجانی اصولگرا!!!؟ شوت دقیقه 90 !!!به دروازه خودی !قابل توجه مردم عزیز قم ، آیا همین رفتار را در حوادث سال 88 شاهد نبودیم؟
کم شدن درصد ارای لاریجانی در انتخابات اخیر نسبت به قبلی نشون دهنده خیلی چیزهاست.
خاتون
نشان میده مردم فهمیدند خیلی ها به عنوان اصولگرایی رای آوردند ولی یهو اصلاح طلب از آب در اومدند
خاتون
دوره قبل با زرنگی و به عنوان یک اصولگرا رفت از قم نامزد شد دوره آینده چه ترفندی میزنه ؟
چه بهتر که از قطار دولت پیاده شد.یادش رفته خودش چند نفر را به ناحق از قطار دانشگاه پیاده کرد؟!
Iran, Islamic Republic of
الان خوشحال باشيد فكر كنيد پارسال جليلي يا قاليباف راي آوردن...
همون رئيس دانشگاه علامه را كه بركنار كرد مارا بس...
ايشاله هرجا هست موفق باشد.
هر کسی مدافع کسی باشد در گناه و ثوابش شریک است
اقای زاکانی شماها با ملت ایران مشکل دارید. بارفتن فرجی دانا مشکل شماها بیشتر خواهد شد
ملت هم لابد 7درصدیهان!
Iran, Islamic Republic of
اگه 7 درصدي هستن كانيداي شما چند درصدي بود كه رئيس جمهور نشد؟
قضیه 7 در صد چیه ...
عالی
این رای مشخص کرد که بحث بین مجلس و وزیر بحث بورسیه ها نبوده و این موضوع تنها یک بحث انحرافی بوده، بحث اصلی همان معاونین وزیر بوده است.
مجتبی
فرجی بای بای فرجی بای بای.....
دفعه دیگه نوبت ظریفه!
متین
پارتی بازی نکن ، وزیر ارشاد اول صف است ، بعد نوبت ظریف !!!!!!! همه به نوبت ، انشااله یکی یکی به حساب همه رسیدگی میشود.
سید
این رای نمایندگان ملت نتیجه تهمت زدن و توهین و تحقیر دانشجویان متعهد و نتیجه همسویی با فتنه گران و خود را به خواب زدن همین است
از نمایندگان عزیز تشکر میکنیم و خواهشمندیم هر چه سریع تر به سوی استیضاح علی جنتی حرکت فرمایید تا دیگر به نام اعتدال شاهد افراط و تفریط و کج روی از خطوط اسلام و انقلاب و نظام مقدس نباشیم
ظریف الممالک ، دفعه بعد نوبت تو هست .....خوب نیگا کن اون بالا پاهات نلرزه....
یه سفر استانی هم باید برای روحانی همزمان جور شه!
اردبیلی
آره والا.
کوروش گاری چی
سرنوشت این ظریف خیلی تآسف آور تر از این دانا خواهد بود
Iran, Islamic Republic of
اقا اگه میشه اون 110 نماینده مخالف رو معرفی کنید ملت بداند در مجلس اینده چجوری باید رای بده
Iran, Islamic Republic of
بهتر است نام موافقین افشا شود.
خوب خود به خود موافقین هم معلوم میشوند دیگه
Iran, Islamic Republic of
ملت فراموش نخواهند کرد خادمان ود را
صد آفرین و درود بر 145 نماینده واقعی مردم و حامیان راستین آرمان های مقدس نظام
البته این درسی شد برای دیگران که بر خلاف شعار تدبیر و امید عمل نکرده و تندروی نکنند
Iran, Islamic Republic of
145 تايي كه ديگه به عمرشون رنگ مجلس را در دوره هاي بعد نمي بينند.
ایرانی مسلمان
خب حالا مجلسی که فرجی دانا را نمی تواند تحمل کند باید فعلا علی الحساب یک 6 ماه دکتر معین را به عنوان سرپرست تحمل کند.
Iran, Islamic Republic of
اقای مسلمان ایرانی اول برو قانون اساسی رو خوب بخون تا یاد بگیری حداکثر فرصت سرپرستی سه ماهه
صاد
فرجی پر
ایشالا بعدی جنتی باشه
ظریف اولویت اوله.دیگه خنده هاش داره..........
علی
انشاالله
حسن آزادی
انشاء الله ...
فرشته
حالا یکی از مشکلات اساسی کشور حل شد، دست میرزاد، امیدواریم مشکلات اساسی دیگر کشور را مجلس فرهیخته حل کند. مشکلاتی از جمله وزیرارشاد، وزیرنفت، و مابفی وزرا...
دست مریزاد....
اصلا بفرما کلا همه اعضای هیئت دولت برکنار شوند و حتی رییس جمهور هم بره کنار و سعید جلیلی بشه رییس جمهور و همه باند پایداری ها بشوند هیئت دولت تا نظر شما دوست عزیز برقرار بشه !!! رای مردم و نظر عمومی هم که کشک...!!!
سینا
Iran, Islamic Republic of
فرشته خانم

مشکلات مملکت ما در حال حاضر فتنه گرانند
و در راس این فتنه گران خاتمی شکست خورده
....
این مشکل اساسی بود :D
مزاح می فرمایید هم وطن
Iran, Islamic Republic of
به نظرم، این بازی اصلاح طلبان، برای گرفتن مجلس آینده است. حالا تو روزنامه ها و رسانه هاشون، شروع به مظلوم نمایی دولت و عدم هماهنگی مجلس با دولت میکنن، تا زمینه برای رأی آوردن دور بعدشون فراهم بشه.احتمالاً به همین خاطر هم نمایندگان اصلاح طلب کنونی، به فرجی دانا رأی نداده اند و به عبارتی، او را قربانی پروژه انتخاباتی خود کرده اند.
صد رحمت به .... با اين اظهار نظر!!!!!!
سید
این رای نمایندگان ملت نتیجه تهمت زدن و توهین و تحقیر دانشجویان متعهد و نتیجه همسویی با فتنه گران و خود را به خواب زدن همین است
از نمایندگان عزیز تشکر میکنیم و خواهشمندیم هر چه سریع تر به سوی استیضاح علی جنتی حرکت فرمایید تا دیگر به نام اعتدال شاهد افراط و تفریط و کج روی از خطوط اسلام و انقلاب و نظام مقدس نباشیم
تائید می شود ضرب در صد
با برملا شدن اختلاس 3000 میلیاردی مجلس به وزیر اقتصاد رای اعتماد دوباره داد حال همین مجلس با مشخص شدن 3000 بورسیه غیر قانونی توسط خود وزیر رواستیضاح کرد
سجاد
Iran, Islamic Republic of
عزیز موضوع بورسیه کلا بحث انحرافی بود.
در ضمن کی میگه وزیر این مطلب را افشا کرده؟
محمد لاچینی
با تشکر از نمایندگان فهیم موافق استیضاح...خدا مخالفین رو به راه راست هدایت کنه...
پسرم کار غلط غلطه / اگر اونجا اشتباه کردن الان هم اشتباه کنند؟
خودت دخترت و به دانشگاهی که استاد ناجور داره می فرستی؟
از نمایندگان فهیم و انقلابی به خاطر این اقدامشون سپاسگزارم...
علی
الحمدلله رب العالمین
حمید
همینقدر که مهاجرانی فراری ازش حمایت کرده برای هفت پشت فرجی دانا کافیه!
lمحمد
الحمد.... که رای نیاورد....دم خروس را باید قبول کنیم یا قسم حضرت عباس ع را.
Iran, Islamic Republic of
ننگ بر رانت خواران و حامیانشان
شیخ صنعان
United States
فراکسیون رهروان آقای لاریجانی! کمی اصولگراتر باشید
رضا
امروز نمایندگان مجلس به دو نفر رای منفی دادند:
1. فرجی دانا
. لاریجانی، که در آخرین لحظات و در اقدامی خلاف عرف و قانون به دفاع از فرجی دانا پرداخت.
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
خب دیگه بحث استیضاح را کنار بگذاریم و منتظر
معرفی یک وزیر پرکار - انقلابی خستگی ناپذیر و
واقعا" فراجناحی از سوی رئیس جمهور باشیم
محمد
Iran, Islamic Republic of
شیادی و غرب زدگی در وزارت علوم باید از بین برود
Iran, Islamic Republic of
مدیران کنونی وزارت علوم همان فتنه گران دیروز
و همدستان امثال خاتمی هستند
نجفی سرپرست وزارت علوم و فرجی دانا مشاور علمی رییس جمهور شد
جواد
Iran, Islamic Republic of
نمایندگان ملت بزرگ ایران مچکریم
Iran, Islamic Republic of
ما منتظر دومیش هستیم
خدایارتان
Iran, Islamic Republic of
درود بر بصیرت شما....قطعا فرزندان نسل انقلاب امروز زیبای فرزندان فهیم ایران رو در مجلس فراموش نمی کنند...///

پایدار باشید در پناه دعا و نگاه پاک مادرا ن شهدا....
AlirezA
این ننگ بر پیشانی این مجلس و نمایندگان آن تا ابد باقی خواهد ماند
پامچال
با تشکر فراوان از نمایندگان متعهد و پایبند به ارزشها و اهداف والای انقلاب اسلامی...
Iran, Islamic Republic of
فرجي باي باي
فرجی دانا در قلب ما دانشجویان جای دارد
زاکانی، نوباوه، نادران، ... نمایندگان تمام ملت ایران!!!
واقعا خدا را شکر که رای اعتماد نیاورد
Iran, Islamic Republic of
آفرین.قدم بزرگی برای حل مشکلات فراوان اقتصادی و معضلات فرهنگی و اجتماعی برداشتید.
دستتون درد نکند.
آقای فرجی دانا:
رای اعتماد نیاوردی؟؟؟؟؟؟
به قول آقای روحانی: "به جهنم"
احمد
انشاء الله در نوبت بعد جنتی
واقعا که کسی که با رانت و بورسیه مخالفت کرد اینجوری با هاش مخالفت کردن حالا اگه کاری به این کارا نداشت از استیضاح هم خبری نبود
حالا که با لابی وبا دلایل واهی بهش رای ندادید فکر می کنید می تونید با زدن هر تیتیری و با بی اخلاقی های تبلیغاتی خودتون رو از انتقاد مبرا کنید.
منتظر روز رسوایی برای شما هستم
Iran, Islamic Republic of
ایول به این مجلس پویا. حالا نوبته جنتی هست. امسال ساله فرهنگه . وای بر فرهنگی که متولیش جنتی باشه
راستی فقط نظرات موافقین را نمایش می دهید البته اهل دانشگاه می فهمند و سیاسی کاری شما مثل روز روشن است
دانا یان ایران سالهاست حذف می شوند وبارها ثابت شد جایی که خرد کار ساز نباشد بی خردی کار ساز است
رکسانا
Iran, Islamic Republic of
سلام، هههههه خیلی دلم خنک شد آی خدایا شکر.. ، الحمد لله.. تبریک به همه...
حسین
دل جهان نیوز خنک شد!!!!
نامدار
Iran, Islamic Republic of
نه دل جهان و نه دل هیچ کس از این استیضاح خنک نشده . بلکه ناراحت بودند که چرا بجای اینکه فرجی دانا وزارت خانه را مدیریت کند ،متاسفانه جناب توفیقی بی توفیق و آشوبگر فتنه 88 ، فرجی نادان را مدیریت می کرد
Iran, Islamic Republic of
خانه ملت چه صفت جالب و عجیبی
اما صاحبخانه کجاست
Iran, Islamic Republic of
خانه ملت با احتساب چند درصد آرای مردم ایران تشکیل شد ؟

ایاس نادران و حداد عادل و نوباوه چند رای آورد ؟
رای محمدرضا خاتمی نماینده اول تهران در مجلس ششم چقدر بود ؟
یادتان هست چقدر بود ؟
آن مجلس خانه ملت بود
این مجلس خانه یه عده از ملت هست نه همشون.
خدارو شکر که عزل شد
فلاح
سلام
نمایندگان شجاع استیضاح کننده انرژی زیادی گذاشتند،قابل تقدیرند وخسته نباشن ، اجرتان با شهدا،
نوبت زنگنه وزیر نفت وبعد وزیر مسکن وشهر سازی است و ارشاد و نعمت زاده .....
United States
خانه ملت دردست چه ادمایی هست واقعا جای تا تاسف وتالم دارد اقای نوباوه در زمان اختلاس که وزیر وقت رو استیضاح کردند چرا حرفی نزدی
Iran, Islamic Republic of
خودشان هم ضرر میکردن به همین دلیل ساده بابا اینها سیاسی کارند نه نماینده منافع خودشان و باندشان به همه چیز اولویت داره شماها باید اینها را از مجلس بیرون کنید
با رآی کدام مجلس ؟ نمایندگانی که برخی شان با شصت هزار رأی در تهران یازده میلیونی به مجلس رفتند ! اینها اگر نماینده مجلس بودند که شصت هزار رأی یا صد هزار رأی در تهران نمی آوردند . عدم حضور مردم در آن دوره در پای صندوق های رأی به معنی عدم اعتماد به این قشر بود که کاسه لیس احمدی نژاد بودند .
Iran, Islamic Republic of
دقیقا!