شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۵
۳
نظر خوش‌چهره درباره "پیمان پولی دوجانبه"؛

لزوم عزم دولت و مجلس برای اجرای "پیمان پولی دوجانبه" / چگونه از شرایط سخت تحریم خارج شویم؟

چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 378444
عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم وجود عزم جدی در دولت و مجلس برای کمک به بهبود روند انعقاد پیمان پولی دوجانبه اظهار داشت: مجلس اگر بخواهد می‌توانند در قالب یک لایحه این طرح را مصوب کرده و دولت را مجبور به اجرای پیمان پولی دوجانبه کند.
لزوم عزم دولت و مجلس برای اجرای "پیمان پولی دوجانبه" / چگونه از شرایط سخت تحریم خارج شویم؟
سرویس اقتصادی جهان نيوز: محمد خوش‌چهره، عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود مشاهده نتایج مثبت استفاده از پیمان پولی دوجانبه در سابر کشورها و همچنین مشکلاتی را با تشدید تحریم‌ها برای کشورمان ایجاد شده است، دولت و همچنین در راس آن بانک مرکزی اقدامی برای سریعتر اجرایی شدن چنین پیمانی انجام نمی‌دهند، گفت: متاسفانه بحث پیمان پولی دوجانبه هنوز به خوبی جا نیفتاده است.

وی افزود: ضرورت پیمان پولی دوجانبه از کشوری به کشور دیگر متفاوت می‌تواند باشد، اگرچه به صورت تئوریک یکی است و ما نیز با انجام تهاتراتی در گذشته سابقه‌ای در اجرای چنین پیمانی داریم اما موضوع این است که در شرایط تحریمی فعلی ایران، ضرورت استفاده از پیمان پولی دوجانبه و یا چند جانبه جای خود را به عنوان یک ابزار و یک روش پیدا کرده است.

خروج از شرایط سخت تحریمی با اجرای پیمان پولی دوجانبه

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه تاکید کرد: ما در حال حاضر مورد تحریم پول مسلط جهانی دنیا یعنی دلار هستیم، بنابر این خروج از این شرایط ضرورتی را پیش آورده است فراتر از آن مبانی نظری و تئوریک و شواهد تجربی که برخی از کشورها داشته‌اند تا با قراردادهای دوجانبه و یا چند جانبه پیش برویم.

وی با اشاره به موانع اجرایی شدن پیمان پولی دوجانبه در کشور اظهار داشت: بر سر اجرایی شدن این موضوع یک موانعی وجود دارد. از یک طرف در انعقاد پیمان پولی دوجانبه، سطح مبادلات و تجارت شرط است. یعنی اگر یک کشوری سطح مبادلات تجاری خوبی داشته باشد،پول آن کشور در کشور مقابل معقول می‌شود. هم‌جواری نقش قابل توجهی می‌تواند داشته باشد.

نمی‌توان تمام تقصیرها را به گردن بانک مرکزی انداخت

این نماینده سابق مجلس اضافه کرد: نمی‌توان تمام تقصیرها را به گردن بانک مرکزی انداخت. من موضوع را فراتر از این‌ها می‌دانم. ممکن است چنین سستی نیز وجود داشته باشد اما این موضوع از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان این پیچیدگی‌ها را مرتفع ساخت گفت: ابتدا باید این موضوع شروع شود تا بتوانیم پیچیدگی‌های آن را رفع کنیم.

خبرنگار ما پرسید ما پیشنهاداتی از سوی کشورهایی همچون هند، پاکستان، روسیه و دیگر کشورهایی که مراودات اقتصادی زیادی با هم داریم برای انعقاد چنین پیمان‌هایی داشتیم، اما متاسفانه شاهد بودیم که به دلایلی که گفته نشد این موضوع اتفاق نیفتاد. دلیل این امر چیست؟

خوش‌چهره پاسخ داد: من متاسفانه در جریان ریز این اخبار نیستم که طرفین شرایط را قبول نکرده‌اند و یا فقط ایران. اما بعید می‌دانم اقدامی نشده باشد. مجلس پیگیر این معاملات و عقد قرارداد بود، اما نشد.

عزم جدی در دولت و مجلس برای کمک به بهبود روند انعقاد پیمان پولی دوجانبه وجود ندارد

وی با اشاره به عدم عزم جدی در دولت و مجلس برای کمک به بهبود روند انعقاد پیمان پولی دوجانبه بیان داشت: اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقداری منسجم شوند و درک خود را بالا ببرند، می‌توانند در قالب یک لایحه این طرح را مصوب کرده و دولت را مجبور به اجرای پیمان پولی دوجانبه کند.

نمایندگان درک درستی از پیمان پولی دوجانبه ندارند

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از نمایندگان ما اصلا درک درستی در مورد این پیمان ندارند و اصلا نمی‌دانند چیست. همین موضوع نیز باعث بی‌تفاوتی نسبت به اجرایی شدن چنین پیمان شود که در این شرایط سخت اقتصادی و تحریمی می‌تواند کمک جدی برای کشور باشد.
منبع: خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اقای خوش چهره بانک مرکزی متأسفانه دارد شانه خالی می کند. کم کاری ها را توجیه نفرمایید
دیگه عزمی نمونده که
علي
اين موضوع كه اراده‌اي براي اجراي پيمان پولي وجود ندارد ، ميتواند يك دليل تامل براگيز داشته باشد كه ميطلبد مجلس در اين خصوص تحرك بيشتري از خود نشان دهد، كساني كه حتما از مقام و منسب دولتي هم برخوردارند از «دكان تحريمها سود ميبرند»!!!