دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۹
۱۸

جهان در انتظار شوکی بزرگ/ پایان عصر دلار و تغییر در زندگی میلیون ها آمریکایی

سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب: 361138
تاکنون ۴۷ پیمان پولی دوجانبه بین ۳۲ کشور امضاء شده که هدف اصلی همه آنها، استفاده از ارزهای محلی در تجارت فرامرزی است. متاسفانه بانک مرکزی ایران علی‌رغم فشار فزآینده تحریم‌های بانکی، هیچگونه تلاشی برای استفاده از پیمان‌های پولی دوجانبه به منظور تقویت جایگاه ریال در تجارت فرامرزی و کاهش اثرات تحریم انجام نداده است؛
جهان در انتظار شوکی بزرگ/ پایان عصر دلار و تغییر در  زندگی میلیون ها آمریکایی
گروه اقتصادی جهان نيوز- برخی کشورها این روزها در حال برگزاری جلسات مستمر با یک هدف هستند که دغدغه جدی آنهاست:عدم استفاده از دلار!

به نظر می‌رسد بعد از زمان آغاز بحران اوکراین، پایان استفاده از دلار نزدیک باشد. چین و روسیه قدم به قدم به یکدیگر نزدیک می‌شوند. مثالهای متعددی حکایت از وقوع یک جریان بزرگ دارد. برای مثال، شرکت گازپروم اوراق قرضه به یوآن منتشر کرد و چین و روسیه هم یک قرارداد گازی بر اساس ارزهای محلی امضاء خواهند کرد. مثالهای دیگری نیز وجود دارد: تاکنون ۴۰ بانک مرکزی یوآن را بعنوان ذخیره ارزی آتی انتخاب کرده‌اند.

تا سال ۲۰۱۴، داستان شکست دلار توطئه‌آمیز به نظر می‌رسید، اما در سال جدید همه چیز فرق کرد؛ کشورها در حال حرکت به "دنیای فرادلاری " هستند.

دیگر بحث نمی‌شود که چگونه! تنها زمان این موضوع محل بحث است. اگر شما چنین اتفاقی را درک نکرده اید خود را برای یک شوک بزرگ آماده کنید!

همانگونه که کشورهای بزرگ متعددی بهم می‌پیوندند تا به سوی سیستم فرادلاری حرکت کنند، "یک دنیای دلارزادیی شده " زندگی میلیونها آمریکایی را تغییر خواهد داد.

وزیر فایننس روسیه اعلام کرد که این کشور در حال افزایش شدید نقش روبل در صادرات و کاهش تراکنشهای دلاری است. سیستم بانکی روسیه نیز اعلام کرده است که "آمادگی لازم برای افزایش تراکنشهای روبلی را دارد".

روسیه تنها نیست

اگر حمایت دیگر کشورها نباشد، روسیه موفقیتی نخواهد داشت. اما کشورهای دیگری نیز تمایل خود را برای مشارکت در دلارزدایی جهان اعلام کرده‌اند. پوتین در روزهای آینده به چین سفر خواهد کرد تا قرارداد گازی بین این دو کشور را بر اساس روبل و یوآن امضاء نماید و نه دلار. موضع مصالحه‌گر آمریکا تنها یک چیز را بیان می‌کند: چین و روسیه حرکت بعدی شطرنج را آغاز کرده‌اند، درحالیکه آمریکا کاری نمی‌تواند انجام دهد:
۱. چین در سال ۲۰۱۳ درخواست کرد تا ارز دیگری جایگزین دلار بعنوان ذخیره ارزی شود؛

۲. ژاپن و هند در سال ۲۰۱۱ "پیمان پولی دوجانبه" امضاء کردند تا تجارت فی‌مابین را با ارزهای محلی تسویه نمایند؛

۳. کشوهای عربی - همراه با روسیه، چین و ژاپن و فرانسه - برنامه‌ریزی کرده‌اند تا فروش نفت به دلار را متوقف کنند و به جای آن از سبدی از ارزها مانند ین و یوآن، یورو، طلا و حتی ارز جدیدی و مشترکی که این کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ایجاد کرده‌اند استفاده نمایند.

جهان زیرساختهای مالی و اقتصادی برای ساده‌سازی حذف دلار را کاملاً‌ ایجاد کرده است. آمریکا چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ کشورهای بیشتری را بمباران نماید! ما شاهد تغییرات عمیقی در سیستم مالی جهانی هستیم؛ چیزی شبیه به تغییر پارادایم.

به گزارش جهان نيوز، تاکنون ۴۷ پیمان پولی دوجانبه بین ۳۲ کشور امضاء شده که هدف اصلی همه آنها، استفاده از ارزهای محلی در تجارت فرامرزی است. متاسفانه بانک مرکزی ایران علی‌رغم فشار فزآینده تحریم‌های بانکی، هیچگونه تلاشی برای استفاده از پیمان‌های پولی دوجانبه به منظور تقویت جایگاه ریال در تجارت فرامرزی و کاهش اثرات تحریم انجام نداده است؛ افکار عمومی منتظر پاسخ قانع‌کننده برای این حرکت برخلاف جریان آب بانک مرکزی است!

نویسنده: جف برویک (اکتیویست پست)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهران دبیرسپهری
Iran, Islamic Republic of
آمریکا به عنوان مقروض ترین کشور دنیا و به عنوان کشوری که بعد از بحران 2007 هر ماهه میلیاردها دلار پول منتشر می‌کند دیگر صلاحیت مرجعیت پولی جهان را ندارد. به نظر من ارزهای یوان و یورو به مراتب از آمادگی بیشتری برای ارز بین المللی شدن برخوردار هستند. البته اگر این اتفاق بیافتد مساوی با مرگ آمریکا خواهد بود.
دوست عزیز بی خیال این حرفها
وضع خودمان را بچسب که رئیس بانک مرکزی ایران شده آقای دلار ! و هر افت دلار و تقویت پول ملی مساوی میشه با واکنش سخت بانک مرکزی و آقای دلار به نفع دلار های....
ایرانی همچو ارش
Iran, Islamic Republic of
تورو خدا هر جوری هست رییس جمهورو راضی کنید این طرح بسیار خوبو زودتر عملی کنه،این دلار ملتو به بدبختی کشونده.
علي
Iran, Islamic Republic of
اما من فكر مي كنم افت ارزش دلار برابر با افت ميزان بدهي هاي آْمريكا به عنوان يكي از مقروض ترين كشورهاي دنياست، فكر كنيد: آمريكا ميزان بدهي بالايي داره، از اون طرف دلار بدون پشتوانه چاپ كرده چند سال، با اون كالا و خدمات رايگان به كشورش وارد كرده، اين دلار خارج از آمريكا جمع شده و باعث تورم دلاري و كاهش ارزش دلار و در نتيجه كاهش بدهي آمريكا مي شه به خاطر دلاري كه بي ارزش مي شه، خب اين وسط به نفع كيه؟ آمريكا با اين كار و سوء استفاده از مرجع بودن دلار تورم خودش رو به كشوراي ديگه منتقل مي كنه...
بیخیال
این یک بحث اقتصادی منطقی برای برون رفت از بحران های خودساخته امریکائیها و جهان غرب است وباید این دولت درست بهش بپردازد....
بیچاره احمدی نژاد هم این نکته را مد نظر داشت اما اینقدر خودش و دور و بریاش به برخی امور مشغول بودند و برخی از دوستان دردسر برای ایشان ساخته بودند که جدی بهش نپرداخت....
هرکی از دلار استفاده کنه ....
یا اگه دلار آتیش بگیره آمریکا نابود بشه استکبار از بین بره چه فرقی به وضع حال ما داره ...
Iran, Islamic Republic of
جهان نيوز ... دلار حداقل تا ده سال اينده پول اول دنياست
یه بار هم دوران محمود میگفتن دیگه دلار نابود شده. از این حرفا زیاده
دوست عزیز! قرار نیست دلار حذف بشه، قراره که با امضای پیمان پولی، وزنش در تجارت فرامرزی ایران کم بشه. همین!
رضا
Iran, Islamic Republic of
به نظر می رسه هنوز زوده در مورد اینده دلار تصمیم گیری بشه!!! ....
مطلب خوبی بود
علی اکبر
اونی که مهمه شروع یه تحول در ارز جهانی است
...
Iran, Islamic Republic of
فعلا" که میبینیم حتی شرکتای چینی جرات معامله با ما را از ترس آمریکا ندارن
قسمت اول برنامه مهران مدیری راجع به دروغ رو حتما ببینید...
samii
باسلام
من عادت به توهین ندارم
این متن این قدرمتناقض است که نیازی به توهین هم ندارد
....
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
یاد احمدی نژاد یکی از طرفداران و مطرح کنندگان این طرح به خیر
Iran, Islamic Republic of
نماینده عزیز که تو سایتت این مطلب رو میذاری،مگه دولت قبلی نمیخواست این کار رو انجام بده که متاسفانه با مخالفت مجلس روبرو شد؟پس چرا میندازین گردن بانک مرکزی؟؟؟ شما باید این کار رو انجام بدین.یکی هم که میخواست انجام بده باز شماها بودین که نذاشتین.