دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱

چرا لباس کاروان‌ ایران‌ شبانه عوض شد؟

شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب: 236324
ابتدا تصور شد این تغییر سریع برای عدم تداعی پیروی از پوششی است که در دوره پهلوی بر تن کاروان ایران بوده، اما شنیده ها حکایت از آن دارد که این تغییر پوشش بر اثر نگرانی ها از ..

به گزارش جهان، در فاصله کمتر از یک هفته تا آغاز بازیهای المپیک 2012، پوشش کاروان ایران در این بازی ها دستخوش تغییر اساسی شد و یکباره لباس کاروان ایران به کلی با یک لباس فوری تغییر کرد. اما چه اتفاقی رخ داد که مسئولان کمیته ملی المپیک شبانه تصمیم به تغییر پوشش کل کاروان ایران گرفتند و ورزشکاران ایران با یک پوشش ساده در افتتاحیه بازیهای المپیک حاضر می شوند؟!

 پوشش کاروان ایران در بازی های المپیک، یکی از مسائلی است که همواره محل بحث بوده و در بسیاری از ادوار شاهد پوشش گیرا و جذابی از کاروان کشورمان در این رویداد بزرگ نبوده ایم. این مسئله نیز به عدم وجود طراحان لباس توانمند در حوزه ورزش کشورمان بازمی گردد که سطحشان طراحی برای چنین رویدادهای مهمی باشد و به همین دلیل کاروان ایران برخلاف برخی کشورها که طراحی پوشش شان باعث برجسته شدن در افتتاحیه می شود، کاروان ایران آنچنان در مرکز توجه افکارعمومی به واسطه پوشش قرار نمی گیرد.

 

در طول تاریخ ورزش، تلاش های متعددی برای طراحی لباس‌های کاروان ورزشی کشورمان بر اساس طرح های بومی لری، کردی، ترکمن و... صورت پذیرفت که به واسطه جلوگیری از قوم گرایی و اعتراضاتی که می توانست از سوی دیگر قومیت ها به وجود بیاید، هیچ گاه به جمع بندی مشخصی نرسید و طرح ادغام این لباس ها و ایجاد لباس ملی ایران برای رژه کاروان ورزشی کشورمان در بازیهای المپیک نیز آنچنان تصنعی شد که در همان مراحل اولیه از خیرش گذشتند و از سال های دور نیز هیچ کس به سراغ بازگشایی آن پرونده نرفت تا در کنار عدم وجود طراح قابل، عدم اجماع بر سر پوشش ملی نیز مضاف بر آن شود و ماجرا وسعت بیشتری بیابد.




ورزشکاران ایران با این کت و شلوار در بازیهای المپیک لندن رژه خواهند رفت

 

در این دوره اما پس از بحث های فراوان قرار بود طرح متفاوتی برای لباس ورزشکاران در نظر گرفته شود که در نهایت لباس نهایی کاروان ایران در افتتاحیه المپیک لندن 2012 به کت‌ها به رنگ سرمه‌ای و شلوار‌ها به رنگ سفید رسید و این در حالی است که در دوره نخست حضور ایران در بازیهای المپیک 1948 که اتفاقاً در لندن نیز برگزار شد، پوشش ورزشکاران ایرانی شبیه همین پوشش بود و در آن دوره ورزشکاران ایران با لباس‌های فرم متحدالشکلی حضور یافت که متشکل از کت آبی و شلوار سفید و کفش سفید به همراه یک کلاه سفیدرنگ بود.

 

این رنگ لباس قطعی بود و حتی از اعضای کاروان توسط خیاط اندازه گرفته شده و لباس ها دوخته شده و علی الظاهر توسط شرکت چینی تحویل داده شده بود. اما به فاصله یک هفته به بازیهای المپیک 2012 لندن، برنامه پوشش کاروان ایران به کلی تغییر کرد و عنوان شد کمیته ملی المپیک کت و شلوار نوک مدادی با راه‌‌راه‌های باریک آبی رنگ که تولید یکی از شرکت‌های داخلی است را جایگزین کت و شلوار شرکت چینی کرد و نکته جالب توجه این که با وجود اینکه کت و شلوارها تولید یک شرکت ایرانی است، آرم این شرکت چینی پایین‌تر از جیب روی سینه کت نصب شده است!  در این میان خیلی زیرکانه رنگ کت ها آبی کاربنی ذکر شد، حالا آنکه پیش از این سرمه ای ذکر شده بود!

 

 ابتدا تصور شد این تغییر سریع برای عدم تداعی پیروی از پوششی است که در دوره پهلوی بر تن کاروان ایران بوده، اما شنیده ها حکایت از آن دارد که این تغییر پوشش بر اثر نگرانی ها از تداخل پوشش ایران با کاروان های دیگر و به خصوص کاروان ایالات متحده آمریکا صورت پذیرفته است! آمریکایی ها در المپیک پکن دقیقاً با کت سرمه ای، شلوار، کفش و کلاه سفید ظاهر شده بود که برگرفته از رنگ پرچم و نمادهای رسمی شان است و بعید نبود با پوششی نزدیک به المپیک پکن و با همان رنگبندی در افتتاحیه المپیک لندن نیز حاضر می شدند و با این حساب حضور همزمان کاروان ایران در افتتاحیه با پوششی نزدیک به آمریکا یا کشوری اروپایی برای علی آبادی و همکارانش هزینه های قابل توجهی در پی داشت.

 

بر این اساس باید پرسید آیا باید در یک هفته به آغاز بازی ها چنین بساطی به راه انداخت و پوشش کل کاروان ایران را با یک پوشش روتین و عجله ای که کوچک ترین جذابیتی ندارد و همچنین اندک ارتباطی به ایران، پرچم کشورمان یا هر مسئله دیگر مرتبط با کشورمان ندارد، تغییر داد؟

 

اگر واقعاً نگرانی از این تداخل رنگ ها بود، چرا مسئولان کمیته ملی المپیک از مدت ها پیش درصدد انتخاب رنگی که توسط دیگر کاروان ها استفاده نمی شود، برنیامدند و ماجرا را به دقیقه 90 کشاندند و این پوشش خنده دار را بر تن نمایندگان ملت ایران کردند؟ تا چه تاریخی مردم ما باید چوب بی تدبیری مدیران ورزشی نظیر علی آبادی را بخورند؟!

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
من موندم چرا باز هم میذارن همچین افراد بی مسئولیتی سر کار در اوج قدرت باشن!؟