جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

برنامه‌ریزی برای وساطت در ازدواج دانشجویان

شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب: 424009
در برخی جلسات عنوان شد که آمار طلاق در این ازدواج‌ها زیاد است. ازاین‌رو، این موضوع برای ما هم مسئله شد و تصمیم به بررسی گرفتیم. طی مکاتبات رسمی با سازمان ثبت‌احوال و از طریق ارسال کد ملی و اسامی دانشجویان به ثبت‌احوال، آمار طلاق استخراج شد. این آمار در سال ۹۲، ۱. ۲ درصد بود که مربوط به یک بازه زمانی ۵ ساله بود. در سال ۹۳ نیز این آمار به میانگین ۳ و نیم درصد رسید که رشد آمار طلاق را نشان می‌داد و رقم آن هم بالا بود، اما نسبت به آمار طلاق جامعه، رقم بسیار پایین‌تری است.
به گزارش جهان، رییس اداره امور فرهنگی سیاسی خواهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در سال جاری اموری مانند وساطت در ازدواج و مشاوره بسیار جدی‌تر برنامه‌ریزی شده است و از مهر ماه امسال در دانشگاه‌ها پیگیری خواهد شد. البته، این برنامه‌ها تاکنون اجرا می‌شده، اما طرح‌های دقیق‌تر و سازمان‌یافته‌تری را در دست اجرا داریم.

سرور فاضلی‌پور؛ رییس اداره امور فرهنگی سیاسی خواهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفتگو با مهرخانه در خصوص تاریخچه برگزاری ازدواج‌های دانشجویی در نهاد رهبری بیان داشت: نهاد از سال ۷۶ برنامه ازدواج دانشجویی را آغاز کرد که البته در طول زمان تغییراتی در نحوه اجرای آن صورت گرفت. در سال‌های آغازین فعالیت‌ها به‌صورت پشتیبانی مالی، برگزاری کلاس‌های آموزشی، برگزاری مراسم نمادین ازدواج و... انجام می‌شد، اما سال ۸۲ رویکرد آموزشی رنگ بیشتری گرفت. البته تا حدودی پشتیبانی‌های مالی نیز ادامه داشت. از سال ۸۶ به بعد ازدواج‌ دانشجویی کاملاً با رویکرد آموزشی و برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه زوجین انجام گرفت.

رییس اداره امور فرهنگی سیاسی خواهران نهاد رهبری درخصوص تعریف نهاد رهبری از ازدواج دانشجویی اظهار داشت: درصورتی‌که یکی از زوجین دانشجو باشد، می‌تواند در طرح ازدواج دانشجویی شرکت کند. دختر یا پسر بودن، رشته یا مقطع تحصیلی، سال ورودی و مسایلی از این دست تأثیری در این موضوع ندارد.

۴۰۰ هزار زوج در مراسم ازدواج دانشجویی شرکت کرده‌اند

فاضلی‌پور در خصوص آمار ازدواج‌های دانشجویی گفت: آمارگیری دقیق ما از سال ۸۵ به بعد که ازدواج‌ها به صورت اینترنتی ثبت شده‌اند، موجود است. ما تاکنون حدود ۴۰۰ هزار زوج دانشجو داشته‌ایم که از این تعداد حدود ۳۸ هزار زوج آن‌ها امسال ثبت‌نام کرده‌اند.

برنامه «همسفر تا بهشت»

وی در رابطه با برنامه‌های اجرایی این طرح گفت: در سال‌های اخیر سفر به مشهد مقدس به‌عنوان طلیعه معنوی آغاز زندگی مشترک برای زوج‌ها تلقی شده است. بدین شکل که طرح ازدواج دانشجویی تحت عنوان "همسفر تا بهشت " نام‌گذاری شده و در این طرح زوجین پس از ثبت‌نام در سامانه ازدواج دانشجویی نهاد و ارسال مدارک، در قالب کاروان‌های سه‌روزه، طبق برنامه زمانی مشخص از بهمن ماه تا خرداد ماه، راهی بارگاه امام رضا (ع) می‌شوند و برنامه‌های آموزشی و فرهنگی برای آن‌ها برگزار می‌گردد. سایرکلاس‌های آموزشی و برنامه‌های مشاوره‌ای هم در دانشگاه‌های آن‌ها پیگیری می‌شود. یکی از مهم‌ترین و شیرین‌ترین بخش‌های سفر زوج‌های دانشجو، برگزاری مراسم ویژه این عزیزان به‌صورت دسته‌جمعی در حرم مطهر علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) است. در این مراسم که روز اول سفر برگزار می‌شود، پیام مقام معظم رهبری برای زوج‌های دانشجو قرائت می‌شود که نشان‌گر توجه ویژه ایشان به این امر مقدس در این دوره به‌خصوص است. سخنرانی اساتیدی چون آقای قرائتی، آقای راشدیزدی و آقای پناهیان، اجرای تواشیح و قرائت صلوات خاصه امام رضا (ع) در یکی از رواق‌های حرم که به‌طور ویژه برای این عزیزان فضاسازی می‌شود که حضور در آن فضای معنوی تأثیرگذاری را ایجاد می‌کند، از دیگر برنامه‌ها است.

برگزاری کارگاه‌های آموزش "تفاوت‌ بنیان‌های روانی زن و مرد" و "مدیریت روابط جنسی"

فاضلی‌پور خاطرنشان کرد: در روز دوم دو برنامه آموزشی برنامه‌ریزی شده است. یکی از آن‌ها کارگاه آموزشی تحت عنوان "تفاوت‌ بنیان‌های روانی زن و مرد" است که به صورت مشترک میان خانم‌ها و آقایان برگزار می‌شود. برنامه بعدی کارگاه "مدیریت روابط جنسی" است که برای خانم‌ها و آقایان به صورت جداگانه برگزار می‌شود. روز آخر نیز ارائه مشاوره تدارک دیده شده است. همچنین شب‌ها در هتل برنامه‌های فرهنگی در حوزه سبک زندگی اجرامی‌شود. تعدادی مشاور در هتل‌ها مستقر هستند و مشاوره فردی می‌دهند که جهت دریافت مشاوره از متقاضیان ثبت‌نام به‌عمل می‌آید. مشاوره گروهی هم در سالن یکی از هتل‌ها ارائه می‌شود و استاد مشاور به صورت عمومی به سؤالات زوجین که در بسیار از موارد مشابه هم هستند، پاسخ می‌دهد.

رییس اداره امور فرهنگی سیاسی خواهران نهاد رهبری عنوان داشت: با همکاری نشر معارف یک بسته آموزشی با نام «همسفر تا بهشت» تهیه شده است که با استفاده از آن مسابقات جشنواره کتاب برگزار می‌شود که این امر گامی جهت ترغیب مزدوجین به کتاب‌خوانی است. همچنین بسته‌های آموزشی دیگری روی سایت آموزشی نهاد به آدرس http://un.nahad.ir/ وجود دارد و زوجین قبل از سفر به مشهد می‌توانند آن را مطالعه کنند. این بسته آموزشی سرفصل‌های زیادی دارد و مزدوجین دوره‌های آموزش مجازی را گذرانده و گواهینامه‌هایشان را دریافت می‌کنند که به قید قرعه جوایزی نیز به آن‌ها تقدیم می‌شود. بعد از عزیمت از سفر نیز جهت تداوم امر آموزش، کارگاه‌هایی به صورت حضوری برای زوجین دانشجو برگزار می‌شود.

مهم‌ترین سؤالات دانشجویان حول محور اخلاق جنسی و تعارضات زوجین با خانواده‌هاست

وی با اشاره به مهم‌ترین سؤالاتی که دانشجویان در جلسات مشاوره بیان می‌کنند، گفت: بسیاری از سؤالاتی که از سوی دانشجویان مطرح می‌شود حول محور تعارضات زوجین با خانواده‌های طرفین و مباحث ارتباطات و اخلاق جنسی است.

شرکت ۱۴۰۰ زوج استاد در مراسم ازدواج دانشجویی

این مقام مسئول در ادامه گفت: امسال دو گروه مهمان متفاوت را پذیرا بودیم: یکی از آن‌ها کاروان‌های ازدواج ویژه اساتید بود که بیش از ۱۴۰۰زوج استاد در آن شرکت کردند و گروه دیگر، کاروان زوج‌های دانشجویان غیرایرانی بود که در ایران مشغول به تحصیل هستند.

فاضلی‌پور در رابطه با محدوده سنی اساتید حاضر در این طرح نیز بیان داشت: با توجه به این‌که این افراد مراحل تحصیلی مختلفی را پشت سر گذاشته‌اند، قاعدتاً سن آن‌ها باید بالا باشد.

سال ۹۳ آمار طلاق در ازدواج‌های دانشجویی به ۳.۵ درصد رسید

رییس اداره امور فرهنگی سیاسی خواهران نهاد رهبری در پاسخ به این سؤال که آمار طلاق در ازدواج‌های دانشجویی چگونه است؟ اظهار داشت: در ازدواج‌های دانشجویی انتخاب‌ها عاقلانه‌تر و آگاهانه‌تر صورت می‌گیرد، اما طبق آمار رسمی که از ثبت‌احوال گرفته‌ایم سال ۹۲ آمار طلاق در ازدواج‌های دانشجویی حدود ۲ درصد بود که این آمار در سال ۹۳ به ۳ و نیم درصد رسید. البته، این آمار نسبت به روند رشد طلاق در جامعه رقم بسیار پایین‌تری دارد.

وی با تأکید بر این‌که آمار کاملاً دقیق است، بیان داشت: در برخی جلسات عنوان شد که آمار طلاق در این ازدواج‌ها زیاد است. ازاین‌رو، این موضوع برای ما هم مسئله شد و تصمیم به بررسی گرفتیم. طی مکاتبات رسمی با سازمان ثبت‌احوال و از طریق ارسال کد ملی و اسامی دانشجویان به ثبت‌احوال، آمار طلاق استخراج شد. این آمار در سال ۹۲، ۱. ۲ درصد بود که مربوط به یک بازه زمانی ۵ ساله بود. در سال ۹۳ نیز این آمار به میانگین ۳ و نیم درصد رسید که رشد آمار طلاق را نشان می‌داد و رقم آن هم بالا بود، اما نسبت به آمار طلاق جامعه، رقم بسیار پایین‌تری است.

سرفصل‌های آموزشی قبل از ازدواج

فاضلی‌پور ضمن بیان این مطلب که برگزاری دوره‌های آموزشی در کاهش آمار طلاق در ازدواج‌های دانشجویی تأثیر بسیار زیادی دارد، اذعان داشت: آموزش‌های نهاد فقط منحصر به دوران پس از ازدواج نیست، بلکه درصد بسیار زیادی از آموزش‌ها مربوط به قبل از ازدواج و حین ازدواج است. مطالب آموزشی قبل از ازدواج شامل موضوعات ضرورت و اهمیت تشکیل خانواده، معیارهای صحیح ازدواج در اسلام، ازدواج مناسب در جهان مدرن، مهارت‌های برقراری ارتباط مؤثر، شناخت بنیان‌های روانی متفاوت زن و مرد، آداب خواستگاری و... است که این موارد در راستای نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی ایرانی بسیار حایز اهمیت است. سرفصل‌های آموزشی بعد از ازدواج به‌طورکلی شامل مهارت‌های دوران عقد، روابط همسران، خانواده موفق و متعالی، خانواده و رسانه، فرزندآوری و تربیت فرزند و مدیریت اقتصادی خانواده است. در واقع، تلاش شده است هم قبل از ازدواج و هم پس از آن پشتیبانی آموزشی لازم ارائه شود.

برنامه‌ریزی برای وساطت در امر ازدواج

وی با اشاره به این‌که تا حدی که امکان مالی و اجرایی اجازه دهد برنامه‌های مشاوره‌ای ادامه خواهد داشت، گفت: در سال جاری اموری مانند وساطت در ازدواج و مشاوره بسیار جدی‌تر برنامه‌ریزی شده است و از مهر ماه امسال در دانشگاه‌ها پیگیری خواهد شد. البته، این برنامه‌ها تاکنون اجرا می‌شده، اما طرح‌های دقیق‌تر و سازمان‌یافته‌تری را در دست اجرا داریم. بخشی از این برنامه‌ها کارگاه‌های آموزشی ویژه دانشجویان مجرد و متأهل‌ به‌طور مجزاست که دوران قبل و بعد از ازدواج را پوشش می‌دهد که در کنار این برنامه‌های آموزشی، برنامه‌های مشاوره‌ای نیز در قالب یک باشگاه مشاوره برای دانشگاه‌ها اجرا می‌شود.

فاضلی‌پور در رابطه با ضرورت توجه به بحث واسطه‌گری در امر ازدواج گفت: برخی از دفاتر نهاد به صورت غیررسمی کار وساطت در امر ازدواج را انجام می‌دادند؛ زیرا بعضی از دانشجویان قادر به انتخاب مورد مناسبی جهت ازدواج نیستند و براین‌اساس مراجعاتی از سوی آن‌ها یا خانواده‌هایشان به دفاتر نهاد داشتیم. ما به این نتیجه رسیدیم که یکی از خلأهای حوزه ازدواج، وساطت و آن هم وساطت آگاهانه، روش‌مند و مبتنی بر اصول است. البته، بعضی از دانشگاه‌ها هم در این خصوص سازوکار رسمی‌تری داشتند و ساختار تعریف‌شده‌ای در این حوزه ایجاد کرده‌اند. سال گذشته مقام معظم رهبری در ضیافت افطاری با دانشجویان روی بحث سنت‌های ازدواج تأکید داشتند و فرمودند آسیب‌های این حوزه باید برطرف شود و مسئولان و برنامه‌ریزان فرهنگی دانشگاه‌ها باید به امر ازدواج بپردازند.

با پیگیری امر وساطت، جوانان می‌توانند انتخاب‌های آگاهانه‌ای داشته باشند

رییس اداره امور فرهنگی سیاسی خواهران نهاد رهبری افزود: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری تلاش شد به طور جدی‌تر روی بحث وساطت برنامه‌ریزی شود تا جوانان بتوانند انتخاب‌های آگاهانه‌ای داشته باشند. در واقع، پایداری یک ازدواج یک فرآیند خردمندانه را می‌طلبد و ما در مدت زمانی که دانشجو در دانشگاه تحصیل می‌کند سعی می‌کنیم به او در طی این فرآیند کمک کنیم. در این راستا اولین مرحله این است که دانشجویان خودآگاهی و خودشناسی پیدا کنند. پس از آن نکته مهم شناخت صحیح از اصول و معیارهای اسلامی است که این مسایل اهمیت بحث وساطت در ازدواج را پررنگ‌تر می‌کند. در این فرآیند آموزشی معرفی معیارها و اصول صورت می‌گیرد و کمک می‌کنیم انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشند. سپس به آن‌ها آموزش می‌دهیم در طول زندگی سازگاری هوشمندانه‌ای داشته باشند. امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در توصیه‌های زمان عقد مؤکداً توصیه داشته و دارند که بروید با هم بسازید. البته، این سازگاری باید هوشمندانه باشد، اما معنای آن تظلم و تحمل غیرمنطقی نیست. ما به دنبال ساختار خانواده‌ای هستیم که در آن انسان پویا و موفق تربیت شود که بتواند نقشی پویا و باکیفیت در جامعه ایفا کند. آموزش‌ها و طرح‌هایی هم که ارائه می‌شود مبتنی بر همین نوع تفکر است.

فاضلی‌پور در خاتمه گفت: سلامت روانی و آرامش مبتنی بر فطرت، مؤلفه اصیل ساختن جامعه‌ای پویا و بالنده است که شایسته ایران و جوان ایران اسلامی است تا بتواند الگوی تمدن نوین ایرانی اسلامی باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *