جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۸
۲۰

مردم باز هم باید پول زور بدهند!

سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب: 381908
برای اینکه از دستگاه های خودپرداز مانده حساب بگیرید باید کارمزد بپردازید؛ برای اینکه از خدماتی مانند انتقال پول الکترونیکی استفاده کنید باید کارمزد بپردازید، برای اینکه از فروشگاه ها کارت شارژ تلفن همراه بگیرید باید کارمزد غیرقانونی بپردازید و... برای پرداخت کارمزد هر یک از خدمات یک بهانه ای وجود دارد اما مصوبه جدید بانک مرکزی در مورد پرداخت یک کارمزد عجیب و غریب خیلی ها را به واکنش وا داشته است.
مردم باز هم باید پول زور بدهند!
به گزارش جهان به نقل از تبیان،‌ قرار است تا یک ماه آینده شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) که وظیفه جابه جایی انتقال ها الکترونیکی را دارد کارمزد ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومانی از هر تراکنش کارت خوان ها بگیرد. یعنی اگر کسی برای خرید حتی ۱۰۰۰ تومان کالا باید ۱۱۵۰ تومان بپردازد.

مسوولان بانک مرکزی معتقدند تا حالا این بانک هزینه استفاده از کارتخوان ها را به صورت یارانه پرداخت می کرده و حالا باید فروشنده ها هزینه استفاده از این دستگاه ها را بدهند! این مبلغ قرار است از فروشنده ها گرفته شود اما تصور کنید این مصوبه اجرا شود؛ آیا فروشنده ها تمایلی برای خرید الکترونیکی خواهند داشت؟

تصمیم جدید بانک مرکزی برای دریافت کارمزد از دستگاه‌های کارتخوان کاملا برخلاف سیاست‌های بانکداری الکترونیکی است. بسیاری از فروشندگان و مصرف‌کنندگان که از دستگاه‌های کارتخوان استفاده می‌کنند، قطعا مخالف پرداخت این کارمزد هستند و پرداخت پول نقد را به استفاده از کارتخوان‌های کارمزد بگیر(!) ترجیح خواهند داد.

با اجرای این طرح شاهد برخی بی‌نظمی‌ها در خرید و فروش خواهیم بود؛ آیا فروشنده باید مبلغ کارمزد را پرداخت کند یا خریداری که پول نقد ندارد و می‌خواهد از کارت بانکی استفاده کند؟ اگر فروشنده بخواهد کارمزد پرداخت کند، قطعا کالاها را گران‌تر خواهد فروخت تا بتواند آن کارمزد را پرداخت کند و اگر خریدار بخواهد کارمزد را پرداخت کند متحمل هزینه اضافی علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد.

پس بهترین راهکار همان پول نقد و بازگشت به قبل خواهد بود؛ روزگاری که پول نقد محور اصلی معاملات بود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد مشکل دیگری به وجود می‌آید و آن استقبال از عابربانک‌ها و کمبود پول نقد در دستگاه‌های ATM خواهد بود. چنین بی‌نظمی‌هایی دور انتظار نخواهد بود اما دست‌اندرکاران شاپرک اعتقاد دارند که دستگاه‌های کارتخوان و ساماندهی میلیون‌ها معامله ریز و درشت هزینه دارد و باید این هزینه پرداخت شود. چاره کار نیز بسیار ساده است و آن اینکه بانک‌هایی که سودهای کلانی از این کارتخوان‌ها می‌برند چنین هزینه‌ای را پرداخت کنند.

در بسیاری از آگهی‌های بازرگانی شاهد هستیم که بانک‌های مختلف برای
با اعلام خبر دریافت کارمزد از پذیرنده‌های دستگاه‌های کارتخوان از آبان بسیاری از فروشنده‌ها به مردم اعلام کرده‌اند که فقط پول نقد قبول می‌کنند و درصورت تصویب این طرح کارمزد از مردم کم می‌شود
اینکه فروشنده‌ها و خریداران از کارتخوان‌های بانک آنها خرید کنند، میلیاردها تومان جایزه در نظر می‌گیرند. اگر بانک مرکزی هزینه استفاده از کارتخوان‌ها را از بانک‌ها بگیرد اتفاق چندانی نمی‌افتد در عین حال اینکه بانک‌ها هم از کاهش شدید معاملات الکترونیکی متضرر نخواهند شد.

شاپرک چقدر هزینه دارد؟


بررسی های انجام شده در بانک مرکزی نشان می دهد که قیمت تمام شده هر تراکنش در شبکه بانکی ۲۰۰-۲۵۰ تومان است بنابراین با اجرایی شدن طرح دریافت کارمزد از پذیرنده ها، این افراد باید طبق اعلام بانک مرکزی نیمی از قیمت تمام شده را پرداخت کنند.

آخرین آمار شاپرک از تعداد تراکنش‌ها در کل کشور نشان می دهد که مجموع تراکنش های پایانه های فروش در خردادماه حدود ۵۰۰ میلیون تراکنش است.گفتنی است تراکنش ها در پایانه های فروش شامل خرید، مانده گیری و پرداخت قبوض و خرید شارژ است که به ترتیب سهم تراکنش ها در این بخش‌ها عبارتند از ۲۹۴،۷۰۳،۸۲۶ ؛ ۸۷.۵۵۳.۱۳۹ و ۴۷،۶۸۹،۸۱۲ میلیون.

با احتساب به آمار یک ماهه تراکنش های پایانه های فروش و همچنین با توجه به قیمت تمام شده ۲۰۰-۲۵۰ تومانی این تراکنش ها باید گفت که هر ماه ۸۵ میلیارد و ۹۸۹میلیون تومان برای این بخش هزینه می شود. همچنین یک حساب و کتاب سرانگشتی نشان میدهد که در طول ۱۲ ماه هزینه ای که برای تراکنش های فروشگاهی می شود چیزی حدود هزار میلیارد تومان است.

اما در صورت اجرایی شدن دریافت کارمزد از پذیرنده ها از آبان ماه با تصویب رقم ۱۰۰-۱۵۰ تومانی اگر آمار یک ماه را در ۱۲ ماه ضرب و حاصل را در کارمزد احتمالی ۱۰۰ تومان ضرب کنیم عددی که بدست می آید۵۰۰ میلیارد تومان است. یعنی از این پس فروشگاه ها باید نیمی از هزینه تمام شده تراکنش های فروشگاهی را خودشان پرداخت کنند. فروشنده ها: از مردم می گیریم!

با اعلام خبر دریافت کارمزد از پذیرنده‌های دستگاه‌های کارتخوان از آبان بسیاری از فروشنده‌ها به مردم اعلام کرده‌اند که فقط پول نقد قبول می‌کنند و درصورت تصویب این طرح کارمزد از مردم کم می‌شود اما بانک مرکزی پاسخ جدی برای این گروه دارد.

هفته قبل بود که خبری مهم برای مردم و فروشنده‌ها به نقل از قادری، مدیرعامل شاپرک در رسانه‌ها منعکس شد و در سطح جامعه و امور روزمره مردم واکنش‌هایی را به همراه داشت. خبر این بود که فروشگاه‌ها باید از ابتدای آبان‌ماه نسبت به تراکنش‌های فروشگاهی کارمزد پرداخت کنند به این صورت که به ازای هر عملیات فروش و کشیدن کارت در دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی مبلغی تحت عنوان کارمزد از این گروه کسر می‌شود.

بعد از انتشار این خبر شاهد واکنش‌هایی از فروشگاه‌ها بودیم که از قبل پیش‌بینی آن را می‌کردیم
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که بانک مرکزی با فروشگاه‌هایی که از قبول کارت به ازای خرید‌های مردم خودداری کرده و به آنها می‌گویند فقط پول نقد قبول می‌کنند، چه برخوردی خواهد کرد؟ افزود: احتمالاً پایانه‌های این فروشگاه‌ها جمع خواهد شد
و البته این پیش‌بینی‌ها را هم به مدیرعامل شاپرک گوشزد کردیم ولی قادری با جدیت از طرح جدید نظارتی شاپرک گفت و تاکید کرد امتناع فروشگاه‌ها از قبول کارت به ازای خریدهای مردم دوام چندانی نخواهد داشت.

اما با گذشت چند روز از اعلام این خبر گویا بازاری‌ها بیشتر از قبل با هم هماهنگ می‌شوند که نسبت به اجرای این سیاست بانک مرکزی واکنش نشان دهند؛ مراجعه‌ای به فروشگاه‌ها نشان می‌دهد فروشنده‌ها می‌گویند با اجرای این تصمیم از قبول کارت به ازای خریدهای مردم خودداری کرده و فقط پول نقد قبول می‌کنند.

همین سیاست موجب شده مردم برای خریدهای روزمره خود مجبور به مراجعه حضوری به عابربانک‌ها باشند و همین اتفاق هم البته صف‌هایی را مقابل خودپردازها ایجاد خواهد کرد. با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان دریافت کارمزد از تراکنش دستگاه های کارتخوان را اشتباه می دانند اما مسوولان بانک مرکزی به اجرای این طرح اصرار دارند.

ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، درباره واکنش فروشنده‌ها و اصناف به اعلام خبر دریافت کارمزد از پذیرنده‌های دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی، اظهار داشت: رقم این کارمزد چیزی نیست که فروشگاه‌ها ترجیح بدهند برای ممانعت از پرداخت آن از مردم بابت خریدهایشان پول نقد دریافت کنند. مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با تأکید بر اینکه رقم کارمزد پذیرنده‌های دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی قابل توجه نیست، گفت: اگر گزارشی از تخلف در سطح فروشگاه‌ها دارید به بانک مرکزی ارسال کنید. وی افزود: هم‌اکنون نیز دو تا ۳ برابر مبلغ در نظر گرفته شده برای کارمزد پذیرنده‌ها در رند کردن مبلغ تراکنش از سوی فروشگاه اعمال می‌شود.

تهدید بانک مرکزی


مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که بانک مرکزی با فروشگاه‌هایی که از قبول کارت به ازای خرید‌های مردم خودداری کرده و به آنها می‌گویند فقط پول نقد قبول می‌کنند، چه برخوردی خواهد کرد؟ افزود: احتمالاً پایانه‌های این فروشگاه‌ها جمع خواهد شد.

این مقام مسوول در بانک مرکزی با تأکید براینکه هنوز رقم کارمزد پذیرنده‌ها نهایی نشده است، گفت: این رقم خیلی کم خواهد بود؛ کارمزد کمتر از قیمت تمام شده و در حد ۵۰-۶۰ درصد آن است. وی ادامه داد: فعلاً در حال محاسبه قیمت تمام شده هر تراکنش هستیم که حدود ۲۵۰-۲۰۰ تومان است بنابراین ۱۵۰-۱۰۰ تومان کارمزد نباید موجب اعتراض فروشگاه‌ها شود.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با تأکید بر اینکه رقم ناچیز کارمزد اثر قابل توجهی در تراکنش‌ها نخواهد داشت، تصریح کرد: در مقابل باید این را هم در نظر بگیرید که تجهیزات در حال فرسودگی هستند و اگر شرکت‌ها نتوانند درآمدی کسب کنند به‌تدریج پایانه‌ها از کار خواهند افتاد و این به معنای این است که شبکه با مشکل جدی روبه‌رو خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بانک مرکزی می خواهد هزینه های سرسام آور بانکهای خود را از این طریق جبران نماید!!!
این درامد حلال برای بانکها است چون به خاطر ارائه خدمات کارمزد میگیرد
این طرح به شرطی خوب است که بانک درست از ربا خواری دریافت جریمه دیر کرد که حرام است بردارد
نیما راسخ
چند وقتی بود که پرتوفشانی «تدبیر» و «امید» دولت ، کمرنگ شده بود و ما حقیقتا هم دلتنگ شده بودیم و هم وحشتزده.خداراسپاس که دوباره افشانده شد.
Serbia
نگران نباش خنده های بعد از تسلیم در راهند!!
Iran, Islamic Republic of
هردم ازاین بام بری میرسد
علیرضا
اینها فکر کنم در شورای رقابیت با فرمول تعیین قیمت خودرو نرخ کارمزد در آورده اند . اگر حساب و کتاب سرشان بشوند بیاییند با حسابگران بنشینند ببینند یه من ماست چقدر کره داره . نه اینکه دروغ به مردم بگویند. اینقدر منابع سریع در دسترس بانکها قرار می گیرد بدون مراجه یا شارژ پول دستی و نیز استهلاک پولهایی که از بین نمی رود . ... عقل سالم .....
اینها فکر میکنند مردم هالو یند
1- اگر کارتخوان ها جمع شوند تحمیل هزینه چاپ اسکناس به مراتب بیشتر از هزینه نگهداری کارتخوان است
2- مانده حساب سپرده های دیداری کم میشود
3- اسکناس خود عامل شیوع اغلب بیماری هاست هزینه دو لت از بابت کنترل بیماریها به بودجه دولت تحمیل میشود
4-....
.
.
.
nام
مهدی
ملت! خسیس بازی در نیارین حالا که از رکود خارج شدیم وضعتون خوبه! روحانی مچککککککککریم یادتون نره
Iran, Islamic Republic of
راههای دیگری هم برای اذیت کردن مردم هست

انانی که این پیشنهاد ها را میدهند حقیقتا کارشناس هستند ایا فکر نمیکنید مردم را بسوی خرید با پول نقد سوق دهید باز مسایل چاپ پول وهزینه های سر سام اور ان دچار میشوید
احسان
کسی حساب نمی کند که سود حاصل از تاخیر بین زمان کارت کشیدن و واریز پول به حساب پذیرنده چقدر می شود؟
رحمت به دزدان سر گردنه که حداقلی از انصاف و جوانمردی در وجودشان بود!
جواد
Russian Federation
اينا يك شركت به نام شاپرك زده اند و ميخواهند از محل جيب مردم براي شركت و هيئت مديره درآمد زايي ايجاد كنند.
بیچاره مردم که مسئولانی دارن که به جای اینکه به فکر مردم باشن به فکر جیب خودشون و بانک هایی هستن که دارن خون مردم رو تو شیشه میکنن و روز به روز فربه تر میشن...
جهان مرد باش نظم رو بذار
United States
متاسفانه یک مشت ...... که نام مدیر را یدک می کشند مردم را هرروز بیشتر زیر فشار می گذارند فقط برای اینکه نمی توانند از منافع شخصی خود بگذرند ومنافع عموم را در نظر بگیرند .
محمد
بنظرم کار درست همین است ولی باید از دارنده کارت گرفت بشرطی که به پول نگهداری شده در حساب به نسبت مدت آن نیز سود داد
ناشناس
تو دولت روحانی همه چیز عادیه .....!!!
این که چیزی نیست
کم کم مثل کشورهای اروپایی برای نگهداری از پولای مردم کارمزد هم تایین میکنن تا مارو به تمدن نزدیک کنن
بعله یه همچین دولتی داریم.
روحانی منشکریییییییییمممم
مسعود
ما جمع می کنیم
دولت کم آورده ,یارانه را اینجوری از بغلتون در میاره
خوشا بحال بانكها چه سود خوبي نصيب براي روسا و كاركنان مي شود