سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱۷
۸۵
تحلیل دبیرکل جمعیت رهپویان از شرایط سیاسی کشور؛

هاشمی، حسن خمینی و خاتمی در پی نقش‌آفرینی در انتخابات خبرگان

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب: 387849
روحانی سعی می‎نماید با ظهورجریانی سوم در کنار اصولگرایان و دوم خردادی‎ها، جریان اعتدال را در عرصه سیاسی کشور ایجاد نماید. البته در این مسیر امیدوارند بخشی از اصولگرایان را به محوریت آقایان لاریجانی و ناطق نوری با وعده استمرار ریاست مجلس دهم توسط جناب آقای لاریجانی همراه خود سازند تا در کنار قسمتی از اصلاح‎طلبان، شعار اعتدال را به یک جریان ریشهدار اجتماعی تبدیل کنند.
هاشمی، حسن خمینی و خاتمی در پی نقش‌آفرینی در انتخابات خبرگان
گروه سیاسی جهان نيوز ـ علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در سرمقاله نشریه پنچره با عنوان «بندگی مخلصانه دینداری عالمانه و سیاستمداری صادقانه» ضمن تجلیل از شخصیت مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی، به تحلیل شرایط فعلی و آتی سیاسی کشور پرداخت.

متن این یادداشت در ادامه می‌آید:

خبر رحلت جانسوز فقیه عالی مقام و مجاهد نستوه، حضرت آیت الله مهدوی کنی، مطلعی شد تا علاقه مندان به انقلاب اسلامی ضمن سوختن در فراق ایشان - همان‎گونه که رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی‎ الله‎ علیه و‎ آله‎ و سلم) فرمودند: «إِذَا مَاتَ‏ الْعَالِمُ‏ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ‏ءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَه» (وقتی عالمی فقیه فوت کند در اسلام رخنه و حفره ای ایجاد شود که هیچ چیز نمی تواند جای آن را پر کند)- خلا غیر قابل جبران مرشدی آگاه، مجاهدی بصیر و پدری مهربان را با همه وجود حس نمایند و در مقابل هم دشمنان اسلام و ایران عزیز خشنود شدند تا جایی که بی‎محابا مکنونات قلبی سیاه خویش را بر زبان رانده و فقدان این عالم وارسته را به خیال خام خود، منشأ تغییر در آینده انقلاب اسلامی بدانند.

در ذهنم به اثرات فقدان این بنده مخلص الهی فکر می‎کردم و صفات برجسته‎ای را که از ایشان در خاطرم ثبت شده بود مرور می‎نمودم و حسرت می‎خوردم که چرا وقتی این بزرگان در قید حیات هستند ما جایگاه و منزلت آن‎ها را قدر نمی‎دانیم. از این رهگذر به صفاتی هم‎چون اسلام‎شناسی و جامع نگری، واقع بینی و درک درست مقتضیات زمانه با توجه ویژه به لطایف و ظرایف آن در کنار ولایتمداری، آینده نگری و حرکت دقیق در مسیر انقلاب اسلامی به‎ همراه پذیرش هزینه‎‎های فداکاری و مجاهدت در دوران حیات پربرکتش می‎اندیشیدم.

عالم فرهیخته‎ای که در حوزه مروی و دانشگاه امام صادق (علیه‎السلام) توجه و اهتمام به تحول در حوزه و دانشگاه داشت و آینده پربرکت این انقلاب را در سایه دقت در اصول و ارزش‎‎های ناب اسلامی، خدمت صادقانه و بی‎منت به مردم رشید ایران و کادرسازی در دو مرکز تولید علم و انسان‎ساز حوزه و دانشگاه می‎دید و با تکلیف مداری و ترجیح مصالح انقلاب اسلامی بر مصالح شخصی می‎کوشید تا با آزادمنشی، اخلاقمداری و نگاه تشکیلاتی، نقش پدری مهربان را در جبهه انقلاب ایفا نماید و در همه ایام، حضور جدی و سرنوشت‎سازی در جبهه حق- هرچند در اوج ضعف جسمانی و بیماری قلبی- داشته باشد.

اینجانب توفیق ارادت از ابتدای انقلاب را به ایشان داشتم و به‎ویژه در دهه اخیر تاکیدات و خیرخواهی شان برای علاقه مندان به جبهه انقلاب را بین اصولگرایان شاهد بودم و از نزدیک در انتخابات‎‎های مکرر مجلس شورای اسلامی، ریاست‎جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا دریافتم که در کمال دقت می‎کوشد هزینه‎‎های حضور پر مسؤولیت را داشته باشد ولی با آزادمنشی کامل به هیچ وجه رأی خویش را تحمیل ننماید و هیچ انتظاری را حتی ابراز ندارد، تاکیدات آن فقید سفرکرده هنوز در گوشم طنین انداز است که بر وحدت و پیوستگی اصولگرایان اصرار می‎ورزید و مسیر آن را هموار می‎نمود.

اینک که در آستانه انتخابات خبرگان پنجم و مجلس شورای اسلامی دهم قرار داریم، باید بکوشیم تا با وحدت بر محور اصول و پیگیری انسجام جبهه انقلاب، خاطر آن سفر کرده را آرامش بخشیم.

با دقت در آرایش صحنه انتخابات و توجه به اخبار موجود پیرامون آن، به نیکی در می‎یابیم که رقابت جدی آینده بین خودی‎‎های ملازم ولی فقیه در قامت اصولگرایان با خودی‎‎های متاخر از ولایت در چهره عناصر اصلاح‎طلب و کارگزاران است. به‎نظرم درانتخابات آتی نقش خودی‎‎های متقدم (گروه انحرافی) نسبت به ولی فقیه کمرنگ بوده و هیچ بخشی از جامعه به‎واسطه تموج و عهدشکنی، اعتمادی بر آن‎ها نخواهد کرد و لیکن در نهایت، وزنِ آن‎ها به‎سمت عناصر دوم خردادی و طرفداران رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام میل خواهد نمود، همانگونه که در گذشته اقدامات پرابهام و اخبار موثق آن شنیده می‎شد و اخیرا نیز جلساتی بین آن‎ها برگزار گردید.

۱. آقایان هاشمی رفسنجانی، سیدحسن خمینی و محمد خاتمی می‎کوشند نقش خویش را در انتخابات خبرگان رهبری سال آینده محوری نموده و با اهداف حداکثری برای کسب اکثریت خبرگان پنجم و حداقلی برای حضور اقلیت فعال و اثرگذار، گام‎‎های موثری را بردارند. به‎نظر می رسد آنان با دقت تلاش می‎نمایند تا با مصادره ظرفیت ریاست محترم جمهوری و پیگیری وحدت بین افراد و گروه‎‎های دوم خردادی از یک سو و از سوی دیگر با ایجاد تفرقه بین اصولگرایان به جذب بخشی از ظرفیت ایشان دست یابند و با ارسال پیام‎‎های متنوع، عناصر خاموش و حتی دارای موضع در قبال انقلاب را جذب خویش نمایند.

۲. ریاست محترم جمهوری جناب آقای روحانی سعی می‎نماید برای استمرار حضور خویش در اریکه قدرت نقشی فعال و اثر بخش در انتخابات مجلس شورای اسلامی داشته باشد و با ظهور جریانی سوم در کنار اصولگرایان و دوم خردادی‎ها، جریان اعتدال را در عرصه سیاسی کشور ایجاد نماید. البته در این مسیر امیدوارند بخشی از اصولگرایان را به محوریت آقایان لاریجانی و ناطق نوری با وعده استمرار ریاست مجلس دهم توسط جناب آقای لاریجانی همراه خود سازند تا در کنار قسمتی از اصلاح‎طلبان، شعار اعتدال را به یک جریان ریشه دار اجتماعی تبدیل کنند.

۳. پیوستگی دو بند فوق و انتظار عناصر سیاسی دوم خردادی این است که در انتخابات خبرگان رهبری، داشته‎‎های جریان اعتدال (به فرض ایجاد) به سبد آرای مورد نظر آقایان هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی و خاتمی سرازیر شده و بالعکس سرمایه‎‎های اجتماعی این سه نفر پشتوانه پیروزی جریان اعتدال در انتخابات مجلس شورای اسلامی شود.

۴. اصولگرایان با کوله باری از عبرت و تجربه تلخ و شیرین گذشته می‎بایست بکوشند زمینه وحدت حداکثری بر محور اصول را فراهم نموده و با ایجاد همبستگی بین گرو‎‎های اصولگرا (جبهه پیروان خط امام و رهبری، جبهه پایداری انقلاب اسلامی، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی وسایر گروه‎‎های اصولگرا) و چهره‎‎های شاخص این جریان (آقایان حدادعادل، لاریجانی، توکلی، جلیلی، قالیباف، رضایی و...) و در سایه حمایت‎‎های جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت مبارز و موسسه حضرت امام خمینی(ره) ظرفیت حضوری بالا، فعال و اثرگذار را در جامعه خلق نمایند.

۵. اصولگرایان باید تلاش کنند ضمن حفظ انسجام و وحدت حداکثری بر محور اصول که محوری‎ترین آن ولایتمداری درست است، با دقت در انتخاب عناصر شایسته و کارآمد و میدان دادن به چهره‎‎های جدید، پرانرژی و نخبه برای معرفی به مردم، ایجاد پیوستگی هرچه بیشتر با قاعده هرم اجتماعی و اکثر نخبگان و توده‎‎های جامعه، برنامه‎ریزی دقیق برای استفاده از ظرفیت‎‎های خاموش جامعه و ارائه یک چهره شاداب و با برنامه، زمینه تحول در قوه مقننه را فراهم آورند، رویکردی که ان شاء الله هم به اعتماد بالای ایرانیان عزیز منجر خواهد شد و هم پیروزی مجلسی پویا و با برنامه را رقم خواهد زد.

۶. تجربه تلخ تفرقه در انتخابات‎‎های اخیر به ما می‎آموزد که از هیچ ریزشی در جبهه انقلاب استقبال ننماییم ولی عناصر فعال در جبهه انقلاب نیز باید بدانند خطا در تشخیص و دامن زدن به تفرقه این بار غیرقابل بخشش بوده و نیرو‎های انقلاب از هیچ پیام تفرقه انگیزی استقبال نخواهند کرد و هم‎چنین هرگونه عبور از جبهه اصولگرایان و پیوستن به جبهه فرضی اعتدال را کمک مستقیم به عناصر دوم خردادی دانسته و رهروان این مسیر را در ذهن دلدادگان به انقلاب از گردونه اصولگرایان خارج ساخته و با تغییر در ماهیت ایشان جایی برای آینده سیاسی‎شان در جبهه انقلاب نخواهد گذاشت.

والسلام
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مردم عزیز ایران همه این نقشه ها را نقش بر آب می کند
کدام مردم؟ مردم خوب میدانند ...
مجتبی
درسته ولی در صورتی که برخی خودی ها پشت پرده فالوده نخورده باشند؟!
میلاد
این مسائل رو باید نمایندگان دیگر هم مد نظر داشته باشند.به خدا نماینده باید شجاع باشه و حتی این مسائل رو هم مطرح کنه من که حسابی لذت بردم خداییش بخش دوم تیتر جیگر حال بیاره
United States
..زرشک بخور برات خوبه
شمام که خوردی پس!!
نوش جان شما!
بخش اولشم خوبه ولی این هاشمی دیگه هاشمی دهه هفتاد نیست
رقیه مرادی
مردم حواسشون به همه این مسائل هست همه این مسائل رصد می شه.انتخابات خبرگان حماسه ای رقم می خوره که اصلاح طلبان فکر انتخابات رو از سر خودشون رد کنند.مگه مجلس خبرگان جای حزب بازی و زد و بنده که اینا وارد شن؟
امیرعلی
اگرحواسشان بودکه امروزاین وضعیتشون نبودکه رئیس جمهورملت رسماوعلنااعلام کنددولت کاری به دین مردم نداردملت مسلمان هم بروبرایشان رونگاه کنندوجیکشون درنیاد
اینجوری ها هم نیست برادر من
مردم نجیبن نه مثل جماعت مزدور سطل آشغال آتیش زن. فریاد اعتراضشون رو می نویسن می اندازن تو صندوق انتخابات.
صادق
Iran, Islamic Republic of
پیروز انتخابات آینده و اکثریت مجلس متعلق به حامیان دکتر روحانی ( اعتدال) و آقای هاشمی رفسنجانی خواهد بود .
کریم شیره این
احشنت شادق جون راشت گفتی باید هم پیزوژی متعلق به ما اعتدالیون باشه ژیرا نخبه های و منجم باشی های مشل تو داره
مصطفی
ساندیس کراک دار زدی یا کراک ساندیس دار ؟
نه داداش! ساندیس آرم استاندارد داره از این چیزا توش نمیریزن ولی تو اونی که بعضیا میخورن یا میزنن هر چیزی ممکنه باشه!
خداوکیلی من اون کسی که به تو گفته خیلی بانمکی رو گیر بیارم زنده نمیذارم
...بزنن کریم جون!
احمد
خیلی بی ادبی ...
معتدل اژ نوع مرغوبش
داداش ژون ول کن این ژماعت بی منطقووووو وقتی...گرفتیییییم همه حشاب کاااار میاد دشتشون! بژار فک کنن ...
معتدل از نوع مرغوبش
ژهان عژییییژ! اینم شانشور می کردی خیال همه بشه ها رو رااااحت می کردی دیگههههه!!!
سید پیمان
بله بله شما درست میفرمائید...
شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لف لف خورد گه دانه دانه!
Iran, Islamic Republic of
امیدورام شورای نگهبان مثل همیشه انقلابی عمل کند
و امیداروم برای این انقلابی عمل کردن هم در آن دنیا جواب داشته باشند.
اشتباهی + زدم
و شما نیز برای اینگونه نظر دادن!
United States
اون خاتمی رو اول از همه باید قوه قضائیه باهاش برخورد کنه. بس که مماشات شده باهاش انگار جرائمش هم فراموش شده.
دمی که این آدم با بیانیه هاش و دعوت به تجمعات غیر قانونی داد کم از بیانیه های ساختارشکنانه و براندازانه موسوی نداشت.
آقای رئیس قوه خواهشا اقدام بفرمایید. هر چقدر بگید برخورد می کنیم و به زبان تهدید کنید به اندازه ذره ای عمل ارزش نداره
برو منفي هايت را بشمار اموراتت بگذره ..........
مثبت زدم اما نشد! جهان سیستمتون خیلی ایراد داره تا حالا چندین بار اینجوری شده درستش کنید
... واقعا نفهمیدند اقرادی مثل لنکرانی و جلیلی و شخص ... در حد رئیس جمهور نیستند.و تشخیص پدر معنویشان نادرست است بعد توقع دارید اصولگرایان وافعی با شماها وحدت کنند زهی خیال باطل ...
چراغعلی
ای کاش کسانی که در حد رئیس جمهور نیستند رئیس میشدندکه انقدر در امورات داخلی و خارجی ضایع نمیشدیم
اونقت میشد همین هشت سال... که داشتیم. یه سر به کریم شیره ای بزن. مثل اینکه پریده از سرت!
مجتبی
حتما اصولگرایان واقعی ازدید تو
ولایتیه؟!الیته اگه نگی میرح س ی ن
راشت میگه دادااااااش! ...
Iran, Islamic Republic of
حاج علی عزیز
اگر حرفهای شما صحیح باشد ، باید گریست بر مملکتی که همه بزرگانش ...
ناشناس
ناشناس جان برای جنابعالی این افراد بررگان هستند به هر جهت تو گریه ات را بکن غمباد نگیری
اینها اونقدر بزرگن که وقتی انفلاب میکردن ..
مردم بدانند کافی است
لاریجانی و ناطق مگه اعتدالگرا هستن؟
ناشناس
قسمتی اعتدالگرا و قسمت بیتشتر موج سوار ولی موج سواریشون یک هزارم موج سواری پدر خوانده نیست
اشتباهی مثبت زدم
Iran, Islamic Republic of
...نمیدونم چی میخوان از سر کشور ...
تو چی میخای که صیح تا شب کامنت افراطی می نویسی. دست از سر مردم بردارید
ع
اقای زاکانی بد نیست یک بار دیگر تجربه کنید اگر اصولگرایان چهره ای هم چون احمدی نژاد نداشته باشد که ندارد مطمین باشید هیچ شانسی در انتخابات ندارید مخصوصن ریاست جمهوری.
ایرانی
شلوع ترین انتخابات خبرگان خواهد شد این انتخابات. من که تا حالا رآی ندادم می خواهم رأی دهم.
ای جونم به این خنده های شما بزرگواران ...
مساله حج که یکی از مسایل مهم جهان اسلام است امثال خیلی بی سرو صدا گذشت و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مانند بقیه امور هیچ کاری برای ان انجام نداد ....
حسن
... اینها بزرگان نظام و مردم هستند باید با القاب بسیار مناسب از این عزیزان نام ببرید....
بنيادى
پسر نوح با بدان بنشست، عاقبت نبوتش گمشد !!!

اميدوارم، جناب سيد حسن كه نوه امامِ عزيزمان ميباشد، و تا زمانيكه درخط مقدس امام(ره) هست، وهميشه انشاالله هست، براىمان عزيز ودرخور احترام ميباشد ! بصيرتِ لازم را
دارا ، واجازه نميدهند، موج سواران، مجنون شيفتگان پول و
قدرت ، منافقانه از اسمو نسب ايشان سوء استفاده كنند،،
كسانيكه !؟ صدوهشتاد درجه مخالفت با خط امام راحل داشته كه براى مردم، اظهرمنالشمسه، منهاى يك عده مرفه اين
بى درد ، كه هيچ وقت دلشان با امام ونظام اسلامى،صاف
نبوده ونخاهد بود،،،
نشلجی
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز
از اینکه تصویر این سه چهره محبوب مردم و انقلاب را در بالای صفحه به نمایش گذاشتید بی نهایت سپاسگزارم .
برو به سایت های دیکتاتور اصلاح طلب بگو که یادبگیرن که بی طرفی یعنی چی
Iran, Islamic Republic of
این عکس سه نفر این عزیزان هستند که شما اونو بریده بریده کردید...
شهیدی
روحانی تا حالا بازیگر خوبی برای جبهه اصلاحات بوده حداقل تو صحبتهاش و اگر ارای داشته باشه صرف به تظاهر و سفسطه خود و مسوولین دولتشه.....
عماد
...
زنده باد اعتدال و عقلانیت در سایه تدبیر و امید ...
معتدل اژ نوع مرغووووب
ژنده باااااد! ژنده باااااااد!
ساسان
یکی از کسایی که باعث بر هم خوردن وحدت اصولگرایان شد ...
این مثلث، مثلث جالبیه فکر میکنند مردم نشسته‌اند ببینند اونها چی حکم میکنند بقیه انجام بدند.
Iran, Islamic Republic of
هاشمی این روزها خیلی خوشحال است ...
Iran, Islamic Republic of
چون می داند نانش حسابی ته روغن داغ است.
قزوینی
Iran, Islamic Republic of
من از سایت جهان خواهش می کنم که دیگر عکس و یا اسم این مرده های سیاسی را در سایت جهان نمایان نکند
این افراد از مردودین انقلاب هستند که تا حالاشم
با هزار ترفند خودرا به اینجا رسانده اند
مخصوصا" خاتمی وطن فروش غرب زده
کماسی
Iran, Islamic Republic of
لعنت خدا بر تو باد..خاتم...
ننگ برآن...
اصلاح طلب پشیمان
Iran, Islamic Republic of
....دست از پا خطا کنند
...
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز عزیز قبلا این مجله پنجره به نحوی به ما میرسید ولی الان نه
از کجا میشه پیداش کرد؟
سایت درست و حسابی هم که نداره
ضد خاتمی وطن فروش
Iran, Islamic Republic of
اکبر هاشمی به کجا چنین شتابان ؟!
حسن خمینی وارث سید احمد و نوه ی امام
تو کجا چنین شتابان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!

و اما ...خاتم...
تو سوای ( جدای ) این دو نفر هستی !

تو یک ... نوکر بیگانه شده ای (خاتمی)
هر چه نظام سکوت می کند،تو ...
فارض
معلومه پادوئى برادران پاكدست پايدارى بهت خوب ساخته!
Iran, Islamic Republic of
"چهره‎‎های شاخص این جریان (آقایان حدادعادل، لاریجانی، توکلی، جلیلی، قالیباف، رضایی و...)" ....( البته ولايتي رو جا انداختيد )...
به نظر من حساب آقای جلیلی، حداد عادل و قالیباف از رضایی و ولایتی سواست حساب لاریجانی هم سواست حساب توکلی هم سواست
Iran, Islamic Republic of
ای توهم توطئه
Iran, Islamic Republic of
مگه محسن رضایی اصولگراست؟؟؟؟
اصولگرایی دیگه چندین شاخه شده دیگه نمیشه دنبال اسم اصولگرایان راه افتاد...
جهااااان این چه طرزشه؟!!! حکایت اونیه که لا اله رو مینویسه به جای الا الله ، ... میذاره!!!!!!!
اینجوری اصلا طرف یه برداشت دیگه میکنه میخوای اینجوری تأیید کنی اصلا نکن!
قسمتی که سانسور کردی مثلا چی داشت؟!!!!
رضا
Romania
ل... همون ولایتی ورژن جدیده ها ...
قزوینی
Iran, Islamic Republic of
این سه نفر خطا.. مرتکب شده اند
ولی نوع و ضریب خطای هر کدام متفاوت است
مثلا" سید حسن خمینی بر خلاف پدر و پدر بزرگ
بزرگوارش زندگی اش... را دوست دارد ...
... هاشمی هم اشرا... را دوست دارد
....
خوزستانی
Germany
یادت رفته سال انتخابات92ایکاش بری از انانیکه سال 92رای ندادن مپرسیدی اگه رای میدادید به چه کسی رای میدادی .برو مطالعه کن تابفهمی و...
يقنا بدانيد همانند سال 1392...
من یک تار موی هاشمی روحانی خاتمی وسید حسن با دهها نفر ... عوض نمی کنم ...
مال بد بیخ ریش صاحبش! کسی هم ازت نمیگیره که بتونی با چیزی عوض کنی!
تبریزی
جهان نیوز ازت متنفرم!!!
فاطمه
United States
... رفسنجانی که عالیجناب سرخپوشه و خاتمی هم که معلوم الحال. اگر رفسنحانی رأی بیاره، از هموطنام ناامید میشم بالکل.
Germany
فاطمه جان یه مورده را خوب یاد گرفته اید هرکسی که انچیزی نبود که شما میخواهید یه اسمی براش میسازید.اسمهای من در اوردی...
من در آوردیییی؟ عالیجناب سرخپوش که اختراع روزنامه های زنجیره ای دوم خردادی بود!! ...شاید آلزایمرت خوب بشه!
فارض
... مگه هاشمى در همين انتخابات رياست جمهورى راى نياورد چرا نااميد نشدى؟
پرسش گر
..
خنده دار است این ادعا ها اخوی ..........
Iran, Islamic Republic of
... شاید این ملت بیدارشدند .
Iran, Islamic Republic of
پس میخواهید که مجلس خبرگان به دست .. ... شوند .