يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

عالیجناب خاکستری در پنجره چهاردهم

شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۲۰:۵۳
کد مطلب: 70451
عالیجناب خاکستری در پنجره چهاردهم
چهاردهمين شماره هفته‎نامه خبري – تحليلي پنجره، شنبه هجدهم مهرماه منتشر شد.
پرونده ويژه اين شماره پنجره، در شانزده صفحه، به تحليل انتخابات دهم اختصاص دارد، با گفت‎وگوها و آثاري از محمدرضا جوادي يگانه، حيدر رحيم‎پور ازغدي، محمدجواد لاريجاني و... «يك مجسمه كوچولو» حكايت ما و سينماي آمريكاست، پرونده‎اي است درباره جايزه اسكار كه به ويژگي‎هاي معتبرترين جايزه سينماي جهان، نسبت آن با سياست و حواشي حضور نماينده ايراني در اين مراسم مي‎پردازد؛ با آثاري از مهرزاد دانشي، شاپور عظيمي و... .
«همسنگران به جان هم افتاده‎اند» عنوان گفت‎وگويي است با مرتضي اميري اسفندقه، قصيده‎سراي بنام اين روزگار كه به شعر و سياست و نسبت اين دو با هم اختصاص دارد، در اين پرونده جنبه‎هاي مختلف آثار اميري اسفندقه در نقدهايي از زهير توكلي و محمدكاظم كاظمي مورد بررسي قرار گرفته است.
«عاليجناب خاكستري» پرونده‎اي است درباره پدرخوانده جريان چپ كه حكايت فاصله گرفتن موسوي خوئيني‎هاست از جريان انقلاب، چهره‎اي كه روزگاري شاخص جريان ضدآمريكايي به حساب مي‎آمد اما امروز از حاميان ارتباط و نزديكي به دشمن ديروز است. عباس سليمي‎نمين و رضا گلپور، از جمله چهره‎هايي هستند كه در شكل‎گيري اين پرونده نقش داشته‎اند.
«مدافعي كه دوست داشت گل بزند» پرونده‎اي است درباره سيد محمد جهرمي، وزير كار دولت نهم، از مقتدرترين و البته منتقدترين وزراي اين كابينه كه برخلاف انتظار در كابينه دهم نشاني از او نبود، گفت‎وگو با جهرمي، مروري بر اختلافات و انتقادات وزير كار دولت نهم، جهرمي در قاب سياست و... عناوين مطالبي است كه در اين شماره مي‎خوانيد. مرتضي بيات، محسن مهديان و سعيد رجبي از همكاران اين پرونده بوده‎اند.
پرونده‎اي درباره «ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر» نهادي كه ميان سازمان، اداره، ستاد و يا وزارت فعلا معلق مانده و در انتظار امضايي است از رييس‎جمهور دهم تا از بلاتكليفي بيرون آيد.
در اين شماره علاوه بر گفت‎وگويي با سيد احمد زرگر دبير اين ستاد، يادداشت‎هايي نيز درباره چند و چون امر به معروف و نهي از منكر در سال‎هاي خير مي‎خوانيم.
«سياست در سال جديد دانشگاه‎ها» پرونده‎اي است كه به مطالبات دانشجويي، آسيب‎شناسي آن‎ها و همچنين به روند افول دولت در دانشگاه‎ها مي‎پردازد. محمد يزدي، حسين بادامچي، نويسندگان مقالات اين پرونده‎اند.
در ادامه بررسي «جريان فرقه‎سازي» پس از «بابيت»، در اين شماره پنجره، جريان «بهاييت» مورد نقد قرار گرفته است؛ بهاييت و صهيونيسم، بهاييت روي امواج تلويزيوني، بهاييت به روايت تاريخ، مقايسه بهاييت و اديان آسماني، گفت‎وگو با آيت‎ا... تسخيري عناوين مطالب اين پرونده را تشكيل مي‎دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *