جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲
۱۵

واکنش آمریکا، ایران، انصارالله، منصور هادی و پاکستان به پایان تجاوز سعودی‌ها به یمن

چهارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۵
کد مطلب: 418754
شورای امنیت ملی کاخ سفید سه‌شنبه شب از توقف عملیات نظامی عربستان و کشورهای هم‌پیمان آن در یمن، استقبال کرد.
واکنش آمریکا، ایران، انصارالله، منصور هادی و پاکستان به پایان تجاوز سعودی‌ها به یمن
به گزارش جهان، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید سه‌شنبه شب با صدور بیانیه‌ای از توقف حملات نظامی به یمن استقبال کرد.

در بیانیه «آلیستر باسکی» آمده است: «ایالات متحده از اعلامیه امروز دولت عربستان سعودی و شرکایش در ائتلافی مبنی بر پایان عملیات طوفان قاطع در یمن، استقبال می‌کند.»

وی افزود: «ما همچنان به حمایت از احیای روند سیاسی مورد حمایت سازمان ملل در تسهیل کمک‌های انسان‌دوستانه، ادامه می‌دهیم.»

ظریف: آماده کمک به آغاز گفت‌وگو میان یمنی‌ها برای رسیدن به دولتی فراگیر هستیم


محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم بامداد چهارشنبه با انتشار پیامی در توئیتر، توقف حملات ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یمن را تحولی مثبت ارزیابی کرد.

وی همچنین تأکید کرد که اکنون نیاز به ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و آغاز مذاکرات میان جناح‌های یمنی با هدف تشکیل دولت فراگیر در این کشور است.

وزیر امور خارجه در این پیام تصریح کرد که ایران آماده است تا به آغاز این روند کمک کند.

در این پیام آمده است: «تحولات مثبت یمن باید با کمک‌های انسان‌دوستانه فوری، مذاکرات درون یمنی و تشکیل دولت فراگیر، پیگیری شود. آماده کمک هستیم.»

سه‌شنبه شب سخنگوی ائتلافی که از ۲۷ روز قبل مناطق مختلف یمن را به بهانه بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی به یمن، هدف حمله قرار داده بود، از تصمیم ریاض برای توقف حملات خبر داد.

محمد جواد ظریف هفته گذشته طرحی را به سازمان ملل ارائه کرد که متشکل از چهار بند، شامل آتش‌بس، کمک‌های انسان‌دوستانه، آغاز مذاکرات درون یمنی و تشکیل دولت فراگیر بود.

دیروز حسین امیرعبدالهیان معاون وزیر امور خارجه گفته بود با توجه به تلاش‌های صورت‌گرفته، خوش‌بین است که تا ساعاتی دیگر در یمن آتش‌بس برقرار شود.

افخم: ایران گفته بود یمن راه حل نظامی ندارد


 مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه از توقف حملات هوایی علیه یمن استقبال کرد و گفت: ما پیش از این نیز اعلام کرده بودیم که بحران یمن راه حل نظامی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه سه شنبه شب گفت: بطور قطع برقراری آتش بس و توقف کشته شدن انسان های بیگناه و بی دفاع یک گام به پیش است.

افخم ابراز امیدواری کرد در اسرع وقت اقدامات برای ارسال کمک های انساندوستانه انجام شود و شرایط برای انجام گفتگوها میان همه احزاب و گروههای یمنی به منظور تشکیل دولت فراگیر از سر گرفته شود .

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت امیدوار است همه طرفها برای پیشرفت اوضاع کمک کنند.

اولین واکنش انصارالله یمن به پایان عملیات ائتلاف عربستان


محمد البخیتی، سخنگوی انصارالله یمن هم در گفت‌وگو با شبکه العالم گفت: ما هنوز نمی‌دانیم منظور عربستان از آغاز عملیات «احیای امید» چیست تا در مورد آن موضع‌گیری کنیم اما با دقت اوضاع سیاسی و میدانی را تحت نظر داریم.

وی ادامه داد: اعلام پایان عملیات دلایلی داشت؛ از جمله این‌ که حمله به یمن در میان مقامات سعودی مخالفانی داشت. این عملیات به اهداف خود نرسید، روز به روز خشم ملت یمن از عربستان افزایش می‌یافت، ناو نظامی ایران در باب المندب حضور یافت و همچنین رهبر انصارالله هشدار داد که اکنون زمان واکنش نظامی در قبال حملات عربستان رسیده است.

یک مقام انصارالله :راه حل سیاسی مناقشه یمن نزدیک است

یک مقام گروه انصارالله در یمن نیز اواخر سه شنبه گفت : راه حل سیاسی برای پایان دادن به مناقشه مربوط به حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری سعودی ها به یمن تقریبا حاصل شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، عبدالمالک االعجری عضو دفتر سیاسی انصارالله از اعلامیه ائتلاف عمدتا کشورهای عرب خلیج فارس در مورد پایان عملیات در روز سه شنبه ابراز ' شگفتی ' کرد اما گفت : این اعلامیه همزمان با پیشرفت در مورد یک توافق کلی انتشار یافته است.

العجری در یک تماس تلفنی از یمن به رویترز گفت : ما انتظار رسیدن به توافق آتش بس را پس از امضای معاهده سیاسی را داشتیم که بر اساس آن یک توافق کلی تقریبا آماده شده است .

هادی: از عربستان به خاطر عملیات در یمن متشکرم


به گزارش فارس، عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن بامداد چهارشنبه طی نطقی تلویزیونی که به صورت زنده از شبکه‌های مختلف سعودی پخش می‌شد، از ریاض به دلیل حمله نظامی به یمن تمجید و قدردانی کرد.

وی در نطق امروز خود گفت به دلیل «شرایط بسیار تهدیدآمیز»ی که وجود داشته،از یمن گریخته است. وی همچنین نیروهای مردمی و مخالفان خود را «کودتاگر» خواند و مدعی شد که آن‌ها به دنبال ایجاد جنگ طایفه‌ای و تجزیه یمن هستند.

وی با بیان اینکه از موسسات دولتی می‌‌خواهد بی‌توجهی به تغییرات سیاسی به نیازهای مردم بپردازند، گفت: «من (خالد) البحاح معاون رئیس‌جمهور را مأمور کرده‌ام تا فورا شرایط انسانی را بهبود بخشد.»

رئیس‌جمهور مستعفی یمن همچنین خواستار اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص یمن، همراستا با طرح شورای همکاری خلیج فارس شد.

واکنش پاکستان به توقف حملات هوایی به یمن


وزارت امور خارجه پاکستان نیز با صدور بیانیه ای در قبال توقف حملات هواپیماهای جنگی عربستان به یمن واکنش نشان داد و اعلام کرد: از پایان «عملیات هوایی» در یمن استقبال می کند.

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان، از حملات و بمباران هوایی یک ماهه عربستان سعودی علیه مردم یمن به عنوان عملیات هوایی نام برده شده است؛ عبارتی که لزوما نمی تواند به مفهوم به حمله باشد.

در این بیانیه به جای اینکه از عبارت «پایات حملات هوایی به یمن» استفاده شود، واژه air campaign به مفهوم دقیق «انجام عملیات هوایی برای دستیابی به اهدف خاص» استفاده شده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان آمده است: پاکستان از اعلام پادشاهی عربستان سعودی مبنی بر پایان عملیات هوایی در یمن استقبال می کند. این اقدام راه برای حل سیاسی بحران یمن هموار خواهد ساخت.

در پایان این بیانیه آمده است: ما نیز با خواست عربستان سعودی با حل صلح آمیز بحران یمن موافقیم.

محمود عباس پس از شکست عربستان در یمن تغییر موضع داد


محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین هم که پیشتر از عملیات 'طوفان قاطعیت' به رهبری عربستان علیه یمن حمایت کرده بود، پس از اعلام آتش بس و شکست این عملیات، تغییر موضع داد.

به گزارش الیوم السابع، عباس مدعی شد که تشکیلات خودگردان در امور داخلی هیچ کشور عربی مداخله نمی کند و رهبری فلسطین نمی خواهد طرفی در هر درگیری داخلی عربی باشد.

محمود عباس در هشتم فروردین (۲۸ مارس) در جریان یک سخنرانی، از تجاوز عربستان به یمن اعلام حمایت کامل کرد و خطاب به شاه سعودی گفت: ما در کنار شما هستیم. به عبدربه هادی منصور (رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن) نیز می گویم ما با شما هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خاك عالم بر سرت كه مردم كشور خودت را با بمب هاي آمريكا به خاك خون كشيدي با چه روي مي خواي به بهبود مردم رسيدگي كني ؟ لعنت خدا بر شما و خاندان آل سعود و همپيمانان آنها
احیایی
موافق نظرات شما لعنت بر دشمنان اسلام
درود بر انصارالله مرگ بر ال سعود
Germany
جناح هاي يمني!!!!!؟؟؟؟؟؟
تو وزير خارجه ايراني يا عربستان؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سعيد110
Iran, Islamic Republic of
يك خائن به وطن چگونه مي تواند ملاك راه انداختن كشت و كشتار 3000 يمني و نابودي تمام زيرساخت هاي آن كشور بشود.حكام آل سعود در نامسلماني شان كه ذره اي ترديد نيست. الآن انسانيت اينان زير سؤال است.
عین سین
Iran, Islamic Republic of
1-ببینم فلسطینی ها هم از عربستان بخواهند که بیاد اسرائیل را بمباران کنه میاد یا نه؟ 2- این تشکر عبدربه از عربستان برای کشتار مردم بی گناه و فقیر کشورش، برای چه دستآوردی است؟
Iran, Islamic Republic of
نه، ولی اگه محمودعباس بخواد ازشون فلسطینو بمبارون کنن، با کله میان
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
بسیار متاسفم از اینکه وزیر امور خارجه کشورم موضع رسمی وزارت امور خارجه را در سایت"تویتر" اعلام می نماید؛(محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم بامداد چهارشنبه با انتشار پیامی در توئیتر، توقف حملات ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یمن را تحولی مثبت ارزیابی کرد.) مگر وزارت خارجه سایت رسمی ندارد؟!مگر دولت سایت ندارد!! مگر سخنگو نداریم!!
Iran, Islamic Republic of
لکه ننگی دیگر بردامان سازمان ملل
توفیقی از قزوین
آل یهود بفهمند که نتیجه کشتار یک ملت چه بوده ؟ منصور هادی قدرت یافت؟ یا صفت درنده خویی به ماموران اراذل و اوباش اضافه شد آیا آتش خشم مردم یمن علیه این حکام خاموش خواهد شد ؟ آیا نتیجه طوفان قاطع چیزی جز قطعه شدن کودکان و زنان یمنی بود؟ آیا نفرت جهانی از آل سعود زمینه ساز نابودی آنان نیست؟
آذر
واقعا زشت ومایه ی خجالت ماست که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی مواضع خودش را از طریق فیس بوک وتوییتر اعلام می کنه... جدا از تکبر و ژست خارجکی ! بودن که در این کار هست... این کار دهن کجی به شعور ملت است... چه اشکالی دارد اطلاعیه بدهند و از تریبونهای رسمی داخلی با مردم و دنیا حرف بزنند... این دولت خودش را تافته ی جدا بافته از ملت می داند
لعنت خدا بر ال سعود
من نمی دونم چرا دستگاه دیپلماسی کشور ما (وزیر امور خارجه) از بستر شبکه های اجتماعی برای رساندن پیام یا گزارش یا بیانیه یا ... استفاده می کنه!؟
Iran, Islamic Republic of
چون خیلی قانونمداره و فیسبوکم که یه شبکه کاملا قانونیه...
Romania
مرگ بر آمریکای جنایتکار