شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

جزئیات افزایش نرخ خرید تضمینی کشاورزی

سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب: 296425
مدیر کل دفتر غلات، وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حالی که قیمت خرید گندم از کشاورزان کمتر از قیمت تمام شده است، دولت گندم خارجی را سال گذشته ۲۱۴ درصد و امسال ۱۷۱ درصد گرانتر از محصول داخل خریداری کرد با این حال نامه وزارت جهاد برای افزایش قیمت هم روی میز معاون رئیس جمهور است.
به گزارش جهان، دلاور حیدرپور در گفت‌وگو با فارس، درباره اینکه برخی اعلام می‌کنند گندم تولیدی کجاست که خریداری شود؟ گفت: پیش‌بینی وزارت جهاد کشاورزی تولید ۱۲ میلیون تن گندم در سال جاری است و هنوز هم تأکید می‌کند این تولید محقق می‌شود اما به جای طرح اینگونه صحبت‌ها باید برنامه‌ها و سیاست‌های خرید گندم ساماندهی شود.

مدیر کل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر تولید ۱۲ میلیون تن گندم درسال جاری، افزود:برخی استان‌های گرمسیر هنوز گندم‌های خود را به مراکز خرید تحویل می‌دهند بسیاری از استان‌های سردسیر کشور نیز برداشت خود را آغاز نکرده‌اند.

وی با اشاره به تولید گندم در استان‌های سردسیر گفت: پیش‌بینی می‌شود آذربایجان شرقی ۷۵۰ هزار تن، آذربایجان غربی ۶۰۰ هزار تن، اردبیل ۶۰۰ هزار تن، خراسان رضوی ۸۰۰ هزار تن، خراسان شمالی ۳۰۰ هزار تن، خوزستان ۱.۵ میلیون تن، فارس ۱.۶ میلیون تن، کرمانشاه ۶۰۰ هزار تن، کرمان ۲۲۰ هزار تن، کردستان ۵۵۰ هزار تن، گلستان یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم تولید کنند.

* نرخ خرید تضمینی گندم کمتر از قیمت تمام شده است

حیدرپور مناسب نبودن قیمت خرید گندم را عامل کاهش خرید دولتی عنوان کرد و گفت: در حالی که قیمت تمام شده گندم ۸۲۰ تا ۸۵۰ تومان است، نرخ خرید تضمینی گندم ۷۲۰ تومان تعیین شده است و این انگیزه کشاورزان برای تحویل گندم به دولت را کمرنگ کرده است.

* کرایه حمل گندم از سوی دولت به گندمکاران پرداخت نمی‌شود

وی ادامه داد: حتی نرخ کرایه حمل نیز که از سوی وزارت جهاد کشاورزی کیلویی ۴۰ تا ۵۰ تومان تا مراکز خرید پیشنهاد شده بود را نیز پرداخت نمی‌کنند.

* دلالان گندم را ۹۰ تومان بیشتر از دولت می‌خرند

حیدرپور گفت: در چنین شرایطی دلالان هر کیلوگرم گندم را ۸۱۰ تومان سر مزرعه، بدون افت و بدون کرایه خریده و پول آن را به صورت نقدی تحویل می‌دهند.

وی افزود: اما خرید دولتی با اینکه با قیمت پایین‌تری نیز انجام می‌شود ۳ روز بعد از خرید( مدت‌ زمانی که اطلاعات وارد سامانه شود) پرداخت می‌کنند.

* خرید دلالان راحت‌تر از خرید دولتی است

حیدرپور گفت: کشاورزی که ۴ تا ۹ ماه با تمام ناملایمات کمبود کود، اعتبار، سرمایه و تحمل گرما و سرما تولید کرده است ترجیح می‌دهد محصول خود را به دلالانی که به صورت نقدی پرداخت می‌کنند تحویل دهد تازه در این معامله متحمل زحمت زیاد هم در مقایسه با خرید دولتی نمی‌شود.

مدیر کل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه دولت گندم را به قیمت بالاتری وارد می‌کند، تصریح کرد: این جای سؤال است که چرا دولت ترجیح می‌دهد گندم از خارج به قیمت بالا وارد کند اما از کشاورز داخلی خود به قیمت پایین‌ خریداری می‌کند.

وی ادامه داد: سال گذشته ۶.۶ میلیون تن گندم با متوسط قیمت ۳۶۰ دلار در هر تن وارد کشور شد در حالی که در همان زمان از کشاورز داخلی کیلویی ۴۲۰ تومان (۱۶۸ دلار در هر تن) خریداری می‌کردند.

حیدرپور در پاسخ به کسانی که می‌گویند گندم تولیدی کشور کاهش یافته است، گفت: سال ۸۹ ،حدود ۱۱ میلیون تن و سال ۹۰ ،حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرید تضمینی به دلیل مناسب بودن قیمت انجام شد.

وی ادامه داد: اما به یکباره در سال ۹۱ خرید تضمینی به دلیل رها شدن سیاست‌های خرید و پایین بودن نرخ خرید تضمینی به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید.

حیدرپور گفت: پایین آمدن حجم خرید تضمینی به معنی آن نیست که به یک باره تولید کشاورزان کاهش یافته باشد زیرا زمین‌هایی که کشاورزان برای کشت گندم اختصاص می‌دهند معمولا ثابت است و در طول سال‌ها نوسان معنی‌داری ندارد.

* کاهش خرید تضمینی به دلیل سیاست‌های نادرست خرید بوده است

وی تأکید کرد: پایین آمدن حجم خرید تضمینی در طی دو سال تنها دلیلش این است که دولت تدبیری برای خرید تضمینی گندم نداشته است، زیرا حداقل تلاش دولت باید این می‌شد که گندم تولیدی کشاورزان خود را به همان قیمتی که از خارج وارد می‌کند خریداری کند.

* نرخ گندم وارداتی ۲۱۴ درصد گرانتر از خرید داخل است

وی گفت: در دو ماهه اول سال جاری ۶۰۰ هزار تن گندم با متوسط قیمت ۴۱۱ دلار در هر تن وارد کشور شده است که این میزان در مقایسه با میزان خریدی که از کشاورزان داخل می‌شود ۱۷۱ درصد رشد دارد.

حیدرپور ادامه داد: سال گذشته نیز ۶.۶ میلیون تن گندم با قیمت ۳۶۰ دلار هر تن وارد کردند اما در همان زمان قیمت خرید از کشاورز داخل ۱۶۸ دلار در هر تن بود.

* وزارت جهاد: گفتیم عمل نکردند

از حیدرپور سؤال شد وزارت جهاد کشاورزی خودش در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم نقش دارد و چرا در طول این مدت تلاشی برای افزایش قیمت نداشته است؟ گفت: وزارت جهاد کشاورزی زمانی که قیمت خرید تضمینی را ۵۵۰ تومان اعلام کردند نامه نوشت و قیمت را به ۷۲۰ تومان افزایش دادند بعد از آن هم قیمت کیلویی ۸۲۰ تومان را پیشنهاد دادیم اما موافقتی از سوی دولت انجام نشد.

وی گفت: حتی در مورد هزینه حمل تا مراکز خرید نیز کیلویی ۴۰ تا ۵۰ تومان را پیشنهاد دادیم اما هنوز به کشاورزان پرداخت نمی‌شود.

* گندم به دلیل سوء مدیریت به مرغداری‌ها می‌رود

حیدرپور تأکید کرد: به دلیل سوء مدیریتی که وجود دارد گندم‌های تولیدی کشاورزان به مرغداری‌ها و دامداری‌ها می‌رود زیرا قیمت گندم ارزان‌تر از نهاده‌ای مانند ذرت است که برای دام و طیور استفاده می‌شود.

* کشاورزان منتظر افزایش نرخ خرید هستند

وی ادامه داد: همچنین کشاورزان به دلیل قیمت پایین خرید تضمینی منتظر هستند تا قیمت بالا رود و بعد به دولت تحویل دهند.

وی گفت: در شرایط معمولی میزان مصرف گندم دامی در دامداری‌ها و مرغداری‌های کشور یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن است،اما از آنجایی که در حال حاضر نهاده‌های دامی گرانتر از گندم است میزان مصرف در این بخش به ۲.۵ تا ۳ میلیون تن می‌رسد.

وی همچنین گفت: میزان مصرف بذر ۱.۳ تا ۱.۵ میلیون تن، خودمصرفی ۸۰۰ هزار تن، مصارف دام ۲.۵ میلیون تن و مصرف ماکارونی کشور یک میلیون تن است و پیش‌بینی می‌شود ۸ میلیون تن گندم مازاد بر مصرف کشاورز وجود داشته باشد که دولت در صورت داشتن سیاست مناسب خرید می‌تواند از کشاورزان خریداری کند.

* اثبات تولید ۱۲ میلیون تن گندم

حیدرپور در پاسخ به اینکه چه استدلالی برای اثبات تولید ۱۲ میلیون تن گندم دارید؟ گفت: ۲.۵ میلیون هکتار مزرعه آبی به کشت گندم اختصاص یافته که در صورت داشتن میانگین تولید ۳.۶ تن در هکتار در مجموع ۹ میلیون تن از کشت آبی گندم تولید می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین با احتساب ۳.۵ میلیون هکتار کشت گندم دیم و داشتن عملکرد ۹۰۰ کیلوگرم در هکتار امسال ۳ میلیون تن از زمین‌های دیم گندم به دست می‌آید که مجموع گندم‌های آبی و دیم حداقل ۱۲ میلیون تن خواهد شد.

وی گفت: عاجزانه از دولت تقاضا داریم به گونه‌ای خرید تضمینی گندم را مدیریت کند تا این محصول به جای استفاده نامناسب در دامداری‌ها و مرغداری‌ به مصرف انسانی برسد و تلاش کشاورزان به جای خارج در خدمت رونق تولید و اشتغال داخل باشد.

مدیر کل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: نامه درخواست افزایش نرخ خرید تضمینی گندم از سوی وزارت جهاد کشاورزی به رئیس جمهور داده شده است و امیدوارم به این نامه که درخواست کشاورزان است پاسخی داده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *