دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۲۷
آیت الله خاتمی در گفت وگو با جهان:

تفکر لیبرالی و تسامح و تساهل دوم خردادی همچنان باقی است

يکشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب: 163828
آیت الله سید احمد خاتمی گفت:من همچنان بر خطبه های گذشته تاکید می کنم که تفکر لیبرالی و تسامح و تساهل دوم خردادی همچنان باقی است.
تفکر لیبرالی و تسامح و تساهل دوم خردادی همچنان باقی است
عضو مجلس خبرگان در گفت وگو با خبرنگار جهان، مسئله حجاب را از ضروریات بی تردید اسلام دانست و اظهار داشت:بحث حجاب در بیش از 10 آیه قرآن به صراحت اشاره شده و بر آن دلالت دارد و از مسلمات تشیع بلکه فقه مسلمین است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حدود حجاب کاملا روشن است و مثل مسئله موسیقی نیست که بعضی ها بگویند مفهوم آن ابهام دارد خاطر نشان کرد: اگرچه آن حرف نیز درباره موسیقی اشتباه است و مفهوم موسیقی لهوی هیچ ابهامی ندارد اما در ماجرای حجاب بحث کاملا روشن و گویا است.

آیت الله سید احمد خاتمی تاکید کرد :در نظام اسلامی باید جلوه های دین بروز روشن داشته باشد که از جمله این جلوه ها حجاب است و متاسفانه شاهدیم که بدحجابی روز به روز گسترش می یابد.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه اینجانب 6 خطبه از خطبه های آغاز سال 88 را به حجاب اختصاص داده ام و الحمد الله تاثیر نسبی خود را هم داشته است،تصریح کرد:متاسفانه برخی در مواجه با سخنان و انتقادات من ، با بی انصافی گفتند که حساسیت روی حجاب برای مقابله با دولت است که من این بی انصافی را شکوه به خدا می برم که موجی را که مراجع جلودار آن بودند و ائمه جماعت و از جمله اینجانب به تقویت آن پرداختیم بی انصافانه قضاوت کردند.

وی در ادامه گفت:همچنان معتقدم که گسترش حجاب در کشور همچون عملیات است و باید کارهای فرهنگی و اجرائی با هم صورت گیرد.اجرائی کردن طرحی را که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرد خواسته ما است.

عضو مجلس خبرگان با اشاره به این قانون افزود:در آن طرح هم کار فرهنگی پیشنهاد شده و به نهادهای فرهنگی توصیه و تکلیف شده است و هم به نهاد های اجرائی .پس ما همچنان به کارهای فرهنگی همراه با کارهای اجرائی معتقد هستیم.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اهداف شوم دشمن در گسترش بدحجابی تاکید کرد: اینجانب در ورای گسترش بدحجابی که یک پدیده اجتماعی است یک پدیده سیاسی را می بینیم و آن پدیده سیاسی همان جنگ نرم است که دشمنان به دنبال آن هستند و نباید در این عرصه با ساده اندیشی از آن گذشت.

آیت الله سید احمد خاتمی در انتها با بیان اینکه انشا الله این موضوع را در مصاحبه مفصل تری باز می کنم گفت:من همچنان بر خطبه های گذشته تاکید می کنم که تفکر لیبرالی و تسامح و تساهل دوم خردادی همچنان باقی است.

توضیح:آیت الله خاتمی در گفت وگو با خبرنگار جهان خبری که به نقل از ایشان در جمع طلاب نقل شده بود را گزینشی و ناقص خواند که همین جا از ایشان به دلیل نقل خبر ناقص عذرخواهی می کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Kingdom
چرا علمای ما دقت نظر ندارند که هر جمله آنها مهم است و ممکن است بازتابهایی زیادی داشته ومورد سوء استفاده قرار گیرد.مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشود.
حالا در رسانه های معاند و مخالف و لجوج ،خواهند نوشت که آیت الله خاتمی دستور خونریزی برای حل مشکل حجاب را صادر کرده اند
Latvia
درود بر آيت الله خاتمي
Iran, Islamic Republic of
علما شروع کنن ما مردم هم براشون کم نمیزازیم پشتشون می ایستیم
Iran, Islamic Republic of
مساله فرهنگی بویژه حجاب, با دستور و امر و نهی درست نمی شود. بلکه رفع موانع ازدواج جوانان بطور خودکار, معضلات فرهنگی جامعه را می کاهد
Iran, Islamic Republic of
وضعیت حجاب در جامعه وضعیت خوبی نیست.دیدن بعضی از صحنه های بی حجابی را چشمانمان نباید عادت کند. من خودم از بی حجابی های مفرطی که می بینم شرمنده می شوم. یک کاری بکنند مسئولان. امروز که اینطور باشد فردا فرزندانمان را در یک کشور اسلامی می خواهیم پرورش دهیم! حواسمان باشد!
متاسفانه حتی در شهرستان ها هم بی حجابی دیده می شود عروس هایی که در ماشین می نشینند اصلا چیزی به سر ندارند
Iran, Islamic Republic of
اگر خون ریزی شود نه تنها بهتر نمی شود بلکه اسلام هم انگ خشونت را به خود می گیرد امروز غرب ثابت کرده که با کار فرهنگی درست و نه از روی غرض و به قصد سوء استفاده می تواند مردم را خودکار به انجام دادن یا ندادن فرهنگ خاصی عادت داد و تجربه هم ثابت کرده است به زور و با پرخاش کاری پیش نمی رود
Iran, Islamic Republic of
من يك انتقاد جدي دارم
چرا در زمينه مقابله با بد حجابي فقط به عامل انتهايي كه خود فرد بد حجاب است توجه ميشود؟
به عنوان مثال خوب است كه آقايان سري به فروشگاه هاي لباس زنانه بزنند
نميتوانند يك مانتوي با كيفيت كه پوشش مناسبي داشته باشد پيدا كنند
ضمناً‌من تابحال هيچگونه كار فرهنگي مناسبي در اين زمينه نديده ام كه ايشان مدعي هستند " با كارفرهنگي نميتوان مشكل را حل كرد"
Iran, Islamic Republic of
کاش می شد ریشه کنش کرد
کاش دادگاهی بود تا از دست بد حجاب و مایه دارای فخر فروش که هر روز جامعه رو به لجن می کشن شکایت کرد ... چه جوری کسی بزنه تو گوشمون می تونیم شکایت کنیم ولی وقتی می زنه تو گوش اعتقادمون نمی تونیم شکایت کنیم؟ ...

کاش می شد
Iran, Islamic Republic of
من شهید بعدی ام
حاضرم برای حکم الله جان بدهم
حتی اگر منافقین جدید مخالفت کنند
Iran, Islamic Republic of
سلام خدا بر آیت الله خاتمی

خدا حفظت کنه ای عمار رهبری
Iran, Islamic Republic of
اگر علما شروع کنند مردم هم پشتیبانی میکنند!
Iran, Islamic Republic of
به تفرجگاه های شمال تهران سری بزنید. کار از بی حجابی گذشته، به بی لباسی رسیده.
Iran, Islamic Republic of
پيشنهادي داشتم به مسولان كشور و نيروي انتظامي اين است كه از افراد بدحجاب(البته آناني كه وضعيت بسيار زننده اي داشته باشند ) بجاي اينكه آنها دستگير و به پاسگاه منتقل شوند انگشت نگاري شود و در يك سيستم ان لاين و در سطح مثلا يك استان ذخيره شود و تنها در صورت تكرار اين وضعيت(تاكيد مي شود بعد از تكرار) مثلا بيش از سه بار در اين صورت اين فرد راهم بجاي دستگيري براي وي احضاريه جهت تذكر و ارشاد بفرستید. در مرحله بعد در صورت عدم حضور يا اصرار بر عملكرد خود بعضي محدوديتهاي يا جريمه هاي اجتماعي نظير گزينشها ،استخدامها و تقليل مزاياي اجتماعي ديگر قرارداد(البته محدوديتها بايد بسيار كم و موردي و كارشناسي و حساب شده باشد)-لازم به ذكر است كه بدحجابي هاي كه به صورت سازمان يافته هدايت شده و تيمي انجام مي شود طور ديگر وبايد بصورت دادگاهي با آنها برخورد نمود.
Iran, Islamic Republic of
الحق این آیت الله خاتمی مرد دین و غیرت است.یک تنه ایستاده و از تهمت های عده ای روشنفکر نما و قدرت طلب نمی ترسد.آیت الله ادامه بده که ما و حزب الله پشت سر شما است
Iran, Islamic Republic of
در اين مورد تجربه نشان داده تذكر لساني و امر به معروف و نهي از منكر جواب نمي‌دهد. من هم با نظر آيت‌الله خاتمي موافقم براي اينكه يك حركت اسلامي به نتيجه برسد بايد خون داد. مثل انقلاب، مثل هشت سال دفاع مقدس، مثل جريان فتنه و... از همينجا اعلام مي‌كنم حاضرم خونم را براي آرمانهاي اسلامي فدا كنم.
Iran, Islamic Republic of
علما در این موضوع به طور جدی وارد شوند ومردم هم در طول 32 سال حمایت خود را به طرق مختلف به اثبات رسانده اند.
Iran, Islamic Republic of
موضوع از بي حجابي به برهنگي تبديل شده است . واقعا بحث در مورد بي حجابي نيست . از يك طرف دست و بال مردم و مومنين را بسته اند . اجازه امر به معروف و نهي از منكر را نمي دهند . اگر كسي به كسي تذكر دهد هيچ دادگاه صالحه اي جانب آمر به معروف و ناهي از منكر را كه نمي گيرد بلكه جريان برعكس هم نشود بايد كلاهت را صد متر بالا بياندازي . اينجانب به همه مردم شهيد پرور ، به مراجع عظام تقليد ، به امام زمان ارواحنا فدا تسليت عرض مي كنم . به آيت الله خاتمي هم مي گويم كه بر اساس حديث من سمع رجلا ينادي ياللمسلمين صداي من را به عنوان يك مسلمان بشنويد . من حق دارم به عنوان يك مسلمان در ام القراي اسلام و جامعه اسلامي در امنيت اجتماعي باشم
Iran, Islamic Republic of
آقای خاتمی زودتر از اینها باید به فکر می افتادید همان موقع که همه شماها درگیر زندگی روزمره بودید
Iran, Islamic Republic of
اگر منظور حضرت آیت الله خاتمی اینست که آرای حدود پانزده میلیون نفر که در انتخابات 88 به سه نفر دیگر رای دادند به اضافه حدود پنج میلیون نفر دیگر که اصلا" رای ندادند مربوط به بی حجابها و خانواده آنهاست و دولت هم درصدد جذب آرای اینهاست که تساهل می ورزد ضمن احترام به ایشان باید گفت این تحلیل از اساس اشتباه است بخش عمده این جمعیت هم مسلمان و متدین بوده و به اخلاق و آداب اسلامی پای بند هستند . آن عده معدود هم که مشکل ضعف در حجاب دارند با کار فرهنگی مناسب موضوع قابل حل است اما در کنار این مسئله و ابعاد خاصی که دارد عده ای هم هستند که در شرایط مختلف از مسئله حجاب بهره برداری سیاسی میکنند و دنبال اهداف دیگری هستند اگر دولت از آنها پیروی نمیکند شاید دلیل سیاسی داشته باشد به نظر می رسد دولت معتقد به بزرگنمایی موضوع نیست نه اینکه به حجاب بی اعتقاد باشند . همه زنان مسلمان ایرانی به حجاب و عفاف ایمان دارند و اصولا " مطرح کردن گسترش بی حجابی در جامعه به این شکل شاید اصلا" به مصلحت نباشد .
United States
کاش به جای حجاب در مورد بی کاری بی عدالتی وفقری که نمام جامعه رو در بر گرفته نظر می دادید بی حجابی میوه همین اتفاقات است.
اقایان می بایست خیلی گذشته به این موضوع بحث می کردند/اما متاسفانه بجای این مشکل وقت را تلف کرده و بی حجابی ها و توهین ها وافراطی هادر جامعه /جا باز کرده /وبه کجا می خواهد برسد خدا می داند.
Iran, Islamic Republic of
لااكراه في الدين : دردين خداهيچ اجباروزروي نيست .آقاي خاتمي بهتراست به فكردينداري وآخرت خودباشد وبيهوده دغدغه حجاب ودين مردم رانداشته باشد .....
Germany
خدا را شکو که مردان شجاعی داریم که حرف حق را می زنند و از هیچنمی هراسند.این دولت از قبلی ها هم لیبرال تر است
Iran, Islamic Republic of
حجاب بر زنان مومن واجب است نه مسلمان شناسنامه ای بی دین
Canada
می شود بفرمائید در این 32 سالی که از انقلاب اسلامی به رهبری امام عظیم الشان می گذرد حضراتی چون شما در حوزه مشغول چه کاری بودید که نتوانسته اید عده کثیری را به دینی که خود بدان اعتقاد وافر دارید رهنمون شده و حجاب را در جامعه بدان شکلی که باز حضرات می پسندید نهادینه نمائید ؟ آیا نمی شد شما ها که الحمدلله اکثرا در شبکه های تلویزیونی هم حضور دارید طوری با مردم سخن گفته و عمل نمایید که نیازی به خون ریزی نداشته باشد؟
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز ! لا اکراه فی الدین مال الان نیست مال فبل از پذیرش دین اسلام است و بعد از آن شما وظیفه داری اطاعت محض داشته باشی .
بر کسی که دین اسلام دارد و یا در کشوری با حکومت اسلام زندگی میکند واجبه که حجاب را رعایت کنند.
آقایون و خانمهایی که معتقد به حجاب نیستند و معتقد به فرهنگ بی فرهنگی و برهنگی هستند در حکومت اسلامی زندگی میکنند و باید که حجاب را رعایت کنند.
اینکه در این 30 سال از سوی افراد متدین در فرهنگسازی حجاب کم کاری شده حرفی نیست اما این موضوع نباید بهانه ای شود بر عدم امر به معروف و نهی از منکر در امروز.