شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
۴
پول به فوتبال برمی‌گردد ؟

فوتبالیستها واجب ترند یا کارمندان ؟

جمعه ۶ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۲۲:۳۵
کد مطلب: 192826
سوال این است که این منابع مالی از کجا تامین می شود ؟ از کارخانه ها و سازمانهای دولتی ؟ / به هر شکل از هر منبعی تامین شود مطمئنا از جیب بیت المال خرج می شود ، در زمانی که بیشتر مردم شریف ما از مشکلات مالی رنج می برند ، آقایان برای کسب شهرت قرارداد نجومی می بندند ، خوب حال خودشان جواب بازیکنان را بدهند ، هر کی خربزه می خوره ../
تابناک : با حسابی سرانگشتی متوسط قرارداد فوتبالیستها حدود ۶۴ برابر حقوق سالانه یک کارگر و کارمند معمولی یک و یا یک اداره است !
 یک مقایسه اجمالی به وضعیت زندگی بهداد سلیمی ، قویترین مرد جهان ، تقوی و یزدانی قهرمانان کشتی جهان و محمد بنا بهترین مربی جهان با وضعیت زندگی فوتبالیستها بیشتر تبعیض ها را آشکار می سازد .
سرویس ورزشی ـ نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی از احتمال تصویب قانونی جدید برای برطرف شدن مشکلات مالی باشگاه‌های فوتبال و کمک به آنها خبر داد. سیدجلال یحیی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها؛ درباره مصوبه مجلس مبنی بر عدم کمک به ورزش حرفه‌ای که فوتبال شامل حال آن شده عنوان کرد: اعتراض فوتبالی‌ها نسبت به این موضوع حرف درستی است و باید به آن توجه کرد. در چند روز گذشته دنبال راه‌حلی بودیم تا این موضوع را بررسی و مشکلات موجود را برطرف کنیم. وی ادامه داد: در تلاش هستیم راهکاری ارائه کنیم تا این باشگاه‌ها را از بن‌بست خارج کنیم. البته من معتقدم که بن‌بستی وجود ندارد چرا که برای کمک به ورزش حرفه‌ای ممنوعیت ایجاد شده است...

سوال این است که این منابع مالی از کجا تامین می شود ؟ از کارخانه ها و سازمانهای دولتی ؟

به هر شکل از هر منبعی تامین شود مطمئنا از جیب بیت المال خرج می شود ، در زمانی که بیشتر مردم شریف ما از مشکلات مالی رنج می برند ، آقایان برای کسب شهرت قرارداد نجومی می بندند ، خوب حال خودشان جواب بازیکنان را بدهند ، هر کی خربزه می خوره ..

با حسابی سرانگشتی متوسط قرارداد فوتبالیستها حدود ۶۴ برابر حقوق سالانه یک کارگر و کارمند معمولی یک و یا یک اداره است ! گذشته از آنکه این کارگران و کارمندان در معرض خطرات بالای جانی و سلامتی هستند ولی چاره ای ندارند جز آنکه با این حقوق کم باید چندین سر عائله را خرجی دهند. به واقع این حق خوری در حق کارگران و کارمندان است که تنها بردها را تقدیمشان می شود که نه نان و نه آبی به سر سفره این قشر زحمت کش نمی آورد.

شما مطمئن باشید فوتبالیستها به اندازه ای اندوخته دارند که زندگی آبرو مندانه ای داشته باشند ، در همین زمان که صدای مشکلات مالی فوتبالیستها بیش از هر زمانی بیشتر به گوش می رسد ، پول به اندازه کافی وجود دارد ولی مخارج جنبی ! ( سهم دلالان ) سود جو آنقدر زیاد است که مشکلات مالی بیشتر نمود پیدا می کند .

البته این مورد در فوتبال صدق می کند ولی متاسفانه در رشته های غیر فوتبالی عدالت رعایت نمی شود و در رشته های مدال آور که در سطح جهانی افتخار آفرینی می کنند توجه چندانی به قهرمانان جهان نمی شود !

یک مقایسه اجمالی به وضعیت زندگی بهداد سلیمی ، قویترین مرد جهان ، تقوی و یزدانی قهرمانان کشتی جهان و محمد بنا بهترین مربی جهان با وضعیت زندگی فوتبالیستها بیشتر تبعیض ها را آشکار می سازد .

در فوتبال با این همه هزینه های سرسام آور به چه جایگاهی رسیدیم ؟ از صعود به جام جهانی باز ماندیم ، و در همه رده های ملی در آسیا فقط شکست خوردیم !؟

کشتی گیران و وزنه برداران و دیگر رشته های غیر ورزشی پرچم پرافتخار کشورمان را در اقصی نقاط جهان به اهتزاز در می آورند ولی...

خیلی‌ها جابه‌جایی بازیکنان و پول‌هایی را که این وسط جابه‌جا می‌شود، جزو مافیای پشت پرده فوتبال می‌دانند، اما باید گفت این چیزها جزو کارهای روتین و معمول باشگاه‌داری است. به هر حال وقتی می‌خواهی در این کار دست داشته باشی، باید برخی از این ریخت و پاش‌ها را کرد. به اعتقاد من در حال حاضر مافیای فوتبال در ایران آنقدر قدرت گرفته که در برخی موارد برای هر انتخابی باید با این افراد هماهنگ کرد. حتی در حال حاضر مافیای فوتبال ایران وارد کارهای سیاسی هم شده است. البته من امیدوارم تا دیر نشده جلوی این اقدام گرفته شود.
بايد خيلي شفاف با شبكه هايي كه قصد تخريب فوتبال كشور را دارند مبارزه كرد و اجازه داد تا فوتبال در سايه يك رقابت پاك تيم هاي داخلي، راه پيشرفت خود را پيدا كند.

مافیای فوتبال همچنان در کشورمان آزادانه فعالیت می‌کند و در شرایطی که بسیاری از مردم شریف و عزیزمان، با مشاغل آبرومند و تلاش شبانه‌روزی از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند، برخی سودجو، تنها به دلیل روابط پشت پرده به درآمد هنگفتی می‌رسند.../ در این وادی، هر کس از راهی منبع درآمدی دارد و برخی کاری به حلال و حرام آن ندارند و... شاید به قهرمانی برخی تیمها هم باید به دید تردید نگاه کرد!

پدیده شوم دلالی و واسطه‌گری در فوتبال ایران پس از اقدام شجاعانه و بهنگام نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در چند سال گذشته به کمترین میزان رسیده است، به گونه‌ای که بساط دلال‌هایی که در برخی روزنامه‌ها رسوخ کرده بودند و از قدرت کاذبی در رسانه‌ها نیز برخوردار بودند، برچیده شد.

بنا بر این گزارش، اواخر سال ۸۷ با دستگيري چند نفر از كساني كه دست‌هاي آلوده‌اي در فوتبال ايران داشتند، پرده از مافياي فوتبال برداشته شد تا مبارزه با پليدي‌ها در اين رشته وارد دور تازه‌اي شود. در فاز اول اين حركت، شماري دلال فوتبال، مربي، مدير و چند خبرنگار از سوي وزارت اطلاعات و قوه قضاييه دستگير شدند تا شوك اين دستگيري‌ها براي مدتي هم كه شده، در اين تجارت سياه فوتبالي متوقف شود؛ هر چند با فعاليت شديد ستاد منشور اخلاقي فدراسيون فوتبال، برخي از مربيان صاحب‌نام نيز به‌ واسطه داشتن چنين پرونده‌‌هاي كثيفي در فوتبال، اجازه فعاليت در ليگ برتر را نيافتند، ولی متأسفانه از آن روز به بعد، این مورد مهم دیگر پیگیری نشد و دوباره واسطه‌های بی‌رحم در عرصه فوتبال عرض اندام می‌کنند.

بنابراین، فیفا برای جلوگیری از ورود پدیده دلالی به فوتبال، با ایجاد «کارگزار» یا «مدیر برنامه» در روند نقل و انتقالات، شغلی مشخص در فوتبال درست کرده است؛ کارگزارها در واقع، واسطه انتقال بازیکنان هستند و بنا بر عرف جهانی، ۱۰ درصد از کل مبلغ قرارداد یک بازیکن را به عنوان حق‌الزحمه دریافت می‌کنند، ولی در ایران قضیه فرق می‌کند و برخی واسطه‌ها تا ۷۰ درصد سهم می‌برند!


ناگفته نماند که بخشي از اين مسائل به مديريت‌ها برمي‌گردد؛ يعني اگر تيم‌هاي ما خصوصي باشند و مدير عاملان هم در جايگاهي قرار بگيرند که خودشان در باشگاه سهم داشته باشند، مشکلات کمتر خواهد شد. اگر در يونتوس دلالي هم بود، از بخش خصوصي هزينه مي‌شد. در ايران هم اگر باشگاه‌ها خصوصي شوند، کسي اجازه نمي‌دهد، پول‌هاي ناصحيح رد و بدل شود؛ البته جاي خوشحالي دارد که امروز به جايي رسيده‌ايم که مسئولان و نهادهاي مربوطه به اين مشکلات آگاه شده‌اند.

در این باره باید گفت، اين مسأله ريشه جهاني دارد، ولی شما ببينيد، چند سال پيش در ايتاليا به دلیل همين موضوع، حتي يونتوس را به ليگ سري B فرستادند و مربيان را کنار گذاشتند و جرايمی هم براي متخلفان در نظر گرفتند؛ بنابراین می بینیم که در همه جاي دنيا اين اتفاق مي‌افتد، ولی برخوردي که بايد با آن بشود، مهم است.
نبايد در هيچ کجا از اين مسائل راحت گذشت؛ بنابراین، در ايران هم اگر مي‌خواهيم ورزش پاک شود، بايد با اين گونه مسائل هميشه مبارزه کنيم، نه اينکه، يکسري را بگيرند و بگويند فوتبال ما پاک شده است.

سهم دلال‌ها

دلال‌ها چه ميزان از هزينه‌هاي ميلياردي ليگ برتر فوتبال را از آن خود مي‌كنند؟ اين پرسشي است كه بسیاری به دنبال پاسخ واقعي آن هستند و چيزي كه به نظر مي‌رسد، رسيدن به پاسخ آن تا اندازه‌ای غيرممكن است، چون فعاليت‌هاي خزنده آنها به عناوين گوناگون ادامه دارد و درآمدهاي ميليوني اين مافياي فوتبال، تنها در جابه‌جايي بازيكن خلاصه نمي‌شود.

برخي‌ها بر اين باورند كه هر ساله به ویژه در فصل نقل و انتقال، درآمدهاي چندصد ميليوني نصيب دلال‌هايي مي‌شود كه با همكاري عده‌اي، چنين پول‌هاي هنگفتي را از آن خود مي‌كنند.

با آغاز فصل نقل و انقالات در فوتبال این کشور، بار دیگر بحث‌های مربوط به «دلالی در فوتبال» بر سر زبان‌ها افتاده است؛ دلالانی که به گفته امیررضا واعظ آشتیانی، مدیر سابق باشگاه استقلال، سالانه نزدیک ۴۵ تا ۶۰ میلیارد تومان از درآمد ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیادری فوتبال را از آن خود می‌کنند.

به هر روی، مافیای فوتبال همچنان در کشورمان آزادانه فعالیت می‌کند و در شرایطی که بسیاری از مردم شریف و عزیزمان با مشاغل آبرومند و تلاش شبانه‌روزی از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند، برخی از سودجویان تنها به دلیل روابط پشت پرده به درآمد هنگفتی می‌رسند و در این وادی، هر کس به طریقی منبع درآمدی دارد و برخی کاری به حلال وحرام آن ندارند و برای شیردوشی، وضعیت مالی طرف برایشان مهم نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وضعيت فدراسيون هاي ديگر را بررسي كنيد همه با مشكالات بسياري روبرو هستند به طور مثال فدراسيون تيراندازي، حق الزحمه يك داور از ساعت 8 صبح تا ساعت 18 با وجود استرس و مشكلات فراوان در حدود روزي 300.000 ريال مي باشد كه اين مبلغ نيز پس از سپري شدن ماه ها به آنها پرداخت مي گردد و اين در جايي است كه يك داور فوتبال در زمان 90 دقيقه مبلغي بين 4.000.000 الي 5.000.000 ريال دريافت مي نمايد. با وجود تاكيد بسيار مجلس مبني بر تشكيل وزارت ورزش انتظار مي رود بر تمام رشته هاي ورزشي توجه داشته باشند.
Iran, Islamic Republic of
هيچ گاه دلالي در اين مملكت و درجهان سوم از بين نرفته و نخواهد رفت فقط اگر بتوانند همين مقدار كه از كارمندان ماليات مي گيرند از فوتبالیستها هم ماليات بگيرند هنر كرده اند. اگر توانستند ...
Iran, Islamic Republic of
فوتبالیست ها واجبترند میدونید چرا؟ چون راحت پول بیت المال رو به هدر میدن !
Iran, Islamic Republic of
تا وقتی قانون دلالی و حق‌العمل‌کاری حسابی چکش‌کاری شده تا حق هیچ دلالی تضییع نشود. بساط قانون تجارت ما چنین خواهد بود... حالا برید جریمه 40 سال قبل ببندید به تاجران...
تا وقتی همه چیز شفاف و بر اساس زحمت و کاری که افراد انجام می‌دهند مزدی دریافت نکنند.
تا وقتی که سیستم سرمایه‌داری و پول حرف اول را می‌زند و هر گاه پول داشتی پولدارتر خواهی شد باشد چنین خواهد بود.
ظاهرا سوراخ دعا را همه ملت ما گم کرده‌آند...
خوبه برای دیدن آن سری به بازار خودمان در مولوی و سبزه میدان بزنید...
چگونه است که دلالی که ملک دارد و ملکی که ارزش آنچنانی از نظر تجهیزات، منطقه و غیره ندارد ولی باید بابت 8 متر جا ماهی 4 میلیون تومان اجاره دهد...
خوب مستأجر هم برای درآوردن آن از مردم می‌گیرد...
نتیجه می‌گیریم که همان سیستم یهودی‌ها و نزول‌خوری‌ها به‌صورت مدرن درآمده، بانک و دلال و زمین‌خوار و ... در لباس میش به جان مردم افتاده‌اند...
شبکه ماهواره و تلویزیون و روزنامه هم شبانه‌روز تبلیغ مصرف گرایی و تجمل‌پرستی...
بعد می‌گیم چرا هی پس رفت می‌کنیم...
بیایید کمی بخود بیاییم.