جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۶

گندم‌کاران در تنگناهای اقتصادی قرار دارند

يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب: 375516
در شرایطی که طبق آمار بانک مرکزی شاخص بهای تولید کننده (شاخص مناسب برای بررسی تورم نهاده‌های تولید) در سال زراعی گذشته برای تولید گندم ۴۸ درصد گزارش شده است، افزایش قیمت ۲۸ درصدی از ۸۰۰ تومان به ۱۰۵۰ تومان را نه تنها حمایت از تولید گندم نمی‌توان نامید بلکه با قیمت موجود، گندم کاران مظلوم این مرز و بوم در تنگناهای اقتصادی بیشتر قرار می‌گیرند.
به گزارش جهان، متن نامه بسیج دانشجویی دانشگاه شریف به انجمن صنایع غذایی به شرح زیر است:

باسمه تعالی
جناب آقای زرگران
دبیر کل محترم کانون انجمن‌های صنایع غذایی
با سلام؛
احتراما پیرو اظهارنظر جنابعالی در حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به تاریخ ۲۸ تیر ۹۳ مبنی بر اینکه «قیمت خرید تضمینی گندم در ایران ۱۰۵۰ تومان است که نسبت به قیمت جهانی گندم که ۷۴۰ تومان می‌باشد (با احتساب دلار ۲۹۰۰ تومان ) به ازای هر کیلوگرم کشور ۳۰۰ تومان متحمل زیان می‌گردد». مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی شریف موارد زیر را متذکر می‌شود:

۱. همانطور که مستحضر هستید قیمت جهانی گندم بین ۲۵ تا ۳۵ سنت در سال گذشته در حال نوسان بود که متاسفانه در اظهار نظر شما تنها به کران پایین قیمت گندم اشاده شده است. در ضمن بهتر می دانید که گندم با قیمت جهانی وارد کشور نمی‌شود بلکه باید هزینه حمل و نقل را هم به آن اضافه کرد. طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران متوسط قیمت وارد شده گندم به کشور ۳۷ سنت در سال ۹۲ گزارش شده که با احتساب دلار ۲۹۰۰ تومان قیمت هر کیلو گندم وارداتی به کشور ۱۰۷۰ تومان محاسبه می‌شود که ۲۰ تومان از خرید تضمینی گندم گران‌تر است.

۲. نکته حائز اهمیت دیگر راهبردی بودن تولید غلات به ویژه گندم در کشور است ، تولید گندم با وجود حاشیه سود کم و صرفه اقتصادی اندک ولی به دلیل راهبردی بودن برای تمامی کشور‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، بنحوی که بسیاری از کشور ها بیشتر از نیاز خود گندم تولید می‌کنند در حالی که می‌توانند منابع و توان خود را صرف تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر کنند، در نمودار زیر ضریب خودکفایی چند کشور قابل مشاهده است، همانطور که ملاحظه می‌کنید تولید گندم بسیار بیشتر از نیاز کشور‌های مورد ذکر می‌باشد.


۳. نکته مهم‌تری که باید به آن توجه کرد حمایت سایر کشور‌ها از بخش کشاورزی و به ویژه غذاهای اساسی جهت تأمین امنیت غذایی است؛ به نحوی که کشور‌های اتحادیه اروپا سهم قابل توجهی از تولید ناخالص کشاورزی خود را به صورت یارانه به کشاورزان پرداخت می‎‌کنند که باعث کاهش قیمت‌ محصولات کشاورزی می‌شود و آنها را در بازار جهانی رقابت پذیر می‌کنند. برای نمونه کشور فرانسه ۳۵ درصد ارزش افزوده تولیدات هر بهره‌بردار را به طور یارانه در اختیار کشاورزی می‌گذارد. مسلماً این محصول با قیمتی ارزان‌تر وارد بازار جهانی خواهد شد و با هدف ضربه به تولید داخلی کشورها بازار جوامع هدف را به تسخیر خود در می‌آورد. سوال این است که با وجود پرداخت یارانه سایر کشور‌ها در زمینه غذاهای اساسی چگونه شما اظهار می‌کنید که حمایت از تولید گندم در کشور حذف شود؟

۴. علاوه بر موارد مطرح شده باید توجه کرد که گندم راهبردی‌ترین غذای اساسی و قوت غالب مردم ایران است و وابستگی در تأمین این محصول استراتژیک، باعث به خطر افتادن امنیت ملی کشور می‌شود. از این جهت حاکمیت باید با اتخاد سیاست‌های حمایتی از گندم و اقتصادی کردن تولید آن در کشور بپردازد. در شرایطی که طبق آمار بانک مرکزی شاخص بهای تولید کننده (شاخص مناسب برای بررسی تورم نهاده‌های تولید) در سال زراعی گذشته برای تولید گندم ۴۸ درصد گزارش شده است، افزایش قیمت ۲۸ درصدی از ۸۰۰ تومان به ۱۰۵۰ تومان را نه تنها حمایت از تولید گندم نمی‌توان نامید بلکه با قیمت موجود، گندم کاران مظلوم این مرز و بوم در تنگناهای اقتصادی بیشتر قرار می‌گیرند.

۵. انتظار دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف از دبیر کانون انجمن صنایع غذایی این است که توجه ویژه‌ای به مسائل مربوط به امنیت غذایی و امنیت ملی کشور داشته باشد و در تمام موضع‌گیری‌های خود مصلحت ملت و کشور را لحاظ کند ، امید است که تذکرات و نکات مطرح شده مفید واقع شود.

وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


u
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز اگر حرف شما صحیح است چرا در سال 92 فقط 4.8میلیون تن گندم خریداری شده است اما امسال براورد ده میلیون خرید تضمینی شده است این یعنی اینکه شما در همه موارد مغرضانه حرف می زنید
Norway
چه کسی برآورد 10 میلیون تن خرید گندم کرده است؟چرا بی سند و بی مدرک از روی معده اظهار نظر می کنید؟
امید
Norway
برادر محترم، لطفا قبل از ارسال نظر از صحت و سقم اطلاعات خود در مورد آمار واردات اطلاع حاصل فرمایید. چه کسی گفته است که امسال10 میلیون خرید تضمین شده ؟ اصلا ما انقد تولید داریم ؟
خداوند این ذهنهای بیدار و مدافع مظلومان را از مردم نگیرد.
امید
Norway
درود بر این مردان خدا!!!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
من در سالجاری 6 هکتار گندم کاشتم و حدود یک میلیون تومان با اینهمه تلاش سود کردم واقعا این حمایت از کشاورز است