جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

نقش امام خمینی (ره) در حیات زبان فارسی

پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب: 376290
علی‌محمد مؤدب گفت: زبان فارسی امام و سخن گفتن ایشان به زبان فارسی این زبان را زنده نگه داشته است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، افتتاحیه دومین اردوی آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی موسوم به «آفتابگردان‌ها» صبح امروز با حضور علی‌محمد مؤدب، میلاد عرفان‌پور، حسن دلبری، محمدرضا طهماسبی، عباس احمدی، وحید سمنانی، رسول پیره، محمدمهدی سیار و جمعی از شعرای جوان انقلاب اسلامی در شهر کرد برگزار شد.

* شعر جوان انقلاب اسلامی نام مقدسی است

در ابتدای این مراسم علی‌محمد مؤدب مدیرعامل مؤسسه شهرستان ادب، گفت: شعر جوان انقلاب اسلامی ترکیبی است که ذیل آن اینجا جمع شده‌ایم و نام مقدسی است و ما به این نام آن افتخار می‌کنیم. انقلاب اسلامی بیش از هر چیزی با نام امام خمینی(ره)‌شناخته شده است و بدون نام اما نمی‌توان انقلاب را شناخت.

وی افزود: در قرنی که قدرت‌های بزرگ عالم همت و تلاش جدی کردند تا زبان فارسی را نابود کنند،‌ ولی مردی از فارس آمد و زبان فارسی را حفظ کرد. امام خمینی(ره) به عنوان یک نمونه درخشان که در تاریخ بی‌نظیر است، چهره‌ای است که با زبان فارسی سخن گفت و این موضوع به قبل از مبارزات ایشان برمی‌گردد که در میان علما، رفتار امام یک پدیده است. اما در برابر اردوگاهی که کمر برای نابودی ایران بسته بودند، با تکیه به مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی ایستاد. زبان فارسی امام و سخن گفتن ایشان به زبان فارسی این زبان را زنده نگه داشته است.

مؤدب اضافه کرد: بزرگترین امپراطوری‌های رسانه‌ای سعی به از بین بردن زبان فارسی داشتند ولی زبان فارسی با تکیه بر قلب که همان قلب امام است زنده مانده است. ما شاهد بودیم که پیش از انقلاب نظامی سر کار بوده که زندگی را بر مردم و حتی فقها تنگ کرده بودند و امام با اشاره به قلبشان می‌گوید که این زندگی نبوده بلکه مرگ است.

میلاد عرفان‌پور نیز در ادامه افتتاحیه دوره آموزشی آفتابگردان‌ها، گفت: دوره‌های آموزشی شعر جوان انقلاب یک مجموعه از خدمات ادبی است که با حضور جمعی از اساتید و پیش‌کسوتان شعر انقلاب در راستای به ثمر رساندن شعر جوان انقلاب اسلامی تشکیل شده تا با راهنمایی‌های این بزرگان شعر انقلاب بالندگی یابد.

وی افزود: این راهنمایی‌ها و برنامه‌ها به همت شعرای جوان به بار خواهد نشست. ما علاقه‌ای نداریم افرادی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند، از دوره حذف شوند ولی اگر احساس می‌کنیم که اگر کسی این دوره‌ها را جدی نگرفته حتما از دوره کنار زده خواهد شد. تا عدالت رعایت شود و افرادی که بیشتر نیازمند این کارگاه‌ها هستند، وارد دوره شوند.

عرفان‌پور یادآور شد: ارتباط این چنین با اساتید شعر و ادب فارسی در زمانی که سن شعری من هم سن و سال امروز شما بود، وجود نداشت، پس از این دوره‌ها و حضور اساتید استفاده کنید هرچند نگاه ما این است که کلیه حضار برای استفاده کردن و جدی بودن در این مراسم شرکت می‌کنند. البته سخت‌گیری هم می‌کنیم، زیرا در صورتی که مسامحه‌ای صورت بگیرد، حتما به دوره لطمه خواهد زد و پویایی و جدیت شما و نظم و حضور در کارگاه‌ها ملاک حضور شما در دوره‌های بعد است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *