شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

انتقاد شاعر طنزپرداز از جشنواره‌های تکراری

شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب: 378880
رئیس دفتر طنز حوزه هنری با انتقاد از برگزاری جشنواره‌های تکراری گفت: اگر مسئولیت داشتم، این جشنواره‌ها را حذف می‌کردم. این همه جشنواره تکراری داریم و از یک سری فرد تکراری تقدیر می‌کنیم که چه بشود؟!
به گزارش جهان به نقل از فارس، ناصر فیض، شاعر و طنز‌پرداز شناخته شده، درباره وضعیت طنز کشورمان گفت: به طور کلی به نظرم در حوزه‌های مختلف، اتفاق‌های خوبی افتاده اما این کارهایی که انجام شده در اندازه مردمی که انقلاب کرده و توانایی های بسیاری دارند، نیست.

وی اظهار کرد: طنز کشور ما الان نباید چنین وضعی داشته باشد. شاید من به عنوان مسئول دفتر طنز باید بگویم از وقتی ما آمده‌ایم همه چیز خوب شده است و تاثیر گذاشته‌ایم. درست است، تاثیر هم گذاشته‌ایم. اما یک موسسه و یک نهاد و شخص به تنهایی نمی‌توانند تاثیرگذار باشند بلکه این یک اتفاق جمعی است که باید شکل بگیرد. باید تمام کشور، همه ارگان‌ها و افراد صاحب نظر و مسئولان دور هم جمع شوند و به نتیجه برسند که چه کارهایی باید انجام شود و چه کارهایی انجام نشود.

رئیس دفتر طنز حوزه هنری همچنین با بیان این که هر روز جلسه زیاد کردن در فرهنگسرا‌ها کار مفیدی نیست، تاکید کرد: این که رویکرد نسبت به طنز گسترده شده را نباید صرفا مثبت ارزیابی کرد. زیاد بودن چیزی به تنهایی نمی‌تواند خوب یا بد تلقی شود. این که عرصه‌ای برای رقابت ایجاد شود مفید است اما در شرایطی که همه چیز مانند هم باشد اتفاق شگفتی نمی‌افتد. وقتی در فرهنگسرایی نگاه و رویکرد جدیدی ایجاد نشود و همه چیز طبق‌‌ همان روال قبلی تکرار شود، نمی‌توان به آن دل خوش کرد.

نویسنده کتاب «فیض بوک» همچنین گفت: معمولی ترین هدف طنز این است که مردم شاد شوند، اما این تنها هدف طنز نیست. نباید سطح طنز را در این حد پایین بیاورند که از طنز‌پرداز توقع داشته باشند فقط بیاید و اوقات آن‌ها را خوش کند و به عنوان تلطیف جلسه از طنز و طنز‌پرداز استفاده کنند. باید نگاه علمی تری نسبت به مقوله طنز ایجاد شود.

فیض با اشاره به این که اگر بخواهیم فقط مردم را سرگرم کنیم و نفهمند در دنیا چه خبر است، سر آن‌ها کلاه می‌گذاریم، اظهار کرد: مگر وقتی چارلی چاپلین را نگاه می‌کنیم، از کار او لذت نمی‌بریم؟ او در عین حال با دغدغه‌های مهم و بزرگ بشری ما را آشنا می‌کند و در حین تماشای یک کار طنز، مسائل مهم انسانی را به ما یادآوری می‌کند.

این هنرمند تاکید کرد: طنز باید به بزرگ‌ترین دغدغه‌های بشری توجه کند و مخاطب را با فجایع مختلفی که در اطرافش رخ می‌دهد آشنا کند نه این که تنها توقع داشته باشیم بگوید خیابان‌ها را آسفالت کنید یا این که تخم مرغ گران یا ارزان شود.

این هنرمند در پایان با بیان این که باید کار‌ها را به دست افراد کاردان بسپاریم تا وضعیت درست شود، گفت: من اگر مسئولیتی داشتم، این جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود را حذف می‌کردم. این همه جشنواره تکراری داریم و از یک سری فرد تکراری تقدیر می‌کنیم که چه بشود؟ این هزینه‌های کلانی که برای این جشنواره‌ها صرف می‌شود را صرف تعلیم و تربیت اصولی جوانان کنیم، دغدغه‌های مادی آن‌ها را برطرف کنیم و بگوییم حالا آنچه آموخته‌ای را به کار بگیر.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *