جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ - 24 May 2024
 
۰
۲۳
تکمیلی/ از بیانیه 150 نماینده تا مواضع ناهماهنگ مدیران‌روزنامه؛

روزنامه شرق توقیف شد/ احضار کاریکاتوریست جنجال‌ساز

چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب: 246699
روزنامه شرق به دنبال انتشار کاریکاتوری توهین‌آمیز علیه رزمندگان و بسیجیان دفاع مقدس، از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شد.
به گزارش سرویس اجتماعی جهان، به دنبال انتشار کاریکاتوری توهین‌آمیز در روزنامه شرق(چاپ روز گذشته) هیئت نظارت جلسه‌ای اضطراری تشکیل داد.
 
در پایان این جلسه اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات تصمیم به توقیف انتشار روزنامه شرق گرفتند و پرونده آن را به دادگاه ارسال کردند.
 
به نوشته فارس، مهدی رحمانیان مدیرمسئول این روزنامه، امروز برای ادای توضیحات درباره انتشار این کاریکاتور به دادسرای عمومی و انقلاب تهران احضار گردید و در نهایت با نظر بازپرس شعبه 9 دادسرای فرهنگ و رسانه، قرار بازداشت برای وی صادر شد.
 
همچنین تعدادی از شهروندان به دلیل توهین به رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، علیه این روزنامه و کاریکاتوریست آن اعلام شکایت کردند.
 
روزنامه شرق از ابتدای تولد خود در دوران اصلاحات تاکنون چندین بار به خاطر پیشبرد اهداف جنگ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دشمنان ایران محکوم به توقف انتشار شده است.

وعده وزیر

سیدمحمد حسینی ظهر امروز چهارشنبه در حاشیه‌ جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شاهد بودم در هفته دفاع مقدس روزنامه شرق کاریکاتوری منتشر کرد که توهینی به رزمندگان دفاع مقدس محسوب می‌شد اظهار کرد: این کاریکاتور در رسانه‌های بیگانه و سایت‌های ضد انقلاب انتشار گسترده‌ای داشت که نشان از نوعی هماهنگی دارد.
 
وی افزود: از انتشار کاریکاتور توهین آمیز
شهاب طباطبایی دبیر سیاسی و عضو شورای سردبیری روزنامه شرق در سخنانی جالب و البته ناهماهنگ با مدیر مسئول و کاریکاتوریست، موضوع کاریکاتور را «بازداشت مهدی هاشمی‌رفسنجانی» عنوان کرد!
به رزمندگان دفاع مقدس توسط یک روزنامه داخلی بسیار متاثر شدیم و بلافاصله اخطار کتبی دادیم و دادستانی نیز بررسی‌ها و برخورد لازم را انجام خواهد داد. بنابراین از روزنامه‌ها و نشریات و به طور کلی مطبوعات انتظار داریم همواره دقت کنند تا مطلبی توهین‌آمیز نسبت به کسانی که باعث افتخار نظام و سربلندی ما هستند، منتشر نکنند.

درخواست 150نماينده‌ براي‌ برخورد با روزنامه‌شرق

در همین زمینه، نايب رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به كاريكاتور منتشره در روزنامه شرق، از درخواست 150 نماينده براي برخورد قانوني با اين روزنامه خبر داد.
 
بيژن نوباوه با تاكيد بر لزوم برخورد قانوني با منتشركنندگان اين كاريكاتور يادآور شد: دادستاني و مراجع قانوني بايد وارد عمل شوند و بررسي كنند كه اين اقدام به چه منظوري صورت گرفته است.
 
نوباوه در ادامه با اشاره به برگزاري جلسه اضطراري هيات نظارت بر مطبوعات براي رسيدگي به اين موضوع، خاطر نشان كرد: ما حتي در روزنامه‌هاي زنجيره‌اي هم شاهد اين نبوديم كه به آرمان‌هاي ملي توهين شود در حالي كه اين كاريكاتور همه ارزش‌هاي ما را مخدوش كرده و تاكنون توهين به اين آشكاري صورت نگرفته است بنابراين اين موضوع قابل پيگيري خواهد بود.

توضیحات‌ مدیر مسئول‌ شرق ‌درباره‌ کاریکاتور جنجالی‬
 
در همین حال، مهدی رحمانیان مدیرمسئول روزنامه شرق به فارس گفت که برای ادای توضیح درباره کاریکاتور روز گذشته روزنامه متبوعش به دادستانی تهران رفته است. 
 
وی در عین حال به دلیل حضور در دادستانی نسبت به احضار یا بازداشت هادی حیدری کاریکاتوریست روزنامه شرق اظهار بی اطلاعی کرد. 
 
مدیرمسئول روزنامه شرق در خصوص کاریکاتور روز گذشته این روزنامه با تأکید بر اینکه در این کاریکاتور
هادی حیدری کاریکاتوریست روزنامه شرق هم در خصوص پیام کاریکاتور خود عنوان کرد: منظور من از کشیدن این کاریکاتور به هیچ وجه پیامی نبوده که نمایندگان مجلس برداشت کرده اند. من می خواستم جهل را از طریق کشیدن افرادی که در روز روشن چشم بند به صورت خود می گذارند نشان دهم.
هیچ نمادی از دفاع مقدس و رزمندگان وجود ندارد، تحلیل ها و برداشت‌های صورت‌گرفته درباره این طرح را نادرست و غیر واقعی دانست. 

وی هدف از انتشار کاریکاتور را اینطور توضیح داد: هدف از انتشار این کاریکاتور آن بود که نشان دهیم غربی ها چشم بسته راجع به اسلام قضاوت می کنند.

رحمانیان تصریح کرد: من 18 ماه سابقه حضور در جنگ دارم و در روزنامه شرق نیز به کرات درباره دفاع مقدس مطلب نوشته‌ایم و هرگز اجازه نمی دهم به رزمندگان اهانت شود چون در آن صورت خود من هم مخاطب توهین خواهم بود. 

شرق، پای مهدی‌هاشمی را وسط کشید! 

همچنین، شهاب طباطبایی دبیر سیاسی و عضو شورای سردبیری روزنامه شرق نیز در گفت‌وگو با فاطر، هرگونه ارتباط کاریکاتور روز گذشته این روزنامه با «اهانت به ‌رزمندگان دفاع مقدس» را رد کرد و در سخنانی جالب و البته ناهماهنگ با مدیر مسئول و کاریکاتوریست، موضوع کاریکاتور را «بازداشت مهدی هاشمی‌رفسنجانی» عنوان کرد!

اظهارات متناقض


هادی حیدری کاریکاتوریست روزنامه شرق هم در خصوص پیام کاریکاتور خود عنوان کرد: منظور من از کشیدن این کاریکاتور به هیچ وجه پیامی نبوده که نمایندگان مجلس برداشت کرده اند. من می خواستم جهل را از طریق کشیدن افرادی که در روز روشن چشم بند به صورت خود می گذارند نشان دهم.

صدور حکم بازداشت برای مدیر مسئول روزنامه شرق

غروب روز چهارشنبه هم،‌ یک منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس درباره رسیدگی به پرونده روزنامه شرق در دادسرای فرهنگ و رسانه اظهار داشت: با احضار مدیرمسئول روزنامه شرق به دادسرای فرهنگ و رسانه، این پرونده در شعبه 9 بازپرسی رسیدگی شد. 
 
وی ادامه داد: در نهایت قرار بازداشت برای مهدی رحمانیان صادر شد.

تعقیب قضایی روزنامه شرق از سوی دادستانی
 
سیدمرتضی بختیاری وزیر دادگستری هم درباره انتشار این کاریکاتور گفت: من واقعا تأسف خوردم از اینکه این کاریکاتور در یک روزنامه جمهوری اسلامی به چاپ رسیده است. بعد از جلسه صبح امروز هیئت
کاریکاتوریست روزنامه شرق هم به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است اما این فرد روز چهارشنبه خود را به دادسرای فرهنگ و رسانه معرفی نکرد؛ هرچند ممکن است احضاریه به دست او نرسیده باشد.
دولت متوجه شدم دادستان محکم پشت این موضوع ایستاده و قطعا از این اهانت که به بسیجیان مخلص صورت گرفته نخواهد گذشت.
 
وزیر دادگستری گفت: البته با خبر شدم بسیجیان و رزمندگان کشورمان هم به طرق مختلف از چاپ این کاریکاتور شکایت کرده و نزد مقام قضایی رفته و شکایتشان را ارائه کرده‌اند. براساس آن چیزی که می‌دانم تعقیب قضایی توسط دادستانی آغاز شده است اما از وضعیت کاریکاتوریست و مدیرمسئول روزنامه اطلاعی ندارم.
  
کاریکاتوریست شرق هم به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد
 
همزمان با آغاز جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات، یک منبع آگاه از احضار کاریکاتوریست روزنامه شرق به دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داد و گفت: کاریکاتوریست روزنامه شرق هم به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است اما این فرد روز چهارشنبه خود را به دادسرای فرهنگ و رسانه معرفی نکرد؛ هرچند ممکن است احضاریه به دست او نرسیده باشد.
 
این منبع آگاه درباره اینکه آیا دادسرای فرهنگ و رسانه به موضوع توقف انتشار روزنامه شرق وارد می‌شود یا خیر؟ گفت: دادسرای رسانه در حال حاضر فقط وارد موضوع مدیرمسئول این روزنامه شده است اما دستگاه قضایی وقتی وارد یک مسئله‌ای می‌شود به تمام جوانب آن رسیدگی می‌کند.
 
هیئت نظارت بر مطبوعات روزنامه شرق را توقیف کرد
 
هیئت نظارت بر مطبوعات ساعت 20:30 چهارشنبه به جلسه 90 دقیقه‌ای خود پایان داد و در نهایت اعلام کرد بر اساس بند 8 ماده 6 و تبصره ماده 12 قانون مطبوعات تصمیم به توقیف انتشار روزنامه شرق گرفته و پرونده آن به دادگاه مطبوعات ارسال شد.
 
رحمانیان: عازم زندانیان اوین هستم
 
مهدی رحمانیان مدیرمسئول روزنامه توقیف شده شرق شب چهارشنبه به خبرنگار فارس گفت: با نظر بازپرس شعبه 9 دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شدم و در حال حاضر عازم زندان اوین هستم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
منطقی قضاوت کنیم:هر ایرانی با دیدن یک دسته انسان که پشت سر هم ایستاده و پارچه ای به سرهای یکدیگر می بندند فقط و فقط یاد جبهه و دفاع مقدس می افتد و لاغیر. مسئله به قدری مشخص است که ادعای برداشت غیر از این، خود را به نفهمی زدن است آقای حیدری
باسلام واحترام
ازکاربرانی که به در و دیوار زده اند تعجب میکنم.
عزیزان به عنوان یک ایرانی واقعا خجالت آوراست، در آلمان از بازماندگان جنگ دوم جهانی که ارتشی متجاوز بوده اند تقدیر میشود، در میدان سرخ مسکو در روزهای تعطیل میتوانید بازماندگان جنگ را ببینید که بعنوان سندافتخار با ایشان عکس یادگاری میگیرند و در...
اما در کشوری که هشت سال مورد تهاجم بیش از ده کشور قرارگرفت(ارتش عراق، بیسیم چیهای مصری که در عملیات کربلای 5 و8 اسیرشدند، مزدورهای سودانی، هواپیماهای بمب افکن و جنگنده فرانسوی با خلبان، بمب های شیمیایی آلمان و انگلیس، جزایر و پول کویتی ها، هزینه کردن بی حساب پادشاه عربستان و دراختیار گذاشتن فضای عربستان به آواکس های آمریکا برای جاسوسی خطوط نبرد، منافقین و...) و جوانان برومند و غیور و مومنش دلاورانه مقابل آنان ایستادند را در نظر بگیرید.
اجساد زنده بگورشده دختران عشایری که مورد تجاوز بعثیان وحشی و ملحد قرار گرفتند و صدها هزار سرو بخون نشسته که برای دفاع از کیان و ناموس این مرز و بوم فاطمی بخون نشستند، هزاران جانباز شیمیائی که هر روز در غربت به لقاءالله میپیوندند و دهها هزار جانباز اعصاب و روان بستری در آسایشگاهها و هزاران جانباز قطع نخاع و معلول مانده در غربت خانواده و خانه.
واقعا زهی به شرافت و میهن پرستی و دینداری و ارزشمداری کاریکاتوریست و مدیر مسئول روزنامه غرب!
آقای مدیر مسئول بجای برخ کشیدن حضورت در منطقه، لطفا چشمانت را بازکن و ستون .....را ببین و بشناس!
بجای اعلام حضورت درجبهه بمدت هیجده ماه، هیجده بار بیشتر دقت کن و ببین واقعا این کاریکاتور در هفته دفاع مقدس در روزنامه تویی که ادعای رزمندگی داری چکارمیکند؟
شهامت داشته باش و ........رابپذیر!
Iran, Islamic Republic of
متاسفم برای بانیان شرق
Latvia
كاريكاتور مشكلي ندارد
Latvia
این کاریکاتور هیچ ربطی به رزمندگان نداره.
Iran, Islamic Republic of
برای بررسی صحت ادعای مهدی ......بهتر است سری به شعبه خیابان سمیه بیمه بزنید تا ببینید.................
برخی خبرنگاران هنوز حقوق سال 89 را نگرفته اند.
Iran, Islamic Republic of
این حرکت روزنامه شرق جواب اونایی هست که هنوز اصرار دارن به هر قیمتی جریان اصلاحات رو درون حکومت تعریف کنن!
"رحمانیان تصریح کرد: من 18 ماه سابقه حضور در جنگ دارم" هر کاری دلشون می خواد میکنن کار که بیخ پیدا میکنه سوابق جبهه شون رو برامون رو میکنن! اون یکی سابقه ی انقلابیشو اون یکی سید بودنشو اون یکی با امام بودنشو اخه ما تا کی باید ببینیم که اینچنین به ارمان های امام عزیز و دفاع مقدس توهین بشه! حالا هی بعضیا از حضور این عزیزان دل در انتخابات استقبال کنن
Germany
آقا توقیف ....؟ اولا اینا از خداشونه توقیف بشن تا با همین توقیف هم مانور بدن باید برخورد شدید باهاشون بشه
سلام
من هم این کاریکاتور را دیدم ولی هیچ نشانی از بسیجی بودن و یا هر چیزی که وجه توهین به دفاع مقدس را داشته باشد نداشته است ..........
United States
همه این.......... در مورد یک .....ساده برای تحت پوشش قرار دادن سفر احمدی نژاد است وگرنه .........
Iran, Islamic Republic of
قوه قضاییه ممنون
Turkey
حقش بود
Iran, Islamic Republic of
چرا نماینده های ما در این اشفته بازار قیمتها بعد از یک سال عکس العملی نداشتند و چیزی از ان به نفع مردم در نیامده است ولی برای کارهای .....صبح نشده طومار امضا میکنند......
United States
اون کاریکاتور واقعا موهن بود بهتره خود را به سادگی نزنیم
United States
خوب جواب رشادتهای رزمندگان و ایثارگران رو داده این کاریکاتوریست!
منتظر باشید جامعه یابنیادهای ضد فرهنگی غرب بزودی یکی ازاین جایزه های کذا وکذا را به این به اصطلاح کاریکاتوریست هتاک اختصاص میدن حالا میگین نه این من واینم شما
دست قوه قضاییه درد نکنه که دل حزب اللهی ها رو شاد کرد
صد حیف که روزنامه شرق رو می خوندم
طرح گام به گام غربیها برای انتخابات 92 کلید خورده و هر روز پرده ای از آن (با همکاری قطعه های محترم پازل) در حال اجراست . ....
تلوزیون .......را در جبهه نشان می دهد به اسم بیدار باش اما چون همفکر شما ب..........
Iran, Islamic Republic of
......... انحراف افکار عمومی از قضیه مهدی ..........
Iran, Islamic Republic of
چه جوانهایی و چه تک فرزندان خانواده هایی که در غربت با دست خالی و مظلومانه به شهادت رسیده اند،مجروح شده اند ،اسیر شده اند،تا الان ما آرامش و امنیت داشته باشیم.بعد یک کسی پیدا شود و با کاریکاتورتش آنها را زیر سوال ببرد؟ گیریم در این دنیای کوتاه وفانی ،تبرئه شود،آن دنیا وقتی از ترس چشمها از حدقه بیرون زده است،و این گونه افراد به دنبال مفری می گردند ،با شهیدان روبرو خواهند شد و قعر آتش جهنم و عذاب دردناک ابدی نصیبشان خواهد شد.
شرق رو هم تعطیل کردین که مثلا مردم برن کیهان بخونن؟ ..