شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
۴۵
در حاشیه هشدار اخیر رهبر انقلاب درباره "سیاست کنترل جمعیت"؛

چرا کاهش جمعیت خسارت به بار می‌آورد؟

پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۵۱
کد مطلب: 235950
در دهه ی 60 رشد بی رویه جمعیت را شاهد بودیم و در دهه ی 70 کنترل جمعیت و در دهه 80 کاهش شدید آن. براساس سرشماری انجام گرفته در سال 1390 این کاهش نگران کننده است و اگر به درستی برای آن چاره ای اندیشیده نشود در آینده دچار انواع بحران ها و آسیب ها خواهیم شد.
چرا کاهش جمعیت خسارت به بار می‌آورد؟
جهان نيوز - نصرالله شفیعی*:
رهبر معظم انقلاب اسلامی روز سه شنبه در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام فرمودند: بررسي هاي علمي و كارشناسي نشان مي دهد كه اگر سياست كنترل جمعيت ادامه پيدا كند، به تدريج دچار پيري و در نهايت كاهش جمعيت خواهيم شد.
ایشان افزودند: بنابراين مسئولان بايد با جديت در سياست كنترل جمعيت تجديد نظر كنند و صاحبان رسانه و تريبون از جمله روحانيون در جهت فرهنگ سازي اين موضوع اقدام كنند.

یکی از دغدغه های دولت ها، بخصوص از قرن بیستم، بحث کنترل جمعیت بوده است. این موضوع همچنان به عنوان یک مسأله مهم ذهن دولت ها را به خود مشغول داشته است. از یک جهت ملت هایی که با افزایش بی رویه ی جمعیت روبرو هستند و ظرفیت و امکانات کشورهایشان توان تحمل چنین جمعیتی را ندارد، از سوی دیگر کشورهایی هستند که با کنترل شدید جمعیت اکنون به موقیعتی رسیده اند که از نظر نیروی انسانی شدیداً دچار مشکل شده اند و معلوم نیست در آینده چه سرنوشتی پیدا
کشوری که با پیری جمعیت روبرو شود خود بخود جمعیت نخبگانی آن که به طور طبیعی از دل نسلی جوان بر می خیزد دچار آسیب می شود و این کشور مهمترین برگ برنده خود را در توسعه از دست خواهد داد
کنند.

 کشور ایران را نیز نمی توان از این مقوله استثناء دانست. در دهه ی 60 رشد بی رویه جمعیت را شاهد بودیم و در دهه ی 70 کنترل جمعیت و در دهه 80 کاهش شدید آن. براساس سرشماری انجام گرفته در سال 1390 این کاهش نگران کننده است و اگر به درستی برای آن چاره ای اندیشیده نشود در آینده دچار انواع بحران ها و آسیب ها خواهیم شد. به همین خاطر در این مقوله قصد آن داریم از زودیابی به نقد کاهش رشد جمعیت در ایران بپردازیم.

نگارنده اعتقاد دارد که این روند کاهش جمعیت بر خلاف برخی ها که اعتقاد دارند برای توسعه کشور مفید است اگر تداوم پیدا کند، خسارات فراوانی به کشور ایجاد می کند که گاه غیر قابل جبران خواهد بود.

در ادامه به برخی از این آسیب ها و خسارت ها اشاره می شود:

1)تضعیف نیروی دفاعی کشور:
نیروی جوان و جمعیت فراوان یکی از شاخص های اقتدار نظامی و دفاع باز دارندگی است. دوران جنگ تحمیلی و حضور جوانان در عرصه های نظامی و عملیات های سرنوشت ساز، برگ برنده ای بود که ایران اسلامی توانست در دوران دفاع مقدس آن را کسب کند. مطمئناً یک کشور که دارای جمعیت اندک و یا پیر باشد توان رویارویی مقتدرانه در برابر تجاوز بیگانگان را نخواهد داشت.

2) کاهش جمعیت نخبگانی کشور:
از اصلی ترین پایه های پیشرفت و توسعه کشور نیروی انسانی است. نیروی انسانی نخبه، سرمایه ای است که هیچ سرمایه مادی و غیرمادی، توان هماوردی با آن
وجود کشوری پیشرفته با نیروی کار آمد و جوان و متعهد و متخصص تحت عنوان جمهوری اسلامی ایران، مایه امید و شادابی برای سایر ملل جهان اسلام خواهد بود
را ندارد. کشوری که با پیری جمعیت روبرو شود خود بخود جمعیت نخبگانی آن که به طور طبیعی از دل نسلی جوان بر می خیزد دچار آسیب می شود و این کشور مهمترین برگ برنده خود را در توسعه از دست خواهد داد. کما اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته این جمعیت نخبگانی را با مغزهای متفکر جوانان کشورهای جهان سوم جبران می کنند.

3) کاهش نیروی انسانی و در نتیجه عقب ماندگی از قافله توسعه:
همان طور که جمعیت نخبگانی شاخص اصلی توسعه می باشد، نیروی انسانی جوان و کارآمد نیز نقش مهمی را در توسعه کشور باز می کند. کشوری که با پیری جمعیت روبرو شود این فاکتور مهم را نیز از دست خواهد داد، فلذا چنین کشوری یا باید از نیروهای خارجی برای جبران نیروی کار استفاده کند یا اینکه در توسعه دچارکندی خواهد شد.

4) برهم خوردن تعادل جمعیتی:
ایران اسلامی با همین ترکیب جمعیتی موجود دارای جایگاه ویژه در منطقه است. اگر بر اثر عدم رعایت قواعد یکسان در کنترل جمعیت برخی از ترکیب های جمعیتی دچار تغییراتی شوند، ممکن است آسیب هایی که به یکپارچگی  ملت ایران وارد شود و گاه دشمنان نیز از این مقوله سوء استفاده نمایند.

5) تضعیف جایگاه ایران به عنوان تنها کشور شیعه:
هر چند که شیعیان در سراسر جهان در میان ملل اسلامی پراکنده هستند ولی تنها کشوری که درآن دولتی با حاکمیت
وظیفه ی مسؤولان است که به دور از جوزدگی های مرسوم تا دیر نشده به فکر چاره باشند
شیعه سرکار است کشور ایران است. این کشور هم اکنون ام القری جهان اسلام است و چشم جهان اسلام به آن دوخته شده است. اقتدار آن مایه ی اقتدار جهان اسلام  و تضعیف، آن نیز تضعیف جهان اسلام خواهد بود. وجود کشوری پیشرفته با نیروی کار آمد و جوان و  متعهد و متخصص تحت عنوان جمهوری اسلامی ایران، مایه امید و شادابی برای سایر ملل جهان اسلام خواهد بود. از این رو این سرمایه ارزشمند شیعه که منادی اسلام ناب محمدی در جهان است می بایست هم از نظر کمی و هم کیفی شاخص های لازم را داشته باشد و یکی از این شاخص ها، جمعیت قابل قبول است که بتواند در برابر جهان کفر قد علم کند.

همه ی اینها که گفته شد به معنای افزایش بی رویه جمعیت و غیر متناسب با ساختارهای توسعه نمی باشد. افزایش جمعیت در صورتی به رشد و توسعه و توانمندی  کشور کمک می کند که در کنار آن تدبیر لازم همراه با زیر ساخت های مناسب نیز در نظر گرفته شود. این ظرفیت در کشور ما به تعبیر مقام معظم رهبری تا 150 میلیون نفر جمعیت وجود دارد و به همین خاطر وظیفه ی مسؤولان است که به دور از جوزدگی های مرسوم تا دیر نشده به فکر چاره باشند.
* مدرس کانون بصیرت بسیج دانشجویی استان بوشهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
امیدوارم رسانه ها هم در لبیک به ندای امام خامنه ای تبلیغات و امکانات خود را برای توسعه فرهنگ افزایش جمعیت کشور بکار بگیرند تا هنوز دیر نشده بتوانیم کشور امام زمان (عج) را حفظ کنیم
Iran, Islamic Republic of
مسئولان خودشان باید الگو باشند و حداقل 7 الی 8 تا بچه بیاورند
Netherlands
وقتی دولت برای جمعیت موجود نیز قادر به تامین حداقل امکانات معیشت و رفاه نیست نمی تواند در تشویق خانواده ها به ازدیاد جمعیت موفق باشد.
Iran, Islamic Republic of
بابا بچه دار شدن كه كاري نداره.
من الان تو يك خونه 48 متري زندگي مي كنم.
ماهي يك مليون حقوق مي گيرم و يك ميليون صد قسط وام ميدم.
از وام مسكن بگير كه بيست ميليون گرفتم و بايد 44 ميليون پس بدم تا الي آخر.
36 سالم هم هست.
اين وامها هم تا ده دوازده سال ديگه هم تموم نميشه.
قربون خدا برم خودش گفته روزي را ميرسونم ولي خوب من ايمانم ضعيفه.
حالا با اين شرايط من قيد همون يك بچه را هم زدم.
دولت شرايط را فراهم كند.
اقتصاد و رفاه را فراهم كند.
باور كنيد من از خدامه 4 تا بچه داشته باشم.
ولي عقلم ميگه با اين شرايط كه اين عزيزان فراهم كردند بيخيال همون يكي هم باش.
United Kingdom
جمعیت بیشتر قدرت بیشتر اما جمعیت کمتر مردمی راحتر
ما ابتدا باید بسترهای این موضوع را مهیا کنیم سپس به افزایش جمعیت و تشویق مردم به این مهم بپردازیم. وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم امکان داشتن فرزند بیشتر را نمیدهد چگونه می توان با واحد مسکونی 70 متری و هزینه های بالای تحصیل، ازدواج و ... فرزندان به فرزند بیشتر فکر کرد.
افزایش جمعیت نیاز به بسترسازی اقتصاد پایدار و مناسب هم دارد. اقتصاد و جمعیت رابطه متقابل دارند و مستلزم هم‌اند.
صداوسیما هم مقصر است

چرا دولت بی توجهی می کند ؟
اگه واقعا انقدر اقتصاد و جمعیت به هم وابسته اند چرا مناطق فقیر نشین ایران انقدر پر جمعیت ترن و پولدارای ما کم جمعیت تر؟
خدا وکیلی همش مساله اقتصاد نیست هر چند اونم هست ولی الان پز خیلی ها تک فرزندیه
مشکل فقط از مردم نیست مشکل از مسئولین هم هست اگر ثبات اقتصادی باشد زاد و ولد هم بالا میرود
چند تا نکته این وسط داره مغفول می مونه و اونم اینکه :
1- درسته که جمعیت کمتر رفاه بیشتر میاره اما این نگاه از روی تنبلی و وارفتگیه. چرا؟ چون طرف به جای اینکه با افزایش جمعیت که تبعات مثبتی برای کل جامعه داره سعی میکنه جمعیت رو پایین نگه داره تا مجبور نباشه بیشتر کار کنه برای تامین اون جمعیت

2- اگر جمعیت بیشتر بشه نیروی انسانی هم بیشتر می شه و افکار و تلاش هم برای افزایش رفاه بیشتر می شه و لذا مسیر پیشرفت هم سریعتر طی می شه

3- افزایش جمعیت خود به خود نشاط رو هم زیاد می کنه چون در جامعه کم جمعیت انگار خاک مرده پاشیدن و در دراز مدت روی روحیه مردم تاثیر میذاره و اونها رو نسبت به زندگی سرد می کنه مثلا خوب که دقت کنید در خانواده های پر جمعیت نشاط و سرزندگی علی رغم مشکلاتشون بیشتره چون خود با هم بودن و زیاد بودن قوت قلب برا افراده

4- اینکه الان مشکلات اقتصادی هست درسته ولی این مطلب بیشتر در کلانشهر ها و خصوصا تهران صادقه نه در سایر شهرها. لذا بیشتر ترس از کم آوردن اقتصادیه که مردم بچه نمیارن نه واقعا ضعف اقتصادی نمونه قوت مردم در اقتصاد هم اینه که با گرانی مرغ هنوز تقاضا بالاست و با گرانی طلا و سکه هجوم برای خرید بالا بود پس معلومه که ضعف اقتصادی برای اکثریت جامعه یک ژست نداریه تا واقعا نداری.

5- کم حوصلگی و بی رمقی والدین در تربیت کودک دلیل دیگر این معضل است چرا که والدین به خود بیشتر توجه پیدا کرده اند تا به زندگی و کودک و از طرفی با سرگرم شدن به انواع سرگرمی ها از جمله رسانه های جمعی دیگر حوصله رسیدگی به تربیت کودک و وقت صرف کردنبرای آنها را ندارند.

6- عدم طی کردن راه صحیح ازدواح هم دلیل دیگریست چرا که دختر و پسر از روی شهوت و یا سهل انگاری همدیگر را انتخاب می کنند و بعد زود هم طلاق می گیرند و این به روند باروری در جامعه لطمه می زند

7- تغییر منفی رژیم غذایی جامعه که باعث ضغف بنیه جوانان شده و انها را در باروری ضعیف کرده طوری که امار نازاها زیاد شده.

و مسائلی بیشتر که فکر نمی کنم کسانیکه در تب مرغ هستن حوصله کنن بخونن و هر خبری بذاری مدام می خوان بگن بارون نمیاد چون مرغ گرونه. خوابم نمیاد چون مرغ گرونه. زمین کجه چون مرغ گرونه. تنبلم کار کنم چون مرغ گرونه.
خواهش می کنم از این به بعد هم نظرات متین رو بذارید نه نظرات مرغی رو
لطفا عكس العمل هاي دوسال قبل در مورد رويكرد رئيس جمهور در اين خصوص را بازبيني بفرمائيد تا ببينيد رسانه هاي عزيز دو سال پيش كه آقاي رئيس جمهور همين موضوع را مطرح فرمودند از هياهو و غوغاي آميخته با تمسخر چه ها كه نكردند .
United States
من بنویسم چرا افزایش جمعیت فاجعه بار است، همانطور که در 30 سال گذشته بوده، چاپ می کنید؟!
United States
ایران پایتخت اسلام است چرا بچه شیعه ها و مریدان امام حسین باید فقط یک بچه داشته باشند؟ مگر روزی را خدا نمیدهد؟
United States
اگر از همه ظرفیتهای کشور استفاده شود میتوان به دوبرابر جمعیت فعلی هم سرویس داد
United States
بهتر است فارغ از بحثهای روزمره فعلی مثل مرغ و گرانی به مسئله جمعیت نگریست. این تنگ نگری است که بگوییم چون مرغ کیلویی هشت هزار تومان است پس نباید جمعیت افزایش پیدا کند.
Iran, Islamic Republic of
یه سئوال دارم از مخالفان افزایش جمعیت: چرا تو سیستان و بلوچستان که فقر و بدبختی خیلی بیشتر، آمار رشد جمعیت هم بیشتره؟ چرا اونا که وضعیت اقتصادی بدتری دارند می تونن هفت هشت تا بچه بیارند شما که وضعیت متوسط دارید نمیتونید؟
United States
احسنت به تدبیر رهبر معظم انقلاب
بهتر است که وزارت بهداشت از مسیر قبلی در کنترل جمعیت برگردد
بابا از بس گرونیه اجاق همه کور شده
همین الان کلی جوان داریم که به خاطر بیکاری معتاد شدن.شما اگه جلوی این اعتیاد ها و علل اون رو بگیرید من فکر کنم اون موقع میشه به افزیش جمعیت فکر کرد
Latvia
راستی کی بود که نظرات رئیس جمهور در این مورد و ارائه هدیه به فرزندهای نوزاد را مسخره می کرد و در مجلس برای اینکه اعطای هدیه شکل نگیرد آن را غیرقانونی نامید و تمسخر می کرد؟ فهمیدید کی ولایتمدار و رهرو ولایت است و کی دنبال ...
Sweden
باید هم انتقاد می کردند اون رسانه ها
Iran, Islamic Republic of
کشور توانایی افزایش جمعیت را دارد اگر تدبیر مدیریتی باشد
Iran, Islamic Republic of
من و برادرم هر دو دانش آموخته دانشگاه رازی کرمانشاه هستیم. هر 2لیسانس و هر 2 با حقوق 300 تا 500 تومن سرکار (سرکاری البته). اگر دولت محترم حقوق ما را افزایش بدهد که بتوانیم ازدواج کنیم و خانه‌ای اجاره کنیم و خرچ زندگی را در آوریم حاضر هستیم هر کدام 5 بچه داشته باشیم که به تنهایی کلی به رشد جمعیت کمک کنیم. اما افسوس...
Iran, Islamic Republic of
به خدا کفر نمی ورزم اما همین یه بچه ای که دارم برای هفت پشتم کافیه! مهندس این مملکتم و ماهی 1 تا 1.5 درآمد دارم و حداکثر همون یه زن و یه بچه رو میتونم در حداقل رفاه نگهدارم . بچه بیاری نتونی حداقل امکانات زندگی رو براش فراهم کنی چه فایده ؟!! الان دیگه از مدرسه و انواع اموزشگاه و بیمارستان و همه چیز خفن پولیه . در ضمن آقایان من در شهرستان زندگی میکنم . تهران که دیگه واویلا . درآمد رو بدهند رو بده ما هم بچه مسلمون زیاد میکنیم . ... اگه برگردم به ده سال پیش حتما هفت هشت سال دیرتر ازدواج میکردم .
سیاستهای اقتصادی نامناسب که دستاورد آن تورم و گرانی و سخت تر شدن معیشت خانواده هاست اجازه رشد و بالندگی به جمعیت کشور نمی دهد . مردم نگران از آینده که قدرت تامین مالی فرزندان خود را ندارند و هر روز با مشکلی در اقتصاد کشور روبرو هستند چگونه فرزندان خود را افزایش دهند تا در دامن فقر و فلاکت نابود شوند . اول باید برای اقتصاد و سیاست کشورمان و اصلاح آنها کاری کرد بدیهی است بهبود وضع اقتصادی مردم در افزایش و کیفیت جمعیت تاثیر خواهد داشت .
Iran, Islamic Republic of
کاهش جمعیت بی تردید کاهش قدرت را هم به همراه خواهد آورد همین الان هم پرجمعیت ترین کشورهای دنیا قدرتمندترین کشورها هم هستند بنابراین برای درستی این استدلال نباید شک کرد
سئوال : برای همین جوانان فعلی و نخبه های فعلی چه کرده ایم که نگران کاهش آنان باشیم؟ به نظر من بیشتر باید به فکر وضعیت فساد و اعتیاد وبیکاری و... بود تا این مسایل حل نشود چگونه می توان افزایش جمعیت داشت؟
احسنت. نکات سنجیده ای بود که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد. بچه رو خدا میده روزیش رو هم همون میده
ژاپن پیرترین جمعیت جهان رو داره بیشترین پیشرفت رو داره ازادی رو داره بهترین فرهنگ رو دارن بهترین اقتصاد رو دارن جمعیت شون هم 40 ملیون هست و نزدیک به100 ملیون خارجی در کشورشون اقامت دارن و زندگی میکنن همیشه در واسه راهکار زیاد هست
Sweden
نه عزیز روزی آدم دست خودشه ، عقل و منطق رو گذاشتین کنار به بالا متوسل شدین ،
مردم و مسئولین باید به سخنان امام خامنه ای لبیک بگویند تا این کشور دچار کاهش جمعیت نشود تا جامعه ای جوان وشاداب داشته باشیم
وقتی آقای دکتر احمدی نژاد می گفتند، مسخره میکردید ...
United Kingdom
جمعیت بیشتر قدرت بیشتر اما جمعیت کمتر مردمی راحتر
این حرف بسیار اشتباهه قدرت و راحتی دو چیز ملازم با هم هستند کشوری که ضعیف بشه در همه زمینه ها به تدریج از آسایش و راحتی دور خواهد شد
با دلایل نویسنده موافقم باید مراقب باشیم. خود غربیها الان مردمشان را تشویق میکنند که زیاد بچه دار شوند انوقت ما...
منم با این نظر موافقم:
ما ابتدا باید بسترهای این موضوع را مهیا کنیم سپس به افزایش جمعیت و تشویق مردم به این مهم بپردازیم. وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم امکان داشتن فرزند بیشتر را نمیدهد چگونه می توان با واحد مسکونی 70 متری و هزینه های بالای تحصیل، ازدواج و ... فرزندان به فرزند بیشتر فکر کرد.
گفته اند:
"سئوال : برای همین جوانان فعلی و نخبه های فعلی چه کرده ایم که نگران کاهش آنان باشیم؟"

باید گفته میشد:
همین جوانان فعلی و نخبه های فعلی چه کاری برای کشور انجام داده اند؟
تغییر در شیوه زندگی و تبدیل شدن زنان به نیروی کار و ترویج کار زنان در بیرون از منزل و ترویج لذت جویی و رفاه طلبی بدون داشتن بچه از جمله موارد کاهش جمعیت است برای تغییر نگرش باید همه دستگاهها بسیج شوند.
به نظر من مشکل اصلی در بچه دار نشدن یا کم بچه داشتن اکثر جوونا اصلا اقتصادی نیست شما ببینید اتفاقا خانواده های مرفه کمتر خودشون را دچار بچه میکنند علت اصلی این است که جوونای امروز دیگه حوصله ی بچه ندارند چه دختر و چه پسر اونها فقط به فکر ادامه تحصیل و سرگرمی و کار هستند اصلا برای تربیت بچه تربیت نشدند در واقع یه جور خودخواهی در جوونای امروز هست که بیشتر ترجیح میدن به خودشون توجه کنند حوصله سرو کله زدن با بچه رو ندارند این هم به دلیل نظام آموزشی غلطمونه که همه چیز به دانش آموزا یاد میده به غیر از اونی که باید. اصلا توجهی به خانواده و اینکه وظیفه اصلی زن و مرد در جامعه چیست نداره وقتی یه دختر به مادر شدن بعنوان یه زحمت و یه کار پیش پا افتاده نگاه میکنه که خدا به گردنش انداخته چه توقعی ازش دارید که چند تا بچه بیاره شما نگاه کنید مادر بزرگای ما چند تا بچه میاوردن همشون رو مثل گل تربیت میکردن اصلا هم احساس خستگی نمیکردن تازه به هم افتخار هم میکردن اما امروز اگه یه دختری بخواد بچه بزرگ کنه این بچه رو عامل جلوگیری از پیشرفتش میدونه پس نه تنها افتخاری نمیکنه بلکه به عالم و آدم ابراز میکنه که دیگه برای هفت پشتم بسه پس تا این فرهنگ اصلاح نشه هر چی هم اقتصاد درست بشه همین آشه و همین کاسه در ضمن نگاه اکثر ماها نسبت به روزی اشتباهه حدیثی از پیامبر با این مضمون هست که حتی اگر تو از روزی که قسمتته فرار کنی اون به دنبال تو میاد
United Kingdom
فداتون بشم یک میلیون تومان بچمون و سهام عدالت سالها بهمون نمیدهید چه جوری با این گرانی بچه بیارم
سلام
منم با اونی که راجع به مسئولان گفت موافقم پزشکی که ماهی 10 میلیون درامد داره یا قاضی یا فرد ثروتمند اینها باید 5یا 6تا بیارند نه منه کارگری که در شهرستان هستم و قرداد ماهیانه باهام میبندند حقوق ناچیزی بهم میدند تا ساعت 7 شب هم کار میکنم تازه اگه یارانه بهم ندهند نمیتونم شکممون سیر کنیم
بچه الان هیچ نخواد ماهی 70 تومن پوشک میخواد پول دکتر و داروی گران قیمت میخواد از کجا باید بیارم ایا تربیت نمیخواد جنازم شب میاد خونه باید چطور بهش برسم چشم رو هم بذاریم موقع دانشگاه رفتن و ازدواجشان هست شما بگید چی کار باید کنیم؟منم اعتقاد دارم که خدا روزی میرسونه ولی به ادم عقل هم داده
جهان نیوز خوبه 1 امار از مسئولین و اعضای هیئت علمی دانشگاهها واونایی که ماهی 5میلیون اقلا درامد دارند رو سایت بذاره ببینیم داراهاش که نیاز به یارانه ندارند کم جمعیتند چه برسه به ما
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه شعار زندگی بهتر با جمعیت کمتر سرلوحه زندگی خیلی ها شده و مشکلات اقتصادی هم اونو پایدار تر کرده به نظرم کار فرهنگی و اقتصادی توامان با هم باید انجام بشه
اقتدار به زیادی جمعیت نیست بلکه به کیفیت جمیعت هم باید توجه کنیم 3 میلیون یهودی حریف 150 ملییون عرب هستند
Germany
یهودی ها به خاطر این دنیا رو گرفتن چون موازین اخلاقی ندارن و هدف وسیلشونو توجیه می کنه اما ما نه و قرار نیست برای رسیدن به هدف از هر وسیله ای استفاده کنیم