جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

حضور مکتوب "بلال حبشی" درنمایشگاه کتاب

چهارشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب: 415088
نصرالله قادری نمایشنامه‌نویس از انتشار سومین مجلد از چهارگانه اصحاب پیامبر با عنوان «شور شیرین عشق»‌ که به زندگانی بلال حبشی اختصاص دارد،‌ برای عرضه در نمایشگاه کتاب خبر داد.
به گزارش جهان، نصرالله قادری نویسنده در گفت‌وگو با تسنیم‌، از انتشار سومین کتاب از چهارگانه زندگی‌نامه اصحاب پیامبر اکرم(ص) برای عرضه در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت:‌ سومین مجلد از این چهارگانه به زندگی بلال حبشی اختصاص دارد‌ و از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ نگارش این مجموعه چهارجلدی را به پیشنهاد سیدمهدی شجاعی آغاز کرده‌ام‌. اولین رمان به حضرت سلمان اختصاص داشت که با عنوان «ناله‌های عاشق»‌ منتشر شد و توانست جزو ده رمان برگزیده سال انتشار خود باشد.

قادری ادامه داد:‌ دومین رمان نیز به زندگی «ابوذر غفاری» از صحابه پیامبر(ص) اختصاص دارد‌ که برای نگارش آن تا جاییکه در توان داشتم تمام منابع مرتبط و غیرمرتبط تاریخی با زندگی این صحابه پیامبر را مطالعه کردم و چهارمین مجلد نیز به مقداد از دیگر صحابه پیامبر(ص) اختصاص دارد. این ۴ شخصیت به دلیل علقه شخصی و بارز بودن شخصیت و دراماتیک بودن، زندگی‌نامه انتخاب شده‌اند.

وی با اشاره به پژوهش‌هایی که برای تألیف «شور شیرین عشق» داشته است،‌ گفت: درباره شخصیت بلال حبشی نیز به مانند ابوذر منابع فارسی اندک است‌، اما در زبان عربی درست به همان اندازه ابوذر منابع وجود دارد. همان‌طور که شخصیت واقعی ابوذر در این منابع با آن چیزی که ما می‌دانیم بسیار متفاوت است،‌ بلال نیز متفاوت است،‌ ابوذر بر خلاف باور ما که فردی زورگو و بی‌سواد بوده است‌، دانش بسیاری دارد.

قادری افزود:‌ بلال نیز تنها یک برده‌ای که زبانش می‌گرفته و پیامبر او را موذن اسلام کرده است‌، نیست‌، یکی از مهمترین بخش‌های زیبای زندگی بلال عشق به همسرش و رسول الله(ص) بوده است،‌ اینکه چه گونه این همه راه را آمد تا پیامبر(ص) را پیدا کند و عشقش به حضرت رسول (ص) و دختر حضرت فاطمه زهرا(ص) مثال زدنی است. او آن اندازه به حضرت زهرا(س) ارادت داشت که زمانی که سوگند خورد دیگر اذان نگوید،‌ تنها به خواست حضرت فاطمه(س) اذان گفت. هم‌چنین منابع تاریخی نشان می‌دهد که بلال از افرادی نبود که دلی به اسلام گرویده باشد‌، بلکه اندیشه‌اش عامل اصلی گرویدن به اسلام بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *