شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

در صورت تأخیر پرواز نوشیدنی می دهیم!

شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۴۵
کد مطلب: 419372
بر اساس دستورالعمل جدید حقوق مسافران در پروازهای داخلی، در صورت تاخیر بیشتر از یک ساعت، نماینده شرکت در جمع مسافران حضور یافته و علت تاخیر را توضیح می دهد. سپس نوشیدنی و شیرینی می دهند و مسافران می توانند با تلفن به خانواده های خود اطلاع دهند.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، محمد خداکرمی، معاون هوانوردی امور بین الملل سازمان هواپیمایی، با حضور در برنامه پیشخوان عصر شنبه شبکه خبر، جزئیاتی از آیین نامه ای جدید حقوق مسافران در زمان تاخیر یا لغو پروازهای داخلی را تشریح کرد.

خداکرمی با اشاره به گسترش سفرهای هوایی در سطح جهان و داخل کشور، بر لزوم اتخاذ تدابیر و مقررات جدید و تهیه یک آئین نامه ی به روز تاکید کرد و افزود: این دستورالعمل جدید با مشارکت نمایندگان شرکت های هواپیمایی در شورای عالی هواپیمایی تصویب شده و با تایید وزیر راه و شهرسازی از اول اردیبهشت به شرکت ها ابلاغ شده. بنابراین از اواسط هفته آینده (دو هفته بعد از ابلاغ) باید اجرا شود.


حقوق مسافران در صورت تاخیر پروازها

(تاخیر کمتر از یک ساعت، حساب نیست)

* در صورت تاخیر بیش از ۱ ساعت و کمتر از ۲ ساعت، از مسافران پذیرایی نوع اول، شامل نوشیدنی و شیرینی به عمل خواهد آمد. البته ارائه این پذیرایی مشروط به این است که زمان کافی جهت پذیرایی وجود داشته باشد و باعث تاخیر بیشتر در پرواز نشود.

* در صورت تاخیر بیش از ۲ ساعت و تا ۴ ساعت، اگر با وعده های غذایی (نهار، شام یا صبحانه) مصادف شود، پذیرایی دوم هم انجام می شود. (درصورت وجود داشتن وقت کافی).
همچنین امکان برقراری ارتباط تلفنی برای اینکه مسافران به خانواده ها اطلاع دهند فراهم می شود.

* در صورت تاخیر بیش از ۴ ساعت، شرکت ها ملزم به انجام اقدامات لازم هستند از جمله اینکه در صورت انصراف مسافر از سفر، باید پول بلیت به او بازگردانده شود. ضمن اینکه یک بلیت با ۳۰ درصد تخفیف در همان مسیر و کلاس به مسافر ارائه می شود.
در صورتی که مسافر درخواست تغییر پرواز کند، اگر امکان انجامش فراهم باشد، شرکت باید انجام دهد. اعزام با سایر شرکت ها و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین نیز از جمله اقداماتی است که شرکت ها در صورت امکان باید انجام دهند.

خداکرمی افزود این حداقل حقوقی است که برای مسافران در نظر گرفته شده، اما ممکن است برخی شرکت ها خدمات بیشتری نیز ارائه کنند. ضمن اینکه در همه تاخیر ها، نماینده شرکت باید در میان مسافران حضور یافته و با احترام به آنها علت تاخیر را توضیح دهد.

حقوق مسافران در صورت لغو و ابطال پرواز

* در صورت ابطال پرواز از زمان خرید بلیت تا یک هفته قبل از پرواز، شرکت باید وجه بلیت را کامل پس دهد.
* در صورت ابطال پرواز از ۶ روز تا ۲۴ ساعت قبل از پرواز، شرکت باید وجه کامل بلیت را پس داده و علاوه بر آن، یک بلیت با ۳۰ درصد تخفیف در آن مسیر و همان کلاس به مسافر بدهد.
* در صورت ابطال پرواز در کمتر از ۲۴ ساعت مانده تا زمان پرواز، شرکت باید پول بلیت را پس داده و یک بلیت نیم بها در همان مسیر و همان کلاس به مسافر بدهد.
* در صورت انتقال مسافر با یک شرکت دیگر، مسافر مجبور به پرداخت هزینه یا مابه التفاوت نیست.

خداکرمی اضافه کرد: در دستورالعمل جدید، موردی نیز وجود دارد که بر اساس آن، در صورتی که یک شرکت به دلایل فنی یا بازرگانی، مسافری را سوار نکند، باید علاوه بر وجه بلیت، یک بلیت تمام رایگان هم به مسافر بدهد.
وی درباره تاخیرها یا لغو پروازها به دلیل شرایط جوی نیز گفت: تاخیر به علت بدی هوا چون بخاطر ایمنی مسافرین و حفظ جان آنهاست این تاخیر یا ابطال از شمول این دستورالعمل خارج است.

این آئین نامه از اول اردیبهشت ابلاغ شده و از اواسط هفته آینده اجرا می شود. تا آن زمان آئین نامه قبلی اجرا می شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *