يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
صدای گاردین هم درآمد؛

جشن آب‌‌پاش‌ها در ایران جرم نیست اما در انگلیس هست؟!

چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب: 181871
روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی ضمن انتقاد از پلیس بریتانیا، تلویحا از پلیس این کشور سوال کرده است که چرا برخورد با آب‌بازی در تهران را نادرست می‌داند اما همین عمل در بریتانیا با بهانه‌های امنیتی قابل توجیه می‌شود؟
به گزارش جهان، روزنامه انگلیسی گاردین طی گزارشی به طور تلویحی پلیس و دولت انگلیس را به خاطر افزایش برخورد امنیتی با شهروندان مورد حمله قرار داد و تصریح کرد: پلیس دیروز یک جوان ۲۰ ساله را تنها به خاطر دعوت از مردم برای برگزاری بازی "آب بازی" دستگیر و دادگاهی کرده است.

بنابر این گزارش، این جوان انگلیسی به خاطر دعوت از دیگران از طریق شبکه‌های اجتماعی و سیستم تلفن همراه بلک‌بری برای برپایی "بازی آب‌پاشی"، توسط پلیس انگلیس دستگیر شده است.

این فرد که نامی از وی برده نشده، به تلاش برای سازمان دادن تظاهرات و عمل خشونت‌آمیز (Offence) متهم شده و بر اساس یک قانون مصوب سال ۲۰۰۷ راهی دادگاه خواهد شد!

گاردین با طعنه به دولت انگلیس تلویحا این سوال را طرح کرد که چطور به اقدام پلیس ایران که از برگزاری بازی آب‌پاشی بین جوانان جلوگیری کرده بود خرده گرفته می‌شود درحالی که پلیس خودمان یک نفر را به خاطر دعوت از مردم برای برگزاری بازی آب‌پاشی دستگیر و دادگاهی می‌‎کند؟

این اقدام انگلیس در حالی است که رسانه‌های دولتی همین کشور، در جریان اعتراض گروه‌های مردمی در ایران به برگزاری بازی آب‌پاشی که با رفتارهای خلاف عفت عمومی از سوی برگزارکنندگان همراه بود، ایران را متهم به نقض حقوق شهروندی می‌کردند!

نخست‌وزیر انگلیس هفته گذشته هشدار داده بود که اگر شبکه‌های اجتماعی قرار باشد تهدید امنیتی محسوب شوند، باید تعطیل شوند. این در حالی است که در جریان اغتشاشات سال ۸۸ در تهران، همین شبکه‌ها مورد استفاده اغتشاش‌گران بودند و نه تنها جلوی استفاده از آنها گرفته نشد بلکه جلوی تعطیلی موقت توئیتر برای به روزرسانی نیز گرفته شد تا همواره در دسترس آشوب‌گران باشد.

انگلیس طی چند روز گذشته با قیام گروه‌هایی از محرومین جامعه خود مواجه بود و پلیس این کشور از ترس شدت یافتن این قیام، حتی آب بازی را هم خشونت ارزیابی کرده است.

گفتنی است در جریان اعتراضات مردم لندن علیه دولت، پنج نفر کشته شدند و پلیس انگلیس مجبور به استقرار حدود ۱۶ هزار نفر در خیابان های لندن شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *