شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
ایتالیا و فرار مغزها؛

از پزشكان تا وكلا و اكنون خبرنگاران

پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۰۲
کد مطلب: 226258
ایتالیا كشوری كه حداقل درچندین شاخه از صنایع پیشرفته با كشورهای هم پیمان خود رقابت می كرد، اكنون فرار مغز‌ها تهدیش می ‌كند.
به گزارش ایرنا ، امارها نشان می دهد كه سالانه ده ها هزار نخبه برای خروج از كشور تلاش می كنند، اما از این مجموع ۳۰ هزار نفر موفق به ترك كشور می شوند.

عدم فرصت‌های شغلی اولین دلیل جوانان نخبه برای ترك ایتالیا است، حتی معلم ها و خبرنگاران نیز از این امر مستثنی نیستند.

ایتالیایی ها می گویند كه این كشور بیش از سایر همپیمانانش موج مهاجرت را تجربه كرده است، اما نه به دلایلی كه امروز تهدید كننده مغزها است.

نبود امنیت شغلی، ركود پی در پی اقتصادی، عدم اطمینان به آینده و وضعیت مالی نابسامان، اذهان ایتالیایی ها و به ویژه قشر جوان تحصیلكرده را به خود مشغول كرده و موجب نارضایتی انها شده است.

این نارضایتی ها حتی طبقه متوسط جامعه را نیز رنج می دهد.

مركز مطالعات انجمن ملی جوانان ایتالیا روز چهارشنبه در گزارشی بر افزایش فرار مغزها از ایتالیا صحه گذاشت و اعلام كرد كه بیش از ۱۰ هزار كارشناس و متخصص ایتالیایی از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۰ بطور دائمی و برای بهبود شرایط اقتصادی و زندگی خود به كشورهای دیگر اروپایی مهاجرت كردند.

بیشترین آمار فرار مغزها از ایتالیا به سوی كشورهای انگلیس با چهار هزار و ۱۳۰ نفر، سوییس با یك هزار و ۵۱۵ نفر و آلمان با یك هزار و ۱۴۰ نفر به ثبت رسیده است و پزشكان، معلمان، وكلا ، ارشیتكت ها و خبرنگاران بیشترین این امارها را به خود اختصاص داده اند.

یك نویسنده و معلم ایتالیایی كه به چند زبان زنده دنیا مسلط است در گفت و گو با ایرنا از تصمیم خود برای مهاجرت به المان سخن گفت و یاداور شد: شرایط اقتصادی و افزایش بیكاری تاثیر مخربی در ایتالیا ایجاد كرده است؛ نه امنیت شغلی وجود دارد و نه حقوق مكفی؛ اتحادیه های كاری نیز بیشتر مدافع سرمایه داران و سیاسیون بوده و پشت برده بده بستان های خودشان را دارند. شرایط اقتصادی بسیار بیش از حد تصور طاقت فرسا شده است.

در ایتالیا حتی روزنامه نگاران نیز می خواهند از این كشور خارج شوند.

یك خبرنگار ایتالیایی، گفت : سال گذشته با اجرای تدابیر ریاضت اقتصادی شاهد تعطیلی ده ها روزنامه و بیكاری صدها نفر از همكارانم بودم.

وی گفت: بیشتر خبرنگاران جوان تحصیلات عالی را گذارنده و مسلط به چند زبانی خارجی هستند اما شرایط اقتصادی ایتالیا امكان كار در عرصه مطبوعاتی را از انها گرفته و تنها راه پیش روی انها، مهاجرت از كشور است .

این خبرنگار افزود: شرایط برای مهاجرت به خارج برای خبرنگاران كمی مشكل است، اما هم پیشنهادهای كاری و هم دستمزدها در كشوری مثل انگلیس قابل مقایسه با ایتالیا نیست.

اما انجمن ملی جوانان ایتالیا در گزارش خود به برخی موانع در تردد ازاد متخصصان در اروپا مانند برسمیت شناختن مدارك دانشگاهی اشاره كرده است.

در میان متخصصان ایتالیایی كه تصمیم به مهاجرت دائمی به خارج گرفته اند، پزشكان و ارشیتكت ها بیش از سایرین از تسهیلات در تردد ازاد برخوردارند، درحالی كه معلمان و خبرنگاران با مشكلات بیشتری مواجه هستند.

در زمان حاضر حدود دو میلیون متخصص در نظام حرفه ای ایتالیا ثبت نام كرده اند كه ۹.۴ درصد از این تعداد زیر ۳۰ سال سن دارند.

در این میان سه چهارم پزشكان بالای ۴۵ سال سن دارند، در حالی كه خبرنگاران و وكلا جوان تر بوده و بیش از ۶۰ درصد كمتر از ۴۵ سال دارند.

'ماریو مونتی ' نخست وزیر ایتالیا هفته گذشته در 'اجلاس ملی جوانان' گفت كه مقابله با بیكاری اولویت برنامه ریزی های دولت فنی بوده و براساس این رویكرد، هشت میلیارد یورو از بودجه ساختاری در انتظار اختصاص اشتغال قشر جوان است.

مونتی در این اجلاس عنوان كرد كه اختصاص ۲۹ درصد از بودجه سال ۲۰۰۷ -۲۰۱۳ اتحادیه اروپا، كه البته هنوز باید برنامه ریزی شود، ۴۶۰ هزار جوان در اروپا را بهره مند می كند كه از این تعداد ۱۲۸ هزار جوان در ایتالیا زندگی می كنند.

براساس گزارش موسسه ملی آمار ایتالیا(ایستات)، نرخ بیكاری جوانان پس از به اجرا گذاشته شدن تدابیر ریاضتی دولت مونتی برای مبارزه با بحران بدهی ها این كشور، بطور روز افزون در حال افزایش است و تاكنون بیش از یك میلیون جوان شاغل در رده سنی تا ۳۴ سال، شغل خود را از دست داده اند.

موسسه ملی امار ایتالیا ایستات اعلام كرد كه شمار جوانان شاغل ایتالیایی در سال ۲۰۱۱ میلادی یك میلیون و ۵۴ هزار نفر نسبت به سال ۲۰۰۸ كاهش یافته است. شمار شاغلین جوان در ایتالیا از هفت میلیون و یكصد هزار نفر در سال ۲۰۰۸ میلادی به شش میلیون و ۵۶ هزار نفر -معادل ۱۵ درصد- در سال ۲۰۱۱ كاهش یافت.

این سیر نزولی بطور تدریجی و به دنبال بحران مالی و اقتصادی بوقوع پیوسته و تنها در مدت یك سال- از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱-‌ بیش از ۲۳۳ هزار جوان شاغل، كار خود را از دست دادند.

این موسسه افزود كه شاخص بیكاری در ماه فوریه گذشته در ایتالیا با دو دهم درصد افزایش نسبت به ماه ژانویه و ۱.۲ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، به ۹.۳ درصد رسیده است كه خود بالاترین از ژانویه سال ۲۰۰۴ محسوب می شود.

شمار بیكاران در ایتالیا در ماه گذشته میلادی معادل دو میلیون و ۳۵۴ هزار نفر از سوی موسسه ایستات اعلام شد كه خود بالاترین شاخص از سال ۲۰۰۴ بشمار می رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *