شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۷
نگاهی به رویکرد متفاوت دکتر حداد عادل در تدوین برنامه اداره کشور

حداد که تا چند روز پیش ماندنش قطعی نبود؛ برنامه ای هم دارد؟

يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب: 291670
حداد عادل در قبال این "برنامه"ی کامل نه قرار است به مولفین آن وعده پست و مقام دهند و نه خبری از صرف هزینه های گزاف برای این "برنامه" است.
به گزارش جهان صادق نیکو در صفحه گوگل پلاس خود نوشت:
این روزها "برنامه" برگ برنده نامزدها در انتخابات تلقی میشود و هرکسی این "برنامه" را نداشته باشد یعنی صلاحیت ریاست جمهوری را ندارد و هیچ نامزدی دیگر به ایمان یا تظاهر، جرات ندارد دم از بی اهیمت بودن "برنامه" بزند و همگی کم یا زیاد یک چیزی را تحت عنوان "برنامه" منتشر میکنند!
 
اما این "برنامه" چگونه شکل میگیرد؟! نامزد ها پس از اینکه تصمیم به آمدن میگیرند حتی قبل از اعلام رسمی، گروهی از همفکران خود را دور هم جمع میکنند که آنها "برنامه" تدوین کنند! "برنامه" ای که قرار است مشکلات امروز را به خوبی رصد کرده باشد و برای برطرف کردن آن "برنامه" داشته باشد! حالا بسته به آن نامزد ممکن است 4 سال برای تدوین این برنامه وقت صرف شده باشد و یا 14 روز! فرقی ندارد! حالا نامزد شما یک "برنامه" دارد!
 
"برنامه" ای که معمولا وقت چندانی صرف آن نمی شود و عمق و دقت و جامع نگری را ندارد. "برنامه" ای که معمولا تعدادی از هواداران فرهیخته و دانشگاهی که بعضا سابقه اجرایی نیز داشته اند برای وی تدوین کرده اند که ناخواسته از لحاظ مولفین "برنامه" نگاهی محدود و حزبی آن را تدوین کرده است. هرچند که نامزدها نیز در این مسیر ناگزیر هستند به چنین شیوه ای تن دهند والا هزینه تدوین و تشکیل یک گروه متخصص و توانمند و کلان نگر که مدتها برای نگارش این "برنامه" وقت صرف کرده باشند از حد توان یک نامزد به طور معمول بالاتر است و قطعا توان پرداخت این هزینه را نباید داشته باشند.
 
اما داشتن همین "برنامه"ی دست و پا شکسته را دکتر حداد عادل دارد؟ رفتار وی که تا چندی پیش به نحوی بود که حتی برخی تصور میکردند عزم وی برای ماندن در صحنه نیز جدی نیست؛ آیا اصلا به همین اطرافیان زحمت "برنامه"نویسی را داده است؟!
 
"برنامه" دکتر حداد عادل را از سه سال پیش و در ایامی که خود وی هیچگاه برنامه ای هم برای حضور در انتخابات نداشت تدوین کرده اند! "برنامه" ای که توسط اندیشکده "تا دولت اسلامی" تدوین شده است! چند نکته در این "برنامه" آن را از دیگران متمایز کرده است و از نقاط برتری و امتیاز آن محسوب میشود.
 
اول/ این برنامه را متخصصین اندیشکده "تا دولت اسلامی" از سالیان گذشته آماده کرده اند. هدف این اندیشکده ارائه راهکار و "برنامه" برای رسیدن به دولتی اسلامی است که بر اساس یک الگوی بومی تدوین شده است و حالا با کمال میل در اختیار فردی قرار گرفته است که تصور میشود که به آن باور داشته و شایستگی و توان اجرای آن را نیز دارد.
 
دوم/ ویژگی دیگر این برنامه پختگی و جامعیت آن است. الزاما کارشناسان این اندیشکده از نزدیکان و همفکران سیاسی دکتر حداد محسوب نمیشوند و صرفا بر اساس تخصص خود در این مجموعه فعالیت کرده اند که این میتواند خود نوید بخش شایسته سالاری و دوری از نگاه حزبی در دولت مطلوب دکتر حداد عادل نیز باشد. ضمن اینکه فرصت سه سال برای تدوین یک "برنامه" کافی به نظر میرسد قطعا از یک جزوه شتابزده و تبلیغاتی فراتر خواهد بود!
 
سوم/ نکته سوم وامدار نبودن ایشان به این اندیشکده است. ایشان در قبال این "برنامه"ی کامل نه قرار است به مولفین آن وعده پست و مقام دهند و نه خبری از صرف هزینه های گزاف برای این "برنامه" است. و از همه مهمتر این است که حتی در صورت عدم پیروزی ایشان در انتخابات؛ فرهنگ استفاده از "اندیشکده" ها و توجه به اهمیت و جایگاه آنها در کشور شکل خواهد گرفت. در اکثر کشور های دنیا هزاران اندیشکده وجود دارد و خروجی همین اتاق های فکر است که بازوی توانمند دولتهاست. این رفتار دکتر حداد همان الگوسازی ارزشمندی است که خود میتواند بزرگترین پیروزی برای ایشان محسوب شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *