يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
۱

از شاهكار ولاسكو تا دسته گل مظلومي

شنبه ۵ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۵۲
کد مطلب: 196621
مربي ايراني يا خارجي؟ سال‌هاست كه اين معادله در فضاي ورزش ايران وجود دارد و به فراخور مطرح شدنش در مقاطع مختلف، موافقان و مخالفانش به بحث و تبادل نظر مي‌پردازند. با اين وجود،‌ به نظر مي‌رسد برهه كنوني با توجه به آنچه بر واليبال ايران در ژاپن مي‌گذرد، موقعيت مناسبي براي ازسرگيري اين بحث باشد
 گل نوشت : امروز مدافعان ايده استفاده از مربي بزرگ خارجي،‌با افتخار سرشان را بالا مي‌گيرند و به آنچه ولاسكو در تيم ملي انجام مي‌دهد افتخار مي‌كنند. موفقيت‌هاي بزرگ واليبال ايران با اين سرمربي اسم و رسم‌دار، گواه بزرگي است در تاييد اين ادعا كه مربيان ممتاز در سطح بين‌المللي، مي‌تواند به بهبود وضعيت ورزش ايران كمك كنند. دستاوردهاي خوليو ولاسكو و كارلوس كرش در واليبال و فوتبال ايران كه به احياي شور و نشاط ملي در ورزش ايران هم انجاميده است، به روشني نشان مي‌دهد بهره‌گيري از تجربيات مربيان بزرگ خارجي، چه محاسن سرنوشت‌سازي مي‌تواند داشته باشد. در كنار اين واقعيت اما، حقيقت ديگري هم وجود دارد كه نمي‌توان به راحتي چشم از آن پوشيد. به نظر مي‌رسد تفاوت بنيادين مربيان كوچك و بزرگ، بيشتر از آنچه به سبك كار كلان آنها مربوط باشد، به تصميمات مهمي ارتباط دارد كه آنها در لحظات حساس و سرنوشت‌ساز اتخاذ مي‌كنند.

به عبارت ديگر، نه ولاسكو بنياد كار مربيان قبلي را در واليبال به هم ريخته و ساختماني جديد بنا كرده و نه كارلوس كرش در تيم ملي فوتبال زلزله ايجاد كرده است. تفاوت عميق آنها به همتايان ايراني‌شان، ريزه‌كاري‌هاي ظريفي است كه در هنگام هدايت تيم‌شان به كار مي‌گيرند. ولاسكو مي‌داند كه چه زماني به مهره‌هاي جوانش ميدان بدهد و كي از اصلي‌ها استفاده كند. همچنين كارلوس كرش نيز تمام مدعوين به تيم ملي فوتبال را تغيير نداده، بلكه اين تنها قاضي يا پولادي و ماهيني هستند كه حضورشان در جمع ۱۱ بازيكن اصلي، رنگ تفكرات مرد پرتغالي را بر تيم ملي حاكم مي‌كنند.

شايد بد نباشد در حاشيه اين بحث، به آنچه پنجشنبه‌شب گذشته در ورزشگاه آزادي رخ داد نگاه كنيم؛ آنجا كه سرمربي استقلال با اتخاذ يك تصميم اشتباه و بيرون كشيدن آندو، در آستانه از دست دادن دو امتياز حساس خانگي قرار مي‌گيرد و بعد هافبك استقلال به خاطر اينكه اشتباه مربي‌اش را لاپوشاني كند، بعد از سوت پايان مسابقه مجبور مي‌شود لنگ‌لنگان از زمين بيرون برود تا وانمود كند مثلا مصدوم بوده است! نه آقاي مظلومي؛ فرق مربيان بزرگ و كوچك، نه در طول يك ۹۰ دقيقه كامل، كه گاهي فقط در عرض چند لحظه و با تفاوت در اتخاذ يك تصميم روشن مي‌شود. آنجا كه شما يا حميد استيلي نمي‌دانيد كي آندو يا جواد كاظميان را تعويض كنيد و به همين خاطر خودتان را به دردسر مي‌اندازيد، اما كرش مي‌داند چه زماني محمد قاضي را در منامه به زمين بفرستد تا ورق بازي منامه را برگرداند!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اینو نوشتی که چی مثلا؟؟؟؟!!!!!!!
خوب هرکسی ممکنه اشتباه بکنه دیگه حالا یکی کمتر و یکی دیگه بیشتر