شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۳

ادعای جدیدغرب:امیری جاسوس دوجانبه بوده!

يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب: 125331
یک هفته نامه انگلیسی با پرداختن به موضوع بازگشت محقق ایرانی ربوده شده در عربستان به ایران به سردرگمی سران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا ) در این باره اشاره کرده و می نویسد : این حقیقت که امیری در تمام این مدت برای تهران کار می کرده موجب آزار واشنگتن شده است.
به گزارش مهر، ساندی تلگراف در مطلب خود می نویسد : سیا هم اکنون در حال بررسی این مطلب است که چگونه می شود فردی که در سال 2009 در عربستان مفقود شده و سپس سر از آمریکا درمی آورد، به یکباره به ایران بازگشته و مانند یک قهرمان مورد استقبال قرار می گیرد.

به نوشته این هفته نامه، نحوه برخورد با امیری در ایران و چگونگی بازگشت او به تهران این شک را در میان سران سازمان سیا برانگیخته که به احتمال زیاد وی یک جاسوس دوجانبه بوده که در تمام این مدت برای ایران کار می کرده و در عوض اطلاعات کم ارزش و یا حتی غلط به آمریکا می داده است.

بر اساس این گزارش، سیا خود به پرداخت پنج میلیون دلار به شهرام امیری برای گرفتن اطلاعات از وی اعتراف کرده اما اینکه این محقق ایرانی خود برای بازگشت به تهران داوطلب شده بود امری است که موجب سردرگمی سیا شده است.

سیا خود اعتراف کرده که اگر می دانست امیری به آنها اطلاعات غلط داده هرگز پنج میلیون دلار را به وی پرداخت نمی کرد.

در همین رابطه "آرت کلر" از ماموران ارشد سابق سیا می گوید : سیا گمان می کرد که امیری یک مورد مناسب است.

درادامه این گزارش می خوانیم: دانشمندان هسته ای ایران جزو مواردی هستند که می توان روی اطلاعات آنها حساب کرد و همین امر باعث شد تا سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای دریافت اطلاعات به وی پول بدهد.

ساندی تلگراف می نویسد: "سوالات زیادی درباره امیری وجود دارد که سیا به دنبال پاسخی قانع کننده برای آنهاست و از جمله این پرسش ها آن است که مقامات ایرانی چگونه به امیری اجازه دادند به تنهایی و بدون محافظ به عربستان سعودی سفر کند و این در حالی است که در زمان مفقود شدن اعلام شد وی پست مهمی را در ایران داشته است".

"علاوه بر این پرسش، سوال مهم دیگر در این رابطه آن است که اگر امیری قصد فرار از ایران را داشته چرا همسر و فرزند خود را به حال خود رها کرده و به عربستان رفته است؟"

ساندی تلگراف در بخش دیگر این مطلب با هدف توجیه شکست اطلاعاتی سیا می نویسد: شهرام امیری نقش بسزایی در تدوین گزارش 16 نهاد اطلاعاتی آمریکا ( NIE ) در سال 2007 که اذعان می کرد فعالیت هسته ای ایران صلح آمیز بوده و نظامی نیست داشت و اکنون با بازگشتن این فرد به تهران واشنگتن به دنبال ارائه گزارشی جدید از سوی NIE درباره موضوع هسته ای ایران است.

ساندی تلگراف در پایان به نقل از مقامات سیا می نویسد : تحقیقات گسترده ای در مورد دوجانبه بودن یا نبودن امیری آغاز شده و حتی اگر این فرد جاسوس دوجانبه هم نبوده باشد بازهم امکان دارد اطلاعاتی را در مورد فعالیت های آمریکا به افرادی در ایران انتقال داده باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
با این ادعاها سعی می کنن ضمن سرپوش گذاشتن بر ضعف اطلاعاتیشون از امیری هم انتقام بگیرن. همه ملت ایران می دانند که شهرام امیری نه تنها جاسوس نبوده ، بلکه حتی یک قهرمان است.
Iran, Islamic Republic of
درد و بلای شهرام امیری بخوره تو سر سران فتنه
يه موي شهرام اميري مي ارزد به صدهزار تا موسوي و خاتمي