جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۸
۲۸
جشنواره فیلم فجر(3)

کنایه‌های نیش‌دار به خانواده‌های مذهبی در فیلمفارسی مدرن "کوچه‌های بی‌نام"

پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب: 405736
در ابتدای فیلم حدیثه را با دوست پسرش می بینیم. وارد خانه می شود مادرش را زیر کفن می بیند همراه با قرائت قرآن و این تداعی را در ذهن ایجاد می کند که او مرده است! اما ماجرا به اینجا ختم نمی شود.
کنایه‌های نیش‌دار به خانواده‌های مذهبی در فیلمفارسی مدرن "کوچه‌های بی‌نام"
گروه فرهنگ جهان نيوز ـ علی مطلبی: "کوچه بی نام" سومین درام خانوادگی "هاتف علیمردانی" بعد از "مردن به وقت شهریور" و "بخاطر پونه" است که با بازی فرهاد اصلانی، باران کوثری، فرشته صدرعرفایی، ستاره پسیانی و... در بخش سودای سیمرغ فجر سی و سوم به نمایش در آمده است.

درامی اجتماعی که به ماجرای زندگی دو خانواده در یک منزل مسکونی قدیمی در جنوب شهر می پردازد. دو خانواده متفاوت جنوب شهری که نویسنده سعی کرده با ایجاد حوادثی در زندگی این دو خانواده، به نوعی ارتباط آنها را برای مخاطب گره گشایی کند. در طول قصه و با رخدادهای غیرمنتظره که البته به صورت اتوبوسی وارد قصه می شود و به صورت لحظه ای کاراکترها و بالطبع مخاطب را با خود درگیر می کند و به صورت لحظه ای هم از آن جدا می شود، ارتباط فامیلی این دو خانواده را نیز مشخص می کند.

خلاصه ای از داستان

داستان درباره خانواده "حاج مهدی" اهل نماز و مسجد که به اتفاق همسر مومن و مذهبی اش، دارای ۳ دختر و در طبقه بالای یک ساختمان قدیمی زندگی می کنند و در طبقه پایین خانواده "فرزانه" که چند سالی است شوهر خود (برادر حاج مهدی) را از دست داده و با پسر بزرگ خود (حمید) و دختر خردسالش زندگی می کند.

فیلم در ۱۰ دقیقه اول به معرفی شخصیتهای فیلم می پردازد. فیلم با بازی و معرفی شخصیت حدیثه (با بازی باران کوثری) آغاز می شود. دختری سرکش، عصیانگر و لاابلی که با مردی با ۱۸ سال تفاوت سنی و دارای زن و بچه ارتباط دوستی دارد. نصیبه (با بازی ملیسا ذاکری) دختر آخر خانواده و علاقه مند به پسرعموی خود (حمید) است که البته در انتهای قصه مشخص می شود "برادر ناتنی" اوست و البته مادر پسر (فرزانه) با بازی "پانته آ بهرام" که از این ارتباط ناراحت است و دختر بزرگ خانواده با بازی "ستاره پسیانی" که ازدواج کرده و دارای یک کودک است.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000405/nf00405736-3.jpg

هاتف علیمردانی در سومین درام خود سعی کرده است تا با پرداخت ظاهری به معضلات دو خانواده جنوب شهری پیام دیگری را به مخاطب القا کند. ماجرای فرزندان خانواده ای که پدر (فرهاد اصلانی) و مادر (فرشته صدرعرفایی) مذهبی و اهل مسجد و نماز هستند اما فرزندان مسیر دیگری را انتخاب کرده اند و گاه کارگردان پا را از این فراتر گذاشته و تاکید دارد که مادر این خانواده بیش از آنچه به تربیت فرزندان اهمیت دهد بدنبال مسجد و نماز و... است. این موضوع را در ابتدای قصه بخوبی می توان مشاهده کرد."حدیثه" بعد از آنکه از ولگردی و تفریح با "دوست پسرش" که البته فردی صاحب زن و بچه است به خانه می آید، مادر را روی تخت به حالت دراز کشیده می بیند که خود را "کفن پیچ" کرده و در حال گوش دادن به قرآن است. یا در بخشهایی دیگر از فیلم و در حالی که از رابطه دخترش با "بابک" متوجه و او را در حال پیاده شدن از ماشین بابک می بیند تصمیم می گیرد با پدرش در میان بگذارد و پدر نیز با نصیحتی از کنار این ماجرا می گذرد (ظاهرا این موضوع برای خانواده از اهمیت پایینی برخوردار است). هر چند مادر خانواده نسبت به این رفتار پدر نگران است! یا فرزند آخر خانواده (نصیبه) که با پسر عموی خود ارتباط دارد و پدر و مادر از این نکته غافل هستند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/000405/n00405736-t.jpg

اثری سرگرم کننده با چاشنی کنایه به مذهبی ها

کارگردان جوان "کوچه بی نام" در لابلای قصه روانش، نکات دیگری را نیز به مخاطب گوشزد می کند و رازهایی دیگر از پشت پرده این خانواده بر ملا می کند. او سعی کرده این پدر و مادر مذهبی را نه تنها بی توجه به تربیت فرزندان و به شدت درگیر مسجد و مذهب نشان دهد بلکه اینگونه القا کند که پدر و مادر این خانواده در گذشته چندان هم "مقید و معتقد" نبوده اند. در جایی از قصه حدیثه از مادرش می پرسد: "تو تا حالا عاشق شدی؟" و وقتی با واکنش مادر مواجه می شود می گوید: "پس چرا هر وقت اسم پسرخاله مسعود می آید تو گریه می کنی؟" یا در انتهای قصه وقتی "حدیثه" متوجه می شود "حمید" برادرش است، حاج مهدی راز خود را بر ملا می کند و می گوید "در زمان جنگ که مادرتان "یک سال" به کما رفت من فرزانه (مادر حمید و زن عموی حدیثه) شما را صیغه کردم. بعد مادرتان از کما خارج شد. فرزانه صیغه نامه را پس فرستاد. مدتی بعد من فهمیدم فرزانه حامله است و برادرم بزرگی کرد و رفت با ازدواج کرد. مادرتان هم نمی داند!" این کنایه ها را به راحتی می توان در جای جای قصه دید. به نظر می رسد کارگردان اثر هم سعی داشته اثری سرگرم کننده برای مخاطب بسازد، هم کنایه هایش را به خانواده های مذهبی عیان کند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000405/nf00405736-1.jpg

فیلم دارای ریتم بسیار تند و همراه با حوادثی "نفس گیر" است. نویسنده فیلمنامه موضوع زندگی دو خانواده را دستمایه قصه خود کرده و بدون اضافه کردن قصه های فرعی (که این روزها در سینمای ایران مد شده است) سعی کرده یک زندگی رئال همراه با فراز و نشیبهای مختلف را برای مخاطب به نگارش درآورد و کارگردان اثر نیز توانسته از یک فیلمنامه رئال، اثری باورپذیر را ارائه دهد. هر چند در قصه کوچه بی نام، مخاطب برای پیدا کردن خط اصلی قصه راه سختی ندارد، اما اضافه کردن حوادث غیر مترقبه[!] آن هم بصورت "اتوبوسی" به فیلم، مخاطب را هر لحظه در ابتدای یک داستان قرار می دهد که البته بلافاصله ختم به خیر می شود!

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000405/nf00405736-2.jpg

در ابتدای فیلم حدیثه را با دوست پسرش می بینیم. وارد خانه می شود مادرش را زیر کفن می بیند همراه با قرائت قرآن و این تداعی را در ذهن ایجاد می کند که او مرده است! اما ماجرا به اینجا ختم نمی شود. پس از چند دقیقه "امیرطاها" نوه خانواده به داخل چاه منزلشان می افتد و بلافاصله نجات پیدا می کند و مخاطب می فهمد که قصه این هم نیست. دختر آخر خانواده علاقه مند به پسر عموی خود شده و مادر پسر با این موضوع مخالف است اما این هم موضوع فیلم نیست. ماجرای فیلم، سفر حمید به خرم آباد با هواپیماست که در حین درآوردن "امیرطاها" از چاه از سقوط هواپیما خبردار می شوند، هواپیمایی که او با آن به سفر رفته، سقوط کرده است. اما حمید شب قبل با دلخوری منزل را ترک کرده و حدس می زنند که ممکن است در آن پرواز نبوده باشد؛ از اینجای قصه حدیثه که فردی لاابالی بود ناجی خانواده می شود.


ادامه داستان کوچه بی نام به ماجرای پیدا کردن "حمید" می پردازد و مخاطب با این قصه روبروست که آیا حمید در پرواز بوده است؟ کارگردان با ایجاد این سؤال که البته بسیار دیرهنگام پیش روی مخاطب گذاشته می شود و در یک سوم انتهایی قصه به این موضوع می پردازد گره های فیلم را باز می کند. پیشینه "حاج مهدی، نمازخوان شدن "حدیثه"[!] قطع ارتباط با دوست پسرش و...

مسجدی های بدسابقه بی توجه به فرزندان!

"کوچه بی نام" فیلمی مخاطب پسند است که با دیدن آن متوجه گذشت زمان نمی شوید. کارگردان به شدت به جزئیات توجه داشته به گونه ای که گریم و طراحی لباس کاملا در اختیار شخصیت پردازی قصه قرار گرفته و کمک شایانی به معرفی و باورپذیری نقش ها کرده است.

یکی از بارزترین و برجسته ترین ویژگی فیلم، تصویربرداری فوق العاده محمود کلاری است. قاب بندی های کلاسیک همراه با رنگ و نور فوق العاده که مخاطب از دیدن آن لذت می برد و چشم را نوازش می کند. این اثر از تدوین بسیار خوبی هم برخوردار است.


به نظر می رسد شاخص ترین ضعف فیلم به فیلمنامه اثر برگردد. اضافه کردن اتوبوسی حوادث که بود یا نبود آن خیلی فرقی نمی کرد و شاید تنها تعلیق های فیلم را زیاد کرده که البته ربطی به قصه اصلی ندارد. دغدغه های کارگردان را به راحتی می توان در جای جای فیلمنامه مشاهده کرد. اما به نظر می رسد مخاطب با دیدن فیلم چیز زیادی با خود به همراه نمی برد، جز اینکه خانواده های مذهبی بیشتر به "مسجد" می پردازند تا فرزندانشان! و البته خودشان هم پیشینه چندان خوبی هم ندارند!


شاید بتوان "کوچه بی نام" را یک فیلمفارسی مدرن معرفی کرد که مانند همه فیلمهای مشابه، مخاطب با دیدن آن هم سرگرم می شود هم با قابهای "محمود کلاری" هنر تصویربرداری سینما را روی پرده نقره ای بیش از پیش درک می کند.

نمی توان "کوچه بی نام" را دید و از بازیهای فوق العاده این فیلم نگفت. در این فیلم "باران کوثری" در نقش "حدیثه" بسیار خوش درخشیده و می تواند یکی از بختهای اصلی سیمرغ جشنواره سی و سوم باشد، فرشته صدرعرفایی در نقش یک مادر مذهبی بسیار خوب ظاهر شده و فرهاد اصلانی در نقش "حاج مهدی بازی" متفاوتی را ارائه داده است. پانته آ بهرام نیز در نقش فرزانه بسیار خوب ظاهر شده و می تواند یکی از بختهای سیمرغ نقش مکمل باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
درود بر دولت تدبیر و امید که فیلمهای بی حاشیه!!!!!!!!!!!!!!!!!!1امسال نمایش می دهند.
روح الله خمینی
Iran, Islamic Republic of
ما با سینما مخالف نیستیم ما با فحشا مخالفیم
پس معلوم میشه اینهایی که منفی دادند هم با فحشاء موافقند
فاسدترین قشرجامعه بازیگران سینمایند
چجوری می خوای اثبات کنی؟
یه خورده انصاف هم بد نیست دوست عزیز مگر دولت جلوی اکران عصبانی نیستم و آشغال های دوست داشتنی را نگرفت؟در دولت احمدی نژاد هم فیلم سنتوری در جشنواره به نمایش درآمد سیمرغ هم گرفت در صورتی که فحش نامه ای بر علیه دین داران و مملکت بود.
حمید
وظیفه سینمای غرب گرا همینه : سیاه نمایی دروغ پراکنی اضافه کردن مشکلی به مشکلات جامعه پیچیده تر کردن شرایط تصمیم گیری برای جوانان
خدایا این عناصر ضد انقلاب را هدایت کن.
Iran, Islamic Republic of
تصور شما این است که خودتون هدایت شدین؟
شهاب
Iran, Islamic Republic of
خدا مملكت ما پر ادعا ها را عاقبت به خير كند.
شما از كجا ميدوني كه به همين راحتي مارك ميزاري روي ملت
Iran, Islamic Republic of
...و اگر قابل هدایت نیستند ریشه شان را از سر دین و اعتقادات این مردم برکن.
meti
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی این کارگردانا تو چه فازی هستن این همه ادعا میکنن میرن تو اروپا و آمریکا درس میخونن که کاش درس میخوردن بعد میان اینجا نهایت به خودشون فشار میارن این فیلمای چرت و پرت سر هم میکنن آخرشم همچین جلوی بعضیا خم و راست میشن و طاقچه بالا میزارن انگار اسکار گرفتن.جمع کنید این کاسه کوزتونو.ناموسا
Iran, Islamic Republic of
فیلمهای قبلی کارگردان هم همین سبکه.من نمی دونم چرا کارگردانهای ما فیلمهای ضد دینی می سازند؟مگه مسلمون نیستند؟
رضا
هر جا فیلمی علیه اسلام و انقلاب و قشر متدین ساخته میشه این دخترک باران کوثری هم مشغول هنرنمایی هستش.
جالبه برام که چطور این کسانی که فیلم رو ندیدن و به راحتی با خوندن یه نقد سریع علیه فیلم جبهه میگیرن! اما الان فقط نوشته بود کارگردان فیلم.ده نمکی بدون خوند. سریع تعریف میکردن
صادق
قبل از این مطلب مصاحبه جناب سلحشور راخواندم و بیش از پیش به عقاید و نظرات ایشان اعتقاد پیدا کردم.
بی نام
پس واجب شد این فیلمو برم ببینم چون باعث ناراحتی شما افراطیها شده.
محسن
این به اصطلاح هنرمندان واقعیت های موجود در زندگی خودشان را به مذهبی ها نسبت می دهند.
من فکر میکنم ( البته جدا از قصد و غرض کارگردان) ما ازینجور خانواده ها و مشکلات و کج فهمیا داریم....
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
کسانی که نا اگاهانه تلاش میکنند اعتقادات مردم را سست کنند در نهایت دود این اتشی که می افروزند
بیشتر به چشم خودشان میرود.!
خوب است این افراد یک سرکی به زندگی اطرافیان خودشان بزنند تا عمق الودگی و فساد را ببینند.!
ساناز
خسته شدیم از این همه هجمه ...هم از به اصطلاح خودی باید بخوریم هم از اجنبی ...یک جا کاریکاتور پیامبر را می کشند یک جا.........
Iran, Islamic Republic of
اگر کسی به فحشا علاقه داشته باشد چنین فیلم هایی می سزد ولی مسئولی که اجازه پخش فحشا را می دهد مطمئنا توان مقابل با فحشاهای گذشته و حال خود را ندارد.
مسئول فاسد لکه ننگ جامعه اسلامی... مجلس باید وزیران فاسد و مفسد را استیضاح کند...
Iran, Islamic Republic of
دولت دست در دست غرب و داعش به سمت اسلام هراسی و اسلام ستیزی است...
حسن
شاید کارگردان منظورش این بوده که دین و مذهب باید تاثیری روی تربیت فرندان داشته باشد نه اینکه فقط به فکر انجام اعمال دینی باشیم و غافل از زندگی و تربیت بچه ها
کارگردانان بیگانه از تربیت دینی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه سازندگان چنین فیلم هایی چون با فضاهای مذهبی بیگانه هستند درک درستی از خانواده مذهبی ندارند...
مگر می شود انسان مذهبی نسبت به تربیت مذهبی بچه خود بی توجه باشد؟؟؟؟؟!!!
مگر می شود نسبت به بی بندباری فرزند خود حساس نباشد؟؟؟؟
اینها نماز و مسجد را جدا از تربیت بچه می بینند!!!
عجیب است
نمی دانند که ما نماز و مسجد را وسیله رشد و تربیت خود و خانواده می دانیم
من فیلم را ندیده ام ولی با خواندن قصه ایی که نشر نمودید به این نتیجه می رسم که نقد خانواده های این چنینی نباید به دور از اشکال باشد. عبادت یعنی مهارتهای بندگی ویکی از این مهارتها تربیت و رفاقت با فرزندان است که دستور مستقیم اهل بیت و بزرگان دین ماست.
وای خاک عالم حالا چی کنیم؟
الی
Iran, Islamic Republic of
طوری نقد کردین انگار افراد مذهبی معصوم از کناه هستند. این فیلم شاید روند تند و سریعی داشت ولی واقع گرایانه بود.