جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

فیلمهای فجر با شعار دولت همخوانی نداشت

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 407668
حمید بهمنی کارگردان سینمای ایران و مدیر عامل موسسه شهید آوینی گفت: همه ما بر این تصور بودیم که شعار دولت تدبیر و امید در فضای فیلم های جشنواره نیز تاثیر خواهد داشت اما در این دوره از جشنواره به جز یکی دو مورد خاص، هیچ فیلمی که این شعار در آن لحاظ شده باشد را ندیدیم!
به گزارش جهان، کارگردان فیلم سینمایی «گام های شیدایی» در گفتگو با سینماپرس افزود: فیلم های جشنواره سی و سوم در نگاه کلی هیچ یک در شأن و اندازه سینمای جمهوری اسلامی ایران نبودند و اغلب فیلم هایی در جشنواره حضور داشتند که در حوزه بدنه ساخته شده و کمترین قرابت با منویات مورد نظر حکومت اسلامی را در آنها مشاهده می کردید.

وی ادامه داد: از سوی دیگر احتمالاً به دلیل اینکه عنوان بین المللی از جشنواره فیلم فجر ساقط شده بود شاید فیلمسازان ایرانی خود را در سطح بسیار پایین تری فرض کرده بودند و به همین دلیل فیلم هایشان نسبت به سال های گذشته از لحاظ ساختار و محتوا پایین تر از حد همیشگی ارزیابی میشود.

وی با تاکید بر اینکه جشنواره فیلم فجر می بایست به عنوان دغدغه ای برای مدیران سینمایی کشور در پاسخ به نسل های آینده برگزار شود اظهار داشت: ما در کشور امام زمان (عج) زندگی می کنیم و باید در عرصه فرهنگ و هنری کشورمان آثاری را تولید کنیم که مناسب با تفکرات امام زمانی باشد، اما امسال هیچ یک از آثار سینمای ایران در این راستا عمل نکرده بودند در حالی که توجه به این مقوله مانیفست تمامی سینماگران ارزشی جمهوری اسلامی ایران است.

بهمنی ادامه داد: در جشنواره سی و سوم تنها یکی دو فیلم مانند «ماهی سیاه کوچولو» و یا «بدون مرز» بودند که بر اساس استراتژی ها و تفکرات نظام ساخته شده بودند که می توانستند در سینما به عنوان یک مسیر و کلید برای تولید آثار آتی معرفی شوند چرا که با اندیشه ها و تفکرات اسلامی همسو بودند، اما دست اندرکاران جشنواره با بی مهری و کم لطفی نسبت به این آثار ارزشمند، آن ها را در محاق قرار دادند و نگذاشتند این فیلم ها که مفاهیم غنی استراتژیکی را بیان می کردند هم طراز با شأن شان در جشنواره نمود پیدا کنند و احیاناً جایزه ای بگیرند.

وی ادامه داد: ای کاش همان تندیس جشنواره که شبیه به یک گلدان برای فیلم های بخش نگاه نو و هنر و تجربه در نظر گرفته شده بود به فیلم «بدون مرز» تعلق نمی گرفت چرا که ارزش این فیلم بسیار بالاتر از این تندیسی بود که مدیران جشنواره سی و سوم به آن دادند. من معتقدم مدیران جشنواره باید در تفکرات خود به شدت تجدید نظر کنند تا از این پس در جشنواره های سال های آینده بتوانیم شاهد حضور فیلم های مهم و ارزشمندی باشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» خاطرنشان کرد: امسال در جشنواره فیلم فجر معدود فیلم هایی در حوزه دفاع مقدس حضور داشتند که متاسفانه هیچ یک از آن ها از ساختار خوبی برخوردار نبوده و نتواسته بودند در سطح بیان داستان فیلمشان، خوب ظاهر شده و خوش بدرخشند.

وی افزود: از سوی دیگر فیلم های اجتماعی جشنواره سی و سوم هم همگی با رویکردهای یک سویه تولید شده بودند و بیشتر به سمت و سوی تلخی و سیاهی در جامعه گرایش داشتند. این در حالی است که ما نباید بعد از ۳۳ دوره برگزاری جشنواره شاهد تولید و نمایش چنین فیلم های در کشور اسلامی مان باشیم.

این کارگردان سینمای ایران در خاتمه این گفتگو تاکید کرد: فیلمسازان ما باید از نگاه تلخ و گزنده خود نسبت به جامعه دوری گزینند و از سوی دیگر متولیان سینمای ایران و به خصوص برگزار کنندگان جشنواره هم باید جلوی حضور افراد سودجو و سطحی نگر را با عزمی راسخ و اراده ای ملی بگیرند و اجازه ندهند در کشور ما فیلم های برخلاف اهداف و منویات نظام جمهوری اسلامی ساخته شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *