جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱۷
۱۴۳
نقدی بر آخرین اظهارات حجت الاسلام سیدحسن خمینی؛

مؤمنان پیش از فتح؛ از عمار تا طلحه و زبیر/ تلخی زبان برای مؤمنان و مماشات با 'سرمایه‌های اسرائیل'

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب: 396430
نگاهی گذرا به تاریخ اسلام و بررسی جایگاه افرادی نظیر «عمار یاسر»، «طلحه» و «زبیر» به خوبی نشان می‌دهد که ایمان آوردن پیش از فتح، دلیل موجهی برای عاقبت بخیری و استقامت در مسیر دینداری نبوده و نخواهد بود.
مؤمنان پیش از فتح؛ از عمار تا طلحه و زبیر/ تلخی زبان برای مؤمنان و مماشات با
گروه سیاست جهان نيوز - سعید ساداتی: حجت الاسلام سید حسن خمینی نوه گرانقدر امام راحل(ره) که به منظور شرکت در سومین یادمان رحلت عالم مجاهد، آیت‌الله حاج شیخ محمد‌ هاشمیان به رفسنجان سفر کرده بود، در جمع فعالان سیاسی استان کرمان اظهاراتی را مطرح کرد که اگرچه بخشی از این سخنان مورد تایید چهره‌های انقلابی است اما در چند بخش نیاز است تا نکاتی در این زمینه یادآوری گردد.

ایشان در بخش ابتدایی اظهاراتش می‌گوید: «در فرهنگ اسلام تقوا و سابقه ایمان معیار تمایز میان افراد شناخته می‌شود؛ چنان که در قرآن نیز کسانی که قبل و بعد از فتح ایمان آورده‌اند یکسان تلقی نشده‌اند.»

اینکه به گفته نوه امام راحل و با استناد به قرآن کریم «کسانی که قبل و بعد از فتح ایمان آورده‌اند یکسان تلقی نشده‌اند» شکی نیست اما سؤالی که در این بین به وجود می‌آید این است که براستی صرف ایمان آوردن قبل از فتح می‌تواند معیار حرکت صحیح در مسیر حق و رستگاری باشد؟ به عبارت دیگر همه افرادی که قبل از فتح ایمان آورده و جزء صحابه پیامبر محسوب می‌شدند، عاقبت به خیر شدند؟!

ضمن اینکه باید از ایشان پرسید این تمایز بر طبق آیات ۱۰ سوره حدید [۱] و ۱۳ سوره حجرات [۲] «عند الله» است یا «عند الناس»؟ اگر این تمایز در جامعه و میان عامه مردم مد نظر باشد ـ که بر خلاف نص قرآن کریم است ـ نوعی برتری‌طلبی قبیله ای است که در غرب «طبقه بورژوا» را ساخت. اتفاقی که این روزها پدیده آقازاده های مفسد را رقم زده است و آن هم ناشی از خودبرتربینی برخی از آنانی است که به واسطه آرای ملت بر مصدر قدرت تکیه می زنند.

مؤمنین پیش از فتح؛ از «عمار یاسر» تا «طلحه» و «زبیر»

نگاهی گذرا به تاریخ اسلام و بررسی جایگاه افرادی نظیر «عمار یاسر»، «طلحه» و «زبیر» به خوبی نشان می‌دهد که ایمان آوردن پیش از فتح، دلیل موجهی برای عاقبت بخیری و استقامت در مسیر دینداری نبوده و نخواهد بود.

تاریخ در مورد «طلحه» و «زبیر» در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) این گونه روایت می‌کند:

۱) نقل مى‏‌کنند پیامبر (ص) مى‏‌فرموده است: هر کس مى‏‌خواهد به مردى بنگرد که به عهد خود وفا کرده است به طلحه بنگرد. حصین مى‌‏گوید: طلحه در جنگ احد چنان از پیامبر دفاع کرد که مجروح و زخمى شد.[۳]

۲) نقل مى‌‏کنند شخصی می گفته: هیچ کس را چون طلحه ندیده ‏ام که بدون مسألت و درخواست مردم، مال‌هاى کلان به ایشان بپردازد. [۴]

۳) گفته‏‌اند: زبیر بن عوّام در جنگ بدر و احد و تمام جنگهاى دیگر رسول خدا(ص) ملتزم رکاب آن حضرت بوده و روز احد هم پایدارى کرده و تا پاى جان با پیامبر بیعت کرده است و هنگام فتح مکه هم یکى از پرچم‌هاى سه‏‌گانه مهاجران در دست او بوده است.[۵]

۴) طلحه و زبیر در شمار کسانی بودند که از بیعت با ابوبکر سرباز زدند و همراه با علی (ع) در مقام مخالفت با حکومت وقت، در خانه حضرت فاطمه (س) بست نشستند.[۶]

سرگذشت «طلحه» و «زبیر» پس از فتح مکه:

تاریخ به خوبی نشان می‌دهد که این دو صحابه مورد عنایت پیامبر (ص) به چه عاقبتی دچار شدند. مورخان رفتارهای ناشایستی از این دو صحابی پیامبر در زمان خلافت امیرالمومنین(ع) نقل می‌کنند که مهمترین آن بر پا نمودن جنگ جمل در مخالفت با خلافت امام زمان خود علی علیه السلام روایت شده است.[۷]

پس با نگاهی گذرا به تاریخ به خوبی می‌توان دریافت کسانی که از یاران وفادار پیامبر به حساب می‌آمدند و حتی سابقه پرچمداری فتح مکه نیز در سوابق آنان ذکر شده و پیامبر عظیم الشان نیز به مناسبت‌های مختلف از آنان تجلیل و تمجید کرده‌اند، به چه سرنوشتی مبتلا گشته‌اند.

البته پرواضح است که تعریف و تمجید پیامبر از این افراد منوط به «حال فعلی» آنها بوده و امری کاملا طبیعی تلقی می‌گردد؛ یعنی اگر شخصی در زمان حیات پیامبر(ص) کار نیکی کرده باشد و خدماتی به اسلام کند طبیعی است که پیامبر(ص) از او قدردانی کند، اما این قدردانی نمی‌تواند نسبت به آینده آنان نیز ملاک و معیار قضاوت قرار گیرد، چرا که شریعت اسلام و خرد انسان نمی‌پسندد که پیامبر(ص) از علمی که نسبت به آینده دارد و از ضمایر اشخاص مطلع است استفاده کند و از مکنونات افراد پرده برداری کند و به اصطلاح، قصاص قبل از جنایت کند.

مَثَل این که؛ امام علی(ع) قاتل خود را می‌شناختند ولی او را به عموم معرفی نمی‌کردند و با او طوری رفتار می‌کردند که گویی نمی‌دانند او بعدا قاتل خودشان است.

از سوی دیگر؛ قرآن کریم و روایات پیامبر(ص)، تقوا [۸] را ملاک و معیار برای ارزیابی و سنجش افراد، معین کرده است؛ هیچ قرآن پژوهی نمی‌تواند ادعا کند که خداوند متعال در آیات کریمه به این امر اشاره کرده که تمجید پیامبر از یک فرد، «تنها» ملاک ذی‌صلاح بودن او است. بی تردید تحسین پیامبر از اشخاص هم با در نظر گرفتن ملاک رعایت تقوا در «حال فعلی» فرد بوده است. بنابراین تا زمانی که افراد بر مدار تقوا گام برداشته و عملکرد خود را با میزان تقوا هم‌آهنگ کنند می‌توانند امین مردم باشند.

اما در کنار «طلحه» و «زبیر» نیز بودند چهره‌هایی نظیر «عمار یاسر» که تا آخرین لحظات عمرشان دست از اساس دین‌داری که همانا ولایت است بر نداشتند و بر اصول خود استوار مانند و فریب هوای نفس قدرت خواه و ثروت طلب را نخوردند.

اینکه نوه امام راحل از افرادی نظیر آقایان شیخ یوسف صانعی و هاشمی رفسنجانی نام می برد و آنان را با یاران صدیق پیامبر پیش از فتح قیاس می کنند؛ باید مراقب باشد که مبادا چنین افردای هم‌طراز با «طلحه» و «زبیر» در زمان خلافت علی(ع) قرار گیرند.

تاریخ به خوبی در مورد حضور این افراد در ماجرای ثقیفه روایتگری می کند. اینکه «طلحه» و «زبیر» با خلافت ابوبکر مخالف بودند و به مقابله با او پرداختند قطعا از روی دغدغه‌مندی برای بر زمین ماندن حرف پیامبر(ص) نبود بلکه آنان خود را نیز ریش سفید قبیله و شایسته جانشینی پیامبر می دانستند!

همین حبّ جاه و مقام سرانجام آنها را به معرکه «جمل» کشاند و شد آنچه نباید می شد...

اما جناب حجت الاسلام سیدحسن خمینی تا به حال اندکی به نقش آقایان «صانعی» و «هاشمی» در روزهای فتنه ۸۸ تفکر نموده است؟

چه کسی است که فراموش کرده باشد حمایت های آقای صانعی از سران فتنه را؟! چه کسی است که بیانیه های او را در حمایت از موسوی و کروبی از یاد برده باشد. چه کسی نامه بدون «سلام» و «و السلام» آقای هاشمی رفسنجانی به رهبر انقلاب را فراموش کرده است؟ حتی اگر حاج سیدحسن آقا وقایع ۵ سال قبل را به یاد نمی‌آورند، کافی است مروری گذرا به اخبار آن روزها بیاندازند تا برای جناب‌شان روشن گردد که همنشینی با امام در روزهای غربت الزاما دلیلی برای سربلندی و عدم انحراف از مسیر امام در آینده نیست.

مضاف بر اینکه؛ چگونه است که جناب سیدحسن خمینی که امروز خود را «وارث تمام عیار» امام راحل(ره) می‌دانند تا کنون به دنبال وجه تطابق جمله معروف امام که می فرمایند «ملاک حال فعلی افراد است» با مؤمنین پیش و پس از فتح نبوده‌اند؟

بنیانگذار کبیر انقلاب در چهارمین بند از توضیحات پایانی وصیت‌نامه سیاسی الهی‌شان آورده‌اند: «من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه‌ی سالوسی و اسلام‌نمایی بعضی افراد، ذکری از آنان کرده و تمجیدی نموده‌ام که بعد فهمیدم از دغلبازی آنان اغفال شده‌ام. آن تمجیدها در حالی بود که خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار می‌نمایاندند و نباید از آن مسائل سوء‌ استفاده شود؛ و میزان در هر کس حال فعلی او است.»

حال آنکه عمل به وصیت‌نامه امام پیش از هر کسی بر خانواده و وارثان ایشان واجب و ضروری است.

امام مشعل راه است یا خاطره گذشته؟!

چه زیبا گفت نوه امام راحل(ره) همانجا که اظهار داشت: «ما به امام به عنوان مشعل آینده راه نیاز داریم نه به عنوان خاطره گذشته. امام مانده درگذشته را باید به او ادای دین کنیم و از این لحاظ او به ما محتاج است اما در مورد امام تاریخ‌ساز، ما به او محتاجیم و اوست که دست ما را می‌گیرد.»

قطعا برکسی پوشیده نیست که «ما به امام به عنوان مشعل آینده راه نیاز داریم نه به عنوان خاطره گذشته»؛ اما چرا وارث نام خمینی(ره) و مدیر مؤسسه نشر و تنظیم آثار امام(ره) در برابر خاطره‌سازی‌ها و سوء استفاده از این «خاطره بافته ها» واکنش نشان نداد و به عبارت دیگر از میراث امام(ره) محافظت نکرد؟!

پس چرا تاریخ سال های گذشته، به خاطر نمی آورد که یادگار فرزند امام راحل(ره) یکبار در مقابل خاطراتی که از امام نقل و تفسیر به رأی می شد موضع گیری صریح از خود نشان داده باشد؟!

یادگار فرزند امام راحل در بخش دیگری از اظهاراتش می گوید: «البته این مؤمنین قبل از فتح ممکن است زبان‌شان تلخ باشد زیرا اگر اهل مماشات بودند در همان زمان مبارزات این کار را می‌کردند.» در پاسخ باید گفت که اتفاقا این مؤمنان قبل از فتحِ تلخ‌زبان، خوب اهل مماشات اند؛ البته با «سرمایه های اسرائیل در ایران» به گفته «نتانیاهو». از سوی دیگر تلخی زبان شان هم البته نثار «مؤمنان قبل و بعد از فتحی» است که دست خیانت دشمن را در کشور دیدند و آنان را از عمل کج‌شان انذار دادند.

ثروت و قدرت و منصب، مؤمنین پیش از فتح!

حجت الاسلام سیدحسن خمینی سخنانش را این گونه خاتمه می دهد: «آنها نسبت به هر نکته منفی زبانشان تند است و اگر این ویژگی‌شان نبود، از همان روز نخست به جایی می‌رفتند که قدرت و منصب بود.»

البته نیاز به توضیح نیست که تاملی کوتاه در موقعیت افرادی که یادگار فرزند امام(ره) از آنان نام برده به خوبی نشان می دهد که این افراد بحمدالله! این روزها هم از قدرت برخوردارند، هم منصب و هم ثروت!

پی نوشت:

‫۱) وَمَا لَكُمْ أَلَّا تُنفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلِلَّهِ مِيرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَا يَسْتَوِي مِنكُم مَّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَاتَلَ أُوْلَئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِّنَ الَّذِينَ أَنفَقُوا مِن بَعْدُ وَقَاتَلُوا وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ ﴿۱۰﴾
ترجمه: و شما را چه شده كه در راه خدا انفاق نمى‏كنيد و [حال آنكه] ميراث آسمانها و زمين به خدا تعلق دارد كسانى از شما كه پيش از فتح [مكه] انفاق و جهاد كرده‏اند [با ديگران] يكسان نيستند آنان از [حيث] درجه بزرگتر از كسانى‏اند كه بعدا به انفاق و جهاد پرداخته‏اند و خداوند به هر كدام وعده نيكو داده است و خدا به آنچه مى‏كنيد آگاه است ـ  آیه ۱۰ سوره مبارکه حدید

‫۲) يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ﴿۱۳﴾
ترجمه: اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست بى‏ترديد خداوند داناى آگاه است ـ آیه ۱۳ سوره مبارکه حجرات

‫۳) الطبقات‏ الکبرى/ ترجمه، ج‏۳، ص: ۱۸۸

‫۴) الطبقات الکبری/ترجمه، ج‏۳، ص: ۱۸۹

۵) ‫الطبقات‏ الکبرى/ترجمه، ج‏۳، ص: ۸۹

‫۶) مسند احمد. ج۱ ص ۵۵ و تاریخ الطبری ج۲ ص ۴۶۶

۷) تاریخ‏ الطبری/ ترجمه، ج‏۶، ص: ۲۴۶۵

۸) قرآن کریم ـ سوره حجرات ـ آیه ۱۳
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اینقدرسخنان سیدحسن را گنده نکنید .ایشان یک فرد معمولی است وحق انتخاب ونظر دارد .مثل بنده وشما وغیره .توجه بیمورد به این نظرات باعث موج توجه به ایشان خواهدشد .بزرگ خاندان این اقا حضرت امام بودند که خودرا خادم ملت میدانستند وهمیشه نسبت به ولایت فقیه ودفاع ازان ناسپاسان انقلاب را نصیحت میفرمودند.
اصغری
سید حسن خمینی بزرگ هستند که قدر بزرگان را میدانند این کوچکها هستند که توان دیدن بزرگان را ندارند شما ها توان دیدن ندارید اول مشکلات خودتان را حل کنید بعد به بزرگان بپردازید.
مجتبی
دو تا از نشانه های بزرگی ایشون رو بگو حرفت قبول؟!
تازه طبق حرف خودش چون او هم بعد از فتح ایمان اورده واز یاران امام نیست باید سکوت کنه وهیچی نگه
اصغری
سید حسن در این سن جوانی از اساتید برجسته حوزه علمیه میباشند که در هر درس ایشان صدها طلبه حضور دارند و از نظر اخلاقی از بزرگان میباشند و همینکه که میفرمایند قدر بزرگانمان را بدانیم بزرگی ایشان را نشان میدهد و انشا الله بزودی از مراجع بزرگوار خواهند بود
مهدی
شما اشتباه می فرمایید ایشان از ارکان علمی و اخلاقی حوزه محسوب نمی شوند. بله شاید اگر تلاش بیشتری کنند 20 سال بعد به جایی برسند. درس ایشان هم باید بروید ببینید و جاذبه های جانبی آن را غافل نباشید. بیشتر توضیح نمی دم. طلبه ای از قم
بهلول !!؟؟
جعفرِ كذاب هم ، بخاطر نسبش خودشو بزرگ ميديد !!؟؟؟
Germany
..منظور از بزرگي در اينجا ...نيست
کریم شیره ای
احشنت اشغری تو هم بژرک هشتی حرف نداری فقط تعجب میکنم که تو که میگی بژرگان قدر بژرکان را میدانند...
Romania
دیدت مشخص میکنه که اینقدر کوچکی که نابودی عزیز برادر
یه کم بزرگتر نگاه کن لااقل
سيد حسن اقا ست و ارزشش كم نمى شود
ببخشید چرا ...؟
Iran, Islamic Republic of
ببین اصغری... تو را چه به بزرگان؟!
مقایسه
دانه فلفل سیاه وخال مه رویان سیاه، هر دو جان سوزند، اما این کجا و آن کجا؟! خدا وکیلی یصیرت وشجاعت این سید حسن کجا و بصیرت و شجاعت سید حسن نصرالله کجا؟! یکی وابسته به مادیات دنیا ودیگری آماده شهادت .یکی دنباله رو هاشمی ویکی پیرو راه امام و ولایت و......
مهدی
معلوم مثل سبزک ها معنی بزرگ و کوچیک تو ذهنت برعکس جا افتاده. چون اونا 13 رو بزرگتر از 24 میدونستن!
Iran, Islamic Republic of
البته اگه صرف فرزند امام بودن ایشان آدم بزرگی هستند که باید بگوییم که بسیار امام زادگانی بودند که مورد نفرین امام معصوم قرار گرفتند و...
در خصوص قبل فتح در یاداشت نام طلحه و زبیر آوره شد ولی در خصوص بعد فتح می توان نام مالک اشتر نخعی رو آورد که یکدانه یاور حضرت امیرالمومنین علی ع بوده است که حتی در بسیاری از روایات داریم ایشان چهره پیامبر اکرم را ندیده بودند
سید حسن خمینی بزرگ است و بزرگ زاده که بزرگان را میشناسد
United States
نه بابا حداقل سن و تحلیلش که اینطوری نیست
بازنشسته
امام خمینی ره همیشه حامی کوخ نشینان بود و وضعیت زندگیش شبیه عامه جامعه وحتی شاید پایینتر هم بود. نه مثل یعضی از اشخاص که کاخ نشین وبنز سوار هستند و از کاخ نشینان حمایت می کنند. پس همانطور که امام عزیز فرمودند ملاک، وضعیت فعلی افراد است نه وابستگی نسبی و نه گذشته افراد!!!!
ناشناس
ما مشکلمون اینه که دهن بین و ظاهر بینیم! فردی که سر و ظاهرش نا مرتب و ژولیده باشه و یا دو تا عکس سر سفره ی مستضعفین داشته باشه، حتما مردمی و ساده زیسته؟!!! حالا دیدیم که همین ساده زیست جاده رو برا بزرگ ترین فسادهای تاریخ این کشور چنان هموار کرد که اختلاس کنندگان 3000 میلیاردی راست راست تو تورنتو دارن راه می رن!!! چیه؟؟؟ اینم لابد فتنه گرا کردن؟؟؟ شما که اینقدر از امتیازات عده ای گروه خاص یا آقازاده ها ناراحت هستید، چرا در مورد امتیاز گروه خاص دیگر که اختلاس ها و فسادهای چند 1000 میلیاردی رو رقم زدن و رکورد زدن، سکوت کردین و نظاره گر بودید؟؟ آنها حقوق ملت و نمی خوردند؟؟ آنها خواص نبودند؟؟ فسادهای نجومی رو مگه میشه مردم عادی بکنن؟!! چطور اونها نزد شما خواص رانت خوار نیستند؟؟!!
حسن
گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تورا چه حاصل؟
تاکنون خیلی کم اتفاق افتاده که انسانهای بزرگ با روح‌های بزرگ نیز فرزندانی بزرگ داشته باشند. نمونه‌اش امام خمینی شهید مطهری دکتر شریعتی دکتر بهشتی شهید همت و ... فرزندانشان از قبل آنها مورد احترام قرار گرفته اند ولی آنها فکر می‌گنند کسی هستند. دچار توهم شده اند. مثل های بدی در فارسی هست که واقعا چنین آدمهایی لایق آنها هستند!!!
به نظرت کنعان هم بزرگ بود چون زاده ی بزرگان بود ؟ الهی العفو از دست این جاهلان خود را به خواب زده .
گيرم پدرتو بود فاضل ازفضل پدرتورا چه حاصل اگه بزرگ زادگي نشونه بزرگي باشه پس آفرين به پسرنوح
یاد متلک علی مطهری به کوچک زاده افتادم که خود را بزرگ زاده خواند و ایشان را . . .
حامد
او خودش جوان است و تازه به دوران رسیده.
ايشان نگفته تازه به دوران رسيده. فقط گفته احترام سابقون را نگه داريد. اين حرف بدى است؟
سعید
سابقون به کسی گفته میشود که تا آخر سابقون بماند...
خيلي مطلبت سنگين بود نفهميدم
Iran, Islamic Republic of
حتما متر شناخت سابقون هم فقط دست شماست دوست عزيز
Germany
وقتي سابقون خودشون احترام خودشونو نگه نميدارند چكار بايد كرد آي كيو؟
Iran, Islamic Republic of
کلمة حق یراد بها الباطل...

میتونی اینو درک کنی ؟!....
شما خودت چى هستى
خون خمينى در رگ هايش است
خدا عاقبتشونو ختم به خیر کنه
حالا مگه بقيه كه حرف مى زنند كى هستند خوب اين سيد اولاد على هم نظر خوبى داده
قمرم ناج خانوم
ننه با توجه به عقل تو آره نظر خوبی داده
اتفاقا سيد حسن نشان داده از زمره انديشمندان است و اخلاقى زندگى مى كند و برخورد هايش هم اخلاقى است
United States
بابا دفاع بد نکنید از این بنده خدا
دفاع بد خیلی بده
سوفیا لوره
چند تا از اون نشان ها را بگو نکنه چون وزنش بالای 120 کیلو است اندیشمند هم هست
خجالت بكش از امام اين چه ادبياتى است
اره جونم از نوع دنیاگرایی و...
سيد حسن بزرگ هست وبزرگ زاده و انسان بايستي متوجه باشد درمورد چه كسي صحبت ميكند .
سنگ بد گوهر اگر گوهر زرين بشكست
و........
موافقم
مخالفم.
Romania
بله خیلی بزرگ هستن، وقتی تو تلویزیون صحبت میکنه کل صفحه تلویزیون رو میگیره
خدا عاقبتشو ختم به خیر کنه
ایشون شدیدا گرفتار رفاه و دنیاست البته از طرف آقای هاشمی ساپورت میشه
مریدسیدحسن خمینی مهردادبابصیرت
متاسفم برای جهان نیوز ...خداوند همه ما را ..وبصیرت عنایت بفرماید
صادق
شک ندارم که تا آخر عمرت بی بصیرت خواهی ماند
مرید ! اینو نگی چی داری بگی ؟
اصلا جهان نيوز ارزش به بچه هاى امام بد نگويد كه بگويد
احسنت به این گونه نگاه و دید واقعی....
مهردادبابصیرت
متاسفم برای جهان نیوزو نیروهای ارزشی و انقلابی که دوست و دشمنشان را ازهم تمیزنمیدهند سیدحسن خمینی مرد بزرگی است که تقیه کرده و آبروی خودش را در راه حفظ انقلاب هزینه کرده تا بتواند با نزدیک شدن به فتنه گران و خاتمی نقشه های انها برای منحرف کردن انقلاب نقش برآب کنند من به ضرس قاطع می گویم که ...انتقاداتتان را به جای سران فتنه و خاتمی نامرد متوجه سیدحسن خمینی مدظله العالی بگیریدجهان نیوزجان مادرت سانسورنکن چرا با سانسورکامنت من جلوی تنویرافکارملت را میگیرید شما به خاطر بی بصیرتی فردا باید جواب رسول الله را بدهید
مهردادبابصیرت
سلام و صلوات و رضوان الهی برسیدحسن خمینی با بصیرت و نابغه و زمان شناس و ازخداوند میخواهم این فقیه متاله را حفظ کند و پیوسته الطافش و عنایاتش و فیوضاتش را شامل ایشان بفرماید
عالي گفتى
برای یک کشیدن این القاب تریلی بدم خدمتتون ؟
مهردادبابصیرت
... سیدحسن خمینی روحی له الفداء هیچ تجانس روحی و سنخیت فکری با سران فتنه ندارد و نزدیکی دیدگاه ها و نقطه نظرات و مواضعش با فتنه گران فقط یک تاکتیک است تا اطمینان دشمنان انقلاب را به خودجلب کند و تقیه یکی از مختصات دین است و تاریخ صدر اسلام از تقیه کردن بزرگان برای حفظ دین حکایت ها کرده ای کاش ملت ایران بصیرت و شعور سیدشهیدان اهل قلم مرتضی آوینی که نخستین کسی بودکه در ایران مچ سیدمحمدخاتمی راگرفت برخوردار بودند و امروز شاهد این همه ناهنجاری و انحراف درایران نبودیم
ولی فقیه ما که فرمودند فعلا دوره تقیه نیست
ضمنا اگر هم چنین توهمی که شما دارید درست باشد ما وظیفه داریم نسبت به این تفکر ایشان که فعلا از روی تقیه دارند، مخالفت خود را نشان دهیم
مهردادبابصیرت
من خاک پای سیدحسن خمینی ام که الحق والانصاف یکی ازمقربان ذات اقدس الهی است و زیبایی معنوی و معقولی که درسیمای ایشان متجلی است همواره اعجاب مرا برمی انگیزدو این زیبایی معنوی همه محصول اخلاص و نبوغ و بصیرت و تقوای ایشان است تردید ندارم که ایشان یکی از نائبان برحق حضرت حجت میباشند
مهردادبابصیرت
سیدحسن خمینی روحی له الفداء شیعه راستین علی است و همانند علی بن ابی طالب علیه السلام از دوست بیشتر خورده تا از دشمن وهمین مویدو مبین این ادعاست که او شیعه راستین علی است
احسنت با این تعاریف معلومه که خیلی مشکل داره وگرنه ادمهای خوب را خدابزرگ میکنه نه بنده خدا
مهردادبابصیرت
عشق سیدحسن خمینی اطال الله عمره تا مغز استخوانم رسوخ کرده ای کاش خداوند این توفیق را به من افاضه میفرمود که درمحضرپرفیضش تلمذمیکردم و خوشه چین خرمن معرفتش میشدم و در راه حمایت از او که حمایت از دین است جان خویش را درطبق اخلاص مینهادم و تقدیم اسلام میکردم
اله وردی
... حال نیز همین حرف را در مورد سید حسن میگویند. نوه امام بودن.......
Iran, Islamic Republic of
احسنتم.
احسنت به سيد حسن اقا
سیدحسن نصرالله .
سرور
ارزش این همه نوشتار را نداشت.
پس چرا چند روزه مینویسین؟
كينه ورزانه حرف مى زنيد
موافقم
ملاک حال فعلی افراد است
والسلام
اصغری
حال فعلی افراد را شماها که جلوی پاتونم نمیتونین ببین نمیتونین تشخیص بدین این تشخیص ازبزرگانی مثل هاشمی بر میاد
صادق
چقدر حقیری که این فرد برای توشده بزرگان...
اصغری
گفتم که شماها توان دیدن جلوی پاتونم ندارید در ضمن حقیر و قوی بودن دست خداست نه توی ناتوان
اقا سيد حسن فقط گفته به سابقون انقلاب فحش ندهيد و شما طلحه و زبير و مى كشيد وسط
علی
Iran, Islamic Republic of
مثال تاریخی زده شد. بعضی از سابقون الان همکار دشمن هستند دلیلی ندارد از این افراد حمایت شود
عروس اینا
به جان خودم قسم در سابقونش هم شکی ندارم...
سعید
آنها کوفیان بودند بدان سر ایرانی کلاه نمیره ...
چراغعلی
چقدر در فتنه 88 به امام خمینی (ره ) و مقام معظم رهبری و به امام حسین (ع) و عاشورا و خانه خدا و خیلی مقدسات دیگر توهین شد ولی این حسن آقا نه تنها اخمی به آنها نکرد بلکه از سران آن فتنه ستایش و پشتبیانی هم کرد ...
... صم بکم عمی بودند.
مسعود
این حسن مصطفوی یک فردمعمولی است هیج مزیتی بر دیکران نداره
چرا نوه امامه همین هم براش مزیت شده
سعید
درست نیست به سابقون انقلاب توهین کرد ولی به ن... اشکال نداره
عمرا اگه منظورشون اين بوده باشه ، شما يا خيلى ساده اى يا ما رو ساده فرض كردى !
معلومه ازش مى ترسيد
مگه...یه که ازش بترسیم
علي
Iran, Islamic Republic of
مقاله خوبي بود.
ایران
احسنت علی بود.
من هاشمی را دوست داشتم .و از ایشان دفاع کردم ولی الان نه چون من کی بودم درست نیست من حالاچی هستم درسته و به همه وهر زمان صدق میکنه حر بد بود چی شد طلحه و زبیر خوب بودند چی شدن
صادق
ایران جان این فرد قبلش هم ... نبوده روزی نیست که گذشته این بابا رو نشه و ...
... نوه ی امام خمینیه که باشه . خودش چه خدمتی به اسلامو انقلاب کرده که الکی بزرگش میکنید؟
مسعود
دقيقا كوفيان همين را گفتن...
Iran, Islamic Republic of
عالي بود ..
اگر قبول دارند که شعار آزادی بیان و مبارزه با رانت و فساد واقعی است اجازه بدهند مرجع بی طرفی هم زندگی آقای سید حسن رو جز جز بررسی کند تا معلوم شود سهم ایشان در انقلاب و حفظ آن چقدر بیشتر از دیگران است. هم بررسی کنند مرکز حفظ و نشر آثار امام ره و نیز مرقد ایشان چه اموال و داراییهایی دارد و چگونه هزینه میشود!
اين مطلب داد مى زنه كه چه...
اين مطلب چه ربطى به اصل تحليل داشت ...
ارتباطش دفاع از اشرافی گری ... است .
Iran, Islamic Republic of
بلاخره تو جهان یه قلم انقلابی مثل حاج حسین دیده شد خدا رو شکر
انشاالله ادامه داشته باشه جهان
امین
احسنت
56
Iran, Islamic Republic of
يعني ياران قبل از فتح فقط اين دو نفر بودند ؟!
امام هيچ يار ديگه اي نداشتند كه ايشون ازشون تمجيد كنند؟
پس معلومه پشت پرده يه معادلات ديگه اي با اين آقايون برقراره.
Iran, Islamic Republic of
...به هر بهانه ای نقد وارونه می کند
متبن
Iran, Islamic Republic of
عکسالعمل در برابر سخنان ایشان اشتباست
سيد حسن بى نظير است
منظورش سید حسن نصرالله است
... 88 فتنه... بود.
بعضی اصلاح طلبان میگن هاشمی شناسنامه انقلاب است ! اما متاسفانه این شناسنامه در فتنه 88 باطل شد.
ایمان
Iran, Islamic Republic of
سلام ، جناب آقای سید حسن آقای خمینی ؛ اگرا به امام به عنوان مشعل آینده راه نیاز داریم نه به عنوان خاطره گذشته ! که قطعا چنین است پس چرا در مقابل اراجیف و توهین هایی که به امام میشود مانند اظهارات عیسی سحرخیز ساکت بودید ، اگر وابستگی به امام راحل مصونیت ایمانی و سیاسی دارد پس چرا عمه زاده های شما از راه امام منحرف شده و اظهارات خلاف مشی امام صادر می کنند ؟ چرا جنابعالی در بحبوبه ی فتنه 88 آن را رسما و شفاف محکوم نکردید ؟ ...
گروهبان کرسنت
Iran, Islamic Republic of
مصداق اقای سید حسن این شعر حافظ علیه الرحمه است .دوش ان صنم چه خوش گفت در مجلس مغانم/با کافران چه کارت گر بت نمی پرستی.ما از نوه حضرت امام (ره)ویادگار مرحوم حاج سیداحمد اقابیش از اینها انتظار داشتیم. که در توهین به حضرت روح الله(ره)توسط فردی تادان مثل سحر خیز سکوت نمودید ولی وقت داشتید ازهاشمی وشیخ حسن صانعی دفاع کنید؟
Moldova, Republic of
در اسلام واقعی هیچ چیزی ملاک برتری نیست الا تقوا .در اسلام قلابی آقازاده بر همه برتری دارند و...
حسین
سید حسن نصرالله نواده ی روح الله
alimazeh
Iran, Islamic Republic of
...روزنامه های اصلاح طلب که خبریه تازه ازراه رسیدرو تیترمیکنن،ولی حماسه 20 میلیونی روز اربعین رو اهمیت نمیدن.
مرگ برسانسرچی
در فقدان وجود گرانبهای حضرت امام و فرزند عزیزش حاج سید احمد آقا رحمت الله علیه افکار ایشان در محاصره ی جماعتی از آخوندهای لیبرال منش .... لاجرم به آن سمت و سو رفته است.
من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه‌ی سالوسی و اسلام‌نمایی بعضی افراد، ذکری از آنان کرده و تمجیدی نموده‌ام که بعد فهمیدم از دغلبازی آنان اغفال شده‌ام. آن تمجیدها در حالی بود که خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار می‌نمایاندند و نباید از آن مسائل سوء‌ استفاده شود؛ و میزان در هر کس حال فعلی او است. روح‌الله الموسوی الخمینی
فرزان فر
Iran, Islamic Republic of
برایم عجیب است که چگونه سید حسن آقا مرید چنین افرادی شده است . ولی او هم زمانی می فهمد که دیگر دیر است
فرزان فر
Iran, Islamic Republic of
سلام جهان . کامنتمو بذارین لطفا
United States
با دیدن عکس حسن خمینی و صانعی.... آنهارا از روی پایگاهتان بردارید تا بتوانم خبرهای سایتتان را بخوانم
amir
با سلام
لطفا ننویسید: "حسن خمینی نوه گرانقدر امام " بلکه بنویسید:" حسن خمینی نوه امام گرانقدر"
باتشکر
امیر
معلومه ازش مى ترسيد
چراغعلی
این فرد غیر از اینکه پدر بزگش امام خمینی (ره ) است چه برجستگی دیگری دارد ؟
رزاقی طالقانی
سید حسن پدرت مردی خوبی بود تو چرا چنین شدی
عبدالله
بسیارعالی وعین واقعیت
Germany
...
عجب دنياييه!!!!!
ابراهيم زاده
فرزندان ه... پرچمداراشوب درفتنه 88بودند...قطعاطرفداري ازاينهامساوي باخودشان است ...
حسین
...
فعلا که خودشون هم "تازه ..." هستند ببینیم آقاشون(هاشمی!)براشون چیکار می کنه؟!!!
حسین
...
بالاخره مجلس خبرگان تو راهه!
بعضی جوونا نیاز به حامی و... غیره دارند!
...
Iran, Islamic Republic of
این دعوای غیر الهی از دو طرف کی تمام میشود؟حیف از امام و شهداو اسلام ...
امان از طاغوت
United Kingdom
تنها دلیلتون برای گمراهی هاشمی نامه ی بدون سلام و والسلامه؟! مگه این کار جرمه ییا گناهه؟ از خدا بی خبرید گویا شما.
اگر جرم بود که الان با مجرم برخورد میشد ولی بی ادبی که هست اگر بزرگه پس باید با ادب صحبت کنه
شوور ننت
نه تو بميرى ، كي ميگه جرمه ؟؟؟ بى حياييه !!!!!
شما اول برو فرق حسن صانعی و یوسف صانعی رو بفهم بعد بیا اظهار نظر کن
کجای سخنرانی حاج حسن آقا اسم آقای یوسف صانعی برده شده؟؟فقط از آیت الله شیخ حسن صانعی نام بردن .
جانم فدای رهبر
Iran, Islamic Republic of
چه بهتر که به این حرفها کاری نداشته و گوش به فرمان سید علی خامنه ای ولی امر مسلمین باشیم...جانم فدایش
جانم فدای رهبر
Iran, Islamic Republic of
باسلام چه بهتر که حساسیت نشون نداده حساسیت های بیجا تنش زاست....و همگی گوش به فرمان رهبر فرزانه کشورمان سید علی خامنه ای باشیم...جانم فدای رهبر
حسن صانعی (متولد ۱۳۱۳ در شهرضا) عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.[۱] او برادر یوسف صانعی است.
موسوی
پسرانی که راه پدرانشان{مانند پیامبران ادم نوح یعقوب-امام هادی} نرفتند. مرحوم محمدی گیلان -شیخ فضل الله نوری شهید بهشتی- ایتالله جنتی-ایت الله مشگینی. باعث عبرت است.
مملی
ایشان حضرت آیت الله هستند روزنامه های شرق و آرمان به این موضوع وقوف دارند چرا شما می گویید حجه الاسلام ؟
الهورذدی
... روزنامه کیهان می نویسه آیت اله.
شما هر موقع یک کیلومتر از مرقد ا مام را اسفالت کردى بیا نظر بده
به خدا این حرم امام سبب شرمندگى جمهوری اسلامی شده
البته از کاخ سعدابادی که در همان نزدیکی ها برای بزرگان درست کردید خبر داریم
خيلی حسن ظن داريد به اين آقازاده! ايشان در ايام فتنه و حتی يک سال پس از آن زنگ موبايلش سخنان انتخاباتی ميرحسين بود!! طلبه هايی که در درسش شرکت می کردند بارها شاهد اين قضيه بوده اند. پس از يک حامی فتنه توقع داريد از موضع يک مخالف فتنه سخن بگويد؟!!!
مسعود
Iran, Islamic Republic of
بنده در طول این مدت 5سال بعد ازفتنه نظر صریحی از جناب آقای حسن خمینی نسبت به آن واقعه شوم ندیدم بلکه تلویحا حمایت ایشان بوده اگر مدعی حمایت ازولی فقیه هستند که سفارش اکید پدرشان هم بوده یک نمونه از آن را که در مذمت اصحاب فتنه باشد دوست دارم به دانم که از این بد بینی خارج شوم ،اگر کسی می داند خواهشا" به ایمیل بنده ارسال کند.
محمد
سيد حسن بزرگوار كاملا درست گفتند ،درود بر ايشان
س .اینجوری که جهان میگه تو خبرهاش باید همه رو به جرم کفر و نفاق وخیانت و وطن فروشی اعدام کرد و این وسط هم جهان بمونه و 3 _4میلیونی که به آقای جلیلی عزیز رای دادن جالب که خودشونه با سلمان و ابوذر و عمار و چه بسا امام علی (ع) تو یه رده میبینن شماها کجا اون بزرگواران کجا .افرین به تحلیل های دقیق و پر بارتون و بصیرت کاسبکاریتون.جهان در نظرم واسم آرزو شده اگه دلت خواست درج کن
ثقیفه یا سقیفه؟

تحلیل بسیار خوبی بود...
سید حسن میگن بعضی تازه از راه رسیدند ، مگه ایشون سال 57 چند ساله بودن ، یه کودک 10الی 11 ساله که تو عکس ها کنار امام (ره ) دیده میشد
احمد
به نام خدا آرامش بخش دلها
سلام
مشکل ایشان و امثال وی این است که محض رضای خدا شبی را گرسنه بر بالین نگذاشتند و متاسفانه نخواهند گذاشت.
چه تفاوت بسیار است میان دغدغه ای که امام عزیز نسبت به دین انقلاب مردم و مملکت داشتند و دغدغه های این عالی جنابان که گویی اصلاح همه امور کشور را در چنبره زدن آن افراد خاص معلوم الحال بر حکومت می دانند.
کاش ذره ای از عظمت خشوع و خضوع پدر و پربزرگ در این نوه هم تبلور می یافت.
کاش حقیقتا ذره ای خدا را در نظر می گرفتند کاش در لباس ححمایت از دین خدا نبودند و کاش خدا رهبری عزیز را از شر خودکامگان و خودبرتربینان خلاص می کرد و کاش تجربه تلخ صدر اسلام بار دیگر در انقلاب آسمانی امام راحل تکرار نمی شد و کاش مردم بار دیگر اجازه خودنمایی به خودبرتربینان را نمی دادند اما آزمون های الهی همیشه در این فضاها رقم می خورد تا سره از ناسره بازشناخته شود و حامیان واقعی دین و ولایت از دغلبازان و منافقان ممتاز گردند.
مگه حالا هرکی سید اولاد پیغمبر شد خوبه و شریفه وهرچی گفت درست؟
جعفر کذابم سید اولاد پیغمبر بود و امام زاده،اگه اینطوریه هرکی سید نبود اصلن حرف نزنه ک داره برخلاف مذهب حرف میزنه.نه داداش من میخای دفاع کنی منطقی دفاع کن....
حرف سید حسن که اصحاب قبل از فتح را با اصحاب بعد از فتح مقایسه کرده حرف درستی است ولی ایشان از کم سوادی خودش نتوانسته بفهمد که این دو گروه را موقعی میتوان با هم مقایسه کرد که هر دو ثابت قدم بر اهداف اسلامی باقی مانده باشند و به اصطلاح عاقبت به خیر شده باشند و قبل از فتحی های واداده مانند طلحه و زبیر اعمالشان طبق موازین اسلامی حبط میشود و شانشان از افراد معمولی جامعه هم پایین تر است چه برسد به خواص جامعه.
اله وردی
چه کسی نامه بدون «سلام» و «و السلام» آقای هاشمی رفسنجانی به رهبر انقلاب را فراموش کرده است؟
...