دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

روسیه به وقوع جنگ آب در جهان هشدار داد

پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۲۹
کد مطلب: 238551
'نیكلای پاتروشف' دبیر شورای امنیت روسیه با اشاره به اختلاف های شدید برخی كشورهای درباره مالكیت یا استفاده از منابع آب، نسبت به وقوع جنگ بر سر این منبع حیاتی در جهان هشدار داد.
  به گزارش جهان به نقل از ایرنا : رادیوی دولتی 'صدای روسیه'، پاتروشف روز چهارشنبه در كنفرانس بررسی منابع آب روسیه، گفت: یكی از عوامل مهم بازدارنده رشد اقتصادی كشورها می تواند كمبود منابع آب شیرین باشد.

وی خاطرنشان كرد: در شرایطی كه رقابت بین كشورها برای بهره برداری از منابع آبی تشدید می شود، بكارگیری نیروی نظامی در مسایل و اختلافات كشورها درباره منابع آب بعید نیست.

دبیر شورای امنیت روسیه با بیان اینكه روسیه در زمره كشورهای دارای منابع غنی آب است، اظهار داشت: منابع آب روسیه از ثروت های این كشور محسوب می شود كه توانایی رقابت و تامین منافع آن در عرصه جهانی را فراهم می كند.

پاتروشف در ادامه گفت: برای این منظور نیاز به برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر درازمدت برای حفاظت از این ثروت طبیعی كشور وجود دارد.

وی خاطر نشان كرد: روسیه از نظر منابع آب رودخانه ای در مكان دوم جهانی پس از برزیل قرار دارد و از نظر تامین آب سرانه پس از برزیل و كانادا در مكان سوم جهانی قرار گرفته است.

دبیر شورای امنیت روسیه در این رابطه اضافه كرد: فقط دریاچه بایكال روسیه ۲۰ درصد منابع آب شیرین سطحی جهان را در خود جای داده است.

وی در همین حال خاطرنشان كرد: وضعیت وخیم منابع آب در جهان مسئولیت روسیه برای حفظ و استفاده معقولانه از این ماده حیاتی را افزایش می دهد.

پاتروشف گفت: افزایش مصرف آب در جهان در نتیجه افزایش جمعیت كره زمین، مسایل راهبردی مهمی را برای روسیه مطرح می كند.

این مقام روسی خاطرنشان كرد: در حال حاضر بیش از ۷۰۰ میلیون نفر در ۴۳ كشور جهان از كمبود آب رنج می برند و تا سال ۲۰۲۵ این رقم به سه میلیارد نفر خواهد رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *