پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰
۱۴
هیمنه دلار باید شکسته شود

بنای دولت سیزدهم؛ تقویت پول ملی در مبادلات خارجی/ «پول محلی» راه مناسب تقویت اقتصاد منطقه‌ای

دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۰
کد مطلب: 878571
دولت سیزدهم نشان داده که به دنبال تقویت مبادلات تجارت خارجی با ارز ملی است و در این جهت تجربیات مثبتی داشته که می توان آنرا در تجارت بین المللی ایران تسری داد.
بنای دولت سیزدهم؛ تقویت پول ملی در مبادلات خارجی/ «پول محلی» راه مناسب تقویت اقتصاد منطقه‌ای
گروه اقتصادی جهان نيوز: شاید کسی فکر نمی کرد که ارز پوند ناگزیر سقوط کند و از مرجعیت بیفتد اما چنین شد. استعمارگر پیر از قرار معلوم زیر فشار شدید ایالات متحده آمریکا، بخش عمده ذخایرطلا و ارز خود را مصرف کرد و تا خر خره زیر بار قرض رفت تا بتواند ارزش پوند را حفظ کند اما این تلاش‌ها بیهوده بود. این ماجرا به خوبی نشان می‌دهد که زمانی که افول اتفاق بیفتد این بیماری امپراتورها کم کم تمامی زوایا و اعضای آن‌ها را احاطه می‌‌کند و اقتصاد نیز در این زمینه مستثنی نیست!

آمریکا در بسیاری از عرصه ها دچار اضمحلال شده است. بسیاری در رویارویی ایران با تهدیدات رژیم صهیونیستی که به حمله موشکی پهپادی ایران منجر شد و اقتدار بازدارنده ایران را به نمایش کشید مطرح می کردند که چرا آمریکا که حامی اسرائیل است به عنوان واسط ایران و این رژیم ظاهر شده و به جای تهدید ایران همواره مطرح می کرد که از صهیونیست ها برای حمله به ایران حمایت نمی کند و هر اتفاقی در این حوزه گزارش می شد پای خود را عقب می کشید و عنوان می کرد که از تنش‌ها دوری می کند.

تاریخ آمریکا نشان داده که این کشور هیچگاه در جنگی که در آن پیروز نمی شود شرکت نمی کند و شکست ویتنام برای این کشور بزرگترین درس تاریخی است که خود را مشغول جنگ های مضمحل کننده نکنند. اما در این شرایط آمریکا نشان داد که قدرت دیرینه خود را ندارد. به باور کارشناسان اضمحلال اگر اتفاق بیفتد به موازات و برابر هم در همه اجزاء اتفاق می افتد و افول آمریکا در دیگر حوزه ها پای اقتصاد این کشور را نیز لنگ می کند.

دلار از جمله ارزهایی است که بسیار زیاد در حفظ قدرت جهانی آمریکا کمک کرده است اما افول یانکی‌ها در بخش‌های مختلف ممکن است دامن دلار را بگیرد و با توجه به سیاست اقتصادی این کشور و تحمیل شرایط تحریمی و فشار اقتصادی به نظر می‌رسد بسیاری از کشورها ناگزیر به سمت استفاده از ارزهای غیر از دلار خواهند رفت و یا اینکه سعی می‌کنند از پول محلی و ملی خود در مراودات فی مابین استفاده کنند. هر چند که با توجه به اینکه چین نیز سعی دارد در دنیا خود را به عنوان یک قدرت جهانی تثبیت کند اقداماتی برای جا انداختن یوان در مراودات اقتصادی و تجاری به ویژه بخش‌های راهبردی از جمله نفت انجام داده است. از این روست که سعی می کند پترو یوان را جایگزین پترو دلار در بازارهای نفتی کند.

جمهوری اسلامی ایران نیز در این حیطه اقداماتی را سامان داده است که لااقل برای برون رفت از مشکلات اقتصادی که تحریم‌های آمریکا و غرب بوجود آورده اند، گره گشا بوده است. ماجرای اربعین سال گذشته که بانک مرکزی دلار و یورو را کنار گذاشت و درهم را به زائران کربلا اعطا کرد از جمله سیاست‌های اقتصادی مفیدی بود که نشان داد در مواقع پیک و شلوغی نیاز به ارز می‌توان از پول محلی برای رسیدگی به امور بهره برد.

ایران تاکنون در برخی مراودات اقتصادی با کشورها سعی کرده از پول محلی استفاده کند. عمان از جمله کشورهایی است که از این موضوع استقبال کرده است. مراودات با پول ملی باعث قدرتمند شدن آن می شود و بسیاری از کشورها با توجه به هزینه بر بودن دلار برای آنان بسیار از این موضوع استقبال می کنند.

«قیس بن محمد الیوسف» وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه گذاری عمان در دیدار با رئیس کل بانک مرکزی ایران با اشاره به رشد روز افزون حجم مبادلات دو کشور، ضرورت استفاده از پول ملی دو کشور در همکاری‎های اقتصادی و تجاری را بسیار مهم دانسته و عنوان کرده است: «ایجاد زیرساخت های مربوط به نقل و انتقالات پولی و بانکی عمان در ایران، طراحی و عملیاتی کردن پروژه‌های مشترک تجاری، سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و معدنی، حضور سرمایه گذاران عمانی در پروژه‎های مختلف ایران از جمله حضور سرمایه گذاران عمانی در بخش انرژی و میادین گازی ایران، مهمترین ظرفیت هایی است که عمان خواهان حضور جدی در آنها می باشد.»

این موضوع باعث می‌شود که سرمایه گذاری در کشورمان تسهیل شود و همچنین راه بسیار خوبی برای دور زدن بسیاری از تحریم‌هاست و بسیاری از کشورها را تشویق می کند که با پول خود برای رشد و توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورمان اقدام کنند.

آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان در ششمین دوره برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو 2024 کشورهای مختلف را به تجارت با ارزهای ملی توصیه کرد و گفت: «الحمدلله این مسئله در جهان مطرح است و در اتحادیه شانگهای، اوراسیا و بریکس موضوع تجارت با ارزهای ملی مطرح می‌شود و باید دنبال شود.»

استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری بین دو کشور دارای امتیازات متفاوتی است که مهمترین آنها عبارتند از کاهش هزینه های کاربری بانکی در تجارت خارجی به حداقل،حذف ضررهای ناشی از انجام مبادلات تجاری با دلار،افزایش سود بخش خصوصی در تجارت خارجی،تقویت همکاریهای اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه،کاهش تهدیدها و تقویت پول ملی در برابر اقدامات احتکار گرانه،کاستن از حساسیت در مقابل پولهایی که در موقعیت ذخیره ای هستند بویژه دلار.  

بطور خلاصه می توان گفت که استفاده از پول محلی در مبادلات جهانی از سویی باعث توسعه تجارت منطقه‌ای شده و از سوی دیگر سبب کاهش هزینه های ناشی از تغییر نرخ ارز می‌شود.    
  
نارضایتی از دلار هر روز بیشتر شدت می گیرد. همانطور که رئیس جمهور گفت تلاطم‌‌های اقتصادی ناشی از سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو و تحریم‌های اقتصادی، مشابه آنچه در قبال روسیه و ایران اعمال می‌شود، موجب شده تا کنار گذاشتن دلار به یک هدف پرتکرار در سخنان سیاستمداران تبدیل شود. هدفی که حالا در هر رویداد اقتصادی غیر غربی بدان اشاره می‌شود. شاید نظام در هم تنیده اقتصادی که به این ارز نیز عادت دارد و از تلاطم های شدید حذر می کند با همه تمایلات از این کار امتناع کند اما کارشناسان تقویت پول های محلی را در این عرصه بسیار مهم می دانند.

«پل سوئیزی» در کتاب تورم، دلار و طلا درباره این موضوع می‌نویسد: «اگرحفظ امپراتوری تا بدین حد پرخرج است پس فایده اش چیست؟ پاسخ فایده اش برای آنهایی است که ازاین حالت بهره مند می‌شوند. یعنی شرکت‌های غول آسای چند ملیتی است که فعالیت جهانی خود را با میلیاردها دلار سود به جیب می‌زنند. سهم شرکت‌های غول آسا حتی در چارچوب ارقام تراز پراختها بسیار هنگفت است. جریان دلار ایالات متحده به صورت درآمد، دریافتی و حق الامتیازهای ناشی از سرمایه گذاری های مستقیم خصوصی در خارج دوباره به این کشور سرازیر می‌شود.» بنابراین با تقویت پولهای ملی و محلی قطعا این جریان قطع می‌شود و قدرت آمریکا که واسطه به همین جریان اقتصادی است نیز بیشتر رو به افول می‌رود.
https://jahannews.com/vdcd5j0jfyt05k6.2a2y.html
jahannews.com/vdcd5j0jfyt05k6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Russian Federation
فقط قیمتها رو به دوران روحانی برگردونین
Iran, Islamic Republic of
به دور اول روحانی نه دور دومش که عامل گرانی های این سالها هم هست.
Iran, Islamic Republic of
تقویت ارز ملی ، با مقایسه پول افغانی با پول ایرانی کاملا برای همه قابل لمس می باشد
احمد
Iran, Islamic Republic of
همین که قدرت پول ملی تو کشور خودمون تقویت شد کافیه.
رضا
Iran, Islamic Republic of
عملکرد دولت که تا الان ضعیف بوده
Iran, Islamic Republic of
هیمنه دلار باید شکسته شود
Iran, Islamic Republic of
بفرمایید چه کسی باید هیمنه دلار بشکند
Iran, Islamic Republic of
بعد از سه سال تازه بنای دولت سیزدهم؛ تقویت پول ملی!
Iran, Islamic Republic of
بفرمایید نحوی محاسبه تبدیل پول ملی با یکدیگر چگونه است
سید
Iran, Islamic Republic of
خب تاثیرش در سفر و معیشت مردم چیست
Iran, Islamic Republic of
فقط افسوس
Iran, Islamic Republic of
۵ سال دیگه هم همین حرفها تکرار خواهد شد.
علی
Iran, Islamic Republic of
فعلا غیرازایران ارزش پول همه کشورهای همسایه بالامیره و مال ماپایین...
Romania
به عمل کار برآید به سخنرانی نیست این همه نفت می فروشید این همه پتروشیمی و فولاد و سیمان و ... صادر می کنید نرخ بیکاری زیر ۸ درصد شده کارخانه های تعطیل به چرخه تولید برگشتند پس چرا قیمت دلار کم نمی شه پس چرا تورم ۴۰ درصد است پس چرا سفره مردم هر روز کوچکتر از دیروز است؟؟؟