جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۳۰
۶۰
به بهانه نمایش «قلاده‌های طلا» از تلویزیون؛

پیام هایی که «قلاده های طلا» به سینمای ایران داد

جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب: 335003
استقبال از فیلم «قلاده‌های طلا» به جامعه سینمایی خواهد گفت می‌توان بدون ابتذال، هم به فروش در گیشه نظر داشت و هم، بر بصیرت مردم افزود.
پیام هایی که «قلاده های طلا» به سینمای ایران داد
به گزارش جهان، یادداشتی که در ادامه می خوانید، در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۰ توسط محمد سرشار نوشته شده است. زمانی که این فیلم در بخش مسابقه این جشنواره حضور یافته و هنوز اکران عمومی نشده است.

دیدن «قلاده‌های طلا» آدابی دارد: باید اولش بروی و دستکم ده فیلم بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر را ببینی؛ بعد یک گوشه پیدا کنی و «خیابانهای آرام» کمال تبریزی را روی دور تند نگاه کنی؛ آخرش که خوب گرم شدی بنشینی و «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی‌کیا را تماشا کنی. اگر خوب حرص خورده‌ای و لجت درآمده، دیگر وقت دیدن «قلاده‌های طلا»ست.

«قلاده‌های طلا» قله سینمای ایران در سال ۱۳۹۰ است: یک تابلوی مینیاتوری جهان‌نگر درباره هشت ماه دفاع از جمهوریت نظام اسلامی؛ یک نخ تسبیح برای ذهنهایی که نتوانسته‌اند تکه‌های وقایع نفس‌گیر فتنه ۱۳۸۸ را به هم وصل کنند و یک دروازه امید برای دلزدگان از افسردگی سینمای ایران.

ابوالقاسم طالبی در «قلاده‌های طلا» توانسته با کشف ضرباهنگ درخور سینما، ماجراهای بسیاری را به نمایش بگذارد و حرفهای زیادی بزند: جاسوسی خبره، زخم‌خوردگانی در کمین، اشراری سرکش و خیانتکاری بلندپایه در لابه‌لای مردمی فریب‌خورده به جنگ جمهوریت آمده‌اند تا شکست خود در صندوقهای رای را در کف خیابان جبران کنند.

تصویرسازی استادانه طالبی از این کشمکش جبهه باطل با جبهه حق، «قلاده‌های طلا» را به اثری پرکشش، جذاب و پرمخاطب بدل کرده است. جذابیتی که «تلفن همراه رییس جمهور» علی عطشانی و «در انتظار معجزه» رسول صدرعاملی؛ آن را در رؤیاهای شبانه‌شان آرزو می‌کنند.

ابوالقاسم طالبی با بازی گرفتن از صدها بازیگر در صحنه‌های اردوکشی خیابانی، نشان داده که به خوبی از پس این آزمون دشوار کارگردانان برمی‌آید. آزمونی که البته کمال تبریزی و ابراهیم حاتمی‌کیا در آن مردود شده‌اند.


از سوی دیگر، نمایش دیدنی تعقیب و گریز جاسوسان بیگانه با ماموران وزارت اطلاعات، صحنه‌های دیدنی را خلق کرده‌ است. باید در سالن سینما نشسته باشی تا صدای آزاد شدن نفسهای حبس‌شده را بشنوی.
طالبی با پذیرش خطری محتمل، به مساله نفوذ بیگانگان در وزارت اطلاعات پرداخته و حتی برای دشوارتر کردن آن، در میان مدیران رده‌ بالای چشم امین نظام به دنبال این جاسوس گشته اما سیاوش‌وار، از این آتش خودافروخته بیرون آمده. آنگونه که نه تنها با دیدن قلاده‌های طلا از اعتماد بیننده به وزارت اطلاعات کاسته نمی‌شود بلکه با نمایش چشمان همیشه بیدار وزارت و اتاق فرماندهی عملیات و اشراف امنیتی آن، ابهتی دو چندان به سربازان گمنام امام زمان (عج) بخشیده می‌شود و اطمینانی در عمق ضمیر ناخودآگاه مخاطب خود ایجاد می‌گردد که وزارت اطلاعات یک سازمان مرده پاستوریزه نیست بلکه سازمانی زنده و هوشمند است که حتی در شرایط خطرناکی چون خیانت مسؤولان رده بالای خود، هوشیارانه عمل می‌کند و در گامی رو به جلو، این تهدید فلج‌کننده را به فرصتی آینده‌ساز تبدیل می‌کند.

اینجاست که بیننده فیلم، تازه به یکی از زمینه‌های موفقیتهای وزارت اطلاعات پی می‌برد. سازمانی که در اثر ضربه دشمن، نه تنها فلج نمی‌شود بلکه همین ضربه را به فرصتی برای کشف شبکه‌های جاسوسی او در منطقه تبدیل می‌نماید.

ابوالقاسم طالبی در «قلاده‌های طلا» نه جانب محمود احمدی‌نژاد را می‌گیرد و نه حتی کوچکترین سرزنشی را نثار میرحسین موسوی و کروبی می‌کند. او ابایی از نمایش ستادهای انتخاباتی اینان و تبلیغات هوادارانشان ندارد. در عوض، نگاه فراملی او به فتنه ۸۸ آنچنان است که رضایت هواداران پیشین میرحسین موسوی و اندک طرفداران مهدی کروبی را به خاطر این عدم جانبداری تامین می‌کند و تنها دستگاه های جاسوسی بیگانه و عوامل رسانه‌ای آنها را به معترضان بالقوه فیلم خود تبدیل می‌سازد.

طالبی با این چینش هوشمندانه، زمین بازی‌ خود را به پس از ساخت فیلم نیز گسترش می‌دهد و دامی را برای وابستگان به دستگاه های جاسوسی بیگانه پهن می‌کند تا به محض اعتراض به درون‌مایه فیلم، قلاده وابستگی‌شان، رسواگر این خودفروشی گردد. بنابرین باید منتظر ماند و دید اولین صداهای اعتراض به محتوای «قلاده‌های طلا»، از سوی چه جریانها و از طریق چه رسانه‌هایی بلند می‌شود.

ابوالقاسم طالبی در «قلاده‌های طلا» به خوبی نتایج بی‌تدبیری نخبگان سیاسی در کشاندن طرفداران خود به خیابانها را به تصویر می‌کشد و تصریح می‌کند که اکثریت طرفداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از دلبستگان به نظام هستند. او علت حضور پرشمار آنان در راهپیمایی اعتراضی ۲۵ خرداد ۸۸ را بیان می‌کند و از سوی دیگر نشان می‌دهد این عدم پایبندی به قوانین، چگونه عملکرد دستگاه امنیتی را با اختلال مواجه می‌سازد و فرصت را برای سوء‌استفاده آشوبگران مهیا می‌کند.

او حتی آشکارا چگونگی مرگ شهدا و کشته‌های وقایع پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری را نمایش می‌دهد و در گامی جسورانه به ترور ناجوانمردانه ندا آقاسلطان اشاره می‌کند.

هنرمندی طالبی در روایت این همه ماجرا در بستری از درام و استفاده درست از ستاره‌های سینما، نقطه اوجی را ایجاد می‌کند که تماشاگر فیلم را، به تشویق او وامی‌دارد. آنچنان که دو بار، به پا می‌ایستد و برای او، به آفرین، دست می‌زند.

ابوالقاسم طالبی در «قلاده‌های طلا»، کارگردانی جدید را به اهالی سینما معرفی می‌کند. کارگردانی که برخلاف بسیاری از هم‌صنفان خود، سیاست را بصیرانه می‌شناسد و هنرمندانه و عمارگونه روایت می‌کند.
بنابراین می‌توان گفت جذابیتهای هنری فیلم در کنار کشش موضوعی آن، فروشی تاریخی و رکورد شکن را برای «قلاده‌های طلا» قابل پیش‌بینی می‌سازد. استقبالی که به جامعه سینمایی خواهد گفت می‌توان بدون ابتذال، هم به فروش در گیشه نظر داشت و هم، بر بصیرت مردم افزود.

از سوی دیگر، نمایش «قلاده‌های طلا» در سینماهای کشور نه تنها خانواده‌های قهرکرده به سینما را به سوی آن خواهد کشید بلکه، با تکمیل تحلیلهای وقایع پس از انتخابات، به مخاطب بصیرتی را هدیه خواهد کرد تا در صورت بروز فتنه‌های بزرگتر با منشا یا کمک خارجی، هوشیارانه‌تر عمل کند.

* * *

عنوان این نوشته، عنوانی تکراری است. ده سال پیش، پس از ساخت فیلم «نغمه»، نقدی بر آن نوشتم و دو بیست به طالبی دادم: یکی برای شهامتش در «آقای رییس جمهور» و دیگری برای جهش فیلم‌سازی‌اش در «نغمه».

و حالا، در این روزهای پر شور، شکرگزار خداوند قادرم که پس از یک دهه، «ابوالقاسم طالبی» جدیدی را می‌بینم. سیمرغی پرکشیده از دل آتش فتنه ۸۸، با شهامت و هنرمندی‌ای اوج گرفته.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حمید
درود بر ابوالقاسم طالبی عزیز
خدایش یک تنه با زبان هنر به جنگ دشمنان رفت
خیلی فیلم.... بود
United States
خوبی
یم
Finland
واقعاً
دم فرهاد رهبر گرم واقعا مرده شیر مادرش حلالش


هر دانشکده ای که این فیلم را پخش کند در آن را تخته میکنم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
حمید
United States
بابا این چه فیلم مذخرفی بود این فیلم که همش حمایت از فتنه گران و جنبش سبز بود، کلا طرفداران نظام تو این فیلم یک سری چماق به دست بودن جمعیت میلیونی هواداران موسوی و کروبی هم کف خیابان، این آخه چه فیلمی بود!!!!!!!!!!!!!!!؟
واقعا فیلم جذاب و ارزشی ای است
United States
آخرش بود
منتقد
امین حیایی موبایلو اتفاقی پیدا کرد وجاسوس لو رفت /بازم میگید بیننده افتخار میکنه به وزارت اطلاعات بعد دیدن فیلم
احسنت
بشین یه بار دیگه فیلمو ببین
اشتباه مثبت دادم!
United States
شما روشنفکرید دیگه...
البته وقتی حیایی توی دستشویی بود وجاسوس روش اسلحه کشید بعدش یهو مامورای اطلاعات رسیدن که این یکم گنگه،چون آدم نمیفهمه حیایی گزارش داده بود یا خودشون از قبل فهمیده بودن،در هر صورت واقعیات دنیای بیرون چیز دیگری است،ومتاسفانه واقیت تلخی هم هست،....
تقی
محل قرارش لو رفت چون وقتی باچوب تو سر حیایی کوبید شریفی نیا شناساییش کرده بود
.......haghighat dar dele ma mardome
من آخرش نفهمیدم این فیلم مستند و واقعی بود یا نه ؟؟هان؟
Iran, Islamic Republic of
منم بالاخره نفهمیدم....
حنظله
دقیقا اصل نکته رافرمودید منتها سینمای ما چون وابسته به کیشه یک طیف خاص است........
واقعا فیلم ضعیف ... بود....
United States
از نظر روشن فکرا بله ضعیف بود
ابوالقاسم طالبی اگر در جریان حوادث 88 افرادی چون ندا آقا سلطانی را خارجی ها کشتند که نفرین خدا بر آنها ولی اگر سازمانها، ارگانها و افراد همفکر شما در قتل ایشان دست داشتند که باید بگم نفرین و لعنت خدا برشما و امیدوارم جگرت بسوزه چون جگر عزیزان این کشته ها را سوزاندی و در پایمال کردن خون افراد بیگناه کشته شده نقش داری ولی بدان آه مردم و خون بیگناه دامنت را میگیره.
Iran, Islamic Republic of
برید حق خون عزیزانتون رو از مسببین بگیرید ...
حقشان را از کسانی که نقش پدر و حامی را برایشان داشته اند بگیرند! دلت خوش
شما خودتون یا دوستانتان در اغتشاشات حضور داشتید؟ اگر در اغتشاشات بودید باید بر خودتون نه یکبار بلکه هزار بار لعنت بفرستید که با یه توهم داماد لرستانو اگر رای نیاریم تقلب شدهو و دروغ شاخدار تقلب 11 میلیونی! رسانه های خائن داخلی و شبکه های آمریکایی صهیونیستی مثل بالاترین و بی بی سی ریختید تو خیابون باعث شدید فرصت طلبان سودجو امثال ندا بیچاره رو الکی الکی به کشتن بدن جدآ از کشته شدن ندا آقا سلطان تو یه خیابون فرعی کدوم طرف سود کرد؟! رسانه های کدوم طرف نهایت بهره برداری رو کردن و ذوق میکردند؟!
Iran, Islamic Republic of
.. با ساختن این فیلم سعی در نا کارـامد نشان دادن.. دارند
دو ماه پیش این فیلم رو دیدم، ضعیف و جانبدارانه، توهم توطئه هم غوغا میکرد
حقا آقای طالبی یک هنرمند کم نظیر در این عرصه است و شجاعت و درایت ایشان ستودنی است..
همیشه منتظرم که از ایشان حمایت بیشتری شود تا شاهد فیلمهای بهتری در این عرصه از ایشان باشیم
یاعلی
از آقای ضرغامی ممنونم
United States
ضرغامی تشکر تشکر
Iran, Islamic Republic of
انصافا فیلمنامه قوی و کارگردانی خوبی داشت.. ضمن اینکه تا جایی که امکان داشته تلاش کرده حقایق را هم بر ملا کند و ضمنا منصفانه هم به دو طرف ماجرا نگاه کند
United States
..... نوبت شماهم میرسه
United States
برای چی؟
منظور؟
بزدلانه نظر ندیم بهتره
حسین
... واقعا با این فیلمی که ساختند نه محتوای درستی داشت و نه با واقعیت می خورد
آقا بیخیال.کاش این فیلم رو جناب طالبی قدری هنرمندانه تر قدری سر راست تر.....
Finland
این فیلم .... من دیدم که میگم...
...
اون جمله ای سفیر انگلیس در فیلم گفت:(ما 300 ساله ماندیم و کسی نتوانسته ما را بیرون کنه ..و یا اینکه بچه های این آقازاده ها در دانشگاه های ما درس خواندند) بسیار قابل تأمل و عجیب بود!!!!
دقیقا وهمینطور اون جملات پلیسی که در وزارت اطلاعات بود که دایما میگفت اینا زیادن چطوری میخواین جلوشونو بگیرین
United States
... چیزی از جرم .... کم نمیکنه
United States
جرم موسوی و کروبی؟؟؟؟ خات و ه....
United States
عالی بود! دستشون درد نکنه
سید
این فیلم رو بیش از بیست بار دیدم
واقعا اثر زیباییست
چه فرم، چه ساختار و چه محتوی

دست آقای طالبی درد نکند
عالی بود اولین بارم بود دیدمش به خوبی خطوط افراط و تفریط در دو سو رو نشون داد
cfg
Iran, Islamic Republic of
فیلم ... بود مثل بازگران و تهیکنندگانش.ونشان دهنده اوج بدبختی....
Iran, Islamic Republic of
خدا خير دهد آقاي طالبي را فيلمي تحويل ما داد كه ارزش چند بار ديدن را دارد ثانيه هاي اين فيلم مطلب دارد اجرش با حضرت زهرا
United States
من سه باردیدم بازم دوست دارم ببینم
Iran, Islamic Republic of
اين فيلم، تخيلي ... كارگردان ... آن است
بسیار فیلم مومنانه و ارزشی بود به دور از افراط و تفریط.
Iran, Islamic Republic of
جاي جاي اين مملكت به اين جور افراد نياز دارد
حسینی
Iran, Islamic Republic of
خدا حافظ ومددکار فیلم سازان شریفی چون آقای طالبی باشد انشاءالله.
واینگونه کارها ادامه پیدا کند انشاءالله.
fateme
Iran, Islamic Republic of
فوق الععععععععععععععععععععععععععععاده بود....... قلاده های طلا!!!!
محمود
....ترین فیلم تاریخ سینمای ایران و جهان
از زیباترین ترین و با محتواترین فیلمهایی بود که تا کنون دیده ام دست مریزاد
Iran, Islamic Republic of
خسته نباشی آقای طالبی. اجرت با مادر سادات
سیدعباس
Iran, Islamic Republic of
من به عنوان یک اصلاح طلب سبزاندیش خواستار پخش مجدد آن هستم.
امیر
خداوند به آنان که در دفاع از حقیقت شجاع هستند و از توانایی و هنر خود استفاده میکنند، خیر جزیل و صبر عظیم بده،
از جمله به آقای طالبی...
به عنوان یک فرد عادی از جامعه از ایشون تشکر میکننم.
واقعا فیلم تاثیر گذاری بود.خیلی عالی.مهیج هم بود یعنی جوانان را هم پای تلیویزیون میشونه و مخصوصا امین حیائی به الگوی مناسبی برای جوانها بدل میشود که بسیار پسندیده است.
fv
.... بسیج یعنی انقدر مظلومه ؟....
United States
درود بر برادر بزرگوارم طالبی
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
آقاي طالبي اگر جرئت داره بره يك فيلم از پشت پرده پرونده هاي كرسنت و خاندان هاشمي و خاتمي و كروبي و ماجراي بابك زنجاني و اينكه چه جوري پولدار شده تهيه كنه ....
هدف كاسبين فتنه سر پوش گذاشتن به تخلفات گسترده انتخابات در سال 1388 نيست
....