شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۴
۱۸

واردات کالاهای لوکس و کشاورزی سه برابر شد

دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۰
کد مطلب: 363039
آمار جدید گمرک از افزایش سهم کالاهای لوکس در ترکیب واردات کشور خبر می دهد که با شرایط اقتصادی کشور و همین‌طور اقتضائات اقتصاد مقاومتی، سازگار نیست.
واردات کالاهای لوکس و کشاورزی سه برابر شد
به گزارش جهان به نقل از مشرق، بر اساس گزارش گمرک، عملکرد تجارت خارجي ايران در دو ماهه نخست امسال از مثبت شدن تراز تجاري به ميزان ۴۶۶ ميليون دلار خبر مي دهد. بر اين اساس ميزان صادرات غيرنفتي ۸ ميليارد و ۱۵۴ ميليون دلار و واردات ۷ ميليارد و ۶۸۸ ميليون دلار بوده است.

براساس اين گزارش در دو ماهه سال جاري،۷ ميليارد و ۶۸۸ ميليون دلار انواع کالا وارد کشور شده است که اين ميزان از لحاظ وزني ۴۵.۷۴ درصد و از لحاظ ارزش دلاري، ۳۴.۷۸ درصد افزايش نشان مي دهد.

اقلام عمده وارداتي در اين مدت شامل «گندم» به ارزش۴۹۵ ميليون دلار، خودرو به ارزش ۲۶۳ ميليون دلار، «کنجاله» به ارزش ۲۴۰ ميليون دلار، «برنج» به ارزش ۲۳۵ ميليون دلار و «روغن خام سويا» به ارزش ۱۷۲ ميليون دلار بوده است.

اما با مقايسه ميزان واردات خودرو در ۲ماه نخست امسال و مدت مشابه سال قبل، نشان می دهد واردات خودرو سه برابر افزايش يافته است. طي گزارشي که گمرک تحت عنوان آمارمقدماتي تجارت خارجي ايران منتشرکرده است، ارزش واردات خودروي سواري در دو ماه نخست سال گذشته، ۹۳ميليون دلار بوده است که به لحاظ تعداد، کشورهاي امارات، کره و ژاپن ،سه کشور عمده مبداء واردات خودرو بوده اند. اما اين ميزان در دوماه نخست سال جاري به ۲۶۳ميليون دلار رسيده است که از افزايش سه برابري واردات خودروهاي لوکس حکايت مي کند.

افزایش واردات خودرو نسبت به سال گذشته بدون تردید نتیجه آزادسازی واردات کالاهای لوکس است که از چند ماه پیش اجرایی شده است.

بدین ترتیب واردات خودروهای خارجی حدود ۳/۴ درصد از کل ارزش واردات کشور در دو ماه نخست امسال را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که سال گذشته در همین مدت، واردات خودروهای خارجی فقط ۱/۶ درصد از کل ارزش واردات کشور را در اختیار داشت.

حقیقت دیگری که نگران کننده است، تداوم سهم بالای واردات کالاهای اساسی و نهاده های دامی است. در بند ۶ سیاست های اقتصاد مقاومتی بر افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی(بویژه در اقلام وارداتی)، و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص، تاکید شده است.

با این حال، همچنان کشورمان به واردات برنج، کنجاله، روغن خام و گندم، وابسته است. هرچند رسیدن به خودکفایی در این محصولات در کوتاه مدت ممکن نیست، اما اقدامات جدی و عملی در این راستا نیز دیده نمی شود و احتمالا خوش بینی نسبت به تسهیل مبادلات خارجی و واردات این اقلام، سبب کوتاهی در پیگیری خودکفایی آنها شده است.

مقام معظم رهبری در سال های اخیر بارها نسبت به روند افزایشی واردات هشدار داده و خواستار مدیریت آن شده اند که در ادامه به نمونه هایی از فرامین ایشان اشاره می کنیم:

ما اگر اهمیت می‌‌دهیم به صنعت داخلی- حالا در زمینه‌‌ی خودرو که فعلًا محل کلام ماست و یا زمینه‌‌های دیگر- بایستی سیاست تعدیل بازرگانی خودمان را در این زمینه حتماً تنظیم کنیم. یعنی واردات بی‌‌رویه قطعاً ضرر خواهد زد. دستگاه‌‌های سیاست‌گذار کشور و کسانی که سیاست‌های اجرائی را تنظیم می‌کنند، به این نکته باید توجه کنند. فراوانی و ارزانی چیز خیلی خوبی است، اما از آن مهم‌‌تر و بهتر، رشد صنعت داخلی است؛ قوام گرفتن صنعت داخلی است. این درست نیست که ما به دلائل گوناگونی که غالباً هم دلائل واهی است، دروازه را به روی واردات باز کنیم. من بارها به مسئولین- مسئولین گوناگون در بخشهای مختلف دولتی- گفتم: اگر فلسفه‌‌ی شما، منطق شما برای افزایش واردات و تسهیل وارداتِ ساخته‌‌های صنعتی این است که می‌‌گوئید کیفیت مصنوعات داخلی باید بالا برود، خب فشار را روی این بخش بگذارید. سیاست‌هائی وجود دارد که می‌شود وادار کرد، مجبور کرد تولیدکننده‌‌ی داخلی را به اینکه کیفیت را ارتقاء بدهد. بدترین گزینه برای بالا بردن کیفیت داخلی این است که ما راه را برای مصنوعات خارجی باز کنیم؛ این، بدترین گزینه است. گزینه‌‌های بهتری وجود دارد برای اینکه ما کیفیت را بالا ببریم. ۱۳۸۹/۰۱/۰۹

مسئله‌ی دیگر، واردات است؛ که حالا اینجا هم اشاره شد، من هم بارها با مسئولین در زمینه‌ی واردات صحبت کردم. البته هیچ کس با واردات مخالف نیست؛ تنظیم واردات لازم است، کنترل واردات لازم است. صرف اینکه ما نگذاریم بازار در یک فصلی - مثلاً فصل شب عید - از فلان کالا خالی بماند، خیلی توجیه کاملی برای افزایش واردات نیست. حتماً بایستی در مسئله‌ی واردات ملاحظه‌ی تولید داخلی بشود. البته گفته میشود که واردات به رقابت‌پذیری تولید داخلی کمک میکند؛ اگر واردات نباشد، تولیدکننده‌ی داخلی به کیفیت یا به قیمت تمام‌شده اهمیت نمیدهد؛ واردات، او را به این کار وادار میکند. به نظر من این خیلی منطق قوی‌ای نیست. در این خصوص، با بعضی از مسئولین بحثهائی هم داشتیم. در مسئله‌ی واردات، بالخصوص اشاره کنم به بخش کشاورزی. به اعتقاد من واردات محصولات کشاورزی خیلی توجیه قوی‌تری میخواهد از آنچه که امروز انسان مشاهده میکند. ما در بخش کشاورزی تولیدات ممتازی داریم. ۱۳۹۰/۵/۲۶

من نسبت به مسئله‌ی مدیریت واردات به دولتی‌ها سفارش کردم؛ الان هم تأکید میکنم. من نمیگویم واردات متوقف بشود؛ چون یک جاهائی لازم است که واردات انجام بگیرد؛ اما واردات باید مدیریت بشود. یک جائی واردات مطلقاً نباید بشود؛ یک جاهائی باید انجام بگیرد. با مدیریت، واردات انجام بگیرد. البته مسئولین محترم دولتی به من گفتند که قوانینی که مجلس تصویب کرده، به ما اجازه نمیدهد جلوی واردات را بگیریم؛ من خواهش میکنم این قضیه را حل کنند. اگر واقعاً قانونی وجود دارد که دولت را ممنوع میکند از جلوگیری از واردات، این قانون را اصلاح کنند؛ جوری باشد که مدیریت بشود. باید تولید ملی بالا برود. ۱۳۸۹/۵/۲۷
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ماکه درتحریم هستیم خزانه هم خالی بود چی شده نکنه آقایان معجزه کرده اند
همون طور که خواندید تراز غیر نفتی ما مثبت شده در این دولت
از یاد نبریم که طبق اعتراف خانم دستجردی وزیر بهداشت احمدی نژاد در دوران او کالاهایی مثل مواد ارایشی و زین اسب کالای ضروری و کامپیوتر و بعضی مواد دارویی کالای لوکس شده بود. لذا می توان از زیاد شدن کالای لوکس ابراز رضایت کرد
Iran, Islamic Republic of
آقايان اعتقادي به اقتصاد مقاومتي ندارند
مهران دبیرسپهری
Iran, Islamic Republic of
من حدس می زنم دولت برای ایجاد درآمد ریالی بیشتر، قیمت ارز را از 3000 به 3300 تومان رساند و راه کار آن هم افزایش تقاضای ارز بود که از طریق واردات کالاهای لوکس عملی شد
علتش چیه؟؟
مهران دبیرسپهری
Iran, Islamic Republic of
برای این که اگر عرضه و تقاضای یک کالا مثل ارز متعادل باشد تغییر قیمت، اتفاق نمی افتد. راهی که می توان از طریق آن قیمت ارز را افزایش داد فزونی تقاضا نسبت به عرضه است. برای افزایش تقاضای ارز هم راهش این است که واردات را افزایش دهید که این بر خلاف اقتصاد مقاومتی خواهد بود. البته کاهش عرضه ارز نیز می تواند منجر به افزایش قیمت آن شود ولی این حالت بعید است اتفاق افتاده باشد زیرا در حالت کمبود ارز محال است دولت اجازه دهد کالای لوکس وارد کشور شود.
قابل توجه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی...
ali
به جای حمایت از کشاورزا برای تولید بیشتر.با وارد کردن بعضی از محصولات دارن اونا رو بدبخت میکنن
از یاد نبریم که خودکفایی در زمان خاتمی بود که همانند سایر دستاوردها در دولت احدی نژاد از دست رفت
در ضمن دولت اول احمدی نژاد رو با دولت روحانی در زمینه واردات میوه می تونید با رفتن به میوه فروشی محله مقایسه کنید که اون زمان سیب فرانسوی و پرتقال و انگور خارجی بیشتر در میوه فروشی ها بود یا الان
جسارتا اگه میشه یکم آمار و ارقام و مستندات هم ارائه کنی بد نیست ! خیلی خیلی معذرت !!
خخخ
خیلی جالبه واردات خوردرو توسط اشخاص انجام میشه نه دولت و اینکه مردم دوست ندارن ماشین بیخود داخل رو سوار بشن و با ووجود 120 در صد گمرک حاضرن ماشین ها روز دنیا رو سوار بشن به کسی مربوط نیست اینکه تو 8 سال گذشته هیچ ماشینی به خط تولید ایران خوردو اضافه نشده ( البته اگه تیبا و ال 90 و این دست ماشین ها رو در مقابل خودرو های نمیگم اروپایی ، ژاپنی کره ای هیچ هستن رو حساب نکنیم ) هیچ خودوریی هم تولید ملی نیست به جز منتاژ کاری نمیکنیم و من دوست دارم لکسوز یا لندکروز 750 میلیونی سوار شم به کسی مربوط نیست !!
اگه عرضهه داشتین تواین 8 سال یک خودرو داخلی با سطح بین الملی مثل ماشین های ژاپنی تولید میکردین تا ببینین مردم میرن اونا رو بخرن یا نه وقتی پراید 7 میلی میشه 21 میل چه چزی بهش اضافه شده ووقتی ماشین های روز دنیا مثل بنز و بی ام دبیلو از سال تولید به مدت 10 سال تاریخ مصرف دارن پراید 45 سال پیش همین الآن هم با افتخار ملی داره تولید میشه یا پرشیا 20 سال پیش داره تولید میشه چرا ؟ به این فکر کنین نه این که چرا مردم حاضرن خودرو خارجی سوار شن اقتصاد مقومتی دلیل نمیشه مردم آشغال بخرن اگر دچیز در یم سطح باشن و ملت خارجیش رو بردارن حرف شما درسته نه اینکه خودرو داخلی ارزش سوار شدن هم نداره بعد بیایم به خاطر منافع شصی 120 درصد گمرک ببینیدم رو ماشین که یه ماشین تو یه آلمان 5000 دلار باشه ا دلار 3000 تومن میشه 15000000تومن ولی وقتی 120 درصد گمرک میخوره یهو میشه نزدیک به 40000000 تومن این وحشتناکه !!!
اگر راست میگید این متن رو بذارید !!!
Iran, Islamic Republic of
حالا منظورت از این همه ریسمون و آسمون بافتن چی بود. اصلا چه ربطی به موضوع داشت؟
محمد
Serbia
سلام :
از قدیم گفته اند آب که سر بالا میره .....
من هم میگویم اگر جلوی ثروت مند شدن بی حساب و کتاب بعصی ها که شایستکی اش را ندارند میگرفتند ، حال یکی پیدا نمیشد بگوید دوست دارم سوارشم به کسی مربوط نیست ،
مسلماً این صحبت ربطی به یک نفر بازاری و یا تاجر و یا صادر کننده و وارد کننده ای که الف بای تجارت را بداند را ندارد!
بودند کسانی که با ثروتشان ده ها نفر مثل این گونه افراد را استخدام و یا کار مند خودشان کرده بودند ولی حساب بازار و جامعه و اخلاق مداری تجارت و حس نوع دوستی آنان اجازه چنین رفتار ها را بهشون نمیداد تا با رفتار های این چنینی اقتصاد یک جامعه را بهم بریزند .
بی خود نیست که گفنه اند : یا رب روا مدار که ......
به همین خیال باطل بشین دوست بسیار گرامی !!
Norway
چشم دولتمردان روشن که هیچ نظارت وکنترلی برواردات ندارند ومردم بیچاره هم باید ازبسیاری کمبودها بسوزندوفقط تحمل کنند .
حسام
با سلام
احسنت بر دولت روحاني سال اقتصاد مقاومتي مبارك... اللهم عجل لوليك الفرج
آدمیزاد
Colombia
اصل 44 یعنی همین که بازاری ها را آزاد بگذارند تا هر جور دلشان خواست پول دربیارند
امان از دست تشخیص مصلحتی ها و دوستان مجلس نشینشان.
Iran, Islamic Republic of
امان از تفاسیر نادرست