جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۳
۵

ریابکوف: تحریم ایران را بیش از پیش درک می کنیم/ آیا روسیه، ایران را بیشتر درک خواهد کرد؟

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۵۸
کد مطلب: 375649
هرچند مقامات روسیه چند بار تلویحا عباراتی را به کار برده اند که نشان دهند، بی تمایل نیستند که از پرونده هسته ای ایران به عنوان اهرم فشاری بر آمریکا و غرب استفاده کنند ولی در عمل اتفاق خاصی از طرف روسیه مشاهده نشده است.
ریابکوف: تحریم ایران را بیش از پیش درک می کنیم/ آیا روسیه، ایران را بیشتر درک خواهد کرد؟
گروه بین الملل جهان نيوز ـ روس ها از طرف آمریکا و همپیمانانش به علت تنش های اوکراین، تحریم اقتصادی شده است و وزاری خارجه اتحادیه اروپا نیز اخیرا دوباره تهدید کرده اند که به زودی تحریم های جدیدتری علیه روسیه اجرا خواهند کرد.

این در حالی است که روسیه نیز متقابلا آمریکا و برخی کشورهای غربی را در حوزه واردات مواد غذایی و کشاورزی تحریم کرده است.

در همین حال "سرگی ریابکوف" معاون وزیر خارجه روسیه، با حضور در برنامه تلویزیونی "سخن روز" شبکه روسیا الیوم در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات به ابراز نظر پرداخت.

ریابکوف با انتقاد شدید از تحریم‌های آمریکا گفت که کشورش امروز بیش از پیش، دوره سخت سالها تحریم ایران را درک می‌کند و آنها را محکوم می‌کند.

به همین دلیل این سوال به وجود می آید که آیا واقعا روسیه از این به بعد ایران را در حوزه تحریم ها بیشتر درک می کند و در کنار احساس تحریم های جدید آمریکا و اروپا حاضر است که به ایران کمکی درباره کاهش تحریم ها انجام بدهد؟

برخی کارشناسان معتقدند روسیه سیاست مستقلی در دو پرونده اوکراین و هسته ای ایران دارد و به همین دلیل تاثیر حوادث اوکراین بر پرونده هسته ای ایران تقریبا بسیار ناچیز است. ضمن آنکه از زمان حوادث اوکراین تغییر موضع خاصی از طرف روسیه در مذاکرات دیده نشده است.

هرچند مقامات روسیه چند بار تلویحا عباراتی را به کار برده اند که نشان دهند، بی تمایل نیستند که از پرونده هسته ای ایران به عنوان اهرم فشاری بر آمریکا و غرب استفاده کنند ولی در عمل اتفاق خاصی از طرف روسیه مشاهده نشده است.

همچنین اوکراین از برخی جهات مهم حساسیت های استراتژیک تری از ایران برای روسیه دارد و به همین دلیل روسیه به حل مسأله اوکراین تمایلی بیشتری دارد.

با این وجود برخی تحلیلگران معتقدند رفتار پوتین نشان می دهد که وی نسبت به تحریم های بیشتر چندان در نظر ندارد که کوتاه بیاید. بنابراین ممکن است به نحوی این موضوع را تلافی کند. در مرحله اول دولت پوتین در مقابل تحریم های آمریکا و برخی همپیمانانش مقابله به مثل کرد و در اقدام دوم امکان انتقام از طریق یک پرونده منطقه ای وجود دارد.

به اعتقاد این تحلیلگران روسیه تمایل زیادی برای اجرایی کردن قرارداد نفت در مقابل کالا در برابر ایران پیدا کرده است. روس ها به همین دلیل احتمال دارد که افزایش تحریم ها علیه خود را بهانه ای برای اجرایی کردن این قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری قرار دهند.

نتیجه آنکه روسیه در خوشبینانه ترین وضعیت به همین مقدار ـ اجرایی کردن قرارداد نفت در برابر کالا ـ اکتفا کرده و احتمالا پرونده اوکراین را در پرونده هسته ای دخالت خواهد داد و انتظار بیشتر از آن کمتر احتمال تحقق خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


hosein
روسیه و آمریکا هردو سروته یک کرباسن!
آمریکا دشمن علنی ماست و روسیه دشمن.....!
دمت گرم.
Finland
فرق آمریکا با روسیه این است که آمریکا تمامیت ارضی کشورها را نقض می کند.
طبق قاعده ای که حضرت علی برای ما روشن ساخت که دشمن دشمن ما دوست ماست شما چطوری روس رو دشمن میدونی ..... در ضمن دو چیز که نمیشود باآن رابطه برقرار کرد اسراییل و آمریکا ..... خواهشا وضع حال رو بچسبید نه گذشترو ....
Iran, Islamic Republic of
ایادی داخلی غرب بزرگترین مانع تراشیها ی فراوانی دراین فرصت طلایی پیش آمده میکنند تا از شکل گیری اقتصاد مقاومتی با بهره گیری از اختلاف غرب و روسیه در داخل جلوگیری کنند تا نگذارند منافع ملی کشور تامین گردد