شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱
استاد اقتصاد دانشگاه تهران:

فساد مالی جنگ با موجودیت نظام است

سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۱۰
کد مطلب: 420945
استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: امروز می‌بینیم پدر یکی از مفسدان اقتصادی فضای سیاسی ایجاد می‌کند که این را به زندان نبرید، اما آن آدم‌هایی که ابتدای انقلاب اسلامی بودند، اگر فرزندشان تخلفی می‌کرد، او را به دست عدالت می‌سپردند.
فساد مالی جنگ با موجودیت نظام است
به گزارش جهان به نقل از فارس، ابراهیم رزاقی عصر امروز در نشستی با موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی در محل تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر اظهار داشت: منظور از فساد مالی اقتصادی در واقع مُفت‌بری و چیزی است که حق تو نیست و می‌خواهی آن را به دست آوری.

وی با اشاره به اینکه در ایران فسادهایی وجود داشته است، بیان داشت: در زمان شاه فساد مربوط به یکسری از آدم‌ها بوده که در راس قرار داشته‌اند مانند شاه و نزدیکان و اطرافیان وی در دربار و جاهای دیگر، اما در انقلاب اسلامی این مسئله تقریبا نفی شد و با دفاع مقدس فضای دیگری به وجود آمد.

بعد از دفاع مقدس فساد مالی در ایران تشدید شد


این استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: بعد از دفاع مقدس زمینه بروز برخی فساد مالی در ایران فراهم شد.

رزاقی ادامه داد: سرمایه‌داری از ۲۰۰ سال قبل به وجود آمد و سرمایه‌داری به این معنی است اگر هر کسی دنبال سود خودش برود، آن کشور توسعه پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: در زمانی که سرمایه‌داری مطرح شد، تولید عبادت محسوب می‌شده و بالاترین سود را داشته است، در حالی که در ایران حداکثر سود در دلالی است و این فضا به بن‌بست می‌خورد.

بعضی مفسدان تشویق می‌شوند

رزاقی اضافه کرد: منافع ملی یعنی کارمند، کارگر و مصرف‌کننده از تولید داخلی دفاع کنند حتی اگر جنس تولید شده بی‌کیفیت باشد تا انگیزه به‌وجود آید، منافع ملی مخالف فعالیت‌های دلالی است و اجازه این نوع حرکات را نمی‌دهد.

وی با طرح این سئوال که آیا انسان را فقط قانون باید محدود کند یا اینکه قانون یکی از وسایل کنترل است، افزود: برخی از تخلفات در چارچوب قانون است، بنابراین خطا صورت می‌گیرد و ادامه پیدا می‌کند.

این استاد اقتصاد تاکید کرد: انسان و ذهنش مهمترین بازدارنده برای انسان محسوب می‌شود و کار سختی است به ویژه اینکه فرد از بیرون مجازات نمی‌شود و کسی که فساد می‌کند، مورد تشویق هم قرار می‌گیرد و اگر خودکنترلی درونی با انگیزه بالا انجام نشود ممکن است، هر انسانی خطا کند.

رزاقی با اشاره به اینکه تفاوت نظام کشور ما با نظام‌های دیگر در عدالت اجتماعی است، بیان داشت: مردم انقلاب کردند و انقلاب اسلامی را به دست مسئولان دادند که آن را اداره کنند، حالا اگر بین مسئولان افرادی بیایند، فساد کنند و آن را به رخ کشند و مجازات هم نشود، آرام‌آرام شرایطی به وجود می‌آید، افرادی که به این اشخاص اقتدا کرده‌اند، احساس می‌کنند کار وی درست است و فساد افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها افرادی که فساد می‌کنند را رسوا نمی‌کنند، تصریح کرد: مبارزه با تخم‌مرغ دزد است که شاید از گرسنگی این کار را انجام می‌دهد.

رزاقی با اشاره به سخن امام راحل مبنی بر اینکه ثروت اگر مشروع هم باشد باید در تولید، کارخانه و مزرعه برود، عنوان کرد: امام خمینی(ره) می‌فرماید «مسئولان نباید خوی کاخ‌نشینی پیدا کنند، زیرا دیگر درد محرومان را درک نمی‌کنند».

اجرای سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول بعد از جنگ


وی با تشریح دلایل ایجاد فساد مالی در ایران گفت: بعد از دفاع مقدس یک عده که در دفاع مقدس شرکت کردند، خانه‌شین شدند به غیر از گروهی که صنایع دفاعی را به وجود آوردند.

رزاقی ادامه داد: پس از مرخص کردن دفاع مقدسی‌ها از صندوق بین‌المللی پول بین ۳۰ تا ۶۰ میلیارد دلار وام گرفتند و کالا وارد کردند و سیاست‌های این صندوق را اجرا کردند، مبنی بر اینکه هر کس که دنبال منافع خودش باشد برنده است، دلار ارزان تهیه کردند و رسانه‌ها و مسئولان هم درباره این مسئله حرفی نمی‌زنند.

سود ۵۰۰ درصدی برخی واردات

این استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: با ارز ارزان قاچاق کالا و واردات به راحتی صورت می‌گیرد و سود برخی واردات ۵۰۰ درصد است، در حالی که تولید ۱۵ تا ۲۰ درصد سود دارد و این موضوع علامت می‌دهد هر کس می‌خواهد پولدار شود باید به سمت واردات برود و در واقع تولید‌کننده داخلی با افزایش قیمت مواجه می‌شود و به تولیدکننده خارجی یارانه می‌دهیم.

رزاقی ادامه داد: این یک نوع فساد مشروع است، زیرا واردات ما دلار گرفته و کالا آورده است، اما تولیدکننده باید با خارج رقابت کند، در غیر این صورت دلال می‌شود.

نیمی از مشاغل دلالی است


وی افزود: یک هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار در ۲۷ سال گذشته خرج کرده‌ایم، حدود ۱۳ میلیون شغل ایجاد شده است و نیمی از آنها دلال هستند و خرید و فروش می‌کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: برخی مسئولان برای این اقتصاد هیچ اقدامی نمی‌کنند و فضا برای فساد کاملا آماده است، کسی را هم مجازات نمی‌کنند.

وی افزود: تازگی‌ها از بس گفته شده است چند نفری را به دست عدالت سپرده‌اند، اما می‌بینیم پدر یکی از آنها چه فضای سیاسی ایجاد می‌کند که این را افشا نکنید و به زندان نبرید، اما آن آدم‌هایی که ابتدای انقلاب اسلامی بودند، اگر فرزندشان هم تخلفی می‌کرد و کار غیر قانونی انجام می‌داد، او را بدست عدالت می‌سپردند.

روز به روز فقر بیشتر می‌شود

رزاقی تاکید کرد: سه سال است که جنگ اقتصادی علیه ایران آغاز شده است، اما مسئولان انگار نه انگار که این جنگ آغاز شده و روز‌به‌روز فقر بیشتر می‌شود و ۶ میلیون انسان مستاجر هستند و هیچ کس نظارت نمی‌کند و نرخ کرایه را بیش از نرخ تورم بالا می‌برند.

وی افزود: افرادی که به عنوان مسئولان ارشد انتخاب شده‌اند، وام می‌گیرند پس نمی‌دهند و به خارج می‌‌روند و این موارد را هم افشا نمی‌کنند و نمی‌گویند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: امید است این خطی که برای مبارزه با فساد جلو می‌رود، تقویت شود و باید به مردم درباره جنگ اقتصادی اطلاعات ارائه دهیم و به آنها بگوییم چه کار باید انجام دهیم، زیرا خیلی‌ها نمی‌دانند به نفع دشمن کار می‌کنند.

فساد مالی جنگ با موجودیت نظام است


رزاقی گفت: فساد مالی در واقع جنگ با موجودیت نظام جمهوری اسلامی است و باید با اطلاع‌رسانی، ایجاد تشکل‌های مردمی، نفروختن خود، مطالبه کردن از نمایندگان مجلس و دولت، رسانه‌ای کردن موارد خلاف، استفاده از فضای مجازی، اعتراض کردن و اطلاع دادن درباره موارد مفاسد با فساد مبارزه کنیم.

وی اظهار داشت: بعضی از آدم‌ها و روحانیون در کشور هستند که موارد فساد را می‌گویند، رسانه‌هایی به وجود آمده است، حرف‌ها را می‌زنند و قاضی‌هایی داریم، پاکدامن و جسور هستند و باید موارد فساد را به این افراد اطلاع دهیم و این افراد را پیدا کرده و آنها را تقویت کنیم.

ضرورت فضاسازی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی


رزاقی با اشاره به اینکه باید انواع و اقسام راه‌ها را برای رسوایی افراد فاسد پیدا کنیم، عنوان کرد: باید از افراد فاسد دوری کنیم و هر جا می‌توانیم به نرمی با کار فرهنگی فضاسازی را برای مبارزه با فساد انجام دهیم، زیرا خشونت جواب نمی‌دهد.

وی ابراز داشت: چرا مفسدان دانه‌درشت را رسانه‌ای نمی‌کنند در حالی که عکس تخم‌مرغ دزد را هم چاپ می‌کنند، مجلس و نمایندگان می‌توانند در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی ورود کنند و نقش پررنگ‌تری در این خصوص ایفا کنند.

افراد پاک دست تقویت شوند


این استاد دانشگاه تاکید کرد: افرادی که مفت‌خور نیستند و رانت نمی‌خورند و قضات پاک دست باید تقویت شوند و در شرایطی هستیم که فضا امیدوارکننده است و با قاضی‌های مومن، پاکدامن و دستگاه اداری خوب می‌توانیم فساد را ریشه‌کن کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *