شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

ماجرای میدان گازی که 2 بار کشف شد؟!

سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۰۷:۱۳
کد مطلب: 96359
ماجرای میدان گازی که 2 بار کشف شد؟!
با وجود اعلام کشف میدان جدید گازی " هالگان" اما ابهاماتی در مورد این اکتشاف جدید وزارت نفت وجود دارد. 

به گزارش  جهان، سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت 17 بهمن ماه امسال از کشف میدان جدید گازی "هالگان" در استان فارس خبر داد اما با وجود گذشت نزدیک به 10 روز از اعلام این اکتشاف جدید تاکنون از سوی وزارت نفت اطلاعات تکمیلی در مورد حجم دقیق ذخایر هیدروکربوری این میدان گازی اعلام نشده است. 

در این باره وزیر نفت هفته گذشته در مراسمی در حالی از کشف این میدان جدید گازی در جنوب استان فارس خبر داده است که در مورد ویژگی های اکتشافی این میدان گازی جزئیاتی اعلام نکرد. 

بر اساس گزارش های منتشر شده در سایت رسمی وزارت نفت، با توسعه میدان گازی هالگان امکان تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز به مدت 20 سال فراهم خواهد شد. 

وزیر نفت همچنین درباره این اکتشاف جدید گازی گفته است: با فرض قیمت 30 سنت برای هر متر مکعب گاز و 70 دلار برای هر بشکه میعانات گازی این میدان، پیش بینی می شود بیش از 80 میلیارد دلار درآمد با توسعه این میدان نصیب کشور شود.
این در حالی است که وزرای سابق نفت همچون غلامحسین نوذری و سید کاظم وزیری هامانه نیز در اعلام اکتشافات جدید نفت و گاز جزئیاتی را در مورد مراحل اکتشافی این میادین در اختیار رسانه ها قرار داده بودند.

از سوی دیگر یک مقام مطلع با بیان اینکه به نظر می رسد میدان جدید گازی هالگان اکتشاف جدیدی نباشد، به خبرنگار جهان، گفت: با توجه به فاصله نزدیک طاقدیس های گازی در جنوب استان فارس شواهد حاکی از آن است که کشف جدید گازی در این منطقه حاصل نشده است و این منطقه جدید ،بخشی از همان منطقه کشف شده قبلی است.

بررسی سوابق تاریخی اکتشاف در حوزه زاگرس جنوبی و به ویژه لایه های هیدروکربوری جنوب استان فارس نشان می دهد که تاقدیس سفید زاخور در بخش گاز خیز جنوب استان فارس و در فاصله حدود 150 کیلومتری جنوب شرقی شیراز، جنوب میدان گازی آغار و در غرب میادین گازی دی و دالان قرار گرفته است. 

پیش از این در حد فاصل سالهای 1382 تا 1384 مطالعات اکتشافی بیشتری در بر روی لایه های طاقدیس گازی سفید زاخور انجام شده است که در نهایت با انجام نزدیک به 160 کیلومتر عملیات لرزه نگاری اکتشافی دو بعدی اطلاعات بیشتری از ساختار زمین شناسی این منطقه بدست آمده است. 

از سوی دیگر بررسی طاقدیس حوزه گازی سفید زاخور نشان می دهد که در این تاقدیس، سازندهای گازی همچون آغاجاری، گچساران، آسماری، لار و هالگان وجود دارد که مجموع این سازندها منجر به کشف میدان عظیم سفید زاخور در اواسط سال 1386 شده است. 

بر این اساس پیش از این سید کاظم وزیری هامانه وزیر سابق نفت در مرداد ماه سال 1386 از کشف میدان گازی سفید زاخور در نزدیکی شهرستان قیر در استان فارس با 11 میلیارد و 400 میلیون فوت مکعب ذخایر گاز درجا خبر داده بود. 

حال باید دید که وزارت نفت در مورد ابهامات موجود درباره این کشف جدید گازی چه توضیحاتی در روزهای آینده ارائه خواهد کرد؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *